Sv: Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
De sier så mye rart disse legene. Jeg fikk høre at jeg kan få osteoperose av lav TSH, og det er vel heller ikke riktig. Jeg har fått konstatert osteopeni i lår og hofter - forstadiet til osteoperose, og dette har forverret seg med 10% på to år. Noe som er ganske mye iflg legen. Så han tenker sikkert med seg selv at han fikk rett, men jeg tror ikke noe på det, så lav TSH bekymrer meg ikke.
Ikke er jeg arvelig belastet og trimmet har jeg gjort hele livet. Så jeg tror heller det har med overgangsalder å gjøre. Og mulig kosten, som du nevner. Helt andre faktorer enn de som legene hoster opp.
Det slo meg bare at det kan være noe lignende i ditt tilfelle med Cortef/hydrocortison. kram1
Endokrinologen jeg besøkte i våres sa at jeg kunne få osteoporeose av Armour...
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Endokrinologen jeg besøkte i våres sa at jeg kunne få osteoporeose av Armour...
Da kan de jo like gjerne "gjette" det samme når det gjelder Levaxin. Første gangen jeg målte lav bentetthet var etter 2 år på Levaxin.
Bevare meg vel! Hva blir det neste? Osteoperose pga kosttilskudd?? Ikke godt å si... :?:
Den var jo rett og slett morsom den da. Er en av disse Liotyronin-haterne som nylig har hørt at Armour inneholder T3 og skal "brife" med sine kontakter med ryktebørsen.
Den derre skulle du tatt i slipset Vigdis !
Til oss som bruker Cortef:
Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke. :roll:
Legen min har sendt inn søknad om blå resept på Cortef. Men han sa at han trodde det var dødfødt, fordi han ikke er spesialist i akkurat dette (det endokrine). Han sa også at du får ikke hvit resept på medisiner på registreringsfritak. Vi får trekke det fra skatten da, på ett eller annet vis? Ja, Rufus, det er skremmende mye penger. Ett sted mellom 7- 14000 kr i løpet av ett år? Et stort innhugg i min inntekt i allefall. Men jeg har jo ikke så mye valg! Jeg vil bli frisk!
Heia vink11
Ja, jeg tror dessverre også det ikke går å få det på blåresept via "vanlig" lege. Men tviler også på om jeg får en endokrinologt til å skrive ut Cortef til meg. Men mht til prisen, ble jeg litt i stuss da jeg leste denne tråden: https://www.stofskifteforum.dk/showt...?t=7538&page=4 Se nr 10 og 35. Jeg dobbelsjekker med apoteket når jeg skal innom til uka. I tilfellet jeg har misforstått noe :?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Rufus
Jeg har ergret meg litt over hvor mye penger jeg bruker på Cortef. Bruker nesten 300; i uka nå når jeg tar 30 mg daglig. Et glass m 5 mg/50 stk (kr 289;). Ser av pakningsvedlegget at Cortef også finnes i 10 og 20 mg, så jeg ville undersøke om jeg kunne få tak i sterkere tabletter og at det da kanskje ville være rimeligere i bruk. Så spurte på apoteket. De hadde bare 5mg, men skulle sjekke videre for meg. De ringte meg i dag og fortalte at det gikk an å bestille fra USA, men at de ikke kunne si noe om prisen. En ukjent faktor mht pris var avgiften som ville bli lagt til medisinen. Nå var jeg litt i ørska da jeg snakket med dem (de ringte og vekket meg i morges) så det er mulig jeg ikke husker detaljene helt, men de sa at hydrocortone - som er et tilsvarende produkt kommer i 10mg (tror det var 10 mg de sa) og da er prisen over 800 kroner for 30 tabletter. Så jeg tolket det som om de mente at prisen på 10 mg Cortef ville bli ganske høy. De sa videre at "det er sannsyligvis en grunn til at det finnes i 5 mg i Norge". Så jeg tror jeg bare godtar å bruke 5mg styrke. :roll:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Legen min har sendt inn søknad om blå resept på Cortef. Men han sa at han trodde det var dødfødt, fordi han ikke er spesialist i akkurat dette (det endokrine). Han sa også at du får ikke
hvit resept på medisiner på registreringsfritak. Vi får trekke det fra skatten da, på ett eller annet vis? Ja, Rufus, det er skremmende mye penger. Ett sted mellom 7- 14000 kr i løpet av ett år? Et stort innhugg i min inntekt i allefall. Men jeg har jo ikke så mye valg! Jeg vil bli frisk!
Jeg har skrevet det før, men nu vil jeg gerne spørge direkte: hvad er så specielt ved netop Cortef?
Hvad er forskellen mellem Cortef og Hydrokortison "Nycomed"?
Hydrokortison "Nycomed" indeholder præcis det samme som Cortef: hydrocortison. Boksen indeholder 100 tabletter à 20 mg, helt flade, nemme at dele tabletter med delekærv og koster (uden noget dansk tilskud=den pris producenten vil have) dkr. 197,05.
Dvs. ved 30 mg dagligt er der tabletter nok til 66,5 dage, til en pris på dkr.2,95 pr dag. Dette giver en pris på: dkr 1076,75 årligt... Hvorfor så ikke søge om denne på registreringsfritag fra Danmark i stedet for Cortef?
Det er den samme Nycomed, som også producerer Levaxin, som fremstiller dette hydrocortison-præparat. Hvorfor ikke ringe til dem og spørge nærmere om de kan hjælpe med vejledning, hvis apotekerne ikke ved det... ?
Selv hvis det "danske" Hydrokortison "Nycomed" kostede dobbelt som meget til Norge end det koster danske patienter i Danmark - er danske kroner 2.153,50 om året laaangt billigere end de 7000 nogle taler om, eller 14000 Vigdis skriver for et årligt forbrug af Cortef. De er begge hydrocortison, så hvorfor ikke undersøge om man i stedet ikke kan købe det danske på registreringsfritag.
Om jeg kan forstå, hvorfor kan man købe hydrocortison-tabletter i danske apoteker, mens i Norge kan man ikke. Det ville være uendeligt meget nemmere for alle, men det kunne man måske spørge Nycomed om? Eller Legemiddelverket? vedikke1
TAkk Anisa!
Der gav du meg noe å tenke på. Jeg skal sjekke litt nærmere rundt muligheter til å få fra Danmark. (Planlegger til og med en Københavntur over jul :))
Rufus hjertflag1
Det var tanken min, hvis disse tablettene er lettere tilgjengelig og billigere i Danmark så lønner det seg jo å ta en tur.
Binyretur til Danmark! He-Hexx8