-
Skal teste ut kalsium også, takk for tips...
Er det ikke det ene så er det det andre....nå kjæreste- OG jobbløs...
Jeg har siden februar jobbet i ett oppdrag via et vikar/konsulentbyrå ute hos en kunde. Kontrakten jeg skrev med kunden er på 6 mnd.
Jeg har nå vært sykmeldt i 3,5 uke og var også sykmeldt i 14 dager inkludert påsken.
Igår fikk jeg mail fra byrået om at kunden ønsker å avslutte arbeidsforholdet mitt og at jeg ikke behøver å møte på jobb igjen når sykmeldingen min opphører.
Jeg skal til legen nå på torsdag og regner med jeg blir sykmeldt i minst 1 uke til, skal prøve å få til 2 uker.
Jeg er ganske sikker på at de ønsker å avslutte arbeidsforholdet grunnet mitt fravær, og at de derfor ønsker en ny konsulent.
Så nå dukker det opp flere problemstillinger og stresstemaer; kan man si opp en medarbeider som er sykmeldt?? Selv om det "bare" er i en 6mnds kontrakt?
Og - hvem skal betale mine sykepenger nå som jeg plutselig står uten jobb?? Byrået vil jo sannsynligvis ikke gjøre det siden jeg ikke er fast ansatt i byrået, men går på kontrakt hos en kunde....og når jeg sjekker med NAV så faller jeg mellom 2 stoler i regelverket der også. De vil heller ikke betale siden jeg ikke er fast ansatt noe sted.
Videre heter det jo at hvis JEG skulle sagt opp jobben så måtte jeg ha gjort dette nå i juli siden jeg har 1 mnds gjensidig oppsigelsestid i kontrakten og kontrakten går egentlig ut etter august. Mens når kunden sier opp så avsluttes oppdraget på dagen og byrået jobber med en gang med å finne ny jobb til meg. Men dette kan jo ta tid!!? Spesielt siden jeg overhodet ikke er i form og ikke vil ut i ny jobb så nedkjørt som jeg er nå....
Fy søren så frisk man skal være for å orke å være syk!! Pga av alt dritten det fører med seg..........
Noen som kan litt om rettigheter rundt dette? Har søkt masse på nettet, men vet ikke hvilke regler som gjelder når man er i oppdrag....
-
Hvor lenge var du i jobb før du ble sykmeldt? Har du fått sykepenger hittil?
-
Jeg startet 5.februar. Og kontrakten går ut 5.september.... Jeg skriver timelister og leverer sykmelding og har fått lønn hittil og regner med jeg får det for ut juli.
Nå diskuterer jeg med byrået om jeg skal få lov å skrive timer videre - det syns jeg siden jeg i mine øyne har 1 mnd igjen grunnet 1 mnd gjensidig oppsigelse...
Deres vanlige løsning er å prøve å dytte konsulenten ut i nytt oppdrag så fort som mulig slik at ny kunde/nytt oppdrag dekker videre lønn...
Men dette blir jo litt spesielt tilfelle siden jeg er sykmeldt og ikke er arbeidssøkende enda....
Må jeg melde meg arbeidsledig så fort som mulig liksom?? For å få penger i det hele tatt??
Skremmende opplegg spør du meg..
-
"I prøvetiden er gjensidig oppsigelsestid 1 måned, regnet fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted. Etter prøvetidens utløp har begge parter gjensidig rett til skriftlig å si opp an¬settelses¬for¬holdet med den individuelt avtalte oppsigelsesfrist. I begge tilfeller regnes fristen fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen finner sted. For øvrig vises til arbeidsmil¬jølovens regler for oppsigelse.
I oppsigelsestiden har byrået rett til å sette deg til andre arbeidsopp¬gaver enn det som ville fulgt av ansettelsesforholdet. Det omfatter også rett til å frita deg for arbeidsplikt for hele eller deler av perioden på det vilkår at du ikke tiltrer noe nytt ansettelsesforhold eller starter egen virksomhet i den gjenværende del av oppsigelsestiden.
Oppsigelse skjer skriftlig fra begge parter.
Oppsigelse fra arbeidsgivers side skal leveres til arbeidstakeren personlig eller sendes i rekommandert brev til dennes oppgitte adresse.
"
Jeg har ikke fått noen skriftlig beskjed fra noen, jeg. Kun en mail fra byrået om at kunden har ringt og vil avslutte forholdet umiddelbart. Så, skal jeg være pirkete og streng, så gjelder ikke denne oppsigelsen enda, da. Fordi jeg må ha den skriftlig i hende før 1. august hvis den skal gjelde. I mine øyne....
-
Hvis du har vært i jobb i minst 4 uker før du ble sykmeldt har du rett på sykepenger. Jeg mener at du kan ha rett på sykepenger selv om arbeidsforholdet opphører mens du er sykmeldt. Jeg ser at du har snakket med NAV. Hva sier de om det?
folketrygdloven § 8-30 - Sykepengegrunnlaget når trygden yter sykepenger:
5. ledd:
For en arbeidstaker som blir arbeidsufør i et tidsbegrenset arbeidsforhold på under seks måneder, fastsettes sykepengegrunnlaget etter første ledd, selv om dette sykepengegrunnlaget avviker mer enn 25 prosent fra sykepengegrunnlaget etter andre ledd. Dette gjelder bare for det tidsrommet arbeidsforholdet skulle ha vart. Deretter kan det ytes sykepenger etter tredje eller fjerde ledd dersom medlemmet kan dokumentere inntektstap.
http://www.lovdata.no/all/hl-19970228-019.html
-
Skrev mail til kontakten min nå i NAV - så får vi se hva de skriver....
Jeg også mener det er slik du skriver over her.....
-
Lykke til.
Her er info om fri rettshjelp dersom du ikke når frem.
http://www.fri-rettshjelp.no/
ang trygdesaker (fri rettshjelp her er behovsprøvd):
"Fri rettsråd gis (kun) hvor aktuelt vedtak påklages, og videre kan fri saksførsel gis i ankesak for Trygderetten"
klagesaker til fylkestrygdekontoret eller Rikstrygdeverket.
-
-
Jeg fikk vel fyken jeg også pga sykdom. Jeg krevde arb.kontrakt til 8 juli, da hadde jeg vært der 6 mnd og ville da få sykepengegrunnlag.
7 juli ble jeg sykemeldt. Da måtte jobben betale sykelønn første 16 dager så betaler nav. Så da har du rett til sykelønn. Om du var på rehab eller lign før februar så vil du ende tilbake der. Har du jobbet 26 uker vil du få sykelønn.
-
Flott...skal notere meg dette og snakke med byrå....takk for svar!!! :-)