Sv: T3 ned ved tilførsel av Lio?
Hei Hansen :)
Godt spørsmål, men mener selv jeg har en god grunn til å prøve Lio. Jeg har brukt Levaxin siden våren 2004, og T3 har aldri vært over 30%. Den har stort sett ligget under 20%. Jeg er enig i at man ikke skal stirre seg blind på blodprøver, men fordi denne har vært veldig lav hele tiden ønsker jeg å se om jeg føler meg bedre ved å få denne opp.
Hvis jeg ser bort fra det som skjedde i januar (da jeg fikk overdosesymptomer av Levaxin), er det disse tingene jeg ikke synes Levaxin har rettet opp på den tiden jeg har brukt den: jeg har for dårlig hukommelse og konsentrasjon, pluss at stemningsleiet mitt ligger alt for lavt (noen kaller det depresjon :( ).
Jeg fikk et lite glimt av lys med en gang jeg prøvde Lio, da jeg klarte å forstå en kompleks setning fordi jeg husket begynnelsen av den da jeg nådde slutten (ikke verst).
Når det gjelder stemningsleiet er jeg nødt til å finne en løsning fordi jeg ikke under noen omstendighet kommer til å ta lykkepiller eller hva det heter for det. Jeg vet at dette er en følge av stoffskifteproblemene, og da skal problemet plasseres der det hører hjemme. (Jeg holder nemlig på å eksplodere når jeg hører at folk blir satt på slike piller når det faktisk er helt andre ting som er problemet.)
Ja, ja, da fikk jeg sagt det også :mad:
Tusen takk for at du tar deg tid til å svare :D
Skjønner at du tar Lio fordi fT3 verdiene er for lave.
Det kan ha to årsaker (minst)
1. Levaxindosen er for lav eller ikke lang nok. Det vil si den Levaxin dosen som bringer fT4 opp i øvre shikt.
2. Utilstrrekkelig de-jodinasefunksjon.
3. Kan jo hende du heller kan bruke Armour ? Den er det egemtlig litt for mye T3 i, og kan derfor passe deg ?
Det er 2. du satser på ?
Men det bør ikke brukes før 1. er skikkelig prøvd. Ikke 3. heller.
Du sier du har hatt ovedosesymptomer på Levaxin.
Vel - har du det ? eller er det for rask doseøkning som er årsaken ?
Hypodepp er en velkjent tilstand både for 1, og for 2.
Beklager at jeg kan stille spørsmål sånn med et smell, men det er ikke så veldig vondt ment :)
Hei :)
Bare still spørsmål, jeg er glad for tilbakemelding, og jeg har ikke senset noe negativt her :lol: absolutt ikke.
1. Nei, jeg har hatt høy T4 (mellom 80 og 110 prosent det meste av tiden). Og samme dosen har jeg tatt lenge. Fra oktober 2004 har jeg brukt 100 mcg per dag, en liten økning på 100 mcg per uke fra august 2005. Den dosen tok jeg frem til disse symptomene kom i januar i år. Det er mye jeg er usikker på angående dette, men to ting vet jeg: symptomene var overdosesymptomer, og jeg må finne på noe annet enn bare Levaxin.
Jeg visste ikke at det var viktig å holde ferritinet oppe, heller ikke at det var viktig å gi støtte til binyrer. Så det jeg tror skjedde med meg, var at binyrene begynte å slite, og jeg fikk disse brystsmertene. De artet seg som etterslep etter trening (kom påfølgende natt).
2. og 3. Jeg tror også at jeg kunne vært bedre hjulpet med Armour. Men, når sant skal sies orker jeg ikke den runden i første omgang. Dette fordi jeg har forstått at Lio er noe nytt her jeg befinner meg, og da får jeg eventuelt ta Armour i neste steg. Altså, ikke misforstå, fastlegen min har vært velvillig han, men all min tid det siste året har gått med til denne dritten, så nå lar jeg Lioen få en sjanse. Jeg får bruke litt tid og se om jeg får T3 opp, og om det gir merkbare resultater over tid.
:) fra Lisbeth
Enig med deg i å utprøve statshormonet først - det er greiest om det virker tilfresstillende.
Vil og nevne at jeg har hatt litt sviing i brystet ved trening jeg og. Ofte gikk det over etter oppvarmingsperioden, men noen ganger var det der hele økta.
Det gikk over etter noen måneder og må vel ha vært noe ped tilpassing ?
Jeg tror at noen ganger må en tåle litt tilvenningsproblemer. Litt altså. Ikke for mye - ikke for lenge.
Du sier du har hatt dette i 4-5år ? Og har positiv anti-TPO ?
Det reagerer jeg også på - 100µg Levaxin er da for lite !
Det sies jo 1,6µg pr. kg. kroppsvekt, men jeg bruker 2,6 - så det er litt individuellt.
Det kan jo gost hende at du skal ha fT4 på både 120 og 140% før det er riktig for deg.......
Jeg merket ikke noe under trening, men smertene kom påfølgende natt. Jeg er også vant til å trene, så det var ikke tilpassing heller. Men er enig i at man kanskje må finne seg i litt i begynnelsen, altså ikke gi opp strakts man føler at ting ikke går på skinner.
Jeg har hatt lavt stoffskifte fra 2004. Men problemene med å tåle tablettene begynte først i begynnelsen av 2007. Jeg har positiv anti-TPO, men ikke veldig høy. Den var på 211 i mai 04, 122 i februar i år og 476 i mai i år. Den i mai var jo mens jeg holdt på å "spise" meg opp igjen på Levaxin, jeg regner med at det har noe å si. Er forøvrig ikke sikker jeg.
Hvordan kan du tro at jeg veier over 62/63 kg da? :shock:
He, he, etter den beregningsmåten skal jeg nok ha litt mer ja. Jeg tok jo 800 mcg i uken det siste halvannet året, i gjennomsnitt blir jo det litt over 114 mcg per dag. Da nærmer vi oss.
Ja, det kan godt hende at jeg skal ha T4 enda høyere. Jeg har økt til 100 mcg Levaxin og 2x10 Lio for en stund siden, så jeg vil gå på dette i noen uker før jeg sjekker igjen. Jeg kommer til å øke Levaxin hvis jeg ikke er fornøyd med resultatet - eller enda viktigere - ikke føler noe bedring i forhold til det jeg skrev i forrige post.
:) fra Lisbeth
Er ikke bregnende jeg altså - helt sant.
Syns det du skriver gir mening. Tror du skal ha for det en liten økingstanke i tiden framover. Bare en liten, men langvarig og tolmodig.
Det er mange som må ha verdier som ikke helt passer inn i skjemaene.
Ant-TPO er en unøyaktig test. Den påviser bare kjerteldestruktive stoffer og når disse er påvist er det ikke grunnlag for flere anti-TPO tester. Det eneste den testen gir melding om er at kjertelen går heden, eller allerede har gjort det. Disse stoffene har man livet ut selv om kjertelen er aldri så død.
Antistoff som gir høyt stoffskifte (TRAS) brukes for å se hvordan det går med behandlingen. Mange leger tror disse to testene kan brukes likt.
Det kan de ikke.
Du bruker ikke pulsklokke i treninga da ?
Jeg bruker den også til å teste hvilepulsen før jeg står opp - hver dag.
Og lager kurver på Pc-en.
Kan tydelig se der hvordan effekt doseringen har på hvilefrekvensen, men ikke særlig mer.
Hei igjen Hansen :)
Sitat:
Er ikke bregnende jeg altså - helt sant.
Luringen :wink:
Ja, jeg skal tenke på å øke senere. Men jeg vet nå at det må gå sakte fordi jeg får problemer ved for rask økning. Så det er bare å ta tiden til hjelp. Etter tre år har jeg i alle fall skjønt at det ikke bare er å ta den pillen du får foreskrevet og så tro at man skal bli som "ny" igjen.
Pulsklokke har jeg vært inne på tanken å kjøpe. Det har foreløpig blitt med tanken. Det med å måle hvilepulsen var en god idè.
Ellers ønsker jeg deg og alle andre her inne en fin dag! :) :)
Fin holdning - det er nettopp senere du skal gjøre det. Tenke på det når den dosen du har er "gammel" og vurdere om den kan bli enda bedre. Ta små steg sjeldne av gangen.
Det med pulsklokke er ikke så dumt pulsklokke
Til de dyrere klokkene er det med Pc-programvare ( PPT 5) som er jeg syns er både artig å kanskje også litt nyttig for oss.
Utgangspunktet er en kjempefin kalender en kan skrive opp dose og symptomer. Det kan lages grafer av omtrent alt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av Hansen
Det med pulsklokke er ikke så dumt
pulsklokke
Til de dyrere klokkene er det med Pc-programvare ( PPT 5) som er jeg syns er både artig å kanskje også litt nyttig for oss.
Utgangspunktet er en kjempefin kalender en kan skrive opp dose og symptomer. Det kan lages grafer av omtrent alt.
Kan bare istemme her. Jeg gjør det samme. Det er også kjempeartig å se på treningene i ettertid. :) Også ukemengde og månedsmengde...og over år etter hvert. Og det er lett å følge med på dose, vektkurve, temperatur....og mye annet. Helt genialt!
Ser ut til å være en interessant webside. Skal studere den nærmere og kanskje skaffe meg en klokke etter hvert :)