Sv: Jeg fikk i 2006 fjernet min skjoldbruskkjertel helt pga høyt stoffskifte
Hei
Jeg synes du virker som en reflekter og ressurssterk jente som har tross mye motgang nå mobilisert sine krefter til å ta tak i sin helsesituasjon!!! Det er ikke rart du har slitt, og jeg synes det er beundringsverdig at du vil starte denne kampen! Stilig!
Når jeg leste dine innlegg var det litt som å lese om meg. Jeg har nesten lyst til å si at du ikke er psykisk syk, men det kan jeg ikke bedømme. Men jeg kan si deg en annen ting: Å ha stoffskifteproblemer gir psykiske symptomer i like stor grad om ikke større som i mitt tilfelle enn fysiske!
Når man blir deppa eller får angst eller andre psykiske symptomer er vi raske til å lete etter ting som har skjedd i fortiden som har utløst disse. Den som leter finner!!! Noen finner mer "valide" grunner enn andre.
Jeg som deg tenkte ikke akkurat lete før vi fant noe alvorlig vi kunne feste våre psykiske problemer til. Men det å finne årsaken førte meg like langt og etter å ha Bearbeidet, tygd og drøvet på denne katastrofen og lagt den på hylla,akseptert den eller hva det skulle være var de psykiske symptomene fremdeles der. JEg ser etter å ha fått diagnose og både vært høyt og lavt at de psykiske problemene mine henger klart sammen med stoffskifte. Eller jeg sier det sånn; at stoffskifteproblemene gjør min psykiske energi/motstandskraft blir så liten at ytre påvirkninger(kjip sjef, kranglete samboer, andres sykdom osv osv, buss man ikke rakk, gikk seg vill på Ikea) gjør at jeg reagerer psykisk unormalt. Det er altså ikke fordi faren min slo i min barndom at jeg griner av å ikke finne ut av Ikea, det er fordi stoffskifte er høyt, jeg svetter som en gris, orker egentlig ikke på Ikea men var dumsnill,frontallappen fungerer ikke, klarer ikke skille sanseuttrykk, koordinasjon lik null, svimmel, kvalm, sint sint sint, hvor er den JÆVLA utgangen?????!!!!
Føler meg til tider helt syk i hodet (som beskrevet over :)). Gikk til Psykolog før, så er sikkert gal fra før av...jada jada. And so I kept telling me...
Men her er konkusjonen: Stoffskifte har sabotert utdanning/yrke/ og kjæresteliv....frarøvet ett menneske ett normalt liv, er det rart man blir gal? Synes det hadde vært unormalt hvis du påstod at du aldri var lei deg, at du KUN hadde fysiske symptomer... nei, du er i høyeste grad normal i mine øyne... Her kom egget før høna eller motsatt... spiller ikke så mye rolle. Men å ta kontroll på årsaksforklaringer og ikke la fortiden definere den du er kan ha betydning. SIer ikke det er noe bedre å bli kontrollert av ett ......tyroksinnivå, men kan medisineres. De psykiske symptomene må selvfølgelig uansett behandles. Der har jeg ikke kommet så langt. Sitter litt langt inne å innrømme at jeg skulle ha behov av en psykolog for å sortere og akseptere(sorg, sykdom, tap av funksjoner, selvverd osv) og det tar energi å oppsøke en jevnlig.Men er du tøff nok til å gjøre det, skal neimen jeg også!!! kanskje det er verdt energien det tar å komme seg dit....