Sv: Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
Ja jeg kan godt se at det virker lidt underligt, men jeg har vist bare været for sløv med at opdatere :oops:
Dengang jeg fik Glostrup Thyroid, var der pludselig problemer med leveringen, så istedet havde apotet skaffet mig et andet præparart - så vidt jeg husker var det Armour - men de kunne ikke love mig at de kunne skaffe mig det igenvedikke1 På det tidspunkt syntes jeg at jeg havde prøvet alt for mange slags stofskiftemedicin og kontaktede min endokrinolog og han accepterede at jeg fik Erfa. Jeg har 3-4 gange mailet til endokrinologen for at få en ny recept men han svarer ikke på den. Nu har jeg prøvet igen i denne uge, men han er på ferie, så jeg afventer lige en reaktion efter ferien - ellers sender jeg en ny og mere uddybende mail, hvor jeg ikke spørger om jeg kan få en ny recept, men istedet spørger hvornår jeg kan forvente at den havner i min postkasse :mrgreen:
Så snart at den nye portion er hjemme, vil jeg med glæde hjælpe :p
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Cirkeline
På det tidspunkt syntes jeg at jeg havde prøvet alt for mange slags stofskiftemedicin og kontaktede min endokrinolog og han accepterede at jeg fik Erfa. Jeg har 3-4 gange mailet til endokrinologen for at få en ny recept men han svarer ikke på den. Nu har jeg prøvet igen i denne uge, men han er på ferie, så jeg afventer lige en reaktion efter ferien - ellers sender jeg en ny og mere uddybende mail, hvor jeg ikke spørger om jeg kan få en ny recept, men istedet spørger hvornår jeg kan forvente at den havner i min postkasse :mrgreen:
Er det en privatprakriserende endokrinolog? Hvis det er, vil han måske helst have at du bestiller en konsultation først? Måske ville det være bedst, under alle omstændigheder at møde personligt op... Ikke mindst for at bede om to recepter, for at slippe for stress hver gang bunden i pilleglasset bliver mere og mere synlig. hjerte1
Det er en endokrinolog indenfor det offentlige så jeg vil lige give ham en chance inden jeg kigger efter en privatpraktiserende. Men hvis jeg når dertil er det en rigtig god ide med 2 recepter hjerte1 Så er der også lidt mere at dele ud af hvis nogle herinde skulle stå og mangle:p
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Jeg har fået taget nye blodprøver og jeg håber at der er nogen der har tid og overskud til at se på dem vink3
Som jeg har det nu slider jeg med en træthed/udmattelse der gør at jeg ikke føler at jeg har noget liv Samtidig er jeg glemsom, mister koncentrationen og altimg bliver hurtigt for meget. Min menstruation udebliver stadig (siden 2009) og lægerne har bare sagt at jeg er gået tidligt i overgangsalderen :shock: Jeg er stadig sygemeldt med stress og som det fremgår af tidligre indlæg har jeg fået konstateret knogleskørhed som jeg har valgt selv at medicinere da jeg syntes at lægernes forslag til medicin er for skummel - jeg føler at jeg har fået så god vejledning herinde at jeg har taget sagen i egen hånd og forsøger at bygge op via kosttilskud i de næste par år inden en ny scanning.
Jeg tager Erfa til sengetid sammen med selen, mangan og 25mg pregnenolone. Mid. juli startede jeg med at tage Erfa om aftenen og vil blive ved med det - men je tænker at jeg måske skal øge dosis med 1 grain mere - jeg tager pt. 3 grain.
Her kommer blodprøvesvarene:
|
Marts 2011 |
August 2011 |
| D2+D3 (50-160) |
136 |
109 |
Kalium (3,5-4,6)
|
2,7 |
3 |
| Natrium (137-145) |
142 |
141 |
| Creatinin (50-90) |
60 |
51 |
| Calcium-ion (1,15-1,35) |
1,19 |
1,19 |
| Fosfat (0,76-1,41) |
1,12 |
1,13 |
|
|
|
| TSH (0,3-4,0) |
0,01 |
0,01 |
| T4 frit (10-26) |
13 |
13 |
| T3 total (1,20-2,80) |
1,28 |
1,03 |
| Anti-TPO (0-60) |
28 |
29 |
| Paratyrin (1,6-6,9) |
-- |
4,2 |
|
|
|
| LD;P (105-205) |
-- |
192 |
| ALAT;P (10-45) |
-- |
37 |
| Bas. fosfatase ;P (35-105) |
-- |
66 |
Jeg glæder mig meget til at høre om det er hovedet den er gal med (ifølge den sidste endokrinolog) eller om det er mit stofskifte der er problemet :?:
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Er der slet ingen der kan gennemskue tallene vink11
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Cirkeline
Jeg glæder mig meget til at høre om det er hovedet den er gal med (ifølge den sidste endokrinolog) eller om det er mit stofskifte der er problemet :?:
Hvad synes du selv, Cirkeline? ikkemig1
Hvad jeg ikke kan forstå er, at det ikke har pådraget sig lægens opmærksomhed, at du har så lav kalium, ikke mindst i forhold til natrium (søg info om "potassium / natrium ratio"). Graden af natrium / kalium ratio er vigtig, fordi både de fysiske og følelsesmæssige symptomer har en tendens til at blive mere udtalt jo lavere er natrium / kalium ratio. Et ratioen lavere end ca 2 er det for lavt men fortsat nogenlunde, mens ratioen på under 1 er ekstremt lavt.
Jeg er lidt udkørt i dag, så jeg låner lige fra Carsten Vagn-Hansen:
"Forholdet mellem natrium og kalium var i stenalderen 1til 10, men er nu tippet over til at være 3 til 1. Det må der for anbefales at undgå almindeligt bordsalt (natriumklorid) og at bruge havsalt i stedet, fx Himalayasalt, der indeholder meget kalium og magnesium foruden en masse andre vigtige mineraler. Kalium er også meget vigtigt for knoglerne, bedst som kalium citrat eller kalium bicarbonat, men der er risiko ved at tage for meget, da det kan medføre rytmeforstyrrelser i hjertet."
"For meget" er altså tilskud ud over 7 gram, så det er ikke så nemt at få for meget ved at uheld. Videre skriver Carsten Vagn-Hansen:
"Man kan tage tilskud af kalium bicarbonat, der er langt bedre end det normalt brugte kaliumklorid, men det skal ske på baggrund af måling af kalium i blodet, hvis man har problemer med nyrerne eller får medicin, der kan nedsætte tabet af kalium med urinen (visse vanddrivende lægemidler og spironolakton). En håndfuld rosiner, to dadler eller en lille banan giver hver mere end 300 mg kalium."
Rosiner vil jeg lige fraråde at spise, da kun 100 g rosiner indeholder hele 234 mcg fluor. Det er alt for meget, så hellere finde andre kaliumholdige fødevarer.
Uden nok af kalium (Potassium), vil alle dine forsøg på at øge knogletætheden strande. Længere inde i denne artikel fra Linus Pauling Institute (Oregon State University) finder du et lille afsnit om sammenhængen mellem osteoporose og kalium. Ellers søg på potassium osteoporosis og du vil blive meget overrasket, tror jeg. Derfor er jeg også selv overrasket over din læges manglende reaktion på det lave kalium, men hvis endokrinologen hellere vil lege psykiater og tørrer dig af med henvisninger til dit psyke - er det måske alligevel ikke så overraskende.
Derudover savner jeg resultat af blodprøve for K-vitaminet. Lige som med kalium, vil du ikke kunne styrke knogletætheden uden nok af K2-vitamin. Og før du faktisk ved om du har K-vitaminmangel (det tror jeg, da det faktisk er et "almindelig" symptom ved lavt stofskifte) kan du heller ikke overskue tilstrækkeligt dine egne tiltag mod god knoglemasse-tæthed.
Der mangler også at blive målt rT3 som "normalt" bliver forhøjet som følge af kronisk stress, og det er derfor at jeg skriver "mangler". rT3 burde være obligatorisk at måle hos alle med kronisk stress, men det bliver det desværre aldrig. Når du ved hvad dit rT3 er, vil du kunne udregne ratioen mellem tT3 og rT3 og hvis denne ratio er forkert (for meget rT3 og for lidt T3) da er det en mulig forklaring på både manglende trivsel generelt og det stress som plager dig. I så fald skal din thyroiddose op, særlig da dit FT4 er SÅ lavt, at jeg ikke fatter at du overhovedet fungerer. Men da dit FT3 ikke er målt (kun total) er der fortsat håb om, at dit FT3 er højt nok til at trække læsset. FT3 bør måles hver gang stofskiftet kontrolleres.
Jeg tror heller ikke at din hypofyse (TSH) reagerer korrekt i forhold til det lave FT4 og selv om det lyder som hul i hovedet, foreslår jeg at du prøver at få lægen overtalt til at måle TRAS. Selv om man oftest hører at TRAS = hyperthyreose, er der altså over 1/3 del af alle Hashimoto's patienter der også har TRAS antistoffer! Herunder Hashimoto's patienter med ellers lave anti-TPO. Hvor der er TRAS er TSH ikke længere afspejling af kroppens behov for FT4 og FT3, og man derfor bør ignorere TSH og tilpasse behandlingen alene efter FT4 og FT3, hvis man er en læge der har pejling på denne sammenhæng.
Indtil videre har jeg ikke mere at brokke mig over her, men det kan være at det kommer når jeg sovet på det, men hvorom alt er, er der allerede rigeligt at gå i gang med, synes jeg. vink3
[QUOTE=Anisa;118061]Hvad synes du selv, Cirkeline? ikkemig1
:lol: Ja helt godt er det ikke :lol:
Hvad jeg ikke kan forstå er, at det ikke har pådraget sig lægens opmærksomhed, at du har så lav kalium, ikke mindst i forhold til natrium (søg info om "potassium / natrium ratio"). Graden af natrium / kalium ratio er vigtig, fordi både de fysiske og følelsesmæssige symptomer har en tendens til at blive mere udtalt jo lavere er natrium / kalium ratio. Et ratioen lavere end ca 2 er det for lavt men fortsat nogenlunde, mens ratioen på under 1 er ekstremt lavt.
TAK - det vil jeg læse op på - printeren er klar.
J
eg har fået indkaldelse fra endokrinologen i oktober og vil forberede mig godt og grundigt så jeg ved hvilken blodprøver jeg skal bede om at få taget. Jeg er taknemmelig for at du kan vise mig hvilken retning jeg skal se for svar for jeg syntes at det er svært at få overblikket selv - der er så mange ting der kan påvirke så min hjerne går helt i baglås og der går kluddermor i informationerne flau1
Jeg har før bedt om jeg ikke kunne få målt rT3 men svaret var at det var man gået bort fra for mange år siden, for det kunne alligevel ikke bruges til noget.....:shock: Samtidig er man gået bort fra at måle frit T3 og ser nu udelukkende på T3 xx11
UPS efter at have gennemlæst hvad jeg har skrevet kan jeg se at jeg skriver at "jeg vil bede om" - "bede om" er vist ved at være fortid... jeg vil kræve/forlange at få målt rT3, K-vit, TRASH og frit T3, ellers vil jeg blive ved med at løbe panden mod muren. I samme åndedrag vil jeg så også fortælle ham at jeg har droppet pillerne han har givet mig mod knogleskørhed..... UHA det bliver et spændende møde :lol:
Anisa TAK fordi du svarede selv om du var udkørt - jeg er imponeret over dit engagement - du er vist med få ord det man kalder for en ildsjæl bede1
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx:
Jeg har lige læst artiklen og hvis jeg forstår det rigtigt skal jeg tænke meget på syre/base fordelingen i kosten - men hvordan kan jeg forene det med LCHF kosten som jeg følger? Det skulle jo være ideelt for stofskiftet. Osten skal jeg have smidt væk - men jeg får jo protein morgen/middag/aften, selv om det er sammen med et par hunderede gram grøntsager og massere af olie. Frugt får jeg ikke men lidt bær en gang om ugen. Kan jeg fortsætte med det?
Kærlig hilsen
Cirkeline
fanx: