Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Væpnet med blodprøveutskrifter som viser hypokalemi og hypokalsemi fra endokrinologens blodprøverekvisisjon for mer enn halvannet år siden da jeg hadde tilsvarende problemer, samt prøvesvarene fra 14 dager siden som også viser hypokalsemi og spørsmål og nettsider om hypokalsemi og symptomer, troppet jeg i ettermiddag opp hos legen forberedt på "kamp". Men hva sa legen da jeg foreslo nye prøver av kalsium, ionisert kalsium, PTH og d-vit.??? "Det synes jeg er en god ide!" (???!:D) O lykke!
Vi pratet litt mer om det og han sjekket div. på data'n og remset opp div. underlige symptomer som kunne oppstå som følge av forstyrrelser i kalkstoffskiftet. Han syntes også at det var underlig at ikke endokrinologen hadde lagt merke til/tatt tak i dette.
Håper på avklarende blodprøvesvar torsdag eller fredag:cool:
vink3
Nok en tung dag..desp1 :sad: Ingen løsning etter blodprøvesvar som nå viste normale verdier for kalkstoffskiftet; normal kalsium, normal men lav i referanseområdet ionisert kalsium, normal men høy i referanseområdet PTH og D-vit. normal men i nedre del av normalområdet. Spiser lavkarbo/steinalderkost og tar tilskudd av magnesium, d-vit- med K2, selen med sink, jern og jod.. Muligens fortsatt lavt stoffskifte, men avventer å øke videre til etter timen på Heggeli neste uke da jeg nå har så mange rare symptomer uten forklaring.. Avventer også å prøve progesteronkrem da jeg fikk beskjed fra sykehuset om at jeg snarest over helga skal inn og ta noen blodprøver og jeg ikke vet hvordan denne kremen kan påvirke mulige blodprøver de skal ta. Hvis blodprøver er "OK" skal jeg tydeligvis gå på vent til i januar for nok en gang å få påmontert hjerteovervåkningsutstyr.. Får bare krysse fingrene for at hjertet ikke stopper før den tid..:shock:
100% sykemeldt igjen og rimelig motløs dessverre..:sad:
Ved godt mot igjen etter time på Heggeli:D (kunne dog godt tenkt meg å snuble over noe mer tålmodighet også..)
Veldig overraskende kortisol i døgnurin-prøve; to og en halv gang mer i oktober enn i august! August: 142(45-272) og oktober: 334*(45-272)!!!:shock:) Aner ikke hvorfor.. Lavkarbo??? Stress??? Skal nå trappe ned og sanns. slutte med Cortef.
Stoffskiftet på sitt laveste noen gang.. TSH: 0,15*(0,27-4,2), FT4: 10*(12-22), FT3:4,4(3,6-6,8).. I og med at jeg har så lav T4 skal jeg nå prøve å ta litt levaxin i tillegg til den Erfaen jeg allerede tar. DS sa at noen hadde veldig god effekt av det og at det var verdt å prøve i mitt tilfelle. Skal derfor nå ta 90mg Erfa + 50mg Levaxin - usikker på hvilken dose det tilsvarer, men spent på resultatet! Skal for øvrig også måle rT3 ved neste blodprøvetaking.xx9
Og så har jeg østrogendominans, ikke mangel som fastlegen mente! Har fått resept på progesteronkapsler, 100mg,for å fjerne østrogendominans og forhåpentligvis også normalisere blødningsproblemene mine og alle tilleggsproblemer de fører med seg. Forventer å kunne hente disse på apoteket i morgen. Eneste aberet er at jeg har lest at man ofte blir verre før man blir bedre av dette når man begynner med slike tilskudd og at det kan ta inntil 3mnd før effekten er optimal.. TTT:|
Han hadde for øvrig ingen forklaring på hypokalsemi, men hypokalemi kunne skyldes Florinef som holder tilbake natrium og dermed skyller ut mer kalium. Kan vurdere tilskudd av kalium hvis dette fortsetter.
"Lav puls er nesten alltid lavt stoffskifte" sa DS. I tillegg kald og seriøse tannmerker på tunga - ingen tvil? Om puls og hjertelyd sa han at jeg hadde "svake toner" hva nå enn det betyr.. Nå som jeg noterer flittig daglig, legger jeg merke til en tydelig nedgang i puls i den del av syklusen hvor østrogen stiger/er høy. Østrogen påvirker stoffskiftet???:roll:
Skal også ta utvidet prøve for parasitter på bakgrunn av tidligere infeksjon i forbindelse med ferie i Afrika i 2001. Ble behandlet og erklært frisk etter den gangen, men vi sjekker på nytt nå som ett steg videre for å finne ut hvorfor medisinen ikke ser ut til å virke på meg..
Det er for øvrig ganske interessant å se endokrinologen skrive om mine stoffskifteverdier i min journal (som jeg har fått kopi av) "tydelig oversubstituert, men ingen symptomer på dette"..!?:roll: I mitt stille sinn tenker jeg på noe en eldre kollega sa til meg - "når man tror man er ferdig utlært, er man ikke utlært men ferdig..!"
Men hva gjør jeg med "det offentlige apparatet"? Som tror østrogentilskudd og nok en hjerteregistrering er løsningen..? desp1
Hei Mumimamma vink11
Fint at du er ved bedre mot. Det trenger du hjerte1
Det er positivt at DS skjønner at ikke østrogen er tingen. Men.....og her kommer dessverre et ankepunkt ved denne legens behandling: Han gir deg syntetisk «progesteron» som altså egentlig ikke er progesteron. Kapslene inneholder progestin eller progestagen eller noe med et annet navn (det vet ikke jeg).
Nå håper jeg inderlig at jeg tar feil, og at du kan fortelle meg at disse kapslene er bio-identiske hjerte1
Hei Mumimamma!
Du skriver dette:
Sitat:
Stoffskiftet på sitt laveste noen gang.. TSH: 0,15*(0,27-4,2), FT4: 10*(12-22), FT3:4,4(3,6-6,8).. I og med at jeg har så lav T4 skal jeg nå prøve å ta litt levaxin i tillegg til den Erfaen jeg allerede tar. DS sa at noen hadde veldig god effekt av det og at det var verdt å prøve i mitt tilfelle. Skal derfor nå ta 90mg Erfa + 50mg Levaxin - usikker på hvilken dose det tilsvarer, men spent på resultatet! Skal for øvrig også måle rT3 ved neste blodprøvetaking
Nå har jo ikke jeg behandlet så mange stoffskiftepasienter som Schiøth, men jeg har noen kommentarer til det du skriver: Når du tar Erfa, blir jo TSH lav eller ikke målbar, fordi hypofysen registrerer at det kommer "topper" med T3 i blodet og derfor senker TSH - beskjed til thyreoidea at det ikke er nødvendig å produsere mer. FT4 vil bli lav fordi T4 i Erfa er bundet til et transportprotein, og ikke sirkulerer fritt som syntetisk T4 gjør. Blodprøven fanger visstnok bare opp det frie hormonet, ikke det som er bundet. Verken TSH eller FT4 blir derfor noen god indikator på om behandlingen er tilstrekkelig. Din FT3 er jo lav, men jeg er i tvil om det er rett medisin å gi deg Levaxin i tillegg. Anisa har skrevet dette, i tråden "Lei av å vente", om kombinasjonsbehandling Armour / Levaxin:
Sitat:
Det tager tid fra kroppen sender signalet om at frigøre Armour-hormonerne, til de reelt bliver frigjort. Men dette signal kommer altså en ten ikke rettidigt eller slet ikke, når man om morgenen har indtaget det syntetiske Levaxin, som kroppen opfatter som om der allerede er hormoner til stede i systemet og derfor er der ingen grund til at begynde frigøre Armour-hormonerne.
Det kan godt være at tillæg af Levaxin vil hæve FT4 i blodet, men til gengæld vil samme Levaxin som tillæg til Armour, samtidigt hæmme både frigørelse af Armour-hormoner og dermed reducere mængden af thyreoideahormoner i vævene, dvs. i kroppens celler. FT4-værdien afspejler IKKE hormonernes aktivitet i kroppens celler, men kun viser hvor meget frit hormon flyder rundt i blodårene. Der findes INGEN frie hormoner i Thyroid-mediciner, og derfor er FT4 så lav hos alle der behandles med dem, men det betyder IKKE at der T4-mangel, fordi der er masser af T4 i Thyroid-tabletter, som bare venter på at blive løst fra proteinbindingen, for at dække kroppens aktuelle behov for T4.
Hele denne proces direkte modvirkes af at blande Levaxin ind i den, så hvis man ønsker at hæmme funktionen og virkningen af Thyroid-mediciner, skal man bare supplere dem med Levaxin, Eltroxin eller Euthyrox (ironi anvendt).
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Nå har jo ikke jeg behandlet så mange stoffskiftepasienter som Schiøth, men jeg har noen kommentarer til det du skriver: Når du tar Erfa, blir jo TSH lav eller ikke målbar, fordi hypofysen registrerer at det kommer "topper" med T3 i blodet og derfor senker TSH - beskjed til thyreoidea at det ikke er nødvendig å produsere mer. FT4 vil bli lav fordi T4 i Erfa er bundet til et transportprotein, og ikke sirkulerer fritt som syntetisk T4 gjør. Blodprøven fanger visstnok bare opp det frie hormonet, ikke det som er bundet. Verken TSH eller FT4 blir derfor noen god indikator på om behandlingen er tilstrekkelig. Din FT3 er jo lav, men jeg er i tvil om det er rett medisin å gi deg Levaxin i tillegg. Anisa har skrevet dette, i tråden "Lei av å vente", om kombinasjonsbehandling Armour / Levaxin:
Ja... efter jeg kom godt i gang med Thyroid, faldt mit FT4 til 1/3 del under nederste ref.område og forblev dernede. Derimod T3 blev ved med at stige, til det blev ganske lidt over øverste ref.område og ligeledes forblev det deroppe. Og således lever jeg og lever godt med så lidt T4, og så rigeligt med T3 - på 4. år. Og alle (jeg kender) som er i behandling med Thyroid, fremviser lignende erfaringer.
Det er Mumimammas konvertering af T4 til T3, og årsager til at den er så lav, som Schiøt burde bekymre sig om i stedet for. Tror han at et skud syntetisk T4 vil hjælpe på Mumimammas T3? I don't think so. Det er ikke det lave T4 men det lave T3 som gør Mumimamma hypothyroid, foruden fortsat bestående mangel på udredning af gåden om det lave aldosteron i forhold til det lave renin. Det bliver spændende at se, hvad det syntetiske progesteron vil gøre med renin/aldosteron forbindelsen. Lykke til Mumimamma. hjerte1
Hei og takk for svar!kram3
Progesteronkapslene heter "Utrogest" og jeg aner ikke om de er bioidentiske - vondt å finne informasjon om disse på nettet..:? Har selvanskaffet progesteronkrem som er bioidentisk, men har ikke prøvd denne ennå.
Når jeg går på høyere Erfa-dose kommer min FT3 også over normalområdet uten at FT4 stiger noe særlig, men jeg tipper jeg må høyere opp i dose nå enn tidligere for å få det til.. Mulig jeg heller skulle prøve å øke Erfa-dosen igjen enn å starte opp med Levaxin??? Lurer forresten på hvorfor DS ikke anbefalte dette i stedet?
Jeg er litt satt ut av elendig form for tiden og får ikke lest noe særlig.. Og det lille jeg får lest, har jeg glemt 10min etterpå..:timeglas:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Progesteronkapslene heter "Utrogest" og jeg aner ikke om de er bioidentiske - vondt å finne informasjon om disse på nettet..:?
Det første jeg tenker på når jeg ser hva de heter er at «gest» står for gestagen. Uansett er de ikke bio-identiske tror jeg. Enig i at det er vanskelig å finne info om dem på nettet. Det jeg har funnet ut er at de brukes ved barnløshet og kan tas både oralt og vaginalt. Jeg ser også at de blir omtalt som progesteron, men det tror jeg ikke er riktig.
Men.... de står i felleskatalogen under ikke-markedsførte preparater. Og slike preparater kjenner vi jo til. Det merkelige er at slike skrives ut hver dag, mest sannsynlig av hver eneste lege her i landet. Men når det kommer til Thyroid blir det vanskelig. Jeg har selv hørt en fastlege si at vedkommende skrev ut slike preparater hver dag. Nå snakker jeg om de ikke-markedsførte preparatene generelt altså (for at det ikke skal misforstås).
http://www.felleskatalogen.no/medisi.../preparatliste
Utrogest står nest nederst på denne siden.
Så kommer en link om Utrogests mulige bivirkninger:
http://patientsville.com/medication/...de_effects.htm
Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ikke unner deg flere problemer enn de du allerede har. Og jeg tror dessverre ikke at DS har gitt deg veldig gode råd. Jeg er skuffet over at han ikke bruker bio-identiske hormoner. Syntetiske hormoner vil etter min mening bare tilføre problemer.
Jeg er også enig i at han ikke har gitt noe godt råd når det gjelder å tilføre Levaxin, men det har andre tatt seg av, så det lar jeg være å kommentere. Jeg vil bare si at han da ikke er så mye bedre enn Balder når det gjelder å være opptatt av blodprøver fremfor pasientens beste. (Jeg klarte visst ikke å la være likevel.)
Jeg ønsker deg alt godt, Mumimamma hjerte1
Hei igjen vink11
Jeg fant denne infoen om Utrogestan kapsler som sannsynligvis er veldig likt (eller det samme som) Utrogest:
http://www.docstoc.com/docs/12145705...BF%BDde-100-mg
I «firkanten» i midten står opplysningene. På side 6 står dette:
5. FARMAKOLOGISKE EGENSKAPER
5.0 Terapeutisk klassifikasjon
G 03 DA 04 – Progestagener, pregnen(4)-derivater
Da vet vi det vink11
Takk for gode innspill Lisbeth!kram3
Spørs om jeg skal prøve å kjøre opp Erfa-dosen heller enn å legge til Levaxin..
Hva slags progesteron anbefaler dere da? Hvilke er bio-identiske?:?:?: