Re: Synkende T3 og depressionssymptomer. Liothyronin?
Hej Lene
Jeg er rigtigt spændt på at starte med Lio og se om jeg kan føle resultater. P.t. er jeg sygemeldt p.g.a. udbrændthed og stress men jeg håber jo på at pillerne vil kunne give mig det overskud jeg mangler for at kunne klare mig arbejde. Jeg er træt, forvirret, ukoncentreret, "mærkelig" tilpas og på blodprøverne kan jeg se at T3 aldrig har været så langt nede hos mig før, som nu. Det bliver spændende at prøve...
Jeg vil starte langsomt op - men vil nok også sætte Eltroxindosis lidt ned? Tak fordi du oplyste det med apoteket.
Hvornår startede du behandlingen? Er du i job ? Har du fået taget blodprøver siden du startede og hvis ja, er forskellen så markant?
Tak for din hjælp!
Mvh. Gitte
Hej Gitte!
Man skal vist ikke sætte Eltroxin ned efter hvad jeg har hørt. Når man tager liothyronin skulle det vist være sådan at T4 synker... jeg ved ikke om jeg løber med en halv vind, men det har jeg læst flere steder og når jeg får taget blodprøver får jeg syn for sagen, hvordan det står til. Jeg har ikke fået taget blodprøver efter jeg er startet. Jeg skal nok lige melde hvad det siger, så jeg kan se om der er forskel. Det vigtigste er vel i virkeligheden også, hvordan det føles. Små marginaler kan gøre hele forskellen. Jeg startede for ca 2 mdr. siden med Liothyronin. Jeg har taget Eltroxin siden jeg fik min skjoldbruskkirtel fjernet. Ja, jeg er i job, men jeg er selvstændig med hjemmearbejdsplads, så jeg kan selv planlægge min arbejdstid efter hvornår jeg er oplagt.
MVH Lene
Hej Lene
Tak for dit svar. Spændende at følge dig. Godt du har fået det bedre. Jeg starter i behandling på mandag - er spændt men også bange for at blive skuffet. Har meget hjertebanken i forvejen, så frygter lidt at det bliver værre. Men hjertebanken kan vist også være tegn på underdosering, så måske bliver det bedre.
Har også frygtelig kvalme for tiden, ofte hovedpine og ekstrem groggy og træt - ja det kan da vist kun snart blive bedre.... :(
Har du slet ikke nogle bivirkninger?
Med venlige hilsner
Gitte
Re: Liotyronin - dosering
Det jeg har lest meg til, og også erfart av eget forsøk, er at man ikke skal endre Levaxindosen - iallfall ikke i første omgang.
Det kan bli nødvendig å justere T4 dosen enten opp eller ned, men det viser seg senere.
Startdose som anbefales er 5µg T3 intatt engang mitt på dagen eller tidlig på eftermiddagen.
Hvis man senere syns man trenger mer, anbefaler man heller en ny 5µg dose på et senere tidspunkt frem for å doble den ene dose.
Ã…rsaken er at T3 kun er aktiv i noen få timer.
Men aktiviteten setter jo noe igang, og det merker man jo hvis man er av dem som har nytte av det.
T3 tas altid opp 100%. Det er derfor en fordel å ta den til et måltid.
Hej n'finn
Det lyder som et godt råd - og jeg er glad for det du siger med at starte rigtigt langsomt op.
Helt utroligt - på nettet fandt jeg et forum for bodybuildere - og her stod at man skulle tage op til 100 mg - simpelthen for at øge forbrændingen. Utroligt at nogle tør spille russisk roulette med deres liv - vi andre er bange for 20 mg dagligt! :roll:
Mvh. Gitte
Synachtentest - høj/lav cortisol
Hej
Jeg skal påbegynde Liothyronin på mandag og har læst at man skal være opmærksom hvis man har binyreproblemer. Jeg har kigget mine resultater igennem fra Synachtentest jeg var igennem og undrer mig noget - og vil spørge om der er nogle af jer der kan tyde om jeg evt. vil kunne have binyreproblemer (lægerne siger at det ser "normalt" ud - men det har man jo hørt så ofte før!! :? )
En morgen fik jeg målt Cortiol til 203 (170 - 536) - temmelig lavt. Ugen efter fik jeg lavet Synachtenstest hvor startværdien var 688 (altså langt over referenceværdien - jeg var RIGTIG dårlig på det tidspunkt og blev akut indlagt) - slutværdien var 813. Jeg har læst at bare værdierne er over 550 så har man ikke binyreproblemer MEN et andet sted har jeg læst at Cortisol-indholdet skal stige MINDST 200 fra startværdi til slutværdi for at man kan udelukke binyreproblemer.
Så jeg er lidt i tvivl. Den høje værdi - hvad kan den mon betyde? Det kan vel skyldes stress i forb. med en indlæggelse? Er der nogen der ved noget om det? Skulle jeg mon have tjekket binyrerne bedre igennem inden jeg begynder på Liothyronin?
Igen Tusind tak for hjælpen og de gode råd!
Mange hilsner
Gitte
Ja, det er vanvittigt !
T3 brukes i poseringsidrett til å fjerne fettet i underhuden før konkuranser, så muskler og sener blir mer definerte.
Kalles også "deffere".
Hva med " En sund sjel i et sundt legeme" ?
Bodybuildere som gjør dette = Idioter.
De har det så bra med helsen sin at de tør å gamble... *riste på hodet*
En dag sitter de der med hypertyreose og angrer...
Hej Gitte,
Jeg ville give N'Finn ret i at starte langsomt med 5 mikrogram lio og blive på din dosis med eltroxin. Det var i hvert fald, hvad jeg ønsker, at jeg havde gjort. Da jeg var på 125 mikrogram eltroxin og fik lio, da gik jeg 50 ned i eltroxin for at få 20 mikrogram lio oveni. Det gik ikke godt, og jeg var ude i overdosissymptomer efter 5 dage. Da det var under strejken regulerede jeg selv doserne. For at gøre en lang historie kort er jeg nu endt på 125 mikrogram eltroxin 3 gange om ugen og 100 mikrogram 4 gange om ugen samt 10 mikrogram lio, og det fungerer for mig. Jeg har fået mere energi, humoren er vendt tilbage og det som jeg allermest håbede nemlig ingen brainfog, men hukommelse, koncentration, formulerings- og tænkeevne er tilbage igen. Jeg kan lære og huske igen, så jeg er glad.
Held og lykke med Liotyronin, jeg håber, at det vil hjælpe dig ligeså godt som det har hjulpet mig.