Sv: Hashimoto's siden 2003
Undskyld, jeg har helt overset denne update og dit spørgsmål om nakke-skulder-halløj.
Jeg har selv kun erfaring med, at det er stofskiftehormonet, der gør hele forskellen på, om jeg får smerter eller ej. Som ung fik jeg faktisk muskelsmerter, når jeg skulle have menstruation men tænkte jo ikke nærmere over det. Men har nok allerede dengang trængt til et tilskud af lidt forskelligt :|
Har du ikke noget indtryk af, om du skal ha mere eller mindre thyroid, når du får de her smerter, Sharon? Jeg må sige, at jeg nogle gange har taget en ordentlig "klat" oveni dosen, hvis jeg har følt mig syg eller dårlig tilpas. Sådan 60 mg oveni hjælper på det meste ... men en dag, da jeg havde været til et skrækkeligt møde, tog jeg en hel tablet på 125 mg lige efter, og jeg tror, det var nærmest livreddende ...
Når det er muskler, føler jeg, man er meget afhængig af stabilitet - men som eksperiment kan jeg anbefale det med at ta pænt med ekstra oveni xx2 Skal man sætte dosen op som sådan, må man selvfølgelig gå meget mere forsigtigt til værks. Men man kan jo så lade eksperimentet indgå i overvejelserne.
vink11 Nielsigne
Tak for dit svar kære Nielsigne! Jeg kan ikke finde ud af, hvad mine nakke/bihulesmerter hænger sammen med. Måske kan jeg linke det til, når jeg er ekstra presset - og dermed kan det måske have at gøre med for lidt cortisol... men det kan også være, det er stofskiftehormonerne - eller helt konkrete problemer i min nakke. Måske kan det også hænge sammen med overvækst af svamp, som giver hævede slimhinder - eller med inflammation... Det er desværre endnu ikke lykkedes mig at finde direkte klare tegn på, hvad årsagen er.
En generel hurtig update:
Jeg er netop kommet hjem fra Bruxelles, hvor jeg har været til min 3. konsultation hos Dr. L'Hermitte i Dr. Hertoghes klinik. Jeg kunne jo berette om bedring, men desværre også om mange gener stadigvæk. Hun mener, at jeg fortsat udviser tegn på for lavt cortisol, hvilket mine blodprøver med forholdsvist højt T3 og tilsvarende forholdsvist lavt T4 i følge hende også kan være et tegn på, da for lavt cortisol medfører hurtig omdannelse af T4 til T3 og dermed lavere T4 i målingerne. Hun anbefalede mig at prøve blot med en lav dosis HC, så det overvejer jeg igen. Derudover lå jeg igen lavt i zink, magnesium, B12 - og skal øge mine tilskud af disse. Mine kønshormoner var generelt i orden, men jeg skal fortsætte med lav dosis DHEA (2,5mg), og Fludrocortison (75mcg) samt progesteron dg.18-26. Mine antistoffer er faldet, hvilket hun mener skyldes mine tilskud af jod og selen, som jeg skal fortsætte med.
Jeg skal til næste konsultation om ca. 6 mdr, men det er ikke sikkert, jeg kan få råd til det.
Derudover har jeg været hos Eva Lydeking-Olsen her i København, som er ernæringsterapeut - og har mange års erfaring med at hjælpe folk med træthedstilstande. Hun har anbefalet mig to undersøgelser for at komme til bunds i mine ubalancer (for parasitter, dysbiose, svamp - og en 'Organix-test') - og dem afventer jeg svar på midt i april. Derudover har hun anbefalet justeringer ved en kiropraktor, da jeg for mange år siden blev kørt ned på cykel og slog hoved og nakke slemt. Hun mener, at denne ulykke kan være en udløsende/medvirkende årsag til mit sygdomsforløb/træthedstilstand - og at der fortsat kan være skævheder, som, jeg vil have gavn af, bliver rettet op. Så jeg holder modet oppe, da der nu er nye behandlingsindsatser at sætte min lid til - og så er jeg spændt på resultaterne af undersøgelserne, som evt. kan hjælpe mig til at målrette min egenbehandling bedre.
Derudover må jeg bare sende en KÆMPE TAK til Luuna, som har anbefalet D-Ribose som tilskud (fra Dr. Teitelbaums webside). Da jeg havde taget det i ca. 3 uger fik jeg markant mere energi både mentalt og fysisk - og har haft det lige siden! Det gør min hverdag langt mere tålelig og gør, at jeg kan lave flere ting uden at må sove og blive rigtig dårlig!! Tusind tak for det!!!!! :)
Ikke mere nu, da jeg er meget udmattet efter Bruxelles-turen - der er trods alt grænser for, hvad Ribosen kan gøre for energien ;)
Uanset hvad, tænker jeg ofte på dig og, for what it's worth, lige så ofte krydser jeg fingre for en snarlig bedring. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Anisa
Uanset hvad, tænker jeg ofte på dig og, for what it's worth, lige så ofte krydser jeg fingre for en snarlig bedring. hjerte1
Tusind tak Anisa, det er meget værd hjerte1
Erfaringer med Thyroid (NDT) i kombi med syntetisk T4?
Hej - jeg har ikke været på forummet længe, da jeg har været meget syg det sidste år og haft meget lidt overskud. Jeg skriver nu for at høre, om der er nogle herinde, der har erfaring med at kombinere naturligt stofskiftehormon og syntetisk T4?
Jeg har prøvet både Erfa og Armour, men jeg kan ikke komme højt nok op i dosis, uden jeg får overdoseringssymptomer - og min T4 bliver ved med at ligge helt lavt i normalområdet - samtidig med, at min T3 ligger i den øverste 3. del. Jeg overvejer at forsøge med en smule syntetisk T4 sammen med Armour - men kan ikke huske, hvor meget man bør gå ned i Armour - når man tager T4 samtidig - og jeg vil også rigtig gerne høre, om der er andre, der har prøvet det?
Jeg har desværre ikke overskud til at søge ordentligt på nettet - eller herinde på siden, så links eller forslag til, hvor jeg kan kigge, er også meget velkomne. vink11
Sv: Erfaringer med Thyroid (NDT) i kombi med syntetisk T4?
Hei, vink11 jeg vet ikke om det er lurt med syntetisk T4 i tillegg. Nå vet jeg lite om deg. Men, noen stikkord du kan tenke gjennom er binyretretthet, vitamin- og mineralstatus (D3, B12, jern etc) og ikke minst kosthold. Har du forsøkt et lavkarbo paleo kosthold f.eks? Har du sjekket om du har matvareintoleranser, ubalanse i tarmflora? Hva med andre hormoner, har du kartlagt hvordan balansen er? Lykke til videre hej2
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Hej - jeg har ikke været på forummet længe, da jeg har været meget syg det sidste år og haft meget lidt overskud. Jeg skriver nu for at høre, om der er nogle herinde, der har erfaring med at kombinere naturligt stofskiftehormon og syntetisk T4?
Hei Sharon vink11
Det er ikke lurt å tilføre syntetisk medisin. Den syntetiske medisinen vil sannsynligvis gjøre deg sykere. Den vil ødelegge for de naturlige hormonene du tar. Dette står bedre forklart her på forumet, men jeg har ikke oversikt over hvor du finner det nå. Etter min mening er dette en blindvei for deg.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg har prøvet både Erfa og Armour, men jeg kan ikke komme højt nok op i dosis, uden jeg får overdoseringssymptomer - og min T4 bliver ved med at ligge helt lavt i normalområdet - samtidig med, at min T3 ligger i den øverste 3. del. Jeg overvejer at forsøge med en smule syntetisk T4 sammen med Armour - men kan ikke huske, hvor meget man bør gå ned i Armour - når man tager T4 samtidig - og jeg vil også rigtig gerne høre, om der er andre, der har prøvet det?
Når det gjelder overdoseringssymptomer har du fått et godt svar av Karatekid. Dette er kroppens forsvar. Du kommer ikke opp i høyere stoffskifte enn binyrene klarer å henge med på. Dette er i tråd med det avdøde Dr. Lowe sa.
Jeg håper du sjekker de tingene Karatekid oppgir i stedet for å tenke på syntetisk medisin.
Alt godt til deg hjerte1
Jeg bruker p.t erfa med et lite tilskudd av levaxin for å ha litt fT4. Jeg kan ikke si at jeg merker noen virkning - verken positiv eller negativ - av komboen kontra ren Erfa. Komboen pynter nok litt på tallene i blodprøvene. Og jeg vet tross alt at jeg hadde noe nytte av levaxin i sin tid. Jeg har heller ikke fått tilbake væskeansamlingen jeg hadde på levaxin alene med dette tilskuddet. Hadde jeg hatt det så hadde den vært borte. Men enn så lenge holder jeg på den. Har slitt såpass mye så lenge, at jeg ikke skal rugge båten nå som jeg har et nivå og en kombo som virker bra. :)
Mange tak for jeres svar alle 3!:)
Jeg har styr på jern, B12 og øvrige vitaminer og mineraler. Jeg var i 2 år i behandling hos Hertoghe i Belgien, hvor jeg fik andre hormoner uden bedring. Dem er jeg nu stoppet med. Jeg spiser low carb - og holder mig fra mange forskellige madvarer pga. intolerancer og utæt tarm.
Jeg har nu fået konstateret 'Chronic Lyme' (borreliose) og andre infektioner - samt et helt skævt immunforsvar, hvilket nok er årsagen til, at jeg har udviklet Hashimoto. Så jeg er i øjeblikket i behandling for infektionerne mm. Men jeg ville bare gerne optimere mit stofskifte, så kroppen har de bedste muligheder for at komme sig - og det var derfor, jeg tænkte på at prøve at få T4 op... men jeg er også meget i tvivl om, om det er en god idé....:?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Jeg har nu fået konstateret 'Chronic Lyme' (borreliose) og andre infektioner - samt et helt skævt immunforsvar, hvilket nok er årsagen til, at jeg har udviklet Hashimoto. Så jeg er i øjeblikket i behandling for infektionerne mm.
Hej Sharon hjerte1 Jeg vidste ikke så meget om borreliose før, andet end det også er en træthedssygdom, lige som hypothyreose. Jeg har dog set en dokumentar (jeg skrev om i dag), læst en hel del også, og føler nu at grunden til at det var så svært for dig at få det bedre, lige meget hvilken behandling du var i gang med, må have været at borreliose stod i vejen.
Nu er det gået godt og vel 1½ år "siden sidst", og efter at jeg er blevet noget klogere på forskellen mellem den skolemedicinske og den alternative behandlingsprotokol, sidder jeg bare fortvivlet her, og sådan håber, at du får den rette behandling.
Don't be a stranger. hjerte1