Redusere dosen og måle igjen
Ft4 har vært veldig høy siden i vår, og jeg har begynt å redusere dosen som et råd fra legen. Reduserer med 100µ tre dager i uken og 50µ fire dager fra ca 218. Ble nesten helt utslått da han foreslo å redusere så pass mye. Vet fra tidligere erfaringer at jeg blir veldig slapp av en dose som er under ca 180.
Hadde økt dosen gradvis fra i fjor høst til i vår pga slapphet. Så omlring mars/april økte jeg også D3 vitamin til 50µ. Det var da Ft4 gjorde et stort hopp fra ca 20 til 26.
Legen sier også at jeg må ta nye blodprøver etter 3 uker. Jeg har alltid ventet 5-6 uker.
Huff, nå er jeg redd jeg må ha sykmelding :sad:
Sv: Redusere dosen og måle igjen
Heia Bille.
Det derre er jo voldtekt - av livet ditt altså !!!!
Det hadde jeg bare ikke funnet meg i - råde andre vil jeg ikke, men jeg hadde fanken ikke gjort noe mot meg selv som jeg visste ikke kom til å bli bra !
Det jeg mener er at hvis du syne det er ok å¨ha 26 - så er det det !
Du er facit - blodprøver bare fake !
Men det jeg ble veldig intressert i hva det du skriver om D-vitaminets påvirkning på dosen !
Jeg har etterlyst slike erfaringer - så skrive meget gjerne alle som har !
For jeg oppdaget også at jeg måtte halvere stoffskiftedosen da jeg kom litt opp i D3-dose. Et år senere måtte jeg øke den litt igjen, men er fremdeles på 70% av hva jeg hadde.
Er i grunnen veldig forbauset over hva legen foreslo. Han har alltid sagt man kan ikke seg se blind på blodprøver, men på hvordan man har det. Det er helt fortvilende å skulle redusere så mye siden jeg blir så slapp. Skal redusere dosen med d3 vitamin til25 µ 1-2 uker før jeg skal ta ny blodprøve.
Jeg synes muligens reduksjonen er litt i overkant jeg da. Hvorfor redusere med så mye hvis du ikke har klare symptomer på overdosering? Min erfaring av noe forhøyet FT4 går bra en stund, men etter en stund har det smellt. Men så er det hva din kropp trives best med da og hvordan du tåler en FT4 litt i overkant. Hvordan har du det nå kontra da du hadde en FT4 på 20?
Hei Eirin
Har det mye bedre nå enn da ft4 var på 20. Det har blitt mer muskelsmerter etter hvert, men det er lettere å leve med enn slappheten, da orker jeg ingenting.
Energiløshet er slitsomme greier det er sikkert og visst. Jeg tror legen din frykter at du vil tippe over i hyper og derfor ønsker denne reduseringen, men det er til syvende og sist du som bestemmer over din egen kropp her. Jeg synes som sagt at dosereduseringen virker i overkant med tanke på at du har det bedre selv om du har muskelsmerter. Har du derimot symptomer fra hjertet, som høy hvilepuls og galopperende hjerte ved forsiktig aktivitet, så bør dosereduksjon være et tiltak.
jeg glemte å svare n'Finn her. Jeg har tatt 30 ug (finner ikke denne rare u-en her) siden starten av august av D3. Har måttet øke Levaxin-dosen to ganger i høst, så jeg erfarer foreløpig ikke at jeg kan redusere. Mulig jeg må opp i høyere doser for at det skal ha noen påvirkning i forhold til Levaxinbruken?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Eirin
finner ikke denne rare u-en her
AltGr + m
:)
Jeg tok også 30µg/dag første året, men økte ikke mer enn fra 39 til 59, og jeg ville ha den høyere.
Så i sommer gikk jeg på 100µg i 40 dager så har jeg gått på 50 siden da og skla måle snart.
Du fikk jo svar på "den rare u-en" - det er den greske bokstaven my (noen sier mju) og den betegner størrelsen : en milliontedel.
Her altså ett milliontedels gram.
Skal ikke mye til gitt......
mg, som er milligram er jo 1000 ganger mer : en tusendel.
Så feks 0,1mg er det samme som 100µg.
Nå har jeg lett med lys og lykte etter denne u-en og gitt opp, men takk for forslag Lisbeth :) Jeg har en ny Mac og vi er i bli-kjent-fasten den og jeg. Jeg skal lete videre en dag jeg orker bruke tid på det eller sagt på en annen måte, en dag jeg har litt mer tålmodighet. I dag er nemlig ikke en slik dag....
Jeg hadde noen og femti på siste D-vit måling n'Finn, så da tenkte jeg at 30 myg (min nye betegnelse av noe jeg foreløpig ikke kan finne) var en grei start :) Skal se hvordan det slår ut på neste prøve. Om det vil øke D-vit statusen eller bare holde det stabilt, så får jeg handle videre derfra. Takk for ny lærdom, dette var små saker ja :)