Er rimelig svimete innimellom jeg så jeg må ha en god dag når det er innviklete ting jeg skal prøve å skjønne,
men dette var jo spennende.
Jeg skal sjekke prøve resultatene mine i dag så det også blir spennende.
Printable View
Er rimelig svimete innimellom jeg så jeg må ha en god dag når det er innviklete ting jeg skal prøve å skjønne,
men dette var jo spennende.
Jeg skal sjekke prøve resultatene mine i dag så det også blir spennende.
Nå bruker jeg 4,25 grain Thyroid og 30 mg Cortef. Og får det bare bedre og bedre. Jeg føler stor takknemlighet for kroppens evne til å restituere seg, til å kjempe seg opp etter å ha blitt presset ned. Jeg takker forumet her spesielt, og internett generelt for at jeg er der jeg er i dag. Takk alle sammen, Finn, Anisa, Nora, Gunnda, Sjefen Sonja, Rufus, Pebbles, Carro og mange flere kram1kys1kaer1
I dag har jeg trent. Og tør litt mer for hver dag. Jeg har rodd 2000 meter! Ny rekord som kjennes godt. Og jeg er forsiktig: Roingen foregår slik: Middels motstand, jeg tar i skikkelig til pulsen er på 130, så tar jeg en del slappe tak til pulsen er nesten 100, så tar jeg skikkelig i igjen til jeg nærmer med 130 osv. Det er mange slappe muskler etter nesten null trening siden slutten av august. Armbøyning var nesten umulig til å begynne med. Så god form er ferskvare, det merker jeg.
Jeg tror jeg snart kan begynne å trene i gruppe igjen. Stå bakerst, gjøre alt langsommere enn de andre, ta flere pauser. Men være med og ha det moro! Det er litt kjedelig å stå og løft skrot alene. Vektene er også lettere enn før jeg ble syk. Alt foregår i langsom valsetakt med mange pauser og kontrollsjekk på pulsklokka. Jeg tror jeg sakte kan sette en ny grense for pulsen når jeg trener, med puls 140. Men skal kanskje snakke med legen om det, for sikkerhets skyld. Alle jeg treffer sier at jeg ser friskere ut. Og det er hyggelig å høre. Jeg jobber bittelitt, og det gjør godt. Energinivået er økende.
At jeg skulle bli så raskt mye bedre, det trodde jeg ikke da det var som verst i november. Så dette er en liten oppmuntring til dere som er redde for at dere kan ha mild binyrebarksvikt, det kan fort bli bedre!
Takk, Rufus hjertflag1 for info om billigere hydrokortson "Hydrocortisone". resepten er nå levert på apotek. Så nå blir det under halv pris av Cortef. Apotekeren fant forresten en annen type på nett som kostet over 500 kr glasset! Da spurte jeg om den var gullbelagt eller noe sånt. Utrolig at det samme virkestoffet kan ha så store prisforskjeller!
Det er så innmari hyggelig å høre! Formkurven din peker jo rakt oppover! xx9
I går hadde jeg en superdag, var på cafe (bråkete sådan), handlet klær i lørdagstrengselen og gjorde husarbeid resten av dagen. Dagen i dag er litt bob-bob, dvs mye dårligere, så det svinger her som vanlig, men jeg har samme trend som deg, tross alt.
Sa legen noe om bytte av hydrokortison-merke? Mente han at du bare kunne bytte til samme dosering på nytt merke? Hvilken produsent skrev legen på resepten, husker du det? hjertflag1
Rufus: Apoteket hadde ingen problemer med å navigere seg frem til "Hydrocortisone" etter dine anvisninger. Så hvem som står bak, vet jeg ikke! Men de er jo billigere. Legen sa ingenting om problemer med å skifte. Jeg satser på at det er minimalt med problemer med å bytte merke. Skal bare spise meg gjennom 5-6 glass med Cortef først:lol:
Og ja, dagene går opp og ned for meg og! Men pila peker opp i det store og det hele! Jeg er fortsatt svært langt fra å kunne klare en full arbeidsdag. Men jeg har så smått begynt å smake på å jobbe. Før var tanken på å jobbe helt umulig. Før hvilte jeg før jeg begynte på enkel middag, hvilte underveis i matlagning, og måtte hvile etterpå. Hvis jeg overhodet orket å lage mat. Sånn er det ikke nå. Men plutselig tar energien slutt. Og da er en hvil helt nødvendig. Jeg har mer lyst til alt mulig enn energi. Så jeg må bruke hodet og se hva jeg orket dagene før, så jeg ikke setter meg i helt umulige situasjoner.
Så Finn, det er nok et stykke igjen! Men går det slik som det har gått frem til nå, er jeg nok temmelig pigg om tre måneder. Så jeg er full av håp. Og glede. Litt naiv må jeg få lov til å være fanx:
Ja, jeg kan stemme i det samme. I dag har jeg følt meg helt frisk. Jeg hadde glemt den følelsen. Etter fire og et halvt år der jeg har vekselvis vært så dårlig at jeg ikke har kunnet gjøre annet enn å ligge på sofaen og ikke føre en normal samtale med folk, til å kunne jobbe en liten stillingsandel, føler jeg meg nå så mye bedre! Riktignok merker jeg at kroppen reagerte litt når jeg stresset for mye på jobb i dag og da skyndet meg til byen etter jobben. Jeg er fremdeles dradd ansiktet, har ødemer, blå under øynene og har eksem på øyelokket mm, men kroppen min føles helt fin. Er ikke dummere enn at jeg vet at dette svinger, og at jeg nok kan føle meg dårlig igjen i morgen. I går for eksempel følte meg meg temmlig sliten og slapp, men "noe" har skjedd i kroppen min i løpet av de siste fem dagene. Jeg er glad! Takk alle sammen for all back up og gode råd. kys1
Rufushjerte1
Dette er så oppmuntrende, Rufus! Å høre at du merker bedring gjør meg glad på dine vegne! Jeg kjenne rogså at jeg er veldig følsom for det minste stress. Jeg gjetter på at det er et lyte vi må bære med oss ganske lenge.
Jeg trener på mindfulness/oppmersomhetstrening for å ta mer kontroll over stressfølelsen.
Enkel øvelse:
. Legg merke til at du puster
. Det spiller ingen rolle hvordan du puster, bare legg merke til at du puster
. Legg merke til at når du puster inn, er lufta litt kald, og når du puster ut, er lufta litt varmere
. Ha dette fokuset en stund
. Når du opplever deg roligere, kan du stoppe her, eller utvide:
. Følg pusten innover og legg merke til hvordan lufta beveger seg samme vei tilbake. Gjør dette en liten stund
. Flytt fokuset tilbake til nesetippen, legg merke til at det fortsatt er slik at når du puster inn, er lufta litt kald, og når du puster ut, er lufta litt varmere
. Avslutt med å trekke pusten dypt, og blåse hardt ut, gjenta
. Du er klar for å fortsette dagen
. Det er helt vanlig å få forstyrrende tanker underveis, når du legger merke til dette, vender du tilbake til å fokusere på pusten
Dette hjelper veldig for meg. Det er enkelt. Og helt gratis :lol:
Jeg har vært fokjølelsessyk i fjorten dager, men blitt gradvis bedre. Jeg hadde fem dager, på det verste, hvor jeg stressdoserte HC opp 2,5 mg, som STTMboka anbefaler. I går var jeg hos legen, fikk konstatert bronkitt og bihulebetennelse. Fikk penicillin og Rhinexintabletter.
Fikk i dag vite via en venn at Balder sier følgende om stressdosering ved sykdom:
Ved feber, forkjølelse, halsbetennelse og lignende har kroppen et større behov for kortisol. Hvils du allerede er innstilt på en dose som fungerer for deg, bør du doble dagsdosen med en gang du merker slike symptomer. Ofte er dobling av dosen adekvat i tiden infeksjonen pågår. Gå ned igjen til vanlig dose med en gang du føler deg ok igjen. Hvis det står på over 8-10 dager eller du blir mye verre bør lege kontaktes. Ved influensa kan det være aktuelt å øke dosen ytterligere. Denne doseøkningen under en infeksjon fører ofte til kortere og lettere sykdomsforløp.
Så nå er jeg usikker på om jeg ikke bør øke ytterligere. 2,5 mg er jo barnemat iforhold til det som foreslås her! Jeg bruker nå 32,5 mg HC. Og fastlegen min tror je gike har peiling på dette overhodet.
Har noen av dere erfaring med å øke dosen mye under sykdom?
Jeg tror, at det er ikke uden grund, at man får besked på at dobble dosen op. Vi er fortsat ret uvidende om, hvor meget (også sunde) binyrerne selv danner af mere cortisol ved de belastninger binyrerne ellers netop er indrettet til at kunne "dække". Så ved at udelade en effektiv doseøgning - sætter man sine binyrer i forlegenhed igen og dermed sætter hele støtteprocessen tilbage. Det kommer nok til at betyde, at efter at sygdommen er overstået - er man tilbage hvor man ellers var for måneder siden mht. binyrestatus.
Herunder hvad verdens, vist nok, største "hydrocortison-ekspert" anbefaler til patienter med binyre insufficiency ig i behandling med binyrestøtte ved hydrocortison. Jeg vil prøve at oversætte nedenstående så snart jeg kan, men indtil videre er det lige så nyttigt på engelsk:
INSTRUCTIONS FOR PATIENTS TAKING CORTISOL
Please read carefully and keep in a place they can be referred to frequently, such as a bulletin board or refrigerator door.
The medication that has been prescribed for you is a normal adrenal hormone. In the dosage that has been prescribed, it will not cause any of the harmful sideeffects that can result from an excessive dosage, but the instructions must be followed carefully. For this reason, the medication should be kept out of the reach of children or others who might take it by mistake. You will notice that the tablets taste somewhat bitter; so, like aspirin, if they are taken on an empty stomach they may cause gastric discomfort and indigestion. It is helpful, therefore, to take them just before meals or with milk or an antacid.
If you have ever had a peptic ulcer (of the stomach or duodenum), you should always take an antacid with each dose.
The medication is more effective if you spread out the day's dosage, so you should take __ tablet with each meal and at bedtime (or __ tablet with breakfast, __ tablet with lunch, __ tablet with supper, and __ tablet at bedtime), totaling __ tablets daily. It may be taken before, during, or after meals, but most patients prefer to take it just before meals. If a meal will be delayed over 2 hours or missed, try to take the medication at the usual mealtime.
If you forget to take a dose, for example at lunchtime, and remember it in the afternoon, take it when you think of it. If you do not remember it until the next dose is due, take both doses at the same time in order to have the correct total dosage for the day. It will not be harmful to double up on doses, but the medication will be more effective if you take each dose at the proper time. It is helpful to have a small pillbox in which each day's dosage is placed each morning and which is carried with you in your pocket or handbag at all times. This not only reminds you to take the medication, but also enables you to determine whether you have taken a dose. Sometimes it is difficult to remember whether you have taken a dose.
If you go on a vacation or trip, take at least two complete supplies of medication packed separately. Carry one with you and pack the other in your luggage. Then if one is lost, the other supply can replace it, because it might be difficult or expensive to replace medication when you are away from home. If you have mild or more severe adrenal deficiency, you should wear a Medic-Alert bracelet at all times in case you are in an accident and knocked unconscious, because doctors treating you need to know this in order to provide optimum treatment. If you do not have one, ask my secretary or me how to order one.
Because this is a normal hormone, it will not interfere with your taking any other medication. If you should develop symptoms of an incipient respiratory infection, such as a sore throat or nasal congestion, take a double dose of cortisol immediately and continue the double dosage until you have felt completely well for at least 24 hours, then return to your basic dosage. If symptoms last longer than a week, phone me. If you should develop symptoms of incipient influenza (chills, fever, malaise, aching), take 20 mg immediately and continue 20 mg four times daily until you contact me by phone. You should also take any other medication prescribed by me. If you develop "intestinal flu" (nausea, vomiting, diarrhea), take a double dosage of cortisol as soon as you can hold it down and phone me.
When these instructions are followed, infections usually clear more quickly, provided you do not smoke. If you smoke, you should stop smoking during any illness, as smoking will tend to delay your recovery and possibly cause complications. If any other questions arise, phone me.
Dr. William Mck. Jefferies
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9142
Jeg ville dobla dosen min noen dager....kan ikke skjønne at det skulle" være farlig", men jeg hadde trappa ned igjen med samme antall dager jeg hadde tatt mere. Jeg var oppe i 15 mg Prednisolon !
Iallfall hvis du nå føler at du får for lite....
Jeg vet ikke helt hva jeg føler, Gunnda. Men jeg føler meg ikke frisk! og har gått sånn i fjorten dager, noen dager mye verre enn andre.
Det ser ut som om Balderklinikken har kopiert sin tekst nesten ordrett fra Jefferies. Jeg har lånt min utgave av Jefferies til Rufus, så jeg har den ikke for hånden nå. Jeg har jo lest det du skriver der, Anisa, men det glemmes....
Har hittil i dag økt med 10 mg HC, men siden det er så mange som støtter meg i dette, øker jeg ytterligere. Takk for tilbakemeldinger, Anisa og Gunnda!