Sv: Pusur operert for graves -94
Hei Pusur!!
Du må selvfølgelig følge opp kalsiumverdiene dine. Det er viktig..
Men i tillegg--alle symptomene dine følger binyretrøtthet også-jeg kjenner igjen alle..den "forferdelige" brenninga/stikkinga(følger muskelsvakheten), blåmerkene og de andre allmensymptoma.
Jeg titta litt på noen av de andre innlegga dine.
Har du fulgt opp binyretråden noe mere?
Hei Gunda takk for svar.
Har ikke fulgt opp mer ang binyrene,men etter at calsium ble målt så lavt skulle fastlege igjen:twisted:henvise meg til endokrinolog og nye blodprøverunder.desp2
Har veldig prikking i fingertupper og rundt munnen,pluss myyyyye leamus i beina og tærne.Sove kan jeg gjøre bare jeg får sjansen.
Noe annet som jeg har lagt merke til i alle disse år,er at jeg har aldri hatt treg mave,selv med tsh på 14 og t4 på 9.
Nei nu er det bare å komme seg ut i "påskeværet ha en fin dag alle sammen.xx7
Sv: Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
Har selv slitt i maaaaaange år med et svingende stoffskifte. Fikk konstatert lavt kalsium for ca. 2 1/2 mnd siden. Har målt ionisert kalsium og Pth begge prøver lå innenfor "normalen".
Sist fredag anbefalte endo at jeg skulle prøve d-vit (fikk resept) Hurra i dag har jeg varme føtter,muskelsmerter etter fysisk utskeielse e som blåst bort, stive ankler e en saga blott og humøret e på toppxx6. Energien e det så som så med, men det vil nok gå en stund før det også ordner seg,imens så venter jeg på time hos endo innen sept. 2010. Mistenker Hypoparathyroidisme
Fikk fjernet 3/4 deler av skjoldkjertel i -94.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Etalpha-d-vit er D2.
Såvidt jeg kunne bring på de rene.
Og - er der så, er dette ikke brukbart etter min mening, men det er det eneste preparatet som er godkjent !
Om jeg har forstått dette riktig, er det mye bedre å bruke t D3 preparat.
D2 omdannes rigtig nok til 10% D3 i kroppen, men prosessen skaper metabolitter som er giftige for kroppen, og ved store doser blir man forgiftet av disse.
Det er ganske klart at SOL er det beste - men det er ikke mer enn få måneder i året at sola er så sterk at den lager nok D3.
Det vil si - sola lager hydroxy7vitamin, og av dette lages D3, som er kroppens D-vitaminlager. Prøven heter S-OH-25D3.
Av dette lageret omdanner kroppen D3 til OH-1,25D3, som er det aktive d-vitaminet.
Så legg deg flat nå, og spis D3 ellers i året.
:lol:Beklager at jeg ler, men jeg bor i Nord Norge. Som kjent er vi ikke plaget med for mye sol:mrgreen:
Når det er sagt så finner jeg svaret ditt veldig interesant. Ser jo at du har skrevet masse spennende om vit d flere plasser. Har derfor flere spørsmål:
Tror du ikke at det er rett vit d prøve som er tatt? I prøvesvaret jeg sitter med står det kun: A S-25-OH-vitamin D: 23 nmol/l ref 37-131 Det står videre at med så lave verdier bør jeg utredes i forhold til parathyreoideahormon.
Hvordan får du tak i vitamin D3? Er du ikke redd for nyrene dine når du tar så store mengder vit D?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Blondie
Hvordan får du tak i vitamin D3? Er du ikke redd for nyrene dine når du tar så store mengder vit D?
Vitamin D3 har de på apoteket, det heter bare D-vitamin, fra Nycomed, 10 mikrogram. Med liten skrift bak ser du at det står kolekalsiferol, det er rett betegnelse på D3. Det er i Norge en vedtatt sannhet at vi kun skal ha 10 mikrogram pr dag, i EU sier de 25. Men du kan ta mye mer uten at det er farlig. Er du virkelig syk kan du få opptil 30 000 IE i slengen, altså mye mye mer enn 10 mikrogram. Så D3 er altså ikke farlig. reiser du til Sydeuropa og utsetter deg for ca 1/2 time sol over hele kroppen midt på dagen på den tiden når sola står høyest, får du ca 100 000 IE i deg. Store mengder virker det som kroppen takler. Men det betyr jo ikke at du skal knaske det som drops. Les og lær litt først!
Jeg tar mellom 30- 50 mikrogram pr dag, har tatt mer tidligere, men verdiene er fine nå. Viktig å ta D3 dersom du bruker hydrokortison pga binyrer.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Men jeg mener behandling med Etalpa må være en tidsbegrenset akuttbehandling. En langvarig behandling vil være mot det jeg mener men bør tilstrebe. Og det er først og fremst sol...
Ikke såfremt man har udviklet hypoparathyroidisme Pusur's endokrinolog mistænker. Hypoparathyroidisme var en dødelig sygdom indtil man, i 1930-erne har udviklet en behandling med D-vitamin. Men først efter at Etalpha er opfundet, er behandlingen blevet mere effektiv, fordi når "sol-vitaminet" forhindres i at blive omdannet til den aktive form, kan solbadning nytte lige så lidt som tabletterne.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
pusur
Fikk konstatert lavt kalsium for ca. 2 1/2 mnd siden. Har målt ionisert kalsium og Pth begge prøver lå innenfor "normalen". Sist fredag anbefalte endo at jeg skulle prøve d-vit (fikk resept) Hurra i dag har jeg varme føtter,muskelsmerter etter fysisk utskeielse e som blåst bort, stive ankler e en saga blott og humøret e på topp xx6. Energien e det så som så med, men det vil nok gå en stund før det også ordner seg, imens så venter jeg på time hos endo innen sept. 2010. Mistenker Hypoparathyroidisme
Fikk fjernet 3/4 deler av skjoldkjertel i -94.
Hej Pusur hjertflag1 Det er altid nærliggende at forbinde forudgående thyreoideasygdom efterfulgt af operation, med risikoen for at udvikle en eller anden grad af hypoparathyroidisme. Det er det som din læge gør, kan jeg forstå... Men man kan altså også udvikle (helt til ekstrem) calciummangel som pga. nyrerne. Etalpha er primært udviklet netop til at behandle D-vitaminmangel, der har sin oprindelse i nyrerne. Dvs. Etalpha er den form for D-vitamin, det ellers er nyrernes job at omdanne D3-vitaminet til. Når nyrerne ikke kan magte opgaven, kommer man i problemerne med alt det, som D-vitaminet styrer i kroppen, bl.a. calciumstofskifte. Ved du om din læge har rekvireret nyreprøver fra dig?
Lige som med thyreoideasygdom i gamle dage, hvor man brugte en prøvebehandling som diagnostisk værktøj, virker den stærke effekt du oplever af Etalpha tilsvarende, mener jeg. Det ser ud som om det går fint med at omdanne cholecalciferol (D3) til 25-hydroxycholecalciferol i leveren, men videre i nyrerne burde den omdannes til 1,25-cholecalciferol (det aktive D-vitamin). Der er en eller anden grund til, at denne omdannelse halter hos dig.
Opklaring af årsagen til dit lave kalktal er ret vigtigt, ikke mindst aht. hvilket calciumpræparat gavner mest. Ved lavt kalk med oprindelse i nyrerne er det calciumbikarbonat som gavner mest og man bør helst holde sig langt væk fra fosfatholdig mad, især mælkeprodukter. Fosfatfattigt kosthold gavner stort både ved hypoparathyroidisme og/eller ved nyresygdom. Personligt mener jeg at fosfatfattigt kosthold gavner alle med lave kaltal, uanset årsagen.
God bedring Pusur vink11
Ellers en interessant tråd For lave kalktal af Petersen50.