Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....
Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!hjerte1
Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.
Blondie; ja, det du sier er som å banne i kjerka!!:wink: Men det kan jo tenkes det er noe i det.....Dog er det jo veldig mange som sier at de kan ta mindre dose av erfa ved å ta den i munnen fremfor å svelge. Hva sier dere andre?
Det er ikke noe problem for meg å gå på en høy dose så fremt kroppen og binyrene (og lommeboka:-) tåler det.
Balder legen ringte meg nettopp. Hadde visst fått svar på en urinprøve som ble sendt til USA. Han hadde diskutert med andre leger der, og mente de nå hadde "svaret" på hvorfor jeg hadde så lite opptak av stoffskiftehormoner: Leveren er overbelastet og trenger masse støtte. Den fungerer ikke som den skal, hvilket for øvrig også medfører at kroppen generelt er ubalanse.
Har time mandag for å få mere info. Stiller meg litt tvilende til dette "nye" funn men samtidig så kan det jo være noe i det. Flere prøver skulle tas. Så nå begynner penga å rulle:shock:
Vet du hva slags leverprøve de kan se i urinen? Veldig interessant...xx9
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Leveren er overbelastet og trenger masse støtte. Den fungerer ikke som den skal, hvilket for øvrig også medfører at kroppen generelt er ubalanse.
Interessant, ja! Blir spennende å høre mer om dette. Hvordan er det igjen, vil det være sånn at om man tar thyroid under tungen så belastes ikke leveren like mye? Jeg gjør det på den måten (og da har jeg hatt leveren i bakhodet når jeg har gjort det, jeg har også hatt overbelastet lever). Jeg er som regel våken rundt fem-seks om morgenen. Da tar jeg hc (svelges), pregnenolone og thyroid under tungen og sovner :lol: Lykke til vink11
Ang leverstøtte som brukte jeg acai, blåbær, c-vit, e-vit (antioksidanter) + chlorella, spirulina og klorofyll (detox). Men nå har jeg i ettertid tenkt at spirulina og chlorella ikke er så heldig fordi det inneholder jod, så det kuttet jeg ut. Jeg har også tatt melketistelkapsler. Leste at det kunn være nyttig, vet ikke jeg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Ruth: høres ikke ut som det var så lurt å blande levaxin inn igjen? Jeg er i ferdi med å utfase levaxinen..... da jeg gikk på 125 levaxin husker jeg at jeg hadde forferdelig hjertebank og følte meg rar, det gikk over da jeg begynte med erfa. Nå har jeg ikke hjertebank - i dag har jeg tatt 25 levaxin og 3 erfa- men mulig det kommer etter hvert om noen uker....
Ellers høres det slitsomt ut at du må endre div doser så ofte. Men det er utrolig godt å høre at du stadig blir bedre i binyrene!!!!hjerte1
Jeg tar ikke DHEA og nå har jeg en pregnenolone- fri uke. Liker pregnelonone kjempegodt, men det gir noe hjertebank, så jeg blir forledet til å tro at jeg er overdosert når jeg absolutt ikke er det, så prøver å være litt mer forsiktig med dette produktet til jeg føler jeg er dosert passelig med stoffskifte. Finn fikk også hjertebank av DHEA- får du? Det kan jo tenkes at det lurer deg til å tro at du er overdosert.
Jeg synes det er lurt å gi blandingen levaxin/thyorid en sjanse for å få en høyere FT4. Vi får se, jeg gir meg ikke ennå! Jeg bruker 22.5 mg Hc nå. Har egentlig ikke vært plaget av hjertebank, selv om jeg oppdaget at hvilepulsen i går lå på ca 80 og valgte å justere dosen med thyroid og levaxin litt ned. Jeg følte at jeg fikk noe som manglet da jeg startet med DHEA, så jeg vet ikke om den er synderen her. Og dosen er jo veldig lav når den svinger mellom 8-16 mg.
Slitsom å skifte doser? Det ser ut til å være nødvendig. I begynnelsen overdoserte jeg nok. Fordi jeg var så utålmodig. Nå leter jeg etter min dose, den optimale! Men tror kanskje at fordi binyrene ikke er hundre prosent friske, så må jeg leve en stund med å justere opp og ned. Jeg er jo ikke lege, men innbiller meg at det ene drar det andre med seg, slik at det er litt komplisert å finne rett dose når ikke alle hormoner er der de skal. Det er min gjetting:D
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Hva er det som gjør at du ikke tar opp thyroiden tilstrekkelig? Er det noe i tarmen? Allergi, for eksempel melkeproteiner? Er det noe du sjekker ut, Berit? Jeg var på thyreoideaklinikken på Aker i går, og legen spurte om det. Fordi. Hvis du regner om dosen du går på, thyroiden, om til ren T3 og ren T4, så er i allefall min dose høy. Men mine tall er ikke høye! Så, hva er grunnen? Da jeg gikk på 3.5 grain thyroid/220mg hadde jeg en Ft4 på ca 17.8. Omregnet til rene T-tall er dosen høy. Noen som har gode svar på dette? jeg synes det er en interessant problemstilling. Fordi det ser ut til at flere sliter med dette med at de trenger høye doser.
Jeg må bare si noe til denne kommentaren. Den er basert på at legen på Aker regnet ut min dose på 2.5 grain/155 mg thyroid og 50 micgr levaxin til å bli ca 300 micgr ren T4 og 64 micgr ren T3. Og det er FEIL! Så glem dette.
MEN: om du kommer opp i en virkelig høy dose kan det være verd å lete etter om det er et opptaksproblem. Sorry, jeg er elendig til å regne selv, og trodde en stund på legens utregning.... Selv leger kan ta feil:D
Hvis man leser på amerikanske fora er såvidt jeg husker 3-4 grain det de fleste ender opp innenfor.
Om kroppsvekten er sammenliknbar/kostholdet det (jeg ser for meg at amerikanere gjerne får i seg mer soya enn det vi gjør) så ligger du litt lavt ifht. gjennomsnittet. Men hva gjør vel det om du har det bra der.
Jeg tror det er litt som når man får konstatert lavt stoffskifte. Da sies det at du må regne med minst ett år før du kommer på rett dose. Det er prøve og feile over tid. Men når vi får lavt kortisol og lav DHEA i tillegg, som jeg har, så opplever jeg at det kanskje blir litt mer komplisert. Fordi disse hormonene spiller på lag. Ja, kanskje har jeg lav dose. men jeg tror ikke jeg skal tilbake til 4 grain/250 mg thyroid, eller 4.75 grain som jeg lå på på det meste. Men jeg får se! Nå må jeg i allefall finne en dose som virker brukbar, stå på den i 7-8 uker og så ta en blodprøvesjekk. n'Finn skal jo nå ned på 2 grain mener jeg han sa. Så kanskje skjer det noe når D3 og andre viktige samarbeidspartnere i stoffskiftet kommer der de skal?
Jeg ser også sånn på det. Mangel på D-vitamin har jeg etter min vurdering hatt i mange år, og tar tid å rette på.
Det skjer noe når langtidseffekter slår inn, og kan godt være det som skjer nå.
Litt tidlig å si, men jeg opplever det merkelig med symptomer på for høy dose når den kom ned på 2,5G. Denne uka 2,25 (16G/uke) som også virker for høy, men vil nok prøve en uke til før jeg eventuelt går ned på 2 G.
Det høres så lavt ut.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Litt tidlig å si, men jeg opplever det merkelig med symptomer på for høy dose når den kom ned på 2,5G. Denne uka 2,25 (16G/uke) som også virker for høy, men vil nok prøve en uke til før jeg eventuelt går ned på 2 G. Det høres så lavt ut.
Da selv alverdens D-vitamin kan ikke erstatte thyreoideahormoner, er tiden måske inde til en diskret UL af din skjoldbruskkirtel, n'Finn? :wink:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Jeg må bare si noe til denne kommentaren. Den er basert på at legen på Aker regnet ut min dose på 2.5 grain/155 mg thyroid og 50 micgr levaxin til å bli ca 300 micgr ren T4 og 64 micgr ren T3. Og det er FEIL! Så glem dette.
MEN: om du kommer opp i en virkelig høy dose kan det være verd å lete etter om det er et opptaksproblem. Sorry, jeg er elendig til å regne selv, og trodde en stund på legens utregning.... Selv leger kan ta feil:D
Hei Ruth:-) Jeg er enig med deg. Legen min mener jeg har dårlig opptaksfunksjon- skal ha ny time i morgen for å få utdypet dette- men jeg tror "sannheten" ligger et sted midt i mellom, dvs at mye skyldes at dosen jeg går på er for lav for meg. Nå er jeg på 3 grain og 25 levaxin, så har økt en del (fra 1, 5 grain og 50 levaxin). Håper binyrene tåler det- stressdoserer litt når jeg føler presset blir for stort. Er nok litt for utålmodig med å få dosen opp også...
Jeg henger ikke med på alle utregningene men jeg tenker som smgj at det vanlige er å ligge mellom 3-5 grain.
Finn; kanskje kjertelen din er i ferd med å friskne til??