Re: Lavt T3 -rigtig dårlig. Lav Cortisol
Hvis du virkelig mangler D-vitamin vil du ikke merke et så lite tilskudd som 7,5µg/dag.
Jeg merker ingen bedring før det er over 30/dag, men det er sikkert individuellt.
Jeg har vært der du er gitteh - ingenting hjalp - alle skulle fiiiinjustere doser, prøvene var jo så fiiiine.
Opp i .....
Da jeg startet på D-kuren fikk jeg hjertebank etter en vel uke og satte ned thyroxindosen.
Annet kan sikkert også skje, så en skal bare føle seg frem.
D-vitamin er det "eneste" vitamin et nordisk kosthold har for lite av, derfor er det statistisk mange som har for lite.
Dine målinger viser jo at du har alt for lite etter de nye grenseverdier.
Og hva kan skje ved å prøve noen uker ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Hej igen
Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår dit spørgsmål n'finn? Jeg er flad og orker ikke rigtigt fysisk aktivitet - men jeg KAN da godt bruge kroppen hvis det skal være. Du tænker på om jeg kan få adrenalinen til at køre i kroppen eller? Jeg har fået målt ACTH men har ikke tallet - blot fået at vide at tallet var fint.
Nå - er lidt i tvivl om det med d-vitaminen - men får ca. 7,5 mg i min daglige vitaminpille og kalk-pillerne jeg tager, så mon ikke det hjælper mig lidt på vejen.
Gitte? Når jeg ser, hvad jeg (og Finn?) får ud af at svare dig, kommer jeg også i tvivl om disse svar er hvad du ønsker. Alene at du kan fremføre den sølle, daglige dosis af D-vitamin på 7,5 mg som værende "bedre end ingenting", tyder på at du reelt ikke har forstået alvoren bag det jeg og Finn skriver.
Jeg tror nu, at du med dit spørgsmål her, måske forventede et par kontante og præcise anvisninger på løsning, der kommer til dig udefra. Men mister måske interessen, når det viser sig at de råd, der kommer, kræver din egen indsats. Så er det lige pludselig ikke så interessant og noget du ikke orker. Jamen, hvad er der at orke? Lad være med at spise dit, spis i stedet dat, sørg for at få et ordentlig tilskud af D-vitamin og se tiden an i tre måneder.
Og tro ikke, at jeg ikke ved hvad ikke-orke-tilstanden medfører for den syge. Det ved jeg udmærket godt og ved også hvad det koster at foretage sig noget, når man har det som du gør. Sådan havde jeg det også for nogle år siden, indtil jeg tog mig selv i kraven i erkendelse af, at det var sidste udkald, før jeg blev levende død, mens lægerne blot så passivt til. Så nej, jeg nærer ikke urealistiske forventninger til andre i samme situation og jeg har også lært noget af det selv: bruge mit genvundet liv og min tid med omhu. Jeg har svaret dig. Jeg har udpeget en chance for dig, og resten er op til dig selv.
Derfor runder jeg selv af her og ønsker dig held og lykke. :)
Hej Anisa
Sikke en udmelding fra dig - jeg er da ked af hvis du sådan føler du har spildt din tid...
Som jeg skrev til dig var jeg meget taknemmelig og ville overveje at følge dine råd - MEN jeg synes nu ikke du kan forvente at man herinde i dette forum kan forvente og forlange af hinanden at man "yes sir" - bare følger alle rådene bevidstløst og uden tanke for om der kan være andre veje at gå...
Det har været spændende og interessant at høre dine synspunkter - men lad du det være op til mig at beslutte hvad jeg vil tage til mig.
Du har ret i at det kan være svært at have overskud til at lægge sit liv om når man er allermest nede med flaget - men i den situation jeg er i nu, kan der være tusinde veje at gå - og mine symptomer kan have mange forklaringer - lige fra stress på jobbet/depression/medicinbivirkninger/problemer med at finde den rette dosis stofskiftemedicin/*problemer relateret til min knude i hypofysen osv..
Jeg er startet hos en kinesisk akupunktør og får via hende urtemedicin - ja forhåbentligt kan det også være med til at bringe mig videre...
Det kan være at der er mere og andet for mig at gøre end "lad være med at spise dit og spis istedet dat"...Jeg synes iøvrigt at du skrev at d-vitamin ikke ville hjælpe mig p.t. - ja så jeg blev lige lidt forvirret?!....
MEN : Jeg er hørt jeres bud og har fået noget at tænke over - og er som sagt, rigtig taknemmelig. :wink:
Det er rart at høre at du har fået det bedre og jeg ønsker også dig held og lykke fortsat..
...ja og så runder jeg også denne tråd af herfra...
Med venlige hilsner
Gitte
Faste før cortisolmåling - Synachtentest
Er der nogen som ved om det giver det bedste resultat hvis man faster før en cortisol-måling / Synachtentest?
På sygehuset siger de at man ikke behøver at faste, men jeg kan læse mig til at cortisol er meget påvirkeligt - hvis man har været i aktivitet og så kunne det jo være at det spilledeen rolle hvis man fastede/ikke fastede? Jeg har fået lavet en Synachtentest i august hvor startværdien kl. 11.00 var 203 (170-700) og resultatet efter indførslen var 688 - altså normale binyrer (hvis tallet stiger til >550 fungerer binyrerne åbenbart normalt). Startværdien var ret lav og jeg har fået lægerne til at lave en ny måling i november. Jeg prøver at holde mig mest muligt i ro inden prøven, men det er svært da undersøgelsen skal foregå kl. 9. om morgen efter morgentravlhed og hektisk morgentrafik. :?
Har nogen herinde gode erfaringer med Cortisol-målinger via spyttest? Jeg tænker på om lægerne mon vil "anerkende" metoden og resultaterne hvis man vælger selv at bekoste sådan en test... :roll:
Med venlig hilsen
Gitte
Re: Faste før cortisolmåling - Synachtentest
Jeg kan ikke huske om jeg fastet, men jeg tror ikke det. Jeg tok den tidlig på formiddagen og jeg spiser jo ikke så mye om morgenen......
Testen består i at du får en insprøytning med ACTH og det er responsen binyrene gir på denne insprøytning som måles.
Men jeg tror du skal medikamentfaste, så vent med alle piller til etter testen.
Synkende T3 og depressionssymptomer. Liothyronin?
Hej
Jeg har "normale" tal men føler mig rigtig sløj p.t.. Jeg har studeret tallene lidt nøjere og kan se at T3 er målt til 1,62 (1,10-2,50) - hvor det før har været oppe på 1,99. Jeg er sygemeldt med stress og depression og min psykolog overvejer om jeg skal have lykkepiller, men jeg tænkte på om mine symptomer kan skyldes det lave T3? Er der andre der har oplevet det samme? Jeg er utroligt træt, kvalme, "brain fog" - sløv - ukoncentreret osv. osv. ALT for sløj til at arbejde. Jeg har forsøgt at overtale min endokrinolog til at tilbyde mig Liothyronin - men han er ikke meget for det, da det ikke er en behandling man sædvanligvis bruger her i DK. MEN jeg har bedt ham lade mig prøve, synes det er fjollet at være sygemeldt p.g.a. depression og evt. begynde på antidepressivt medicin, hvis det egentlig er et faldende T3 der er årsagen. Hn vil nu drøfte det med en kollega.
Er der mon nogen kropslig forklaring på hvorfor et ellers rimeligt stabilt T3 pludselig begynder at falde? Mit T3 er pt. lavere nu end det var da TSH var på sit højeste (10.50) - pt. er mit TSH 0,87 (0,4-4,0).
Er der nogen der har prøvet det samme og evt. er blevet hjulpet med Liothyronin?
Mange hilsner´
Gitte
Re: Synkende T3 og depressionssymptomer. Liothyronin?
Ja, mangel på T3 kan gi seriøse depresjonssymptomer, angst og mye mer. Da Liotyronin ble fjernet fra meg tidligere i år fikk jeg den veste depresjonen og angsten jeg har hatt i mitt liv! Samt er veldig "trykk" inne i hodet. Noen har det bedre med T4+T3, sånn er det bra. Dette trenger leger å innse. For det er en fakta!
Sitat:
Jeg har forsøgt at overtale min endokrinolog til at tilbyde mig Liothyronin - men han er ikke meget for det, da det ikke er en behandling man sædvanligvis bruger her i DK. MEN jeg har bedt ham lade mig prøve, synes det er fjollet at være sygemeldt p.g.a. depression og evt. begynde på antidepressivt medicin, hvis det egentlig er et faldende T3 der er årsagen. Hn vil nu drøfte det med en kollega.
Du må hellere henvise ham til f.eks. denne artikel/site: Hypothyroidism, T3, Mental Function, and Depression: Medical Journals
Du må også forklare ham, at kun depression, som IKKE har sit udspring i hypothyreose - kan behandles med lykkepiller. Hormoninduceret depression vil forblive aktiv og, desværre også, vil tilføje flere problemer, idet medicinen vil påvirke flere og andre psykiske/kognitive funktioner over en bred kam. Det er en dårlig idè at behandle hypothyroid depression med psykofarmaka. Værre endnu: Zoloft, Paxil og Prozac kan forværre både hypothyreose OG hyperthyreose.
Hmm... hvad skal han med en kollega, når alt info findes i forvejen på nettet....? Søgeord: T3 References og endnu bedre: Liothyronin in a time released compounded version - ved det findes, men husker ikke pt produktnavnet.
God bedring :)
P.S. Se her idiot-typerne, som er årsagen til, at nyttig medicin bliver trukket fra handelen, fordi idioterne bruger den til pjat og pjank! http://www.drugdebate.com/debate/thread ... =false#Msg
Hej
Anisa tak for gode referencer! Jeg vil kæmpe hårdt og inderligt for i det mindste et FORSØG med Liothyronin. Alt at vinde - intet at tabe. Desværre har jeg jo også på nettet læst videnskabelige undersøgelser hvor udfaldet er, at man netop IKKE har kunnet påvise bedre behandlingsresultater med thyroxin kombineret med liothyronin - se f.eks. her : http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14557419 Jeg håber jo ikke at min endokrinolog vælger at læse lige dette forskningsresultat når/hvis han søger nettet! :roll:
Mange hilsner
Gitte
Sitat:
Desværre har jeg jo også på nettet læst videnskabelige undersøgelser hvor udfaldet er, at man netop IKKE har kunnet påvise bedre behandlingsresultater med thyroxin kombineret med liothyronin - se f.eks. her :
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14557419 Jeg håber jo ikke at min endokrinolog vælger at læse lige dette forskningsresultat når/hvis han søger nettet! :roll:
Ja da... :D Selvfølgelig skal der også være plads til den slags resultater. Alt står og falder jo med de pågældende forskningsprojekters præferencer, men ingen endu er død af, at teste en bestemt og ellers velkendt medicin, klinisk, på sin egen patient og se, hvordan det spænder af.
Men ellers må jeg tilstå, at jeg ikke har (længere) så frygteligt meget til overs for de moderne forskere og deres tal-leg: http://www.information.dk/167949 :roll: