Re: Stofskifteudredning og sygemelding
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Er der andre der har erfaringer med at komme i behandling som "forsøg" selvom stofskiftetallene ikke er alarmerende (læs: fra 4 og opefter..)? Altså hvor nemt var det at få lægen overtalt og har behandlingen haft en -positiv - effekt?
TAK og hej fra Gitte i DK
Hei gitteh!
Jeg fikk behandling med en TSH på 4,83 og fT4 på 12 for 2 og 1/2 år siden. Om behandlingen har hatt en positiv effekt er jeg usikker på. Jeg har ikke vært så veldig syk og er det heller ikke i dag. Det jeg husker fra den første tiden av behandlingen var en sinnsyk kroppsverk. Den ble gradvis borte.
Grunnen til at jeg mistenkte at noe var galt var en uforståelig vektøkning samt stivhet i ansiktet. Jeg gikk til homøopat (irisdiagnostikk). Homøopaten sa til meg at jeg trengte thyroxin og at jeg måtte komme meg til lege. Legen trodde ikke på den diagnosen, men gikk med på at jeg fikk tatt prøver. Da han såg prøveresultatene sa han at: "Det er ikke tvil om at du har hypothyreose", og satte meg på 50µg Levaxin.
Jeg ønsker deg lykke til! Høres helt forferdelig ut situasjonen din....
Jeg trener mye og måler derfor hvilepuls nesten hver dag, som jeg igjen mater i pc, og får ut diagrammer. Jeg leser av hvordan hvilepuls og morgentemp stiger og synker ved varierende dosering. Høyere puls ved økning av thyroxin. Gjør utslag omgående og så synker den litt igjen når jeg beholder dosen...og flater ut....
Jeg har nå en hvilepuls på 63 og temp på ca 37, noe som forteller meg at jeg har kommet på riktig dose. Vekten har - endelig - begynt å krype nedover. Blodrtrykket mitt ligger på 100/ 60. Jeg vet at det er lavt, men jeg har bestandig hatt lavt blodtrykk. Altså det samme som før hypothyreose...
Re: Lavere blodtryk og puls
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Hej
Har andre af jer oplevet lavt blodtryk?
Jeg har altid haft tendens til forhøjet blodtryk (130/95), men har de seneste måneder oplevet at det nu ligger på omkring 105/70. Mvh. Gitte
Jeg hadde høyt blodtrykk før jeg fikk behandling for hypo (lå på rundt 140/100 pluss minus). Nå ligger jeg på samme som deg... Rundt 110/70 eller til og med litt mindre. Dette etter ett par år på Thyrax/levothyroxin (t4).
Tror det kan være både opp og ned med blodtrykk for både hypo og hyper. Jeg hadde nok høyt blodtrykk pga vekt, b12 mangel og hypoen. Dårlig kombinasjon ga høyt blodtrykk. Også vannansamlinger øker blodtrykket.
Jeg er glad for 110/70. Tror det er passe bra :)