Eller ved for meget hormon - færre "åbne" receptorer. Iflg. denne korte (excerpt) Guide to Hypothyroidism lukker kroppen receptorerne ned ved for meget hormon i blodet.
Printable View
Eller ved for meget hormon - færre "åbne" receptorer. Iflg. denne korte (excerpt) Guide to Hypothyroidism lukker kroppen receptorerne ned ved for meget hormon i blodet.
Jeg kom til dvele litt ved denne, siden den var limt inn i en annen tråd.
Slik jeg forstår artikkelen, er det ikke mulig å behandle hypotyreose som er på cellenivå, fordi problemet der er manglende eller defekte reseptorer.
I boka "Det trøtta folket" av H R Svensson, omtales vevshypotyreose, det er vel samme problem ? (Normale prøver, men symptomer). Det konkluderes med at behandling som inkluderer T3 også hjelper disse. Det brukes ikke spesielt høye doser, og pasientene som omtales i eksemplene har ikke fått store utslag på blodprøver etter behandling, men behandlingen har likevel gjort noe for dem.
:!:
Godt bemærket! Jeg tror du har ret, Tily xx9 Fænomenet kaldes også for "funktionel hypothyreose" dvs. netop hypothyreose opstået af kroppens celler manglende evne til at "lukke thyreoidea-hormoner ind", selv om der ellers cirkulerer hormoner nok i blodstrømmen. Supplerende i tråden Funktionel hypothyreose.
Likevel tror jeg at mange kan påvirke helsa enormt med nok hvile, riktig mat, riktig aktivitetsnivå. Dette vil jo på sikt påvirke cellenes behov for hormoner og de vil kunne restitueres og danne flere reseptorer. Men det krever laaang tid og masse tålmodighet. Selvsagt må det ligge en riktig medisinsk behandling i bunn.
Til inspirasjon
I den grad vel talt, Blondie hjerte1 Jeg har lånt dit indlæg til min gammel tråd her.