Sv: stadig træt og svimmel, nedsætte dosis af Erfa?
Ja, sett ned dosen.
Min lege var enig med meg i min egen diagnose om at jeg har binyretretthet og i mitt forslag til behandling (sette ned Erfadosering, jeg går og på det). Veldig kult at han hadde hørt om det i det hele tatt. Hvis du søker opp tråder om dette så ser du at rådet overalt er å redusere dosering.
Jeg fikk mye angst og dårlig hud av binyretøys, dette har virkelig bedret seg. På bare to uker altså! Men har fått litt hyposymptomer av å redusere på Erfa, som muskeltretthet, at jeg ikke kan være så veldig aktiv fysisk.
Lykke til
Men muskelsvakhet kan følge binyretrøtthet også. Da det "brøt ut" klarte jeg ikke gå opp trapper, hadde heller ikke krefter til å bevege anklene ....
Ja, det er derfor man kan prøve å sette ned dosen.
Det er et forsøk på å få med seg binyrene.
Dosen skal opp igjen, men man kan "miste" aktiviteten hvis man øker dosen raskere enn de klarer å følge med.
Tusind tak for jeres svar!
Så jeg kan trygt nedsætte dosis med 30 mg i en periode? Skal jeg så forsøge at øge igen, når jeg har det bedre?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Så jeg kan trygt nedsætte dosis med 30 mg i en periode? Skal jeg så forsøge at øge igen, når jeg har det bedre?
Hej Honeyhob hjertflag1
Du bliver nok nødt til selv vurdere hvad du bør gøre, hvis din læge ikke kan hjælpe. Vi kan berette om egne erfaringer, men vi kan ikke begynde at instruere andre i, hvad de skal gøre i forhold til en igangværende behandling. For så tror jeg, at "øvrigheden" kommer efter forummet med bål og brand, med anklager om kvaksalveri. xx1
Hei Honeyhob vink11
Jeg skal ikke si noe om hva du skal gjøre. Men hvis du velger å sette ned dosen, er det lurt å vurdere om du skal gjøre noe for å støtte eller bygge opp binyrene. Jeg tror at de ved at du setter ned dosen får hvile litt, og når du øker igjen kommer de samme problemene tilbake. Jeg kan bare vise til min egen erfaring.
Jeg fikk binyreproblemer i januar 2007. Kuttet medisinen i februar, var uten i noen uker, husker ikke hvor lenge. Da fikk binyrene hvile. Jeg brukte mange måneder på å «spise» meg opp igjen på tablettene, og dette gikk bra i ca. 2½ år. Da hadde jeg pådratt meg enda større problemer med binyrene, for da produserte jeg heller ikke aldosteron lenger.
Det lureste er å få klarhet i om det er binyrene eller ikke.
Håper du finner ut av det vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei Honeyhob vink11
Jeg skal ikke si noe om hva du skal gjøre. Men hvis du velger å sette ned dosen, er det lurt å vurdere om du skal gjøre noe for å støtte eller bygge opp binyrene. Jeg tror at de ved at du setter ned dosen får hvile litt, og når du øker igjen kommer de samme problemene tilbake. Jeg kan bare vise til min egen erfaring.
Jeg fikk binyreproblemer i januar 2007. Kuttet medisinen i februar, var uten i noen uker, husker ikke hvor lenge. Da fikk binyrene hvile. Jeg brukte mange måneder på å «spise» meg opp igjen på tablettene, og dette gikk bra i ca. 2½ år. Da hadde jeg pådratt meg enda større problemer med binyrene, for da produserte jeg heller ikke aldosteron lenger.
Det lureste er å få klarhet i om det er binyrene eller ikke.
Håper du finner ut av det vink11
Hej Lisbethvink11
Jeg har fået taget en kortisol spyttest i november og den viste binyretræthed
Jeg følger Wilsons kur med vitaminer og mineraler og tager desuden en del binyreekstrakter både i kapsel og i flydende form, så jeg er i gang med at bygge mine binyrer op :) Var det det du mente Lisbeth?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Honeyhob
Hej Lisbethvink11
Jeg har fået taget en kortisol spyttest i november og den viste binyretræthed
Jeg følger Wilsons kur med vitaminer og mineraler og tager desuden en del binyreekstrakter både i kapsel og i flydende form, så jeg er i gang med at bygge mine binyrer op :) Var det det du mente Lisbeth?
Hei igjen vink11
Ja, det stemmer. Jeg så ikke at du hadde skrevet det. Men da har du jo kontrollen på det. Flott vink11
Det høres ut som en god løsning, Honeyhob! Selv bruker jeg hydrokortisontabletter og Florinef. Wilson mener jo at når du følger opplegget hans, som du forteller at du gjør, er det vennligere mot binyrene enn å bruke kortisonpreparater, som jeg gjør. Husk å få i deg nok salt, salt er viktig i binyrenes arbeid.
Og så er det kjempeviktig når du vet eller tror at du har binyrebarksvikt: å lytte til kroppens signaler om hvile og avspenning. Og å tilrettelegge dagene slik at de ikke er en for stor påkjenning. Er dagene en stor prøvelse, gjør du sannsynlighvis for mye. Etterhvert som du orker, er det viktig å gradvis øke aktivitetsnivået. Kroppen lager DHEA og kortisol ved aktivitet. Vidunderlige innretning, denne kroppen vår! Men alt dette kjenner du sikkert til, som følger Wilsons opplegg!
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Det høres ut som en god løsning, Honeyhob! Selv bruker jeg hydrokortisontabletter og Florinef. Wilson mener jo at når du følger opplegget hans, som du forteller at du gjør, er det vennligere mot binyrene enn å bruke kortisonpreparater, som jeg gjør. Husk å få i deg nok salt, salt er viktig i binyrenes arbeid.
Og så er det kjempeviktig når du vet eller tror at du har binyrebarksvikt: å lytte til kroppens signaler om hvile og avspenning. Og å tilrettelegge dagene slik at de ikke er en for stor påkjenning. Er dagene en stor prøvelse, gjør du sannsynlighvis for mye. Etterhvert som du orker, er det viktig å gradvis øke aktivitetsnivået. Kroppen lager DHEA og kortisol ved aktivitet. Vidunderlige innretning, denne kroppen vår! Men alt dette kjenner du sikkert til, som følger Wilsons opplegg!
Tak for dit svar Ruth:) Ja jeg vil prøve at se om jeg kan overvinde min binyretræthed uden brug af kortison.
Og jep, jeg husker at få salt nok :wink:
Arbejder stadig med at lytte til min krops signaler og har været nødt til at skrue en del ned for motionen, men man lærer jo hele tiden:)
Det har været svært at gi afkald på mine løbeture, men det er vigtigere for mig at blive ordentlig rask!
vink11