Sv: T4 - ikke sikkert at den bør tas om morgenen
Jeg fant også denne postingen på et bodybuilderboard (utrolig hvor mye bra info som finnes på de boardene - bare man bruker den konstruktivt)
http://www.elitefitness.com/forum/an...cle-94345.html
Postingen har linker til en mengde undersøkelser og har en grei sammenfatning. Blir litt på siden, men tar med de to variantene av T2 - som da også påvirker tsh.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Husk å ta med i beregningen at endring T3 virker MYE mer på TSH enn endring i T4... så i dette tilfellet er det avgjørende å se på begge da det er totalen i endring av disse (justert for relativ påvirkningskraft) som TSHvirker.
Joda, men tallet for fritt T3 mangler her, det står bare totalt T3. Bare for å bemerke akkurat den vesle lille detaljen.
PS: En liten perle fra bodybuilderne: "T4 is less potent than T3, metabolically speaking, and has a half life of six to seven days in euthyroid humans. (That’s where a person’s thyroid gland is enlarged but it’s not associated with inflammation or cancer. Also called goiter.)" :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
PS: En liten perle fra bodybuilderne: "T4 is less potent than T3, metabolically speaking, and has a half life of six to seven days in euthyroid humans. (That’s where a person’s thyroid gland is enlarged but it’s not associated with inflammation or cancer. Also called goiter.)" :D
Humre - ja, lurer på hvor den godbiten kom fra. :lol:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Jerene
Joda, men tallet for fritt T3 mangler her, det står bare totalt T3. Bare for å bemerke akkurat den vesle lille detaljen.
Du har helt rett. Lesebrillene mine oversatte T3 til fT3... De er ikke alltid like pålitelige de lesebrillene der. :wink:
Men... skal jeg si noe så må jo en økning i tT3 være enda mer signifikant enn en hypotetisk økning i fT3. Siden tT3 (jeg skriver tT3 sånn at jeg ikke roter med fT3 flere ganger, men jeg mener altså TotalT3) faktisk er t3 som er i aktiv bruk.
Sånn som jeg leser det da så vil faktisk samme t4-medisinmengde gi større opptak (bedring i fT4) OG bedring av opptatt fT3 til tT3 (IKKE til rT3). Det er jo i så fall helt genialt.
6,5 ng/dl er en signigikant økning i forhold til normalområdet..
Sitat:
The normal range for total T3 is approximately 97 to 219 ng/dl and for free T3 210-440 pg/dl.
http://www.suite101.com/content/unde...levels-a145766
Takk for at du fikk av meg lesebrillene. :D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
smgj
Du har helt rett. Lesebrillene mine oversatte T3 til fT3... De er ikke alltid like pålitelige de lesebrillene der. :wink:
Men... skal jeg si noe så må jo en økning i tT3 være enda mer signifikant enn en hypotetisk økning i fT3. Siden tT3 (jeg skriver tT3 sånn at jeg ikke roter med fT3 flere ganger, men jeg mener altså TotalT3) faktisk er t3 som er i aktiv bruk.
Sånn som jeg leser det da så vil faktisk samme t4-medisinmengde gi større opptak (bedring i fT4) OG bedring av opptatt fT3 til tT3 (IKKE til rT3). Det er jo i så fall helt genialt.
6,5 ng/dl er en signigikant økning i forhold til normalområdet..
http://www.suite101.com/content/unde...levels-a145766
Takk for at du fikk av meg lesebrillene. :D
He he. Det er fint og genialt, jeg krangler ikke på hovedsaken, altså. Ingen tvil om at det gir bedre opptak. Jeg syns likevel det beste er at en slipper å bekymre seg for hva en spiser og drikker etterpå. Og så passer det så godt med godnatts-tannpussen. Den beste garanti for at det ikke havner noe mer i magen etterpå, unntatt vann.