-
Det har diskutert på forumene tidligere, og det som de sier er at det alltid er noen som har det helt topp med en lav ft4.
det er også dem som har det topp med et par grain med armour Thyroid og høy nok ft3 og da blir ft4 lav.
Vi andre må ha ft4 i øvre halvdel også.
Noen få må ha begge høye eller endog litt over referanseområdet.
(for å nevne hva referanseområdet betyr, så ligger altså per definisjon 2,5% av friske mennskeer over med prøvene og 2,5% under....)
Vi er altså forskjellige.
Men det vanligste er at ft4 og ft3 må være fra midten og oppover, og deretter kommer dem som har det bra med høy ft3 og lav ft4 og så fins det noen få med andre tall.
nora
-
Kjertelen produserer 75% T4 og 20% T3 og vi får jo ikke den T3 som kjertelen produserer når vi ikke har noen. Alt må komme fra at kroppen omdanner T4 til T3.
Derfor må vi ha en høyere fT4 enn antatt friske mennesker - for å få nok T3.
Men du spurte hvorfor ?
Jeg trur det er flere svar. Ett er at legene ikke doserer Levaxinen høyt nok. Hvis de gjør det faller TSH til nær null-verdier - og det får de ikke lov til å gjøre.
Et annet er at for å lage enzymet som omdanner T4 til T3 trenger vi T2 - et annet kjertelprodukt som vi ikke får fra kjertelen mer.
Mange har derfor en for lav omdannesesgrad, og har nytte av et tilskudd Liothyronin.
Hvorfor gå veien om T4 når T3 er "the real thing".
Det er det enda flere svar på.
T3 er kroppens stoffskiftehormon - og bruker dette kontinuerlig døgnet rundt og særlig når vi sover. Når et T3 er frigjort er det i blodet bare få timer og det er dermed vanskelig å oppnå tilstrekkelig kontinuitet med tabletter.
Og det er viktig for andre prosesser i kroppen at T4 lageret er av normal størrelse. Hvis det ikke er det vil ikke andre endokrine kjertler virke som de skal.
Det er gjort forsøk på å dosere med kun Liothyronin, men ingen klarer seg bare med det.
-
Blodprøvesvar
Hei en stund siden jeg var her,formen er stigende,så har fått erfare at tålmodighet er en dyd :roll:
4/12-07 100 mg lev g 7 + 5mg lio om dag
TSH-0,57 ANTI TPO 42
T4 -13
T3 -?
Økte etter disse resultat til 100 mg lev g4 og 125 mg lev g 3 fortsatt 5 mg lio
29/4-08
TSH - 1,22 ANTITPO 21
T4 -14
T3 -4,2
Noen som kan forklare forskjellene på anti tpo etter økning.
Har også vært forsiktig med mel og melk, har også begynt å spise noen tabletter som heter FEMALE,skal hjelpe mot PMS, og tru meg det hjelper... :P
-
Det er flere mulige tolkingsforslag der pusur.
Men først hva www.furst.no sier om sin anti-TPO måling :
Indikasjon: Utredning ved mistanke om autoimmun thyreoiditt.
Referanseområde: 35 kU/L
Tolkning: Høye verdier ved autoimmun thyreoiditt, men økte verdier kan også ses ved hyper- og hypofunksjon av annen årsak. Antistoffet kan også finnes hos friske i lave konsentrasjoner, særlig hos kvinner og forekomsten øker med alderen. Ved subklinisk hypothyreose vil påvisning av anti-TPO kunne tale for thyroksinbehandling fordi den autoimmune prosess som regel fører til permanent hypothyreose i løpet av et par års tid.
Denne målingen er først og fremst et diagnostisk verktøy.
Det vil si at den brukes før man får en diagnose, før man finner feilen - eller årsaken til at du har oppsøkt helsevesenet. Målingen kan sammen med funksjonsmålinger gi deg en diagnose.
Antistoffene som målingen er følsom for finnes inne i kjertelen - og de lekker ikke ut i blodstrømmen før de har kommet ganske langt i å ødelegge kjertelen.
Hvis målingen ikke gir konkluderende svar kan man ta en FNB, en liten prøve av kjertlens indre vev - der kan man få visshet.
Anti-TPO reflekterer ikke behandlingsresultatet (slik TRAS gjør).
Derfor skal den ikke tas etter at du vet hva du feiler.
Men du har vel igrunnen gråsonemålinger, og det kan forklare hvorfor de har tatt denne målingen omigjen. (men du varter bare opp med en ny gråsonemåling, noe en FNB ville avklart)
1. Noen har slike måleresultater som deg - uten at de blir syke. Testen reagerer på noe annet som ikke er sykdom. Det kan være tilfelle hos deg ? Man vet ikke, for man har ikke tatt en FNB.
2. Det kan også være at du har vært i behandling lenge og at kjertelen er på vei til å bli helt borte. Hos noen forsvinner da antistoffene - andre har dem livet ut.
3. Variasjoner i TSH gir variasjoner i testresultatet - det gjør tilstedeværeslen av selen også.
Så årsaken til at du har noe å spørre om er at du ikke er utredet godt nok. Det er altid en vurderingssak ........
-
en lege sa til meg at de typisk ser at anti-TPO går ned på riktig dose.
(men jeg vet at hos noen så går den ikke ned.)
tipper at den bare går noe ned hos de fleste og ikke blir helt borte.
-
Takk for svar dere. Nora håper du har rett angående riktig dose når anti tpo går ned. Kjenner jo også at formen er stigende ,mer stabil, og forhåpningene stiger selv om jeg merker formkurven ved værforandringer,tida før menstruasjon(den dårlige tia før mens er blitt kortere etter oppstart av FEMALE) og jeg er blitt VELDIG flink og porsjonere energi.God helg da dere
Hei der på lio,et spørsmål Nårtid på dagen tar dere første dosen lio?
-
Jeg tar liothyroninen om morgenen. Men jeg har hørt om noen som tar den før sengetid, fordi de blir så søvnig av den (!). Helt sant.
Liothyronin blir ikke så mye mindre tatt opp sammen med mat, så man kan ta den sammen med lunchen hvis man deler opp dosen i to for eksempel.
-
på egne bein
endelig fikk jeg til med det nye forumet,har vært så fortellersprengt lenge nu,ja helt siden 3.september.
Kom fra fastlege den 3.sept med "lov" til å justere dose på egen hånd :P ,men måtte love å ta blodprøver hver 6. uke etter endringer.
I tillegg kunne fastlege fortelle at endo mente at jeg skulle kutte den lille lio jeg brukte,hadde ingen hensikt hadde han sagt,men min fastlege var tydelig overbevisst om at det hadde effekt på meg, så det ville ikke ho uten videre. :lol:
Framskritt dere. Ellers så datt det ut av ho at ho hadde en pasient til som hadde fått prøve det,helt utrolig med tanke på kor jeg kjempet,men poenget dere er at det nytter tydeligvis å kjempe :wink: Ha en fin dag da dere,jeg er på tur på jobb :D
-
Sv: HJELP
Hej Pusur vink11
Ser du har været forbi og postet et indlæg her, hvor det ikke lyder som om de sidste år har været gode ved dig.
Velkommen tibage xx8
-
Calsium
Hei på tide å skrive litt her igjen,har ikke vært så aktiv med det her inne ,men har lest flittig underveis.
I 1994 ble jeg operert for graves og satt på tyroxin, gikk videre i livet uten og tenke mere på det.
I 2004 gikk jeg på en skikkelig smell,stoffskifteverdiene har jumpet opp og ned siden da,og formen har vært deretter.
Legen har vært helt uforstående hele tiden.
Den 22.3.10 tok jeg nye prøver og da viste kalsiumen lave verdier:shock:
Nu skal jeg på sykehus for å ta noen spesifikke prøver(ionisert kalsium og pth)
Kanskje det blir ei ordning nu:D
Symtomer jeg har slitt med hele veien-muskelsmerter,muskelveikhet,trøøøøøøtt,slapp,svimmel,dårlige re og dårligere syn,nummenhet,prikkinger i fingre,armer,ansikt og bein,pluss blåflekker som bare plutselig dukker opp.
Noen andre som må bruke tilskudd av kalsium etter operasjon og så leeeeenge etterpå?? Er veldig spent på dettan!!! Ha en strålende dag da derevink11