Kære alle
1000 tak for svar, men jeg forstår ikke hvordan syntetisk T4 - fx Eltroxin - skulle kunne nedsætte mængden af T3 i naturlig thyroid? Er det ikke snarere omvendt?
Venligst undskyld min dumhed : -)
Kh
Buskhult
Printable View
Kære alle
1000 tak for svar, men jeg forstår ikke hvordan syntetisk T4 - fx Eltroxin - skulle kunne nedsætte mængden af T3 i naturlig thyroid? Er det ikke snarere omvendt?
Venligst undskyld min dumhed : -)
Kh
Buskhult
Ikke noe å unskylde kjære Buskhult. I thyroid er andelen T3 ganske stor. Det vanlige når vi går på thyroid er å få en litt høy FT3, men ikke veldig høy FT4. Ved å tilsette ren T4 som levaxin vil FT4 bli høyere enn ved å kun bruke ren thyroid som Armour, Erfa og andre brands.
[QUOTE=Buskhult;106444]
jeg forstår ikke hvordan syntetisk T4 - fx Eltroxin - skulle kunne nedsætte mængden af T3 i naturlig thyroid? Er det ikke snarere omvendt?
Om jeg husker rett, så er det større andel T3 i forhold til T4 i skjoldbrusk-kjertelen av gris (som naturlig thyroksin, eks Erfas, framstilles fra) enn i menneskets skjoldbrusk-kjertel. Derfor reagerer noen på forholdet. Da utligner et ekstra tilskudd av levaxin denne forskjellen.
Mange tak for forklaringen :-)
Må man ikke litt ned på thyroiddosen når man legger til Levaxin?
Tror jeg utrykte meg uklart. Jeg snakket om forholdet mellom T3 og T4 i medisinen, ikke i kroppen. Feks når man tar 100mcg levaxin og 20 mcg liothyronin så inntar man en del T3 og fem deler T4. I Erfa er det 38mcg T4 og 8mcg T3. Nok en gang ca fem deler T4 og en del T3. I disse to regnestykkene er det ikke stor forkjell på forholdet mellom T3 og T4. I medisinen.