Sv: amming og stoffskiftet
Veldig interessant lesning. Selv fullammet jeg begge mine barn til de var 6 måneder og fortsatte å amme til de var 1 år.
Med min første var jeg svært syk av stoffskifte, men jeg hadde melk til sikkert tre unger til. Hun skrek kontinuerlig i alt fra 2 til 6 timer hver natt i 9 måneder (og da defineres natten mellom 2400-0600) Så teorien om at lavt stoffskifte fører til nedsatt melkeproduksjon gjaldt ikke meg.
Det er slitsomt å amme, det koster, og alle er ikke like. Hvis alternativet er å slite ut mor fordi det er viktigst å amme, er det en svært dårlig løsning. Selv jeg som helsesøster sier det med trygghet.
Ønsker alle som får til å amme lykke til. For de som ikke kan, må dere huske at barnet deres får mat og kjærlighet, akkurat som barn som ammes:-)
Sv: Lavt stoffskifte og amming
"Det er slitsomt å amme, det koster, og alle er ikke like. Hvis alternativet er å slite ut mor fordi det er viktigst å amme, er det en svært dårlig løsning. Selv jeg som helsesøster sier det med trygghet.
Ønsker alle som får til å amme lykke til. For de som ikke kan, må dere huske at barnet deres får mat og kjærlighet, akkurat som barn som ammes:-) "
Godt sagt, Blondie!hjertflag1
Sv: amming og stoffskiftet
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Ønsker alle som får til å amme lykke til. For de som ikke kan, må dere huske at barnet deres får mat og kjærlighet, akkurat som barn som ammes:-)
Hørt! Hørt!
Jeg selv har et modsat erfaring med amning kontra flaske. Jeg skal straks indrømme, at jeg har ikke haft lyst til at amme. Men beslutningen om ikke at amme var ikke min. Det var min søn, som selv har taget beslutningen. Han nægtede ganske enkelt fra dag 1 at tage imod andet end flaske (med sukkervand anden dag). Han ville ikke ammes midt om natten, han ville ikke ammes om dagen. Han ville heller ikke have flaske før en ældre jordemor (på hospitalet) kom ind medbringende en spritflamme og en nål til at brænde to ekstra huller i sutten, at han begyndte at spise (dagen efter han var født).
Hun sagde direkte, at han var "den type", som ikke ville selv "arbejde for føden" og skulle have sin mad flydende i munden af sig selv. Det viste sig at passe 100%. Han begyndte at spise stort af NAN og han spiste ca. 130% af hvad man mente han burde, i tidsrummet 8:00 - 20:00. Resten af tiden sov han igennem. Han havde ingen problemer med maven, ingen problemer med afføring, ingen kolik og ingen andre problemer med sin trivsel. Han fik sin første "faste" mad da han var 6 måneder og da han var et år stoppede han med NAN og gik over til almindelig mad. Det er ikke noget jeg bestemte. Det gjorde han selv. Da han var to år målte han 100 cm, stærk og i trivsel. Han blev syg første gang (fåresyge) da han var 3 år. Det tog 3 dage og så var han i vigør igen. Så selv om det kostede mig smertefuld opbinding af barmen og pillerne til at standse mælkedannelsen den gang på hospitalet, har jeg ikke haft grund til at fortryde at jeg ikke ammede og mor-barn-kærlighed (kan jeg love for), var ikke mindre af den grund. Og fortsat ikke er. hjerte1
Det som jeg har lært af det er, at vi burde lade mødrenes og børnenes instinkter råde mere end de får lov til af "eksperterne". Og den dag jeg selv får en svigerdatter i barsel, vil jeg forsvare hendes egen ret til at vælge eller fravælge frit og uden pres, med mine egne næb og kløer. smilja1
Anisa hvor er det dog dejligt at læse at du og din søn havde et så godt forløb med Nan. Det ønsker jeg for alle uanset om de ammer eller giver modermælkserstatning.
Jeg er helt enig i at ingen skal presses til at amme hvis det af den ene eller anden årsag ikke fungerer.
Vi (min søn og jeg) havde desværre lidt opstartsproblemer og jeg skriver lige nedenstående, som jeg ville have haft stor gavn af at vide, i tilfælde af at andre kan bruge det:
I dag, når man starter op med modermælkserstatning kan det være godt at have laktulose i tankerne, hvis det skulle blive nødvendigt. I dag er det nemlig (i hvert fald ikke i Danmark) ikke, som for en del år tilbage, tilsat modermælkserstatning og det er derfor ikke helt unormalt med hård mave i starten.
Der er forskel på de forskellige modermælkserstatninger. Nogle er hårdere for maven end andre og hvis det ikke fungerer med den modermælkserstatning man bruger kan det evt. være en god ide at skifte til en modermælkserstatning som er mildere for maven.
Jeg læste på et tidspunk en artikel hvori der stod børn født med kejsersnit og/eller som får flaske ofte kan have gavn af probiotika.
Jeg begyndte derfor at give det til min søn hvorefter han fordøjede maden meget bedre, fik meget mindre luft i maven og så havde det også en positiv effekt på sygdom = meget færre sygedage
Jeg kendte desværre ikke til det da han var spæd, så det var først senere at han fik gavn af det.
Rådet gav jeg videre til en kvinde hvis baby døjede med luft i maven og der afhjalp det fuldstændigt luftgenerne.
Jeg tror det fakta at man har høyt eller lavt stoffskifte ikke nødvendigvis ikke påvirker amming noe særlig,
kansje hadde akkurat det samme oppstått om stoffskiftet var normalt,
Alle er forskjellig og alle opplever amming deretter,
noen har andre ikke, noen koser seg andre ikke.
Jeg har ammet 2 i høyt stoffskifte og 1 i lavt stoffskifte,
helt likt alle gangene og veldig likt min søster som ikke har problemer med stoffskiftet i det hele tatt,
vi er blant de heldige, renner over 6 mnd uti svangerskapet og ammer med en gang barna kommer til verden,
Jeg leverte melk på neonatal avd. på sykehuset, nesten et par liter i uka,
brukte nesespray etter amming når jeg skulle pumpe til de ekstra små på sykehuset, den fungerte bra.
Det er viktig å kose seg hvis man skal amme, stresser man eller sliter syntes ikke jeg det er noen vits,
det er ikke for alle dessverre, selv om det er utrolig lettvint å ha alt ferdig embalert og temperert,
jeg ammet om natten, men da var det stort sett selvbetjening,
har ammet alle barna til de begynte å skulle forsyne seg selv, da var det stopp! det å ha et avslappet forhold til amming er viktig for å få det til og for å få melk, stress i seg selv kan føre til at melken uteblir,
jeg kunne amme hvor som helst og når som helst og gående også,
men dette er ikke noe mål.
Hvis dere vil prøve litt til dere som ikke får det helt til så sørg for å ta det med en klype salt, slapp av og finn en god stilling, prøv gjerne å ligge i f.eks senga,
noen har veldig runde bryster og noen ganger er de rett og slett for harde,
dra eller napp litt i dem og klem med fordel ut noen dråper slik at det blir litt nam på tuppen,
dette høres kansje voldsomt ut men ta et godt grep godt innpå puppen og stapp den godt inn i munnen slik at den når frem til suge refleksen, den sitter faktisk et stykke bak i ganen og det er denne som får i gang hele greia og gjør at de suger opp et vakuum.
sugerefleksen sitter faktisk så langt bak at de første gangene før de får taket på det kan de brekke seg litt.
Noen ganger kan det faktisk lønne seg å gi de litt på flaske først slik at den første hysteriske sulten gir seg, da kan man prøve uten så mye stress,
men de er fremdeles så sultne at de er ivrige.
lykke til og går det ikke så går det ikke,
det er mange velfødde,sunne og lykkelige flaskebarn i verden!xx7
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Pebles
lykke til og går det ikke så går det ikke,
det er mange velfødde, sunne og lykkelige flaskebarn i verden!xx7
Og nu har "flaskemødre" til "flaskebørn" oprettet en hjemmeside på nettet Flaskebarn.dk med interessant læsestof. xx9