Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Det kan bli konseskvensen Anisa, og Berit - jeg har lurt på det mange ganger !
For det har variert så lenge jeg har brukt stoffskiftehormoner - uansett preparat.
Så jeg må nokengang innta en "vente å se" .......
For ikke lenge siden spurte jeg om legen min hadde kunnskaper i å palpere kjertlen. Han sa vel tja......og forsøkte. Jo, det kjennes ut som det er en liten kjertel der - var dommen.
Nei - D-vitaminer erstatter nok ikke stoffskiftehormoner, men kan de legge grunnlaget for at en liten kjertel kan vokse litt og gi et tilskudd slik at dosen må senkes ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Nei - D-vitaminer erstatter nok ikke stoffskiftehormoner, men kan de legge grunnlaget for at en liten kjertel kan vokse litt og gi et tilskudd slik at dosen må senkes ?
"Litt" ikkemig1 Var du ikke oppe på hele 4 (5?) Grain før? (Sorry Berit, for afsporingen :oops:)
"Var du ikke oppe på hele 4 (5?) Grain før?"
Jo. Hele 07 til mitt i 08 hadde jeg 4,5G, og sommeren 07, 5G.
Så falt jo dosebehovet da jeg startet med D-vitamin og har holdt seg på 3-3,5G. Til 12 uker etter at jeg startet på ERFA, som jeg jo startet på med 4G.
Det er klart for mye, og at jeg kan fungere på 2G er meget overraskende for meg.
Og så kommer tankene......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er klart for mye, og at jeg kan fungere på 2G er meget overraskende for meg.
Og så kommer tankene......
Nååå... kram1 Disse tanker må meget gerne lande i denne tråd når og hvis. :wink:
Da har jeg vært hos Balder igjen. Skal gå på et omfattende opplegg for å støtte lever-og fordøyelsesfunksjon. I tillegg skal jeg ta intravenøse shots med c-vitamin, magnesium og gluathonin en gang i uka (til den nette sum av 750 kr pr gang).
Er litt overveldet men må jo prøve alt dette da, for å se om det kan hjelpe. Legen min hadde diskutert med Lars O. og mente at jeg ikke ville bli ordentlig bra før disse grunnleggende funksjonene var på plass. Manglende funksjon i lever og fordøyelse kan i seg selv forårsake ubalanse i binyrer og stoffskifte, var teorien.
Anbefalingen var også at jeg ikke skulle øke stoffskiftedosen min da dette ville kunne stresse systemet ytterligere. Faktisk var anbefalingen at jeg skulle senke dosen, til tross for at ft4 er på 8. Legen min er dog veldig alright, og sa at han regnet med at jeg ville øke fremfor å senke, og at det fikk være greit om jeg følte for det. TSH er ingen issue.
Puh. Kommer tilbake med mer senere. Er litt overveldet, skjønner ikke helt hvordan jeg skal få i meg alle tilskuddene!
Det er jo underlig at 3,5G+25µ ikke gir mer enn fT4=8 ?
Her kan jo tarmopptak være tema.
Er målingen tatt etter langvarig bruk ?
Hvordan er fT3 ? Dette diffunderer normalt 100% og er uavhengig av tarminhold.
Og hvordan er TSH når fT4 bare er 8 ?
Finn; ft4 på 8 var den 16. aug. Da gikk jeg på 1,5 erfa og 50 levaxin. TSH var da 0,18. Ft3 var 4,9 (ref 3,6-8,3).
Da jeg fikk vite prøveresultatet for to uker siden, valgte jeg selv å sette opp dosen. Nå går jeg på 3 erfa og 25 levaxin. Vet ikke hva slags verdier jeg har med dette- skal ta prøver om noen uker.
1,5 erfa og 50 levaxin er vel ikke så stor dose- dvs ikke så rart at ft4 var 8? (kanskje ikke du er rett person å spørre lenger, Finn, siden du er blitt lavdose-person selv nå:-) Legen mente også det er mulig at hc, som jeg begynte med for fem uker siden, kan presse ft4 ned.
Smgj; takk for link; jeg tar masse c- vit allerede, men kjekt å vite at det også er bra for medisinopptak.
Tipper at den lave ft4 skyldes en kombinasjon av underdosering samt dårlig opptak.
Da forstår jeg.
Og vil ikke anta at det skyldes noe annet enn lav dose.
Nå går du etter min mening på en høy dose - det vil gi resultater.
Du skulle også merke det på deg etterhvert - burde ikke ta så mange dagene.
I dag har jeg fått min første injeksjon med c-vitamin, B12, magnesim og glutathonin (eller noe i den duren). Skal ta ny dose torsdag, den gang dobbelt av hva jeg fikk i dag, første gang starter man litt forsiktigere. Vanlig dose vil si bl.a. 25.000 mg C- vit så det er sterke saker som får strømme inn i kroppen.
Kjenner effekt av injeksjonen jeg fikk i dag. Er veldig veldig varm. Jeg er jo alltid kald men nå har jeg sittet i t-skjorte i hele kveld, ikke helt meg, men føles egentlig bra! Det er for tidlig å si om dette vil ha effekt på den måten jeg ønsker, men det føles bra akkurat nå, dog kanskje en tanke too much når jeg tok siste hc dose for noen timer siden- da tok varmefølelsen helt av, kanskje jeg kunne tatt litt mindre hc i kveld... vanskelig å si ennå.
Ulempen er at hver injeksjon koster ca. 1000 kr (ble litt dyrere når man la til B12). Det legges opp til en per uke nå i fire uker, som en testperiode.
Er det noen andre her som har erfaringer med slike injeksjoner?