Sv: Starter med Erfa etter bruk av Levaxsin i 7 år
Jeg syns jo planen din er bra jeg da.
Men husk at ikke noe stoffskiftepreparat fungerer før man får nok av det.
Før man fikk disse blodprøvene som legene vurderer høyere enn vår følelse, økte man dosen til det ble for mye - tro meg, det kjenner du - og reduserte så litt på dosen. Dosen man føler seg bra på er ofte oppunder tålegrensen.
Så når du har gått sånn en stund, og du føler deg stabil - så kan du jo låne dem armen din så de kan finne ut hvordan DU må ha det.
Kanskje kan det bidra til at de slutter med å behandle oss som gjennomsnittsmennesker......
Så hadde du bare to parakjertler ?
Det mest vanlige er å ha 4, men det er kjent an man kan ha fra 1 helt opp til 10.
Justering av overproduksjon her gjøre nå ved at man forsøker å finne den (de) som er større enn de bør være, og fjerne de operativt.
Sikker på at du ikke har igjen noen ?
Hei Finn.Takk for at du svarer:))jeg ble operert i 03 pga hypercalsemi.Verdien lå på 2.9 FØR operasjon,og de sa jeg hadde adenomer( knuter).TROR de tok ut 2 biskjoldkjertler.Året etter fikk jeg residiv, og de tok da ut den ene skjoldkjertel. Etter denne op. klarte de å smitte meg med gule staffilikokker.Jeg var meget alvorlig syk i over 14 dager, og lå på sykehuset i denne tiden.Fikk diclosil- et meget sterk antibiotika.
Før op. ble jeg injisert med Technesium-99( radioaktivt stoff), og det ble tatt flere ul.
Skal spørre min lege om hva de tok ut...har ofte lurt på det selv. Min indremed. sa til meg en gang at man kan ha opptil 16!!!???? kjertler.
Burde jeg ikke vært fulgt opp med flere ul-us etter de to op.??I tilfelle residiv igjen????
Hvor lang tid går det før ERfa`en er inne i systemet?? 7-8 dager??Kan jeg bare kutte ut lev. fra en dag til en annen, og fortsette med Erfa??
Er klar over at Erfa inneh. t3, så da må jeg kutte ut Liothyroninen.MVH ElisabethHa;):):)
Ja, du burde jo blitt fulgt opp såklart, men man kan vel få en oppsummering av hva som ble gjort ? Innsyn i egen journal er også mulig.
ERFA anbefaler selv at man kutter Levaxin og Liothyronin, og går direkte over på 125mg ERFA.
En kan forvente noe turbulens ved sånne skifter, men det går problemfritt i de fleste tilfeller.
En teoretisk betraktning :
Levaxin har en halveringstid på en uke i kroppen. Liothyronin en dag.
De som spiser Levaxin tilfører kroppen en lagervare som konstant omdannes til T3, og dette fortsetter også i dagene etter man slutter med Levaxin.
Derfor vil ERFA's T3 komme i tillegg til denne i starten.
De fleste tåler dette godt.
Er man følsom for T3, eller tror man er det, kan man jo vente noen dager med å begynne med ERFA.
En regner med at Levaxinen er så godt som ute av kroppen etter 5 uker.
En må forvente å øke dosen etter behov - da er det greitt at man også har tabletter i 60mg, de er lettere å dele enn 125mg.
Jeg kan anbefale deg å dele opp dosen med Erfa. T3 forsvinner fort, har hørt både fire og seks timer. For å få maksimalt utbytte av thyroidene er det lurt å dele dosen i alt fra 2-4. Mange deler den i tre doser. Husk å ikke ta siste dosen for sent, du skal jo sove etterhvert. Finn tar bare Erfa på morgenen, så vi er nok litt forskjellige! Derfor må du være litt din egen lege og forsker oppe i dette. Det er lurt å lage en slags helsedagbok på pc, skriv når det skjer endringer i dose og allmenntilstand. Da kan det være lettere å se hva som er dine spesielle hypo- og hypersymptomer, og hva som utløser hva i kroppen din. For meg har det vært et fint hjelpemiddel.
Jeg gikk rett fra levaxin den ene dagen til å starte på thyroid dagen etter. Det gikk helt fint.
Sv: har begynt med erfa...
Selv ville jeg ha økt med en halv 60mg tablett til du er oppe i to tabletter daglig. Deretter ville jeg øke med en kvart, og ventet 2-3 uker mellom hver doseøkning.
hei Blondie. takk for svar. merker du noe spesiellt når du øker..og går du på feks lavcarbo-diett?
Føler meg faktisk ikke så trett idag etter min 2.uke på erfa...får se hvordan det går.Jeg leser side opp og side ned her inne, og forstår jo at det er mange mennesker som virkelig har problemer, vi har tross alt en "usynlig sykdom".Kan feks dersom overdosering, erfa være farlig for hjertet? Jeg har i tillegg høyt blodtrykk, og bruker mange forskjellige medisiner for dette, inklusiv blodtynnende.mvh elisabeth:)
Erfa kan kanskje være farlig for hjertet dersom du klarer ubehaget ved å gå overdosert over flere år. (Ubehag: svette og hjertebank)
Det man er redd for er at man kan overbelaste hjertet, men det krever altså at man overdoserer seg i årevis. Noen fare (annet enn ubehag) ved kort overdosering er ikke jeg oppmerksom på.
Det er mulig det er spesielle hensyn å ta når du er på blodfortynnende, det vet jeg ikke noe om.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ElisabethHa
hei Blondie. takk for svar. merker du noe spesiellt når du øker..og går du på feks lavcarbo-diett?
Føler meg faktisk ikke så trett idag etter min 2.uke på erfa...får se hvordan det går.Jeg leser side opp og side ned her inne, og forstår jo at det er mange mennesker som virkelig har problemer, vi har tross alt en "usynlig sykdom".Kan feks dersom overdosering, erfa være farlig for hjertet? Jeg har i tillegg høyt blodtrykk, og bruker mange forskjellige medisiner for dette, inklusiv blodtynnende.mvh elisabeth:)
Hei ElisabethHa
Jeg vil ikke si at jeg går på lavkarb diett, ihvertfall ikke hvis du leser på nett hva som egentlig er lavkarb hvor man skal innta helst ingenting eller kun noen få gram karbohydrater hver dag. Men jeg spiser ikke hurtige karbohydrater (hvitt mel, sukker, frukt osv), ikke kunstig søtningsstoffer og har økt protein og fettinnehold i kosten. Tror denne kosten er heldig for meg, men har ikke merket så store endringer på denne kosten nå som jeg gjorde sist jeg var veldig dårlig. Jeg har i tillegg problem med binyrene mine som i praksis betyr at jeg klarer ikke utnytte den Erfaen jeg inntar tilstrekkelig.
Du som allerede har høyt BT har en stor tilleggsbelastning på hjertet ditt, og bør være enda mer forsiktig i doseøkningen din. Vet du hvorfor du har høyt BT?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
ElisabethHa
Jeg har i tillegg høyt blodtrykk, og bruker mange forskjellige medisiner for dette, inklusiv blodtynnende.
Hej ElisabethHa vink11
DETTE, ser du, er en vigtig oplysning vi ikke har fået: hvilke lægemidler og mod hvad samt i hvilke doseringer bliver du behandlet med for andet end stofskiftet? Har du andre diagnoser end lavt stofskifte? Spiser du fedt-, protein- og saltfattigt, foreskrevet af lægerne i anledning af blodtrykket?