Sv: nye blodprøver, noen som kan hjelpe
Takk til n'Finn :)
Tok medisinen ganske tidlig i dag etter jeg hadde vært hos legen, og det var helt merkelig for jeg ble liksom så pigg og nesten litt rastløs. Tenker forsåvidt at det kan være en "placebo effekt" av å få medisin og av det å bli trodd :wink: Blir spennende å se.
Sv: nye blodprøver, noen som kan hjelpe
hei, du ble vel tatt alvorlig siden ft4 har vært lav begge gnagene og TSH er på vei opp.
Det fins nemlig et fenomen som heter NTI, non-thyroid illness, hvor ft4 og TSH er lave under en sykdom, hvilkensomhelst sykdom. Så spretter TSH opp etterpå men ft4 følger opp som respons på økt TSH. Derfor tar legene prøver flere ganger for å se hva som foregår.
Jeg fikk dengang også innen en halv time følelsen av at jeg ble varmere, og at jeg fikk noe jeg virkelig trengte.
Husk at TSH nå går ned pga levaxinen, og restproduksjonen fra kjertelen går ned, slik at du vel trenger doseøkning snart, det er nesten helt sikker. Akkurat nå har du t4 fra både kjerletlen og levaxinen, og det er dobbelt opp.
Enten så pleier man å ta blodprøver etter noen få uker, f. eks. en måned, og så sier legen øk til 75mikrogram, eller så kan det hende at man skal øke uansett. Hvor mye man ender opp med, er individuelt.
Ja, hashimotos thyreoditt er helt vanlig.