Sv: fersk og i ukjent terreng
Siden jeg jobber på et legekontor, så kan jeg hjelpe deg litt med oppklare hva prøvene kan bety. Det kan også være andre ting. Det ser ut som du har en infeksjon i kroppen når prøven blir tatt. Forkjølelse/influensa eller liknende?
At B12 ser slik ut etter sprøyter er helt normalt og er ikke farlig.
Leverprøvene (gamma GT) og ferritin bør du be legen forklare deg? Man kan få høy leverprøve dersom man har festet litt hardt kort tid før prøven ble tatt, uten at dette behøver være tilfelle hos deg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Siden jeg jobber på et legekontor, så kan jeg hjelpe deg litt med oppklare hva prøvene kan bety. Det kan også være andre ting. Det ser ut som du har en infeksjon i kroppen når prøven blir tatt. Forkjølelse/influensa eller liknende?
At B12 ser slik ut etter sprøyter er helt normalt og er ikke farlig.
Leverprøvene (gamma GT) og ferritin bør du be legen forklare deg? Man kan få høy leverprøve dersom man har festet litt hardt kort tid før prøven ble tatt, uten at dette behøver være tilfelle hos deg.
Takk Blondie for hjelp. Jeg har ingen utdannelse innen dette og alt er type gresk.
Nei ingen forkjølelse, virus/bakterie infeksjon som jeg er klar over
Men har alltid hatt problemer med ledd,infeksjoner hevelser osv og har diagnose artritt og kronisk muskelfestebetennelse.Mulig dette
er synderen?
Godt å høre at b12'en er fin
Gamma gt og ferritin skal jeg høre med legen om.Jeg drikker nemlig ikke så det er rart tallet er såå høyt.Kan noen av disse tablettene jeg tar daglig gi slike verdier?
Tar neurontin 300mg 2 ganger pr.dag (nerveskade fra ryggen)
Atacand 8mg morgen og kveld forebyggende for migrene
diane ppiller mot acne,menssmerter (endometriose)
Pinex forte innimellom mot smerter ,taes ikke fast
Nå ved siden av b12 ,tar jeg folat foreskrevet av lege 0.2mg ellerno
*edit*
Jeg ser legen ikke gjorde som jeg bad om,ingen anti tpo å se på prøvene ,med mindre det har skiftet navn eller jeg er blind ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Kathja
Nei ingen forkjølelse, virus/bakterie infeksjon som jeg er klar over
Men har alltid hatt problemer med ledd,infeksjoner hevelser osv og har diagnose artritt og kronisk muskelfestebetennelse.Mulig dette
er synderen?
Gamma gt og ferritin skal jeg høre med legen om.Jeg drikker nemlig ikke så det er rart tallet er såå høyt.Kan noen av disse tablettene jeg tar daglig gi slike verdier?
Tar neurontin 300mg 2 ganger pr.dag (nerveskade fra ryggen)
Atacand 8mg morgen og kveld forebyggende for migrene
diane ppiller mot acne,menssmerter (endometriose)
Pinex forte innimellom mot smerter ,taes ikke fast
Nå ved siden av b12 ,tar jeg folat foreskrevet av lege 0.2mg ellerno
Neurontin, Atacand og Pinex forte kan alle gi forhøyede leverprøver. Det er også sansynlig at de forhøyede infeksjonsparametrene dine kan skyldes din artritt.
Phew,det håper jeg er riktig Blondie.
Uansett må jeg nok snakke med legen,selv om jeg frykter at det ikke helt løser alt.
FSH er ikke feilstavet.
FolikkelStimulerendeHormon er for å sjekke syklus. Det har noe å si for tolking av andre prøver.
Leverprøver som alat og assat kan gi høye prøvesvar når man har for lavt stoffskifte. Vet ikke om GammaGt kan det også ?
Vil tro at det hjelper iallfall ikke på.
En annan sak som vil hjelpe på, er D-vitamin. Har du målt ?
Er meget viktig og har stor innflytelse på autoimmune sykdommer.
Husk at du alltid skal medikamentfaste før blodprøver - ta dosen etter prøver, og få disse unna tidlig på dagen.
Sorry, da jeg svarte deg i går, var jeg mildt sagt i ørska....:roll:
Tras er tsh reseptor antistoff :)
I denne linken er mange av prøvene forklart:
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10382
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
FSH er ikke feilstavet.
FolikkelStimulerendeHormon er for å sjekke syklus. Det har noe å si for tolking av andre prøver.
Leverprøver som alat og assat kan gi høye prøvesvar når man har for lavt stoffskifte. Vet ikke om GammaGt kan det også ?
Vil tro at det hjelper iallfall ikke på.
En annan sak som vil hjelpe på, er D-vitamin. Har du målt ?
Er meget viktig og har stor innflytelse på autoimmune sykdommer.
Husk at du alltid skal medikamentfaste før blodprøver - ta dosen etter prøver, og få disse unna tidlig på dagen.
D vitamin har jeg ikke målt før nei,
Jeg har alltid tatt prøvene seint på dagen,alt fra 12 og utover.Aldri fastendes eller uten medisiner.Trodde legen ville ha informert om dette jeg.
Grynt jeg leser og leser men meste vil ikke feste seg.gok1
uansett,jeg får få legetime tidlig,ikke spise eller ta medisiner ,så gi ei lang liste til legen over hva han SKAL ta.
Takk flinke folk!!