Sv: Sinus takyardi/stress
Hei :)
Hva slags medisin mot stoffskiftelidelse bruker du, og når startet du opp?
Og hvor raskt slår pulsen din? Er den for rask også i hvile? For min del hadde jeg mye rask puls i oppstartsfasen av både levaxin og thyroid... :)
Jeanette
Man kan jo ikke leve uten stoffskiftehormoner......
Så spørs det jo : Produserer ikke kroppen din nok ?
Hvis ja : Hvorfor ?
Er ting er helt sikkert : Har du antistoffer mot kjertlen så produserer ikke kroppen nok, og du må ty til piller.
Mer sjeldent og derfor ofte oversett, er at hypofysen ikke produserer nok TSH.
Da trenger du ikke ha antistoffer, og TSH ligger ofte innenfor "normalområdet". Da må du også ty til pillene.
Dette er nok en pasientgruppe som ofte blir oversett og bedt om å komme igjen om ett år og o.l. De kommer jo ikke inn i statistikken, for de får jo ingen diagnose........
Så det første er å ta anti-TPO eller TRAS samtidig med TSH og fritt T4.
Resultater for disse er grunnleggende nødvendige i enhver tolking.
Så er det jo binyrebarken som tilsyvendeogsist styrer hjertefrekvensen da, og man tar gjerne en innledende prøve av blodkortisolet.
Mer spesifikt er jo spyttprøver.
Har brukt Levaxin og Liothyronin siden i mars. Har hatt opphold nå i ca. 3 uker fordi jeg har vært dårlig.
Pulsen har vært over 100 i over en uke nå, var 112 bpm hos legen idag.
Har ikke brystsmerter når jeg hviler iallefall, men virker som hjertet racer av gårde fordi om.,.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Man kan jo ikke leve uten stoffskiftehormoner......
Så spørs det jo : Produserer ikke kroppen din nok ?
Hvis ja : Hvorfor ?
Er ting er helt sikkert : Har du antistoffer mot kjertlen så produserer ikke kroppen nok, og du må ty til piller.
Mer sjeldent og derfor ofte oversett, er at hypofysen ikke produserer nok TSH.
Da trenger du ikke ha antistoffer, og TSH ligger ofte innenfor "normalområdet". Da må du også ty til pillene.
Dette er nok en pasientgruppe som ofte blir oversett og bedt om å komme igjen om ett år og o.l. De kommer jo ikke inn i statistikken, for de får jo ingen diagnose........
Så det første er å ta anti-TPO eller TRAS samtidig med TSH og fritt T4.
Resultater for disse er grunnleggende nødvendige i enhver tolking.
Så er det jo binyrebarken som tilsyvendeogsist styrer hjertefrekvensen da, og man tar gjerne en innledende prøve av blodkortisolet.
Mer spesifikt er jo spyttprøver.
Skal høre med Dr. Øverby om dette, takk!
Fastlegen skjønner det ihverfall ikke, siden prøvene har vært fine på fritt T4 var det vel..
Hvor høy har doseringen vært da ?
Du kan jo ha økt for raskt siden du ikke har brukt det så lenge ?
Hadde vært interessant å høre hvor mye lio du bruker...du har sikkert målt ft3 også? Og så klarer du deg i 3 uker uten noe... Merker du noe endring i formen hvis du ikke tar medisiner da?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Hvor høy har doseringen vært da ?
Du kan jo ha økt for raskt siden du ikke har brukt det så lenge ?
Fra mars til juni -25mg Levaxin og 20mg Liothyronin annenhver dag.
Hadde bedring i en god del symptomer i løpet av denne tiden, men så begynte jeg å bli veldig 'sur' i kroppen igjen, ph på 4,8 osv, så legen bad meg øke dosen
Fra juni - 50mg Levaxin og 10mg Liothyronin hver dag.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jeanette78
Hadde vært interessant å høre hvor mye lio du bruker...du har sikkert målt ft3 også? Og så klarer du deg i 3 uker uten noe... Merker du noe endring i formen hvis du ikke tar medisiner da?
Liothyronin mengde i innlegget over :)
Jeg er veldig sur i kroppen nå, og beina er frosne, trøtt som fy, hukommelsen er helt på jorde, konsentrasjonsvansker, prikking i hender, svimmelhet, hes osv.
Tror nok medisinen hadde noe for seg..
Men vanskelig når fastlegen er imot det..
Symptomer er vanskelige å tolke - de er ofte personlige.
Og jeg synes jo det er motstridende at du har 112 i puls og fryser.
Samtidig har du en så lav dose at den kun må anses som et tilskudd til det kjertlen produserer.
En kjertel produserer omtrent 150µg/dag, så du har et tilskudd til dette som vil tilsvare noe over 25%. Som tilskudd må en regne dosen som betydelig, og min mening er vel at den godt kan væer ansvarlig for den høye pulsen.
Men....
Hvordan finne ut dette ?
Kutt ut dosen i en eller to dager og se om det bedrer seg. Jeg har selv bruk metoden da jeg var usikker på om dosen min var for høy.
Doseringen din er ganske atypisk, og jeg syns også at den er igangssatt uten mange nok blodprøveresultater.
Leger er vanligvis alt for restriktive med å igangsette en prøvebehandling med Levaxin, og jeg er ikke glad for at det er slik.
Men i tilfellet ditt er det etter min vurdering, basert på det du har oppgitt av målinger, ikke tilstrekkelig grunnlag til å igangsette behandling.
Jeg mener at enten må man ha antistoffer av noe slag eller så lav TSH at denne ikke kan drive kjertelen til en norman produksjon. Så finnes det sikkre unntak, men du har ikke oppgitt noe spesiellt.
Behandlingsstart etter forskriftene (er jeg heller ikke glad i !) starter med 50µg Levaxin og stiger så i løpet av noen måneder til en full dose.
Hvis denne dosen ikke danner nok T3, gir man et tillegg av Liothyronin.
Så hvorfor har man avveket fra dette i ditt tilfelle ?
Symptomene er som jeg sert det helt motsridende, så da kan man jo .....
1. kutte Lio
2. kutte begge to
3. kutte Lio og øke Levaxin.
Om 3. er korrekt må en anta at hjertefrekvensen er økt fordi du har lavt stoffskifte.
Jeg har lest at man kan få hjertebank av lavt stoffskifte, men da er frekvensen lav.
Jeg har ikke sett at frekvensen kan bli høy fordi at stoffskiftet er lavt. Har noen ?