Sv: Forhøyet anti-TPO og lite jernlager!
Marita, ja, FT4 på 14.9 er innenfor normalen. Men normalområdet er stort! Og du vet sikkert ikke hva FT4 lå på da du var frisk. Kanskje er den FT4 du har det bra på, på 20! Jeg ville tatt levaxin, og økt dosen gradvis oppover. Og fortsatt på levaxin til dosen kanskje begynte å bli 125-150 micgr. På Aker sier overlegen at de med antistoffer ofte har det best når de har en høy FT4, altså i toppen av normalområdet. Husk når du går på levaxin: ta blodprøver om morgenen, ikke ta levaxin før etter legebesøket. Og den prøven du tar, den viser hvordan verdiene var for 4-6 uker siden. Altså den dosen du hadde litt tilbake i tid. Glem ikke det.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Marita, ja, FT4 på 14.9 er innenfor normalen. Men normalområdet er stort! Og du vet sikkert ikke hva FT4 lå på da du var frisk. Kanskje er den FT4 du har det bra på, på 20! Jeg ville tatt levaxin, og økt dosen gradvis oppover. Og fortsatt på levaxin til dosen kanskje begynte å bli 125-150 micgr. På Aker sier overlegen at de med antistoffer ofte har det best når de har en høy FT4, altså i toppen av normalområdet. Husk når du går på levaxin: ta blodprøver om morgenen, ikke ta levaxin før etter legebesøket. Og den prøven du tar, den viser hvordan verdiene var for 4-6 uker siden. Altså den dosen du hadde litt tilbake i tid. Glem ikke det.
Ahaa, da forsto jeg mer!! takk!
Så det kan faktisk være en grunn til at jeg er så utrolig slapp og trøtt altså! Har egentlig vært det i flere år. Kan sovne på stuegulvet liksom, og etter 12 timers nattesøvn går det ett par timer, så er jeg dautrøtt igjen. Legen min sa nemlig at ikke anti-tpo alene gjør meg trøtt, og siden det andre lå innenfor "normalen" (selv om jeg nå skjønner at normalen egentlig ikke har såå mye å si) så trodde jeg rett og slett jeg bare var lat anlang!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
[Marita]
Ahaa, da forsto jeg mer!! takk!
Så det kan faktisk være en grunn til at jeg er så utrolig slapp og trøtt altså! Har egentlig vært det i flere år. Kan sovne på stuegulvet liksom, og etter 12 timers nattesøvn går det ett par timer, så er jeg dautrøtt igjen. Legen min sa nemlig at ikke anti-tpo alene gjør meg trøtt, og siden det andre lå innenfor "normalen" (selv om jeg nå skjønner at normalen egentlig ikke har såå mye å si) så trodde jeg rett og slett jeg bare var lat anlang!
Du er overhovedet ikke lat, Marita xx4 Du har hypothyreose! "Normalområderne" er i virkeligheden bullshit (pardon my french)! Vil gerne anbefale en lille "artikel" jeg har samlet en hel del viden til og som kan (måske) hjælpe til at forstå problemet. Tråden hedder "Normalområde" findes ikke..... xx9
Normalområdet for damesko er 35 til 40 (42). Det betyr ikke at en med fot i str 39 villle kunne trives i en sko str 36. Det ville kun gå for en meget kort tid. Sånn er det også med normalområdene for blodprøver. Dersom DU ikke har det bra der du er i "normalen" er det fordi du "passer" et annet sted i området (eller kanskje over).
Jeg trives tydeligvis når jeg får ft4 over 15 - og det er meg. Andre her på forumet må ha den over 17-18, endogtil 20 for å ha det bra.
Det er gjort en undersøkelse på dette som - fritt etter hukommelsen - tilsa at ft4 måtte være over midten, nesten opp mot toppen for de fleste stoffskiftesyke for at alle symptomer skulle forsvinne.
Du skriver om jern og b12. Du kan gi blod selv om du har antiTPO. Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det med så lave jernlager. Jernmangel gir også trøtthetssymptomer. For å bedre opptaket av jern kan du ta litt c-vitamin eller appelsinjuice sammen med jerntabletten.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Du er
overhovedet ikke lat, Marita xx4 Du har hypothyreose! "Normalområderne" er i virkeligheden bullshit (pardon my french)! Vil gerne anbefale en lille "artikel" jeg har samlet en hel del viden til og som kan (måske) hjælpe til at forstå problemet. Tråden hedder
"Normalområde" findes ikke..... xx9
Takk for link! Den skal leses på senga. har nemlig klart å pådra meg en aldri så liten forkjølelse med halsvondt, så da er det greit med litt lesestoff:)
Jeg har alltid trodd de med lavt stoffskifte har hatt lett for å legge på seg...derfor jeg har slått fra meg det. Siden jeg er høy og slank, og legger ikke på meg uansett hva jeg eter.
Hypo- og hyperthyreose ligger dog i familien så det forundrer meg ikke om det er det!
Symptomer er forskjellige, les denne tråden. Noen legger på seg, noen glemmer lett, noen har søvnproblemer, andre sover for mye. Stoffskiftet påvirker hele kroppen! Du må lese deg opp for å redde deg selv og få ett godt liv. Leger flest kan ikke nok om dette.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Normalområdet for damesko er 35 til 40 (42). Det betyr ikke at en med fot i str 39 villle kunne trives i en sko str 36. Det ville kun gå for en meget kort tid. Sånn er det også med normalområdene for blodprøver. Dersom DU ikke har det bra der du er i "normalen" er det fordi du "passer" et annet sted i området (eller kanskje over).
...denne var bare helt herlig:lol:xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Jeg trives tydeligvis når jeg får ft4 over 15 - og det er meg. Andre her på forumet må ha den over 17-18, endogtil 20 for å ha det bra.
Det er gjort en undersøkelse på dette som - fritt etter hukommelsen - tilsa at ft4 måtte være over midten, nesten opp mot toppen for de fleste stoffskiftesyke for at alle symptomer skulle forsvinne.
Du skriver om jern og b12. Du kan gi blod selv om du har antiTPO. Men jeg vil ikke anbefale deg å gjøre det med så lave jernlager. Jernmangel gir også trøtthetssymptomer. For å bedre opptaket av jern kan du ta litt c-vitamin eller appelsinjuice sammen med jerntabletten.
Hehe, likte skosammenligningen:p
Jeg tar c-vitamin samtidig med jern ja:)
Jeg har ikke tenkt til å gi blod før etter jeg har tatt ny blodprøve om 3 mnd. Vil få opp nivået først uansett:)
Trøttheten min kommer ikke av jernnivået, da jeg merka nada sist jeg hadde jernmangel og behandlet dette. B-12-behandlingen sist jeg hadde mangel merket jeg heller ikkenoe på. Alle sa at jeg kunne glede meg til å få masse energi etterpå, meeeeen...hehe, null respons!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Symptomer er forskjellige, les denne tråden. Noen legger på seg, noen glemmer lett, noen har søvnproblemer, andre sover for mye. Stoffskiftet påvirker hele kroppen! Du må lese deg opp for å redde deg selv og få ett godt liv. Leger flest kan ikke nok om dette.
Takk for link:)
Ved å lese den symptomlista får jeg litt a-ha-opplevelser
-Jeg er nå til utredning for en fot som er doven. Har vært på MR, men har etter 2 uker fortsatt ikke fått brev, og dermed virker det som de ikke fant noe(får bare brev ved funn). Men den er fortsatt doven. Vært det i 1,5 mnd, og etter å ha gått i trapp så svikter foten, og blir meget ubehagelig.
-I tillegg har jeg konstant ubehag/kløe i øyekroken, begge sider, men allergiøyedråper fungerer ikke.
-Jeg har i sommer målt BT på jobb flere ganger, og det er veldig lavt. Før var det på 120/75, men nå ligger det som oftest på 100/60 osv. Lavt til å være meg iallefall.
-Jeg er høy og slank men har dobbelthake, noe jeg har reagert på en stund. Jeg har struma, men dette er jo for høyt oppe til å være strumaen alene..
-Jeg har stort søvnbehov men bruker laaang tid på å sovne. ofte flere timer.
I tillegg til masse av de andre "vanlige" symptomene!
Har legen din tatt jodprøve av deg ?
Jodmangel kan være en årsak til struma.
Ellers syns jeg de symptomene du nevner kan komme av for lavt stoffskifte.
Flere er helt typiske, og vi har vel alle noen symptomer som er personlige.
Og som flere skriver om - normalområdene er dannet av antatt friske folk, men alle i livets berg og dal-bane.
Lavere verdier enn 15 kan nok måles da, men det er ikke normalt at de blir der nede ! Et normalt stoffskifte vil sørge for å bringe det opp igjen.
Likefullt brukes det i statistikken !
Likefullt sammenlignes enkeltmennesker med hvordan gjennomsnittet av en stor populasjon har det.
En statistikker vill bare ryste på hodet av slik statistikkbruk !
Du har din verdi, og man burde konsentrere seg om å finne denne - og gjenoprette den.