http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=160383
Den typen har vi også - en er tatt.
Printable View
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... tid=160383
Den typen har vi også - en er tatt.
Hvis du leser hvilke doser de brukte når de fant at liothyronin ikke hjalp, samt ft4 og ft3 før og etter doseendringen, så skjnner du hvorfor det ikke virket.
De senket t4-dosen alt for mye, og gjorde ikke det andre trinnet, å øke det tilbake.
Resultatet ble både økt TSH, lavere ft4 og til og med lavere ft3.
Vi pasienter vet jo at alle har et sted hor ft4 og ft3 må være, og cirka to tredeler opp i referanseområdet er et vanlig sted hvor pasientene trenger begge. Noen må ha dem helt oppe, eller litt over, og andre er helt okay med en lav ft4 bare ft3 er høyt nok.
Men i de forsøkene så har de bare senket t4-dosen og så tilføyd mer eller mindre t3 fordi de ikke ville øke totaldosen.
Ikke i Bunevicus-studien, samt en russisk studie, hor totaldosen ble økt, samt en hale til den spanske studien hvor de økte totaldosen og pasientene foretrakk den.
nora
Ja, jeg forstår ikke logikken i at T4 dosen må senkes hvis den da er passe når man starter på Lio.
Jeg kan heller forstå at flere må øke T4 dosen. Det er jo et godt bevis på at noe har begynt å fungere.
Hej
Jeg har anmodet min endokrinolog om at få lov at begynde med Liothyronin som supplement. Hermed hans svar :
"Jeg har diskuteret med vores egen thyroidea ekspert på sygehuset. Der var ganske rigtigt en undersøgelse (dit link), som i 1999 rapporterede positive effekter af liothyronin (T3). Men efterfølgende har cirka 20 undersøgelser IKKE kunnet reproducere resultaterne og ved en nylig kongres i USA var konklusionen at T3 ikke har nogen dokumenteret effekt på humør eller andet i øvrigt. Desværre."
Ja og hvordan kommer man mon så videre herfra? :(
Med venlig hilsen
Gitte - på- bar-bund.
Enten lyver din endokrinolog eller er han bare udygtig. Der er flere tudsinder reference, som netop bekræfter T3`s effekt. Personligt ville jeg ikke vedblive med at konsultere denne læge. Han har jo netop slået med syv tommers søm, at han ikke kan sit job. Jeg kan så ikke se, hvad du skal bruge ham til, andet end at gøre dig til pensionist eller et socialt tilfælde..
Jeg kender af omtale en privatpraktiserende endokrinolog i København, om hvem rygtes det, at han kan se langt ud over sin egen næsetip. Hvis du har lyst til at få en kompetent second opinion, vil jeg prøve grave hans navn/adresse frem...
Hej Anisa
Jeg har efter møje og besvær fået henvisning til Århus sygehus - Universitetshospital - hvor der er den endokrinologiske overlæge jeg her går hos. Han har ellers et godt ry?. Jeg bor i Århus området så det vil nok være for uoverskueligt på lang sigt med en læge i København. :? Tak skal du have ellers..
Jeg ser om jeg kan grave flere seriøse links frem som jeg kan bruge i min argumentation.
Mange hilsner
Gitte
Et godt ry? Hos hvem? Sine kolleger eller hos Eltroxin-resistente patienter?Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Her er et link: http://www.endocrinetoday.com/view.aspx?rid=28931 , som jeg fandt gennem dette: http://www.stopthethyroidmadness.com/20 ... society-2/
Psychiatric, Psychological and Emotional Aspects of Thyroid Disease i.e. it’s not all in your head!
God bedring :)
Hej Gitte!
Din historie lyder nøjagtig som min. Jeg går faktisk på AArhus sygehus hos en overlæge... måske er det den samme. Min hedder Peer. Han er utrolig lydhør over for mine klagerier og jeg er her for 2 mdr. siden begyndt at få liothyronin netop pga. samme symptomer som du.. . Det har hjulpet gevaldigt på mit humør og min energi. Jeg har eksperimenteret lidt med dem. Han sagde at jeg højst måtte tage en om dagen, men at jeg kunne prøve at føle mig lidt frem. Jeg er ikke sat ned i eltroxin. Jeg kan faktisk kun tåle at tage en kvart om dagen 1 gang om dagen endnu.. Den kvarte tager jeg ved middagstid. Jeg skal til møde hos ham igen til november. Så skal vi evaluere. Sååååh ikke alle endokrinologer er dumme :-)
KH Lene - og god bedring.
Hej Lene
Det lyder da rigtigt interessant! Min læge hedder nu ikke Peer men Jens Otto. Jeg tillod mig at bruge dit eksempel som reference og YES jeg har netop fået svar :
Kære Gitte Hansen
For min skyld er et behandlingsforsøg ok. Det er jo ikke farligt i hvert
fald. Jeg sidder ikke med din journal. Du kan eventuelt komme forbi
ambulatoriet onsdag d. 22. oktober om formiddagen og hente en recept.
Med venlig hilsen/Best regards"
Spændende om det vil hjælpe mig. Du tager en kvart om dagen? Hvordan føler du det i kroppen når du har fået for meget? Er det ligesom når man er overdoseret med Eltroxin?
Med venlig hilsen
Gitte
Hej Gitte!
Jeg har fået pillerne udleveret på sygehuset (på Tage Hansens vej) fordi man vist ikke lige kan købe dem. Jeg ved ikke hvordan jeg skal få dem i fremtiden. Det skal jeg snakke med lægen om når jeg skal til kontrol 18. november.
Ja, jeg føler mig overdoseret som ved Eltroxin når jeg tager mere end den kvarte tablet. Jeg har været oppe på 3/4 men så begynder jeg at svede, bliver stakåndent, forpustet... alt det der. Hjertet banker bare derudaf. Den lille dose på en kvart gør at jeg føler mig veltilpas. Jeg føler jeg kan koncentere mig bedre og er i overvejende bedre humør. Jeg har gået til psykolog her i foråret og det var ligesom om mit tungsind forsvandt som dug for solen da jeg havde fået den kvarte i nogle dage. Nogle vil måske kalde det placebo... men for mig virker det. Jeg mener også der er andre her på forummet der tager så lille dosis med stor effekt.
MVH lene