Sv: Pusur operert for graves -94
Anisa og dere andre takk for tilbakemelding.
Ble satt på d-vit behandling fordi etter og ha spist calsium m/d3 fra apotek i lang tid ikke hadde noen virkning.Kroppen sleit og endo mente(pr tlf)at jeg skulle prøve dette frem til utredning hos han innen september,inkludert nyrene også .xx7
NB Soffskiftet mitt er heller ikke i balanse,spennende å se om dette også vil ordne seg etterhvert.
ha ei fin helg da dere.
Sv: Nu eller aldri..?????
Lykke til kram1
Hva vil det egentlig si at fosfaten er lav? Min er også lav, men kalsiumen er høy hos meg da...
Sv: Nu eller aldri..?????
Det er tegn på at det er noe galt.
De to jobber mot hverandre og det fører til at blodkalsiumet øker.
Årsaken ligger ofte i at PTH er for høy.
At begge er lave betyr nok noe annet.
De følges jo disse og øker du kalsiumopptaket vil forsfatet også øke.
Årsakene er flere, feks lav D-vitaminstatus.
Sv: Operert for graves -94
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
At begge er lave betyr nok noe annet.
De følges jo disse og øker du kalsiumopptaket vil forsfatet også øke.
Årsakene er flere, feks lav D-vitaminstatus.
Ja æ veit ikkje,det æ veit e at æ har spist kalsium og d-vit i ca 1 1/2 mnd og det som skjedde da var at tsh datt til 0,98, og t4 steig til 18.
Har aldri klart og få opp t4 ved å øke levaxindosen tidligere????
Kalsium e fremdeles lav,har tatt en umasse prøver som ligger klar når æ kjem til endo.
Føler meg som ei løve i bur,klarer knapt og vente,kanskje,kanskje får æ ei forklaring på mange års slit..xx7
Du trenger kanskje en løvetemmer :)
Duvet Roma ble ikke bygget på en dag - eller en måned......
Og tolmodighet er en....
Hørt det før :)
Men det er sannt at det tar tid, og den tiden er den jævligste etter min oppfattning.
Så er det jo intressant at D-vitaminen fikk opp fT4 da - det opplevde jo jeg også. TSH-en min den kom ikke lenger ned da - hehe, kan jo ikke bli negativ :)
Hvor mye D-vitamin spister du ?
Det tar kanskje et helt år før en normal D-vitaminstatus er ferdig med forefallent arbeid. Det fører bla. til at det tas opp mer calsium fra maten og at PTH øker. Så må du også ha magnsium for å få det inn i skjelettet. PTH vil da synke igjen.
Nå har jo ikke jeg lavt stoffskifte men positiv anti-tpo, men ville bare kommentere at etter jeg startet på dvitamin har min tsh sunket fra 2 til 1,3 og ft4 steget fra 14 til 18.
Krysser fingrene for at du får svar Pusur. Skjønner at du er spent.
Fint at du poster om at D-vitaminen økte fT4 !
Har lenge lurt på om andre enn meg også opplever dette.
Og - har du symptomer på lavt stoffskfite, så har du det.
Og - har du anti-TPO, så får du det. (forutsetter sikkert prøveresultat)
Jeg tror man må kunne si det slik.
Og fT4 på en eller annen verdi kan være lavt stoffskifte, hvis verdien var høyere før.
Du trenger kanskje en løvetemmer
Ja skulle hatt en nu..he he.
Så er det jo intressant at D-vitaminen fikk opp fT4 da - det opplevde jo jeg også. TSH-en min den kom ikke lenger ned da - hehe, kan jo ikke bli negativ
Hvor mye D-vitamin spister du ?
Tar en tab om dag,0,5 mikrogr!! Fikk varmen i fingre og tær ganske umiddelbart,tar det sammen med calsigran.
Krysser fingrene for at du får svar Pusur. Skjønner at du er spent.
Takk Jolene,håper de kommer frem til noe nu,kan også nevne at tannstatusen min har vært elendig siden jeg fikk ungene,siste i -93,(operasjon av kjertel i -94) reparerte for 60 000 i fjor,så det kan jo også være en sammenheng her.
[QUOTE=n`Finn;95179]Du trenger kanskje en løvetemmer :)
Ka skjedde det siste blei jo bare tull