-
Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med noget af det, du spørger om Vigdis :cry:
Men jeg har lige set, at Teitelbaum netop har skrevet en artikel til sit nyhedsbrev om emnet.
Der er muligvis ikke noget nyt i det for dig, men i fald der skulle være det, får du lige linket her:
http://www.endfatigue.com/health_art...ment-tips.html
Lykke til!
-
Takk Luuna, skal lese den ordentlig og legge den i en mappe på maskinen min, tror nok at det kan være noen gode råd der vink11
I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk:shock:
Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....
Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den. Da jeg googlet om blå resept og restasis, kom jeg over et forum for tørre øyne http://www.dryeyezone.com/.
Medisinen ligger på en oversikt hos Legeforeningen over preparater for tørre øyne på blå resept, så jeg antar at jeg bør få den på blå. Vi får se. På apoteket ba de meg ta vare på kvitteringen, det kan hende jeg kan få det refundert ved søknad. Huh, det er dyrt å være i ubalanse.... Vi er dyre i drift, jeg er rene Rolls Roycen....:lol:
-
Wow det er vildt! 1700 kr. :shock:
Men ligemeget hvad, så er du da en guldbelagt Rolls Royce :cool:
Håber, det virker, og at du får din blå recept!
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
I dag hentet jeg Restasis på apoteket. Det er rene gullprisen, mer enn 1700 kroner for 14 dagers bruk :shock:
Jeg skal til øyelegen om 14 dager igjen, da skal vi se om det har skjedd noen bedring, så skriver han søknad om blå resept på Restasis. Ca 40 000 i året vil det koste.....
Så det sier seg jo selv, får jeg den ikke på blå resept, så kan jeg ikke bruke den.
Har svaret her, Kærhjertet Vigdis hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Men jeg merker når jeg trener at det holder med en time litt hard trening. Jeg kjenner igjen litt av den opplevelsen jeg hadde da kortisolet var skikkelig lavt, og det å trene hardt var helt feil. Jeg trente hardt en time i går og i forrigårs, og det kjennes helt ok nå. Men mer enn det skal jeg ikke gjøre. Kroppen sier tydelig i fra, så jeg har et litt lavere tempo enn jeg hadde tidlig på sommeren. Jeg har veldig lyst på treningsøkter på 1.5-2 timer, men det er for tidlig.
Vigdis? hjerte1
Måske kunne du teste ekstra testosteron lige efter at du har trænet? "Smældet" (hos dig) efter for hård træning (hvad er "for hård" mon), kunne sagtens stamme fra, at det tager op til 48 timer, før testosteron-niveauer er genoprettet efter træning. Jo længere træning, jo længere tager det testosteronet at "komme sig", og hos dig, der i forvejen har for lidt, er det måske vejen frem?
Tillige med at huske
altid at få lidt karber&protein lige efter træningen, da insulinet skyder i vejret så snart træningen er afsluttet. Det varer ca. ½ time (hos friske personer, hos hypothyroide kan det vare længere, eller meget længere) før det er normalt igen, hvis man altså ikke får lidt mad forinden. Det kan forhindre denne "specielle" træthed, der altid følger med for lavt blodsukker, efter at det overskydende insulin har tømt blodet/musklerne for glukose. Hvis insulin får noget at arbejde med straks efter, er der gode chancer at du kan slippe for at blive (for) træt efter træningen.
http://i.imgur.com/hrcPdKe.gif
(
Hormone de croissance betyder væksthormon.
Catecholamines betyder adrenalin, noradrenalin)
Kilde til billedet:
http://sportech.online.fr/spen_hrm.html
-
Takk for tilbakemelding, Anisa! Sist jeg målte, hadde jeg faktisk nivåer litt over det jeg bør, både på DHEA og testosteron, så jeg har senket dosen på begge to, bittelite grann nå.
Jeg er veldig forvirret over hva det er som skjer i kroppen min. Jeg veksler i perioder mellom å sove skikkelig tungt og nok, eller for lett og alt for få timer. Jeg føler meg utslitt, både fordi jeg sover for lite, men også av andre grunner jeg ikke helt får tak i. Jeg hadde tenkt å trene mandag, men orket ikke fordi jeg sov for lite og følte meg utslitt og tynnslitt, trente heller ikke i går, og kommer ikke til å trene i dag. Jeg opplever at dette søvnproblemet er en proses som skjer i kroppen. Jeg sover noen timer, og føler meg urolig, det blir som oftest umulig å sovne igjen. Det kjennes ut som om det er en kjemisk eller hormonell prosess som skjer inne i kroppen min. Men det handler heller ikke bare om trening, dette går jo ut over arbeidet mitt, og mitt sosiale liv. Enkelte dager klarer jeg ikke jobbe, klarer heller ikke gjøre for mye av andre aktiviteter. Alt er et ork. Jeg er temmelig sikker på at jeg ikke har for lav dose med thyroid, den veksler mellom 2.25-2.5 grain/140 - 155 mg. Tar jeg for mange dager med 2.5 grain, føles det ubehagelig.
Jeg jobber, det kan føles fint et par timer, så kjenner jeg at kreftene blir borte som sand mellom fingrene, jeg føler meg litt svimmel, og drømmer om å legge meg ned. Så må jeg bare gå fra jobben den dagen... en annen dag kan en full arbeidsdag gå veldig greit. Det er kort sagt store forskjeller fra dag til dag. En ting er at jeg kanskje må opprettholde en god dose med hydrokortison. Kanskje må jeg stå på 20 mg fast, og stressdosere litt mer enkelte dager? Jeg går jo hos en lege som vil at alt skal holdes lavt, han så nok helst at thyroiddosen var lavere også, men det fungerer ikke! Min tanke nå er at jeg skal eksperimentere med å holde meg på 20 mg. og også se litt på det med kveldsdosering av hc. Jeg har jo tidligere snakket om jeg mener at jeg har slitt med lave kortisolnivåer i flere perioder av livet mitt. Jeg lurer på om jeg er en av dem som kanskje må bruke hc resten av livet. Jeg forsøkte jo å gå ned på dose i sommer, og det straffet seg ettertrykkelig. Jeg merker jeg er enormt sårbar for stress, mye mer enn jeg var for noen år siden.
Jeg har begynt med GABA, jeg tar 1000 mg hver kveld nå, pluss litt over 100 mg Niacin, B6, samt melatonin, som jeg har tatt fast svært lenge. Jeg er spent på om GABA vil gjøre en forskjell, det er jo endel mennesker som har for lave nivåer av GABA, kanskje jeg er en av dem?
Kort sagt så opplever jeg at formen er dårligere nå enn den var en periode. Og frustrasjonen over å ikke bli bedre er merkbar. Etter mer enn to år med hydrokortison og snart tre år med thyroid synes jeg resultatene burde bli bedre. Med mindre det er helt andre årsaker som ligger bak? Jeg tenker at det kan være en virus, virus kan opptre på merkelige vis og slå deg ut i lang tid. Det kan være en annen autoimmun sykdom. Legen på Heggeli snakker om tarm, jeg kjenner jeg er litt lei av det sporet der nå, og vil heller tenke andre mulige veier.
Fastlegen min har sendt en rekvisisjon til sykehuset i nærheten, men jeg må innrømme at jeg tviler på om de vil finne ut noe. Jeg kjenner også stor ulyst med tanke på å komme ut for en type som kanskje er som den endoen jeg var hos for noen år siden, som ble så rasende fordi jeg brukte thyroid...
-
Har du fått sjekket ubalanser i signalstoffene dine hos D.S.?
-
Mener du det du har fått sjekket, kryptopyrroler og metilisering? I så fall er svaret nei. Men det står på lista nå over ting som bør ses på. Tenker også endel på LND, om det kan være en løsning der.
-
Ja det var det jeg tenkte på. Absolutt verdt å undersøke. Dette kan gi kontinuerlig belastning på binyrene. Jeg fikk ikke til å kutte ut Cortef før dette ble rettet opp. Lykke til!
-
takk skal du ha Dennis. Jeg tror det er på tide å utvide søket litt her i gården!
-
Sender blot en tanke Vigdis - jeg håber virkelig, at du får knækket koden! hjerte1
Kunne det mon være en ide at inkludere d-ribose i din udvidede søgning, hvis du ikke allerede har gjort det?
http://www.endfatigue.com/health_art...energizer.html
-
Takk for linken, Luuna, skal lese mer om dette! vink11
-
Hei Vigdis vink11
Leit å høre at du føler du har tatt noen skritt tilbake. Mitt eneste tips er om du kan nøste litt tilbake og se hva som har fungert tidligere? Se hva du spiste, kosttilskudd, vitaminer, hormoner etc. Anisa gav et godt råd til meg i innlegg #574 i denne tråden. Et skjema du kan sette opp mht symptomer etc. Det kan gi et klarere bilde av sammenhenger. Det kan være et godt hjelpemiddel!
Du fikk jo et solid løft i løpet av første halvår i fjor. Fra å være ganske elendig, til å føle deg som et normalt menneske, tåle lange arbeidsdager og hard trening.
Fra første time hos ny lege i januar i fjor ser jeg du har skrevet at du kuttet ned på en del matvarer: eks tomat, hvete etc. Begynte med naturlig østrogen til fordel for det du tok tidligere, du begynte med nystatin mot candida-sopp, tok kraftig probiotika (VSL#3) og FOS og tok noen tarmskyllinger. I tillegg økte du pregnenelone i tre mnd til 100 mg, og så til 50 mg. Så begynte du vel etter hvert med testosterongel? Et eller annet sted innne i dette ligger sansynligvis svaret på bedringen du opplevde? Prøv å tenkt hva du har gjort annerledes etterpå. Om det er noe som har skjedd i livet som kan ha påvirket formen din? Skriv ned og sorter ting. Lag gjerne en tidslinje.
God bedring til deg! Klem hjerte1
-
Takk Rufus! vink11 Ja, det er akkurat den tenkningen der jeg holder på med. Og jeg lurer på hva det var som fungerte da. Vurderer å ta VSL#3, kjempesterk probiotika, en periode for å se om det kan ligge der. Mener du sa at du ble mye bedre da du gikk på soppkur. Det var jo på denne tida hvor jeg følte meg mye bedre at jeg gikk på soppkur... Men det kan være tilfeldigheter at dette sammenfaller i tid. Opplever at det er viktig å ikke låse tankeprosessen her. Jeg har startet i dag med et skjema. Problemet er å huske å fylle det ut hver dag.... Så får vi se om det kommer noe ut av dette skjemaet! Jeg har hatt noen runder med et veldig arbeidspress, og mye stress bak meg siste halve året. Jeg kjenner at jeg tåler stress mye dårligere enn jeg gjorde før. Det kan være noe der. Og det kan hende at det ligger et annet sted. Det finnes rare viruser som angriper kropper forskjellige steder og gjør deg utmattet over lang tid, en annen autoimmun sykdom, krypteroler og slikt som Dennis var inne på, etc etc!
Kanskje må jeg også innfinne meg med at jeg må stå fast på en dose med hydrokortison 17-25 mg hver dag? Jeg vet ikke.
I natt har jeg sovet litt bedre, håper det fortsetter. Føler jeg svelger litt av en coctail hver kveld nå, 1000 mg GABA, 100 mg 5-HTP, 100 mg B6 og 3 mg melatonin, pluss litt te som inneholder urter som skal kunne være søvndyssende..
Skal til legen i mars, så får vi se om han har noen tanker rundt dette.
-
Ja, jeg går på soppkur, og det hjelper. Magen min er nok spesielt belastet av sopp og problemer med gammelt avføringsbelegg i tarmen, lekk tarm etc. Har gått på ulike soppkurer de siste månedene + mye tarmskylinger. Soppkurene jeg har tatt er nok ganske tøffe greier (men jeg tåler tydeligvis slikt godt). Akkurat nå er i avslutningsfasen av sporanox-kur: 100mg *2 i fire uker. Sakte, men sikkert går det framover. Har ikke begynt med stoffskiftehormoner ennå, men jeg trenger det nok, men må vente til magen min er bedre. Det eneste nye jeg har gjort siden november da jeg sluttet med Erfa er å ta nye soppkurer, mye tarmskylling og ta glutamin. I tillegg til å fortsette med probiotika, FOS og et strengt kostholdsregime. Resultatet er mye bedre søvn, mer energi, bedre konsentrasjon, mer stabilt blodsukker, mindre tørr hud, mindre prikking i hender og føtter og en generell bedre følelse i kroppen. Men jeg er ikke i mål - på langt nær. Det er nok sikkert ulike årsaker til mine og dine problemer. Lykke til med kartleggingen hjerte1
-
Jeg startet på to skikkelig mislykkede kurer som skulle rette seg mot sop. En før jul som heter Tricycline fra AllergyResearchGroup, inneholder berberine sulfate, Artemisin, Cirus Seed extrakt og Black Walnut Hulls. Etter fire dager hadde jeg sterke magesmerter og måtte gå og legge meg. Ikke diare eller noe annet som skulle tilsi magesjau, men en smertefull knipetang i magen. Dette og brekninger og kvalme slet jeg med i halvannen uke til og fra, det roet seg etterhvert
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg startet på to skikkelig mislykkede kurer som skulle rette seg mot sop. En før jul som heter Tricycline fra AllergyResearchGroup, inneholder berberine sulfate, Artemisin, Cirus Seed extrakt og Black Walnut Hulls. Etter fire dager hadde jeg sterke magesmerter og måtte gå og legge meg. Ikke diare eller noe annet som skulle tilsi magesjau, men en smertefull knipetang i magen. Dette og brekninger og kvalme slet jeg med i halvannen uke til og fra, det roet seg etterhvert
Mon tro hva det var du reagerte på i det preparatet? I påvente av ny time hos lege, kan du kanskje prøve noe annet mot candida som ikke er reseptpliktig? I det jeg har lest er det ofte fire gjengangere av naturlige stoffer som anbefales mot candida, nettopp fordi de er ekstra effektive: Caprylsyre (som i kokosnøttolje), planter som inneholder berberine (kanskje ikke for deg?), hvitløk og oljer som eks oljer fra oregano, peppermynte, rosmarin, timian. Det er viktig at du inntar oljene i en form som ikke brytes ned før det når tynn-og tykktarm, dvs. at man kjøper såkalte "enteric-coated volatile oils". Det samme gjelder caprylsyre, en time-relase-kapsel er best. Men det finnes jo et vell av andre anticandida-gunstige urter, som gurkemeie, ingefær osv. Jeg er bevisst på å spise litt rå hvitløk og ingefær hver dag, bla for candida, men også for deres betennelsesdempende effekt generelt.
(Deilig i salatdressing. Tror ikke jeg har dårlig ånde for det.. Eller så er folk bare veldig høflige... hehe)
Uansett hvilken type preparat en velger, er det nok et poeng å variere med noen måneders mellomrom, bytte type preparat, slik at kroppen og soppen ikke venner seg til det og effektiviteten går ned.
-
Legen mente det kanskje var valnøtten. Jeg leste ikke, idiotisk nok, innholdsfortegnelsen. Jeg er allergisk overfor nøtter. Og kunne ikke drømme om at man putter slike ting som mange er allergisk overfor i medisiner. Dumt av legen også, etter min mening, han burde sjekket. Han vet jeg har allergi mot nøtter.
Forsøk to var Robert Greys produkter, fra Holistic Horizons, inneholder masse loppefrø og en del andre ting. Laksativ, sto det på den. På meg fikk den totalt motsatt effekt, jeg måtte bryte etter dag ni, da kjentes magen helt forstoppet og ubehagelig ut. Men for deg fungerte Robert Grey bra, Rufus, gjorde det ikke?
Takk for veldig gode innspill, Rufus, du ga meg noen nye innfallsvinkler vink11
Og ellers, i natt har jeg sovet bra. Jeg har forsøkt å øke hydrokortisonen litt, uten at det tar bort utmattelsesfølelsen som kommer utover dagen. Så jeg tror kanskje ikke det er der problemet er. Det er en veldig frustrerende følelse av å bevege meg baklengs, rent formmmessig.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Forsøk to var Robert Greys produkter, fra Holistic Horizons, inneholder masse loppefrø og en del andre ting. Laksativ, sto det på den. På meg fikk den totalt motsatt effekt, jeg måtte bryte etter dag ni, da kjentes magen helt forstoppet og ubehagelig ut. Men for deg fungerte Robert Grey bra, Rufus, gjorde det ikke?
Jo, det fungerte helt fint for meg. Ble forstoppet da jeg sluttet, så motsatt effekt her hos meg. Jeg starter ny kur om ikke lenge. :wink:
Rufus vink11
-
Er på dag tre på denne rensekuren. Selv om den ikke er sppesifikt rettet mot candida, så er den iallefall ment for å rense lever, tarm og reduserer toxiner. Dette skal være en "snill" kur som ikke gir diarè, men likevel gjør at du går hyppigere på do (og det gjør jeg så langt), ingen mageknip, men endel luft. Alt dette foregår heldigvis utenfor arbeidstid. Det er altså lagt opp til at du tar noe en halv time før middag, noe en halv time etter og noe like før sengetid. Så "ubehaget" oppstår innenfor hjemmets fire vegger. Får se hva jeg synes etter ti dager om jeg kan anbefale. Husk forøvrig at ved alt inntak av ekstra fiber (som loppefrø) må det drikkes veldig mye vann, hvis ikke oppstår den motsatte effekten, nemlig forstoppelse.
-
Jeg drikker ca 4 liter vann hver dag, det burde vel holde loppefrøene i sving :lol:
Tilbake til at jeg fungerer dårligere. Jeg tenker nå å ta kontakt med fastlegen, kunne tenke meg å få stadfestet, så langt det er mulig, om det er ME, ta alle mulige tester om det ikke er tatt før. Samt borreliose osv osv. Jeg jobber i en time, så er jeg moden for hvilehjemmet. Det burde jo ikke være slik nå, det har bare blitt verre og verre de siste ukene. Det minner om da jeg hadde binyreproblemer i starten, samtidig ser det ikke ut som om kroppen responderer på å øke hydrokortisonen. Derfor tror je gikke problemet ligger der. Jeg føler meg ikke syk, slik du gjør når du har influensa osv. Men jeg fungerer ikke som jeg gjorde for noen måneder siden.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg drikker ca 4 liter vann hver dag, det burde vel holde loppefrøene i sving
:shock: det er godt nok meget vand ... er det ikke for meget?? Jeg ville tro, man kunne skylle alt for mange salte og næringsstoffer ud med så meget. Og har læst, at man ikke bør drikke mere end to liter vand, medmindre der er tale om ekstreme situationer.
vink11 Nielsigne
-
Dette anslaget er ut fra døgnurin som har ligget på ca 3.6 liter de siste gangene jeg har målt. En del av vannet kommer selvsagt fra mat som grønnsaker og frukt. Slik at jeg drikker ikke 4 liter vann. Men det er altså nærmere 4 liter som kommer ut. For meg er dette en naturlig mengde. Jeg drikker vann eller varm urtete når jeg føler behov for dette. Jeg tror ikke det er farlig å få i seg nærmere 4 liter væske hver dag. 10 liter derimot, det er ikke så bra! Så er det forskjeller i temperatur som avgjør hvor mye jeg drikker. Sommer og vinterinntak av væske varierer vel litt, selv om vi heldigvis ikke får ekstreme varmebølger i Norden :lol:
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Tilbake til at jeg fungerer dårligere. Jeg tenker nå å ta kontakt med fastlegen, kunne tenke meg å få stadfestet, så langt det er mulig, om det er ME, ta alle mulige tester om det ikke er tatt før. Samt borreliose osv osv. Jeg jobber i en time, så er jeg moden for hvilehjemmet. Det burde jo ikke være slik nå, det har bare blitt verre og verre de siste ukene. Det minner om da jeg hadde binyreproblemer i starten, samtidig ser det ikke ut som om kroppen responderer på å øke hydrokortisonen. Derfor tror je gikke problemet ligger der. Jeg føler meg ikke syk, slik du gjør når du har influensa osv. Men jeg fungerer ikke som jeg gjorde for noen måneder siden.
Jeg er virkelig ked af Vigdis, at dit tilbagefald varer ved hjerte1
Og jeg synes, det er en rigtig god ide at blive grundigt testet hele vejen rundt!
I TILLÆG kan du måske få en fornyet indsigt ved at tage Jacob Teitelbaums gratis online-test?
Den er meget grundig.
Held og lykke og tanker til dig! hjerte1
-
Takk Luuna hjerte1
Har snakket med legen min: Mulig lavt jern? Sjekke jern med blodprøve og ta aminojern en mnd (det var kanskje mine lave energinivåer parret med svimmelhet som satte ham på det sporet). Jeg skal ta kalium (Florinef spiser av kaliumen) 600 mg til frokost, øke pregnolone fra 50 til 100 mg. Ta 5-HTP midt på dagen, ut på dagen, ikke på kvelden. Ta 100 mg B6 til frokost, det kan gjøre meg speeda, derfor er det best å ta den tidlig på dagen. Fortsette med 25 mg zink, fordele GABA i to posjoner, 500 mg midt på dagen og 500 til middag. Så får vi se om dette bedrer situasjonen, samt gir mindre hangover på morgenen :lol:
jeg tok en elektrolyttest for ikke lenge siden, da så alt bra ut.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg drikker ca 4 liter vann hver dag, det burde vel holde loppefrøene i sving :lol:
Jeg fant en artikkel i Aftenposten ME - en ordentlig sykdom. Merkelig tittel, tenkte jeg fordi jeg alltid har trodd at kronisk utmattelsessyndrom er en anerkjent sykdom. byebye1
-
Jeg tenker på deg Vigdis!hjerte1
Håper de nye tiltakene hjelper!
-
Takk, Rosin hjerte1
Jeg tenker jo litt på trening også oppe i alle løse ender jeg sitter og nøster opp. Blondie sa i en tråd at hun bedriver restusjonstrening (puls under 140). Jeg har bedrevet mer enn det. kanskje det har vært uklokt? Jeg vet ikke. Nå har jeg nettopp trent, en av to på de siste to uker, og trent veldig rolig, holdt pulsen under 140, og det kjennes ok. Må nok i alle fall til jeg føler meg bedre holde meg til rolig trening. Ikke intervalltrening og slikt som jeg har holdt på med. Samtidig skal jo trening bygge opp kortisol, skal det ikke? Mener Wilson skriver om det.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Samtidig skal jo trening bygge opp kortisol, skal det ikke? Mener Wilson skriver om det.
Det er nettop derfor det er så viktig å trene, samtidig som det er viktig å gjøre det rolig. Mange av dere er så flinke med meditasjon og lignende. For meg nytter ikke det. Har for mye uro i kroppen og for lite tid til å roe ned, med katter, mann, barn, hus og jobb. Jogging er for meg å roe ned, frigjøre stress. Elsker følelsen av kroppen som bare går av seg selv og tankene som får være i fred.
-
Dr. Lam har en fin artikkel om "Adrenal Fatigue and Sleep"
Sitat:
A common cause of insomnia is the malfunction of the Hypothalamus-Pituitary-Adrenal (HPA) axis.
Lenger ned i artikkelen snakker han om noe han kaller for "Sleep Maintenance Insomnia (SMI)", altså at du faller i søvn, men våkner og sliter med å sove igjen. Det er det jeg sliter med, kjenner meg veldig igjen i dette.
Sitat:
Sleep maintenance insomnia is when you are able to fall asleep but tend to wake up in the middle of the night and are unable to fall back to sleep. This is usually due to a number of factors triggering sleep onset insomnia as well as metabolic imbalances such as sugar and insulin dysregulation that happens during sleep. With excessive stress during the day, the body can sometimes fall asleep despite high cortisol and adrenaline levels simply because of the magnitude of physical tiredness. In other words, the physical tiredness often overwhelms the elevated adrenaline and cortisol levels. The body needs a break. It crashes and you go to sleep. You can be wired and tired but also able to fall asleep for a few hours. However, the cortisol and adrenaline remain high during this time, so the body is awakened by these sustained high levels in the middle of the night as the physical tiredness is reduced by a few hours of rest, leading to sleep maintenance insomnia. Once awakened, it is hard to fall back to sleep.
Another factor that contributes to SMI is metabolic dysregulation. Those who suffer from advanced Adrenal Fatigue often have concurrent metabolic imbalances such as insulin dysregulation and hypoglycemia. When blood sugar drops below a certain level during sleep due to lack of glucose supplied from food, it can activate the SNS, leading to adrenaline release and waking up. Blood sugar can be normal by conventional laboratory standards but the body may be extremely sensitive to the roller-coaster ride of the blood sugar level so that even a small drop within normal ranges during the night can trigger awakening. This is often accompanied by symptoms such as heart palpitations, cold sweats, and nightmares.
Jeg lurer jo på om ikke det jeg strever med nå er mer binyrerelatert enn noe annet. Jeg tror at selv om jeg ikke føler meg sulten når jeg våkner midt på natta, og søvnen blir bare rot etterpå, så skal jeg teste ut dette med blodsukkerfall. Spise et kokt egg eller hva som helst annet med mye protein og fett, og så legge meg til å sove.
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Takk Luuna hjerte1
Har snakket med legen min: Mulig lavt jern? Sjekke jern med blodprøve og ta aminojern en mnd (det var kanskje mine lave energinivåer parret med svimmelhet som satte ham på det sporet). Jeg skal ta kalium (Florinef spiser av kaliumen) 600 mg til frokost, øke pregnolone fra 50 til 100 mg. Ta 5-HTP midt på dagen, ut på dagen, ikke på kvelden. Ta 100 mg B6 til frokost, det kan gjøre meg speeda, derfor er det best å ta den tidlig på dagen. Fortsette med 25 mg zink, fordele GABA i to posjoner, 500 mg midt på dagen og 500 til middag. Så får vi se om dette bedrer situasjonen, samt gir mindre hangover på morgenen :lol:
jeg tok en elektrolyttest for ikke lenge siden, da så alt bra ut.
Åh, det synes jeg godt nok ser ud som gode tiltag Vigdis.
Jeg håber, det kommer til at gøre dig godt! hjerte1
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Dr. Lam har en fin artikkel om
"Adrenal Fatigue and Sleep"
Lenger ned i artikkelen snakker han om noe han kaller for "Sleep Maintenance Insomnia (SMI)", altså at du faller i søvn, men våkner og sliter med å sove igjen. Det er det jeg sliter med, kjenner meg veldig igjen i dette.
Jeg lurer jo på om ikke det jeg strever med nå er mer binyrerelatert enn noe annet. Jeg tror at selv om jeg ikke føler meg sulten når jeg våkner midt på natta, og søvnen blir bare rot etterpå, så skal jeg teste ut dette med blodsukkerfall. Spise et kokt egg eller hva som helst annet med mye protein og fett, og så legge meg til å sove.
Veldig bra artikkel. Det eneste jeg får problem med er når mye av teksten både er i rødt og med fet skrift. Jeg har oversatt den til norsk, fjernet rød skrift og utelatt mye av fet skrift, noe som gjør selve budskapet i artikkelen mye mer oversiktlig. Dette skrev jeg også om til forfatteren :
Sitat:
Thank you for your very educating article about sleep and its connections to adrenal fatigue.
I have one problem though, with reading when so much of the text is in bold, red letters.
So I have now made my own translation in Norwegian, (just written in word) and have done most of the bold into "normal" letters and the red also in black letters.
You also use bullet points. I even made under-bullet points to make the meaning more clearly to me.
My question is: Can you please not use so much bold and red? I feel the whole article loses its impotency, instead of vise versa.
-
Jeg sliter med energi. Jeg sliter med søvn. Jeg føler at jeg står på stedet hvil. Jeg er i en behandling som ikke bringer meg fremover. Jeg kjenner på en stor frustrasjon over situasjonen min. Jeg klarer etter over tre år med binyresvikt ikke å jobbe full tid. Min situasjon går ut over mitt sosiale liv, min inntekt, min karriere, mitt privatliv. Min tanke er at det er noe i min behandling som ikke funker.
Etter å ha lest mye av det Paul Robinson https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245 http://recoveringwitht3.com/ skriver lurer jeg på om jeg må forsøke ren T3. Om det er der løsningen ligger. At det rett og slett er slik nå at jeg ikke får nok hjelp av thyroid.
Min holistiske lege, som jeg traff i morges, ønsker at jeg skal begynne med veksthormon, «Sermorelin» som dryppes under tunga, antiaging-systems.com (UK). At jeg skal ta noen temmelig dyre tester, Pfeifferanalyse http://www.biobalance.org.au/about/w...arch-institute http://en.wikipedia.org/wiki/Pfeiffer_Treatment_Center http://www.kryptopyrrole.com/ og Reichels peptidanlyse http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=506 til den nette sum av kr 3 700.
Han lurer på om jeg har et overaktivt sentralnervesystem, med for mye dopamin (eller var det serotonin, hodet er en tåkelagt graut for tiden). Jeg fortalte at jeg hadde økt kortison og thyroid siden sist, han mente at det kanskje ikke var så lurt, at det ville bare gjøre situasjonen verre om problemet ligger i sentralnervesystemet. Han snakket også om histaminer, men jeg falt litt av. Hodet er ikke å plass. Det som er veldig bra er at jeg har fått LDN resept av ham. Han har ingen andre pasienter som bruker LDN, men harn er positivt nysgjerrig.
Jeg føler nå at nå skjer det så mye, jeg er redd for å gjøre for mange ting på en gang, da vet jeg ikke hva som hjelper eller ikke. Slik at jeg nå vurderer å satse på LDN nå i første omgang. han mente også at LDN kanskje kunne hjelpe på dette i sentralnervesytemet.
Så min tanke nå er å satse på LDN og ren T3, og vente med alt annet. Jeg vet ikke. Jeg er bare så utrolig trett av å ha lyst til så masse, og orke så lite. I går gikk jeg ut i hagen for å ha litt våronn, orket nesten ingenting og følte meg så gammel i kroppen....
Jeg har ikke snakket med legen min om å bruke kun T3, dette er et helt ukjent felt for ham.
Jeg har fått rekvisisjon til spyttprøver, for å ha flere målemetoder for å se hvordan kortisol ligger nå.
Mine siste blodprøver var 02.03 2012
Vit D3 131 (50-150)
S-ALAT (< 45) 25
S-Anti-TPO (< 35) 25
S-DHEA-Sulfat (< 7.5)3.1
S-Ferritin (15-200) 71
S-Folat (> 5.7) 35.6
FT4 (8-20) 13.3
FT3 (3.6-8.3) 5.6
TSH (0.5-3.6) 0.03
S-Iron (9-34) 25.2
S-jern metning (15-50) 39
Vit B12 (170-650) 462
S-Testosteron (< 3) <0.5
U-Aldosterone (5-77) 24
U-Free Cortisol (45-272) 86
Jeg øker B12 og jern for å komme høyere. Jeg senker D3 litt nå fra 5000 IE til 2-2500 IE daglig siden den ligger ganske bra.
-
Skjønner frustrasjonen din! Vil likevel sterkt anbefale denne pfeiffer testen. Etter det jeg selv har erfart og lest om de siste månedene så har jeg stor tro på at det er mange med binyreproblemer som har ubalanse i signalstoffene. Disse ubalansene kan gi en vedvarende belastning på binyrene og kan forsterkes av økt stoffskifte. Masse lykke til!
-
Takk for omtanken Dennishjerte1
Jeg tror likevel at jeg nå i første omgang satser på ren T3 og LDN som jeg har startet med. Så gir jeg det litt tid, før jeg forsøker meg på noe nytt.
Det jeg har merket, og jeg tror det er et signal på at jeg ikke får nok T3 fra Thyroid heller, er følgende: jeg har kun tatt T3 tre ganger. En liten dose for noen dager siden, i tillegg til thyroiddosen. Jeg kjente at det skjedde noe med hele meg, jeg følte meg så lett, så glad, det var som om jeg kunne besøke alle rommene i hodet mitt, alt føltes klart og tydelig i tankene mine. Jeg hadde ingen følelse av den vanlige sløvheten og strevet med konsentrasjon. Det samme gjentok seg i går.
Jeg kommer ikke til å ta den barske veien, med å kutte ut thyroid og holde ut så lenge jeg kan og så begynne på T3. Det virker som om det er fremgangsmåten for å unngå "thyroid dump". den prøvde jeg meg på da jeg startet med hydrokortison, jeg gikk krafig ned på thyoid, og nådde i stedet en skikkelig "thyroid bottom" som Anisa kalte det!
I dag forsøker jeg meg med 20 mcg T3 og ingenting annet av stoffskiftemedisiner. Så holder jeg meg der en stund før jeg øker. Dete er altså min vei. Dette er ingen veiviser for andre. Jeg beskriver min vei. Den kommer høyest sannsynlig til å bli full av blindveier og trafikkkaos, men det får stå til. Hvis noen tror de sliter med det samme som jeg kanskje sliter med, kjøp Paul Robinsons bok før du kaster deg ut i eksperimenter! Ha en dialog med legen din! Vi skal fare varlig med T3, den er høyest potent!
-
Masse lykke til Vigdis! Håper du kommer i mål så fort som mulig med minst mulig utfordringer:-) Dette vil også kanskje kunne gi en indikasjon på om signalstoffene er i balanse. Hvis du overproduserer noen stoffer vil du snart kjenne det vil jeg tro.
-
Sv: «Sermorelin»
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Min holistiske lege, som jeg traff i morges, ønsker at jeg skal begynne med veksthormon, «Sermorelin» som dryppes under tunga, antiaging-systems.com (UK).
Så min tanke nå er å satse på LDN og ren T3, og vente med alt annet.
Hvis jeg var dig, ville jeg hoppe med begge ben i «Sermorelin», og det ville kun gå for langsomt, Vigdis. hjerte1
Det interagerer IKKE med noget af det, du allerede er i gang med, og det du kommer i gang med... Tværtimod. Desuden er «Sermorelin» ikke væksthormon, men et stof, der får din egen hypofyse til at release dit eget væksthormon. Derudover bruges «Sermorelin» kun periodisk, idet den "releasing" som «Sermorelin» får til at ske, vil få din hypofyse til at producere mere væksthormon et stykke tid efter at "serien" er ophørt, til næste gang osv.
Du befinder dig nu på niveauet, hvor du måske skal nøjes med 5% af det væksthormon du dannede da du var teenager. Et helt hav af helseproblemer kan relateres til det biologiske forfald, kroppen udsættes for fordi væksthormonet nærmest "forsvinder" fra kroppen, til der næsten ikke er noget tilbage i din alder. Benyt dig af at du har en læge, der går ind for denne behandling, fordi denne chance får du måske ikke igen.
LDN og T3 er lægemidler... afhængige af, at "vært-kroppen" kan nyttiggøre dem. «Sermorelin» er en stimulator af den hypofyse, du i forvejen ejer, og som kan ikke gøre sit bedste for dig, uden at «Sermorelin» genetablerer funktionen. Vigdis. Det kan virkelig ikke nytte at undlade "springet", når dette "Spring" i virkeligheden kan sende en hel genoplivnings bølge gennem hele din krop, og alle din e hormonkirtler. Ikke noget at være bange for. Tværtimod. xx9
-
Sender blot en tanke til dig Vigdis hjerte1
Jeg har ingen bud på, hvilken rækkefølge, der vil være den rigtige at gøre tingene i, men jeg ved, at der er gode erfaringer med både T3, væksthormon LDN i energitabssygdom "When all else fails", som Teitelbaum siger (dvs. han går ind for at behandle de for ham basale ting først).
Lykke til! hjerte1
-
Hei Vigdis
Jeg kommer til å følge med å se hvordan det går med din behandling. Jeg blir så frustrert av å lese hele boken om binyretretthet og oppdage at James L Wilson mener at alle blir frisk bare de følger hans opplegg. Da jeg leste boken er det bare min 3 små kopper kaffe og nytt binyretilskudd som ikke er helt etter oppskriften. Kan det få de store utslag,:roll: Vel, jeg prøver nu alt.
Men siden jeg fikk stoffskifteproblemer for snart 12 år siden har binyrene vært et medfølgende problem. Jeg har i flere år nu levet uten stressrelaterte problemer, spist sundt osv osv, enda blir ikke binyrene bra. Skal til legen den 26.3 så da er det bare å fortsette på løpet vi legger opp sammen. Det er mange ting å ta tak i og som du, en må velge, bruke tid og se om det fungerer.
Er så spent på mitt høye blotrykk, jeg skal da etter oppskriften ikke ha binyrerproblemer. Nu koker jeg te av lakrisrot. Syns det hjelper. Får se om blodtrykket syns det er god match.
En hilsen til dere
fra fruemåvink3
-
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Fruemå
Hei Vigdis
Jeg kommer til å følge med å se hvordan det går med din behandling. Jeg blir så frustrert av å lese hele boken om binyretretthet og oppdage at James L Wilson mener at alle blir frisk bare de følger hans opplegg. Da jeg leste boken er det bare min 3 små kopper kaffe og nytt binyretilskudd som ikke er helt etter oppskriften. Kan det få de store utslag,:roll: Vel, jeg prøver nu alt.
Men siden jeg fikk stoffskifteproblemer for snart 12 år siden har binyrene vært et medfølgende problem. Jeg har i flere år nu levet uten stressrelaterte problemer, spist sundt osv osv, enda blir ikke binyrene bra. Skal til legen den 26.3 så da er det bare å fortsette på løpet vi legger opp sammen. Det er mange ting å ta tak i og som du, en må velge, bruke tid og se om det fungerer.
Er så spent på mitt høye blotrykk, jeg skal da etter oppskriften ikke ha binyrerproblemer. Nu koker jeg te av lakrisrot. Syns det hjelper. Får se om blodtrykket syns det er god match.
En hilsen til dere
fra fruemåvink3
Du bør vel ikke bruke lakriste i for store mengder når du har høyt blodtrykk? Lakris øker jo blodtrykket. Så vidt jeg forstår, så er det mye som ikke står i Wilsons bok, noe vann har rent i havet siden han skrev boken sin. Derfor kan det være lurt å øke innsikten med mer enn hans bok, Fruemå. I tillegg skal vi ikke glemme at Wilson selger forskjellige remedier for å få folk friske av binyretretthet. Så kanskje bør det også tas med i bildet når boken hans leses. Vel, jeg har mine små svin på skogen i følge Wilson jeg også, to kopper kakao hver dag med en teskje honning i, for en fryktelig last... Jeg tror ikke det er kakaoen som har ført meg dit jeg er nå, med elendig form :lol: Men selvfølgelig, om man har et nordnorsk inntak av førti kopper kaffe som en skikkelig fesker (fisker på nordnorsk kjære dansker hjerte1) så er jo ikke det helt gunstig.
Det som er interessant, er jo dette som Paul Robinson snakker om, at det er en cirkadisk rytme i kroppen (han er ikke den eneste som snakker om dette, det er mye forskning på området). Ved å tilføre kroppen en stor nok dose T3 på samme tid som kroppen slipper løs kortisolet, to tre timer før du våkner, så kan du kanskje få binyrene til å fungere bra igjen. Det er mange mennesker som driver med dette og lykkes, i Sverige, England, USA osv. Anbefaler deg å lese boken hans. vink11 Kanskje er det mulig for flere å bli friske uten å bruke kortison?