Sv: Dere som vellykket har gått ned + 10kg
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
Har 1000 kroners spørsmål til dere:
De fleste av dere er jo trygdet, og lever som oftest i et forhold. Og da har jo dere litt mer å rutte med.
Og de fleste av dere, lever jo av sunn mat, med masse grønnsaker, frukt, osv.
Alt det sunne koster jo masse penger, veldig masse penger. Så da lurer jeg på, hvordan i det huleste klarer dere dette økonomisk????????????????
Jeg har jo midlertidig trygd, har søkt om varig, men har ikke sjans i havet, til å leve sunt!!!!!! Først fordi, jeg bor langt mot nord, på landet, der det meste av grønt i butikken er svart og muggen; og fordi jeg har masse utgifter som skal betales. Og når jeg da skal f.eks. lage kylling salat, koster deg meg ca 250 kr!!! Ferdig laget, som fantes før her, men ikke nå, kostet kun 50-60 kr!!!! Og en kylling salat varer jo ca 3-4 timer, og resten som blir igjen, varer sånn ca 2-3 timer. Men jeg kan jo ikke bare leve på kylling salat, da vokser det jo både vinger og grønnsaker på meg. Kjøtt tørr jeg nesten ikke røre, da fyker vekten opp et par kilo med en gang. Og fisk begynner jeg å snart å hate!!!!
Det sier jo seg selv, at å leve sunt, for min del, er veldig vanskelig!!!!! Jeg blir jo i tillegg ikke mett, av å spise noen salatblader, litt nøtter, litt kyling, og sånt, da stanger jeg hodet i veggen etter 1 time!!!!! desp1
Så jeg skjønner over hodet ikke hvordan dere klarer dette....... *phu* gok1
...og ikke kom å snakke om tilvenning, at etter ca et par dager, så er du ikke så sulten mer!!! For det hjelper over hodet ikke for min del!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Litt sinna nå her jeg *sorry*
Jeg har ikke noen form for trygd fordi jeg ikke er syk nok i følge NAV... Selv om jeg nå er 50 % sykemeldt, får jeg ikke mer enn ca 1400 kr å rutte med i måneden fra dem. Det er fordi jeg tjener så lite, hadde bare rundt 75.000 i brutto inntekt i fjor. Så det er ikke akkurat så fett innhold i min lommebok heller, kan man si. Jeg må i alle fall snu på hver krone. Bortsett fra katta er det kun meg i husholdningen her.
Likevel greier jeg å få til et noenlunde sunt kosthold. Nå lager jeg meg ikke kyllingsalat, men jeg lager meg en eggesalat hver dag som består av en halv isbergsalat, to tomater, to hardkokte egg, litt nøtter/pinjekjerner eller krutonger og en bitteliten dæsj dressing. Jeg har ikke regnet på hva dette blir, men isbergsalaten koster rundt 10,- og da har jeg til salat i to dager av ett hode. Egg metter faktisk ganske mye, så jeg bruker mye av kokt egg både i salat og til pålegg. Spiser salaten om kvelden, for den trigger ikke blodsukkeret så mye som brødmat gjør, så da er blodsukkeret mye lavere om morgenen.
Kylling bruker jeg til middag, og da velger jeg gjerne den ferdiggrillede varianten fra First Price med kyllingvinger og klubber til rundt 57 kr (KIWI). Denne fryser jeg ned, og så brekker jeg ut 5-6 kyllingvinger hver gang jeg skal ha det til middag. Tilbehøret er som oftest frosne wok-grønnsaker og frosne "opphøgde pottiter" av noe slag. Putter alt sammen i microen, og har ferdig middagsporsjon etter 20 minutter.
Av og til erstatter jeg kyllingen med et stykke laks eller torsk, eller 4-5 fiskepinner. Jeg kjøper også First Price ferdige fiskekaker som jeg også fryser ned i porsjoner på to og to, og bruker samme tilbehøret til når jeg har det til middagen. Det hender jeg en sjelden gang kjøper en pakke pølser, og denne fryser jeg også ned i porsjoner på to og to pølser.
All middagsmat lager jeg i microen, så det blir ingen steking. (Jeg har ikke avtrekksvifte på kjøkkenet, så jeg steker aldri mat).
Brødmaten min består stort sett av knekkebrød. Kjøper Wasa Husman i dobbeltpakning, tror den koster 12,90 her. Kjøper alltid masse tomater og agurk og ellers vanlig pålegg.
Men nå bor jo jeg bare fem minutter unna butikken selv om jeg bor på landet, så jeg er noe heldigere stilt enn deg sånn sett.
He he kanskje det, ja... :D
Jepp, blir så mye, desverre... :cry:
Synes ferdig kuttet salatkylling er enklest, kunne kjøpt en hel kylling, men det blir så søl.... Må jeg krafse langt inn i kyllingen, for å få ut alle delene... Men en sånn pakke koster 50-60 kr, salatblader (hvor mange blader måtte kastes, fordi de var ødelagt) 30-40 kr, mais (uten sukker) 12-13 kr, youghurt naturell 6 stk småe begre (finnes ikke annet) 25 kr, hvitløk (hvor jeg måtte hive to av tre, siden to var grønne) kr 14-15 kr, olivenolje (finnes bare en sort) 60-70 kr, paprika 12-13 kr, "spaghetti rør" ("grove") 20-30 kr, Cashewnøtter kr 25-35 kr. Da er jeg ganske tett opp mot 200 kr, sånn ca.
Mange av tingene kan jeg bruke til andre ting. Men likevel...
Jepp, den skulle det. Nå får jeg jo Nord-Troms fradrag, heldigvis. Hadde det ikke vært for den, hadde jeg slitt enda mer. Jeg bor jo for meg selv, i en leilighet. Og prøver å jobbe noen timer i uka. Så da får jeg jo noen kr av det.
Vekta er problemet for tiden, ja. Men bønner, linser og erter, hva kan du bruke de til? Mexicansk gryte med bønner er jo godt, men ikke særlig sunt.
@Sonja: Firstpris mat er vel ikke så sunt? Masse e-stoffer og lite kjøtt/fisk. Her jeg bor, er det jo kun Prix og Rema. Xtra maten til Coopen inneholder jo bare dritt. Så og si.
Hmm du har jaggu meg god fantasi, skjønner jeg.... he he :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
helgemann
@Sonja: Firstpris mat er vel ikke så sunt? Masse e-stoffer og lite kjøtt/fisk. Her jeg bor, er det jo kun Prix og Rema. Xtra maten til Coopen inneholder jo bare dritt. Så og si.
Hmm du har jaggu meg god fantasi, skjønner jeg.... he he :wink:
Ikke alle First Price produktene er bra. Men noe er faktisk ok.
Ellers er fantasien i orden, ja. En av de få tingene som funker... :)