Be om å få tatt disse prøvene FØR du skal til legen i august
Printable View
Be om å få tatt disse prøvene FØR du skal til legen i august
Takk for svar og litteratur! :)
"Ved aldosteronsyntesedefekt er aldosteron lav og renin høy, mens ved aldosteronresistens er både aldosteron og renin høy." Jeg har ikke målbar aldosteron og lav renin..:?
Det skal være tatt prøver for å avdekke ev. enzymdefekter og anti-stoffer i forbindelse med Synachten-testen som ble tatt av meg tidligere i år. Har sendt skriftlig forespørsel til sykehuset og venter på kopi av journal og prøveresultat. I svarbrev fra endokrinologen stod det at jeg hadde "normal binyrefunksjon og at det ikke var funnet noen enzymdefekter/antistoffer. God sommer!" :timeglas:
Har fått tilsendt blodprøveskjema fra Heggeli. Skal ta disse et par, tre uker før. (Manuelt utkrysset skjema frister til "et ekstra kryss el. to"..fanx:)
Læs om Renin-Aldosterone Paradox i denne artikel (skal scrolles et stykke ned i artiklen)... hjerte1
http://circ.ahajournals.org/content/.../F5.medium.gif
Source: http://circ.ahajournals.org/content/111/13/1574.full
Relateret:
• Postural Tachycardia Syndrome (1)
(POTS has been proposed as a mechanism for symptoms of the Chronic Fatigue Syndrome in a series of adult patients. POTS and CFS may share a common pathophysiology particularly in the young)
• The postural tachycardia syndrome (2)
Abstract: Postural tachycardia syndrome (POTS) is a disorder of unknown etiology, and patients with this condition exhibit orthostatic intolerance (OI) and excessive tachycardia. Excessive tachycardia with POTS has been defined as a rapid (within 10 minutes) increase in heart rate by more than 30 beats per minute or a heart rate that exceeds 120 beats per minute. Patients with POTS can experience difficulty with daily routines such as housework, shopping, eating, and attending work or school. The possibility exists that all forms of OI, including POTS, result from central hypovolemia even without tachycardia. The clinical findings of POTS are observed in an increasing number of patients who are usually female and aged 15 to 50 years. Adults with POTS do not have hypotension, whereas children may exhibit hypotension. Many patients with POTS are intolerant of exercise. "Idiopathic" POTS must be distinguished from other conditions that can reduce venous return to the heart and produce similar signs and symptoms such as dehydration, anemia, or hyperthyroidism. Therapies for POTS are directed at relieving the central hypovolemia or at compensating for the circulatory dysfunctions that may cause this disorder. Treatments have resulted in varying degrees of success and are often used in combination with each other.
• Postural Tachycardia Syndrome (3)
• Postural Tachycardia Syndrome (POTS)
kram3
Takk for linker - skal få lest i morgen! Jeg håper jeg en dag kan like mye om dette som deg! kram3
Er for øvrig spent å se hva paleo kosthold har gjort for stoffskifte/binyre-verdier nå over sommeren.. Ikke at jeg merker veldig mye av det foreløpig, men jeg får prøve med litt tålmodighet..
Foreløpig resultat av steinalderkosthold er noe uavklart - blødninger opptrer månedlig, men fortsatt i plagsomt store mengder, høyere hvilepuls (ca. 65) og lavere hvilepuls (110-120/68-76), dårlig matlyst og vekta raser nedover... Lurer veldig på om jeg lider av svimmelhetsanfall eller "panikk for svimmelhetsanfall"..vedikke1
Det med svimmelhet handler kanskje om altfor lave hormoner? Når aldosteron er så lav, hvordan er da natrium? Jeg var veldig svimmel da aldosteron var lav. Håper du får hjelp
Sommerferien over og forma på bånn..:sad: Har hatt en ganske fortvilet oppstart på jobb og vet helt ærlig ikke hva jeg skal gjøre:| Tull med blødningsfrekvensen igjen - ca. 10 dager mellom.. Magen har stoppet opp - helt! Blodtrykk varierer veldig fra 90/58-143/89 og pulsen ligger etter 5min hvile mellom 44 og 60. Svimmel og kvalm..
Fikk etter hvert vite noen av de resultat som foreligger av blodprøver tatt denne uka etter møte med vanskelig sykepleier på sykehuset som tedde seg som om hun voktet svært sensitive statshemmeligheter(!) (blodprøvesvarene mine..) På forespørsel om det var "noe uvanlig" eller stjerner ved noen av verdiene, fikk jeg vite at TSH var "lav"(?) og FT4 var 11 (12-24). Går på 90mg Erfa og vet ikke om jeg skal gå opp såvidt i og med at jeg ikke vet hvordan ståa er med binyrene før slutten av neste uke..? Kortisol i døgnurin var 90 (45 - 272) i månedsskiftet april/mai og aldosteron var ikke målbar i verken blod el. døgnurin.. Har time hos DS uke 34.
Trodde forøvrig at stoffskiftet ville bli "naturlig" høyere på steinalderkost da dette også ivaretok alle matvareintoleransene.. Spent på hva det ev. kan ha gjort for binyrene.. :roll:
Jamen hvordan kan du ellers have det, Mummimama? tro2
Du har jo intet at stå imod stresset med, når dine binyrehormoner er så meget nede, som tilfældet er? I mine øjne, trænger du i den grad til en sygemelding... hvor længe endnu skal du kravle på job, før du igen kan sygemeldes?
Det er ikke sikkert, at du orkede at læse på links i indlæg nr. 153 , men helt ærlig, Mumimamma tro2, der er en kompliceret tilstand du er fanget af, og POTS går igen og igen på nettet, som værende en seriøs mulighed for en diagnose (netop pga. de svært underlige tal du har), hvis man (lægen/læger) vel at mærke nogensinde kommer forbi rette kilder. De fleste almindelige læger aner ikke at tilstanden overhovedet findes. Om DS kender den er ikke til at vide, men uge 34 er snart, gudskelov, og jeg tænkte at du måske kunne evt. sende informationen til ham, så han havde tid til at læse lidt på det, før din konsultation?
Ud fra det jeg har hørt om DS, er han en læge der hele tiden lærer nyt, og jeg forestiller mig, at sådan en diagnose-mulighed som POTS er nok en mulighed der kan gavne flere patienter end een. Jeg har derfor genereret et WORD-dokument med indlæg 153 til dig (se her under indlægget), som kan sendes videre, med alle klikbare links, og man kan derfor slippe for at skulle skrive eller notere for meget på en huskeseddel, eller hvad ved jeg.... Tror du, du orker det? Det håber jeg, fordi uanset om vi rammer plet eller ikke, med det forslag - er det under alle omstændigheder en ny vinkel, som måske kan føre til den rette diagnose for dig? Who knows... Du er virkelig gået længe, meget længe uden diagnose og derfor også uden rette behandling. Det er på høje tid, at der sker noget konstruktivt med det.
Og forresten, lad dig ikke vildlede af at der indgår ordet tachycardia ("takykardi" på norsk) som måske lyder mere af hjertesygdom end hormonsygdom, men tachycardia behøver ikke forekomme i POTS, selv om den indgår i sygdoms-kompleksets navn.
Kram og krydser fingre. hjerte1
(Øv. Nåede ikke at poste svaret før du er logget af igen. :|)
kram1
Nrå det gjelder kostholdsomlegging og binyrer:
Ja, det å spise mer naturlig er bra for binyrene. Men du må heller ikke glemme at det for kroppen vil være en påkjenning å legge om fra å forbrenne karbohydrater til å forbrenner mer fett. For en person som går over fra "statlig kosthold" til ketogent regner man 3 uker til 3 måneder... hvor man kan forvente "bivirkninger". Disse bivirkningene kan lettes gjennom å ta vitamin/mineraltilskudd, drikke nok og salte godt. Men det er i rimelig friske kropper med godt opptak. Bivirkningene blir også færre/mindre ved gradvis omlegging, selvfølgelig.
Så ja, jeg tror bestemt at omleggingen vil gavne deg. Men dessverre vil den kunne gi stein til byrden på kort sikt. Igjen: kram1
I tillegg til Anisas papirer, ta med de siste prøveresultatene. 90 i kortisol, det er ikke morsomt. Jeg forstår ikke at du er i stand til å gå på jobb. Vær forsiktig så du ikke kollapserkram3kram3kram3kram3kram3kram3