Re: Urolig i kropp/psyke og deprimert/på gråten
Hei igjen
En liten tilstandsrapport.
Har vært sykmeldt i 6 uker og har nettopp vært hos legen og fått sykmelding 2 uker til.
Og etter det begynner vel NAV-samtale osv osv....huff. Akkurat som jeg orker å sitte med lege og trygdekontor for å forsvare at jeg føler meg dårlig selv om det ikke syns utenpå. Jeg liker det ikke....føler meg på tiltalebenken...
Men. Målte stoffskiftet igjen med TSH ned fra 3.6 til 3.2, det syns jeg var liten endring etter 6 uker på Lev 50mcg (etter å ha gått noen uker UTEN Lev fordi en kirurg på Aker mente jeg bare kunne kutte ut). T4 tror jeg var 16.2 og T3 (som jeg hadde krysset av for selv) var visst 4.3. Legen foreslo at jeg øker til 75 mcg 5 dager i uka (gå mandag og torsdag på 50mcg) så da gjør jeg vel d? Videre fikk jeg beskjed om at T3 var det INGEN vits å følge med på. Jeg har nå forresten byttet til en kvinnelig fastlege, 2dre gangen jeg var hos henne nå. Syns hun har LITT bedre snurr på stoffskiftetingene enn mine 2 andre leger, dette er første gangen noen har bedt meg om å øke doseringen faktisk, og ikke for brått. Men det er fortsatt TSH man styrer etter i legestanden, ja... Jeg skal krysse av for T3 denne gangen også (får med skjemaet hjem), jeg betaler jo en 50lapp for prøvene hver gang, det er MINE prøver, så da har det vel ikke noe å si om jeg personlig vil at T3 skal måles. Samme for legen det vel.....!
Mandag var jeg forresten på utredningstime hos ei lege på Balderklinikken. Deilig å ha masse tid til å forklare hvordan jeg har det og føle at man blir hørt på og tatt på alvor. Vi snakket MYE om trette binyrer og jo mer hun forklarte og flere ark hun gav meg om temaet så føler jeg jo dette henger VELDIG på greip med mitt liv, min kropp, min psyke. Nå skal jeg måle kortisol i spyttet og sende inn i morgen - tilbake til Balder om 5 uker for å se på alle blodprøver og avtale videre gang osv.
Nevnte trette binyrer til fastlegen min idag - hun sa at det hørtes ut som noe alternativt som ikke hørte skolemedisinen til også lo hun litt.... Ja, LE HØYT av at pasienter prøver å gjøre noe med helsa... Er vel ikke noe nytt at skolemedisin og alternativ medisin kræsjer, da men... Allikevel.
Hvis Balder påviser problemer med binyrer - er dette noe man blir frisk av? Med behandling? Noen her som har erfaring? Lest litt om det her inne og andre steder også... Stemmer det at Levaxin egentlig gjør ting vondt verre hvis det er binyrene det er noe galt med? Jeg har jo ikke akkurat verdens beste erfaring med Levaxin - bortsett fra at jeg fikk ett løft i formen som vedvarte i 3-4 mnd etter tablettene begynte å virke 3 mnd etter oppstart.
Det er viktig å sile ut ting i livet som påvirker formen, samt være snill mot seg sjøl i måten man lever livet på. Jeg vet at jeg har vært uheldig med en del erfaring både på jobb og i forhold samt at jeg har måtte bytte jobb ofte og flyttet ofte. Jeg har hatt MYE ups and downs for psyken, og smellen jeg har gått på nå er den verste. Og jeg forstår forsåvidt hva det kommer av, kroppen kan jo bare tåle SÃ… mye om dere skjønner... Det handler om å gå på akkord med seg sjøl når magefølelsen skriker osv - ikke rart man kollapser... Men jeg mener også at hvis jeg hadde vært sterkere og friskere så hadde jeg taklet ting bedre. Nedstemtheten ligner mer på depresjon den gangen her, og tårene renner lett. Ikke fordi jeg mener jeg har en depresjon foran stoffskifteproblemer, men fordi etter å slite med å finne Lev-formen og samtidig skal takle livet ellers så blir man bare mer og mer oppgitt og "nede...."
Føler meg langt unna det å skulle gå på jobbintervjuer (mistet jo jobben som jeg skrev lenger opp her).....
hei! :D
angående sykemeldinger og oss kroniske syke...så er det noe som heter " unntak fra arbeidsgiverperioden - kronisk sykdom..
folketrygdloven paragraf 8-20
arbeidsgiver kan kreve å få sykepenger refundert fra nav for alle sykefravær,uansett diagnose.
Jeg søkte om dette og fikk innvilget for 1 år....
irene :D
Sannt det nettverk - ikke alt det går an å ha styr på.......
Sitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Sannt det nettverk - ikke alt det går an å ha styr på.......
Ikke fordi jeg mener jeg har en depresjon foran stoffskifteproblemer, men fordi etter å slite med å finne Lev-formen og samtidig skal takle livet ellers så blir man bare mer og mer oppgitt og "nede...."
Jo, og det er jo en helt legitim grunn !
Det hadde vel vært rart om du ikke reagerte i en slik situasjon.
Man har så lett for å se på en depresjon som noe løsrevet fra livssituasjonen - det skal liksom være noe endogent som skal behandles med tradisjonelle anti depressiva.
Stoffskiftet har skylda, men de vet så lite om det.
Er det lavt er det ikke lett å takle situasjonen heller og så blir det hele så synlig for behandleren.
Ofte gir det seg ikke før stoffskiftet har vært høyt en stund - kan være lurt at det er litt for høyt også - en liten stund.
Men du er også nødt til å øke pent å sakte og må ikke gå i den fella å øke for fort.......
Så, mitt i alt må du holde ut.....
Jeg holder ut. :)
Selv om livet nå er innsnevret til sofa, TV, laptop og en sti mellom sofa og badet og sofa og kjøkkent. :D
Så går jeg ut og er sosial/deltar på positive, enkle, morsomme, fristende ting når jeg får et lite glimt. Denne uken er det PMS i tillegg.
O' lykke. Kjærestebrudd, jobbmisting, mor med brystkreft, dårlig økonomi, PMS 30 dager i mnd (les:stoffskiftet på en snurr), krangling med de jeg mener har gjort feil når jeg mistet jobb under sykmelding, slitsom overbevising av ny fastlege........og også nå reell PMS :lol:
Det er nettopp nu jeg føler meg som et kupp. *fnis*
Ha en fin kveld alle sammen.........