Sv: Hvilke doseringer bør jeg starte med?
Tusen takk for mer informasjon.
Så bra at Tyroid kommer i apotekene. Jeg må lese mer om dette....
Og jeg har kuttet ut Liothyronin som du foreslo Halla. Kanskje greit å begynne bare med Levaxin for å se hvordan det virker først, også prøve forsiktig med Liothyronin.
Jeg har tatt 25mcg Levaxin i noen dager nå. Har følt meg mye friskerer, bortsett fra at jeg har fått hodepine. Har ikke hatt slik hodepine før. Må sjekke om det er en vanlig bivirkning....
Sv: Hvilke doseringer bør jeg starte med?
Jeg har forstått det sånn at det er de færreste som starter med begge deler helt fra dag en. Det er vel rimelig å forsøke med bare Levaxin først, for å se om ting retter seg med kun det. Jeg startet med 50 mcg Levaxin daglig i mars, økte litt etter 6 uker. I juni hadde jeg FT4 på 15, og TSH var på 0,2, noe som bekymret legen noe. Hun var redd jeg skulle bli overdosert, så det skulle "gå seg til" over sommeren. Men dette var den verste sommeren jeg har hatt i mitt liv - har aldri vært så sløv og mentalt tappet.
Så viste det seg da også at mens jeg hadde stått på samme dose gjennom sommeren, så var tyroxin gått ned igjen, slik at jeg var på utgangspunktet. Nedtur!! Men istedet for å øke Levaxin, skulle vi da gjøre et forsøk med Liothyronin. Og det virker, til tross for noen oppstartsproblemer. Nå har jeg også økt Levaxin litt, og håper at ALT vil bli bedre gjennom vinteren! Har nok langt igjen - det går jo litt opp og ned dette her!
Du kan jo etter et par uker starte opp igjen med f.eks. 5 mcg Lio. Syns 20 mcg var mye å starte med. Ta det pent og forsiktig!
Leste forresten om en som ble anbefalt av legen å ta 2,5 mcg! Da lurer jeg på hvordan man skal klare å dele tabletten ned til den dosen - det er jammen problemer nok med å dele den i fire. 2,5 vil vel bli bare smuler!! Så hvorfor lager de ikke tabletter med annen dosering enn 20? Og legen min undret seg over at de ikke laget en tablett med Liothyronin som tas sakte opp, slik de gjør med så mange andre medisiner. I og med at det tas så hurtig opp og lett gir bivirkninger, mente hun. Enig med henne!
Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
Jeg opplever stadig så mye uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2, at jeg i går sendte dette innlegget til lokalavisa Nordlys: hjerte1
Mange kan ha hypotyreose uten å vite det selv. Selv ikke legen eller endokrinologen finner det ut gjennom blodprøver! Hypotyreose type2 kan ikke diagnostiseres gjennom laboratorietester. Legen må ”se pasienten” med alle sine sammensatte symptom!
Admin/Edit: Les mer her
Hjelp til å forstå prøvesvar?
Er det noen som kan hjelpe meg å tolke prøvene mine? Legen min kan ikke.
Jeg har vært gravid og tar 70mg levaxin.
Prøvesvarene var slik:
T3 - 5,3
T4 - 20,8
TSH - 0,11
Sv: Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
pling
Er det noen som kan hjelpe meg å tolke prøvene mine? Legen min kan ikke.
Jeg har vært gravid og tar 70mg levaxin.
Prøvesvarene var slik:
T3 - 5,3
T4 - 20,8
TSH - 0,11
Hei vink11 Er du fortsatt like syk som du var tidligere? Jeg har lest litt av det du har skrevet i tråden, og forstår at du har prøvd noen runder med medisin også tidligere. Har vel pågått i flere år nå?
Slik jeg ser på disse prøvene, så må de da være perfekte - fra en leges synsvinkel :| MEN, så er det dette med at vi er så forskjellige, da - og hva om du er blant de som trenger å ligge veldig høyt i ref.verdiene? Eller over?? Jeg kjenner et par som helst bør ligge på ca. 28 i fT4. Blir det lavere så faller formen. Kan du ikke ta dette opp med legen, om du føler at du er undermedisinert?
70 mcg med Levaxin syns jeg var lite. Føler du deg syk og har symptomer med denne dosen så trenger du mer :!: Selv gikk jeg lenge på ca. 130 mcg + 10 mcg Lio, men ble sykere og sykere. Da ble det Erfa :p
Uansett hva man går på, så må det doseres så høyt at man kjenner at det virker. Målet er jo å bli frisk, ikke sant?
Tusen takk for svaret! Joda, jeg har stort sett vært mye bedre enn det jeg skreiv her tidligere. Har tatt levaxin og levd sunt. Men nå er symptomene tilbake og prøvesvara er bedre enn noen gang. Jeg brydde meg aldri om prøveresultata for de var alltid fine, derfor har jeg aldri lært meg å tolke dem. Men skjønner at det kanskje kan være lurt å lære seg likevel.
Ja, jeg bør sikkert ta mer medisin. Har bestilt ny legetime, så får jeg se hva han mener:)
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
pling
Tusen takk for svaret! Joda, jeg har stort sett vært mye bedre enn det jeg skreiv her tidligere. Har tatt levaxin og levd sunt. Men nå er symptomene tilbake og prøvesvara er bedre enn noen gang. Jeg brydde meg aldri om prøveresultata for de var alltid fine, derfor har jeg aldri lært meg å tolke dem. Men skjønner at det kanskje kan være lurt å lære seg likevel.
Ja, jeg bør sikkert ta mer medisin. Har bestilt ny legetime, så får jeg se hva han mener:)
Hei Pling vink3
Det viktigste enn hva legen mener er at du får hjelpen du trenger. Jeg gikk 6 ½ år på Levaxin og fikk flere ganger tilbakefall med symptomer mens prøvene var fine (jeg lærte heller ikke å tolke dem). Etter 4 år kun på Levaxin (T4) startet jeg på Liothyronin (T3) i tillegg. Umiddelbart ga kombibehandlingen meg mye energi. Den energien dabbet etterhvert av og ett år etter var enda flere sympomer kommet til.
Faktisk har jeg måtte lese meg fram til hvilke symptomer man kan få når stoffskiftet ikke er riktig regulert. Mine står i det blå feltet :
Sitat:
Disse symptomene kom snikende på meg til tross for fine prøver på Levaxin og Liotyronin
• stive muskler i armene, nakken, beina
• nedsatt muskelkraft
• hendene dovner bort
• vonde ledd i knærne
• vondt under føttene, hælspore (Plantar fasciitis)
• ankler som svikter
• kramper i leggene
• ødem i beina, til tider
• vekttap-platå som har vart i 5 år (etter vekttapet på ca 15 kg i 2006)
• lav energi i forhold til da jeg var frisk
• høyt blodtrykk
• tynt hår og pistrete øyenbryn
• akne i hodebunnen
• dårlig konsentrasjon
• glemsom
• tåketanker (dvs. tankene ligger der inne i tåka)
• mentalt utkjørt
• irritabel
• søvnapnéa
• kan ikke gå i full jobb.
Min erfaring med legen min og endokrinolog er at de ikke kan mye om symptomer relatert til stoffskiftet. I min fasteleges verden og ut fra hva h*n har lært er alle plager som jeg hadde pådratt meg veldig vanlige plager som h*n opplever at de fleste får med alderen. :shock:
Leger må slutte å tro at stoffskiftet er enkelt å behandle. Sannheten er at våre skandinaviske leger har lite kunnskap om å behandle hypothyreose etter symptom!
Jeg tror leger er i lomma på legemiddelindustrien som på 70-tallet klarte å få gjennom at syntetisk levotyroxin er identisk med thyroxin fra gris :eek:
Nå må vi sloss for vår rett til å få den beste medisinen - Armour, Thyroid m.fl. Jeg undres på hvilke andre pasientgrupper som stiller like dårlig som stoffskiftepasienter?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Elbeth
Jeg opplever stadig så mye uvitenhet og uforstand spesielt om hypotyreose type 2, at jeg i går sendte dette innlegget til lokalavisa Nordlys: hjerte1
Mange kan ha hypotyreose uten å vite det selv. Selv ikke legen eller endokrinologen finner det ut gjennom blodprøver! Hypotyreose type2 kan ikke diagnostiseres gjennom laboratorietester. Legen må ”se pasienten” med alle sine sammensatte symptom!
Admin/Edit: Les mer
her
Jeg ville lese innlegget, men jeg får det ikke frem...:eek: