Sv: datter med symptomer på stoffskifteproblemer
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Marie
I går uttalte hun: "jeg bruker alle mine krefter på bare å leve og har ikke noe igjen til alt det de andre gjør så selvfølgelig..."
chokx:
Ta med den uttalelsen til legen. Jeg foreslår at du samler dine observasjoner, hennes (relevante) uttalelser og gjerne forsøker å tidfeste endringer. (For meg var det et sjokk å tenke etter hvor forskjellig livet og energien var for 5-3 år siden.)
Så ber du legen vurdere dette like mye som h*n vurderer prøvesvarene.
Hvis ikke h*n da begynner å lete (det er jo ikke sikkert at det er en stoffkiftesykdomme som er svaret, og jeg synes vi skal respektere forsiktige - men ikke LATE - leger) så BØR dere finne en annen lege.
At pigen både har symptomer som træthed m.m. og så endda denne smerte på halsen bør sige lægen noget.
Lægen burde skamme sig over ikke straks at komme barnet til hjælp!
Hei igjen!
I dag skal vi til legen igjen. Jeg er spent på hvordan vi blir møtt...
Før vi går veien med alternativ medisin og analyser prøver vi ut fastlegen. Skal dit i dag og har i allefall fått ide om hvilke suplerende undersøkelser vi skal be om. Skjønner langt mer av hvordan stoffskiftet fungerer nå og føler jeg møter ganske forberedt.
Fra før av vet vi at FT4 er på 10, TSH på 1.8 og at blodprosenten er lav. Andre oppfølgende prøver er ikke tatt og heller ikke planlagt. Jeg tenker vi nå bør be om/forlange at følgende prøver tas:
- anti TPO
-Tras
- rT3
- fT3
- jod
- binyrebarkhormoner?
- B12
Er jeg inne på noe her?
Hilsen
Det høres ut som du har fått med deg det viktigste. Det beste for å teste binyrebark hormoner er spyttest (4 ganger ilø en dag), men dette har de ikke hos fastlegen.
Om du skulle dra til en privatklinikk i Oslo så vil de ta mange flere prøver.
Jeg vil bare si at jeg hadde følt meg elendig med verdiene til datteren din.
Kan du ikke foreslå en prøveperiode med Levaxin, og at hun kan slutte med det etter noen mnd dersom hun ikke blir bedre?
Det gjør meg veldig vondt å høre om datteren din som må slite med slike plager i ung alder. Ønsker dere virkelig masse lykke til i dag!! Stå påkram1
Ja så har vi vært hos legen. Vi fortalte hvordan hun har det om dagene med passende sitater:roll: Det ble tatt nye prøver og jeg ba om de jeg hadde bestemt meg for å be om
- anti TPO
-Tras
- rT3
- fT3
- jod
- binyrebarkhormoner?
- B12
Legen tok Anti TPO, Tras og b12 og nye prøver av FT4, TSH og FT3. Dersom disse fortsatt var på samme nivå som sist prøver ville han ta kontakt med endokrinolog.
Jeg spurte om det ikke var betenkelig at TSH var så pass lavt(1.8) når FT4 var så lavt. Legen mente det ikke var unormalt dersom det var normalt for henne å ha et stoffskifte på 10.
Jeg fikk utskrift av blodprøvene og fikk også en med prøver fra høsten -07.
Her var FT4 14 og TSH 0.7.
Så får vi bare vente på prøvesvarene og kontrolltime så får vi se hva som skjer videre.comp2
Hilsen
Det var jo bra at noe ble gjort iallfall.
Det er jo et lengere lærret å bleke en sånn undersøkelse, så en får være fornøyd når noe skjer.
Så er jeg jo helt enig i at en fT4 på 10 skal gi en mye høyere TSH.
TSH bør være over 10.
TSH produseres i hypofysen på ordre fra hypotalamus.
Hypotalamus er et følelsesorgan for hormoner i blodet. Når dette organet oppdager av det er lite stoffskiftehormoner i blodet, reagerer den med å senke mengden av et hormon som heter TRH - dette sendes til hypotalamus, som igen produserer mere TSH, når alt er som det skal være da.
Jeg mistenker jo at det kan være feil i dette kontrollsystemet, og det kan man jo ha i tankene ved neste besøk hvis de prøvene som ble tatt nå ikke utelukker slik feil da.
eller så har hypothyreosen pågått en lang stund, og hypofysen har blitt sliten i følge en annen teori (står om den i bmj på nett for noen år siden)
Jeg hadde TSH på 2,5 ved ft4 på 10,5 8nedre grense 10) og senere maste jeg meg til thyroxin, og en god stund etterpå måtte jeg slutte med det for å se hva TSH ble, og den ble hele 4,5 uten thyroxin, med ft4 på 12. Så det kan stemme at hypofysen kan bli sliten.
Dessuten så er TSH om ettermiddagen bare halvparten av morgenverdien. Man kan brenne seg på det.
Min TSH er fremdeles lav i forhold til ft4, alltid, men den stiger og faller i forhold til ft4, men lavt. Omtrent en desimal for lavt.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
nora
eller så har hypothyreosen pågått en lang stund, og hypofysen har blitt sliten i følge en annen teori (står om den i bmj på nett for noen år siden)
Netop! Det må man ikke se bort fra. Der findes metoder til at udrede for denne vinkel. Stå på Marie. Lad ingen andre end dig selv have det sidste ord. tro2
:?: Hei igjen!
Nå har vi vært hos legen og prøvene så bedre ut.
FT4: 12.5
TSH: 2,7
T3: 5.0
Ati TPO: 43
TRAS: < 0.8
Legen følger ikke dette videre men anbefaler nye prøver om 4-5 mnd.
Mente alle rutinemessige prøver var tatt og at hennes slapphet og mangel på energi ikke skyldtes noe fysisk... Hun insisterte selv på at : "Noe er galt med meg!" men dette blir ikke fulgt videre opp av legen - blir riktignok henvist til bup...vedikke1
Tenker jeg kontakter en privat klinikk/ homeopat e.l. for videre oppfølging. Jeg kan ikke bare slå meg til ro med dette, enten det er stoffskiftet som er årsaken eller ikke. Noen innspill?
MVH
Nå har ikke jeg lest igjennom. Men jeg har to kommentarer. Jeg hadde nesten samme tall da jeg følte meg så elendig at jeg gikk til legen for det første gang. (tras og anti tpo ble ikke tatt da.)
Det gikk over med sol og sommer - og jeg tenker - naturlig d-vitamin. Har d-vitamin blitt målt? Vi må ha 30 min soling av hender og ansikt MIDT på dagen, DAGLIG for å danne "minimum". Er man i underskudd på forhånd og går på skole på dagen er det vanskelig å få til... ? Og jeg leser utav min egen historie og n'Finn's at D-vitamin (iallfall etter mitt hode!!!) har udokumentert støtte(?)-effekt på stoffskiftet... Det kan iallfall være forsøket verdt å få sjekket om hun ligger i nederste del av "leget" eller ikke... Samme med jern og b12, om det ikke allerede er gjort?