Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Vel, binyrene sliter alltid når stoffskiftet er for lavt.
Stoffskiftet bestemmer jo farten på alle prosesser i kroppen, også binyrenes.
Blodprøveresultatet, men fT4=8,2 - om det er riktig så kan du ikke forvente normal binyreaktivitet.
Så innleder du med at stoffskiftet fungerer greitt med 90mg+50µg ?
Det er jo denne dosen som reflekterer fT4=8,2 ?
Om så, er den for lav - ingen tvil om det.
Og det er jo ingen stor dose - 90mg=(35+17,5)=52,5+50=102,5µgT4.
Bruker du 60mg tabletter ?
Få tak i 125, så kan du bruke 60mg å dele hvis du trenger mer enn 125.
125 er vanskelige å dele.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
I januar 09 da stoffskiftet ble oppdaget hadde jeg tsh på 7,2 og ft4 på 9.
.. Hvorfor blir den høy (7,2) når ft4 er 9, i januar 2009,
Hei på deg Berit
Har du tullet litt med tallene idag :?: - har 2010 blitt til 2009?
I så fall kan det være smittsomt for n`Finn har lagt moms eller no' på 7,2 -
så det har blitt 8,2 :p
Du kjenner jo effekt av binyrestøtten, så jeg antar at det er fint å fortsette med den til du nærmer deg at ERFA gir deg en ok fT4 verdi. Så kan du jo trappe den langsomt ned for å se om du trenger den.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Nå er verdiene ft4=8,2 (ref: 8-22) og tsh= 0,18 (ref: 0,5-3,6)
Mitt spm er bare: ligger jeg for lavt? Og jeg kan vel egentlig svare på det selv: ja jeg gjør det. Nekter å tro at ft4 på 8,2 kan være bra nok!!!!
Nå går jeg jo på binyrestøtte så kroppen burde takle en doseøkning greit.
Selv om du besvarer eget spørsmål, Berit, vil jeg bare supplerer deg. Husk at du har TSH på 0,18. Du skal ikke ha noe TSH. Du står på Erfa som gjør at du får topper av T3 i blodet når du tar medisin, derfor skulle du ikke hatt TSH. Ergo når du har TSH så betyr det at dosen er for lav.
Når man står på Erfa MÅ man gjøre som n'Finn sier. Nemlig dosere seg opp til overdose symptomer og deretter skru litt ned. Det er den eneste måten du kan vite at du er rett dossert på. Nå når du er fornøyd med din binyre støtte kan du tillate deg dette.:)
PS Skjønner frustrasjonenkram1
Hei Berit! :)
Ja, det er fryktelig vanskelig....:sad: Regner med at jeg har nogenlunde de samme tallene, og jeg blir værre og værre jo lengre uti uka jeg kommer. Gleder meg til ora adren kommer i posten... Det er vanskelig syns jeg, å finne ut av, om man føler seg overdosert pga lave binyreverdier, om man har for høy t3 (men for lav ft4) eller om man faktisk får i seg for mye stoffskiftehormoner.. Noen sier at man må redusere når man får kortisol via tabletter fordi man da får en bedre pekepinn på hvor mye thyroideahormoner man bør bruke. Det er også mange som opplever at "overdoseringssymptomer" forsvinner når kroppen får vent seg til thyroiden en stund... gok1 Altså; man er egentlig ikke overdosert.. Også er man redd for å ytterligere slite binyrene med t3...:|...osv osv....
Dr.Lam sier jo dette: (Om Armour) The common starting dose is 90 mg cut in half and taken one half after dinner and the other half after breakfast. Repeat blood test should be performed after one month and dosage adjusted accordingly to maintain TSH under 0.5. Free T3 and Free T4 should be maintained above the median but below the upper end of the laboratory normal reference range.
Så ut i fra dette kan du jo absolutt øke, men dette er jo teorien da :) Og ft4 tyder jo absolutt på at du må øke... Men det kan jo hende du har trengt å redusere en stund også pga binyrer, at det bare var ok?
Lykke til da! kram1
Var bare for å være snill Berit - du trenger det i disse ulvetider :)
Egentlig var det bra av meg å treffe en tast så nær den egentlige......
Det derre med frysing langt inn i margen hadde jeg også da jeg gikk på Levaxin - i lange perioder og særlig de siste åra.
Liothyronin hjalp en stund, men bare like etter hvert tablettinntak.
Dette ble helt borte da jeg kom på Armour, og har ikke kommet igjen en eneste gang.
Men det er nok et symptom som varsler om lav dose vil jeg anta.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
BeritM
Jeg blir smågæærn her. Har fått svar på blodprøver. Planen var at jeg ikke skulle bry meg så mye om de, for jeg mener nå liksom selv at det er binyrene som sliter og at stoffskiftet er rimelig greit med en dose på 90 g erfa og 50 levaxin.
I januar 09 da stoffskiftet ble oppdaget hadde jeg tsh på 7,2 og ft4 på 9.
Siste prøvesvar nå er tsh 0,18 ft4 8,2 ft3 4,9. Jeg blir huggæærn.... betyr dette at stoffskiftet ennå er for lavt? Formen er bedre etter at jeg begynte på hc men den er jo langtfra optimal.
Hva er det tsh egentlig driver med lurer jeg også på?? Hvorfor blir den høy (7,2) når ft4 er 9, i januar 2009, men så blir den i dag lav (0,18) når ft4 er 8,2? Dette viser vel bare at man ikke kan stole på tsh!!??
Hadde for noen mnd siden ft4 på 16. Gikk bare på Levaxin da. Følte meg ikke bra da heller (ikke bedre enn nå), men det skyldes nok at jeg bare gikk på Levaxin samt binyreproblemer.
Dette er så vanskelig!
Takker for svar. Sorry for utbrudd her... har en ganske dårlig dag i dag, venter mens i dag el morgen. Vært oppe siden 5.30 med minsten og er på jobb.
Du glemmer ikke antistoffene dine opp i alt sammen her da? Hvordan ser anti-Tpoen din ut nå, eller er ikke den målt igjen? Om den er kraftid redusert eller gått opp vil jo det kunne gi en pekepinn på om kan du kan ha ett antistoffangrep på gang som gir utslag på de andre prøvene. Vet du spiser mye tilskudd av mange slag men vet du hva som trigger antistoffene dine? Viktig å legge til og trekke fra de riktige tingene - ikke bare litt av alt, det kan gjøre vondt værre.
I tillegg får disse prøvene dine meg til å tenke hypofyse. Dersom hypofysen ikke fungerer som den skal, kan den ikke produsere tilstrekkelige mengder av TSH for å stimulere skjoldkjertel. (For du har noe restfunksjon i kjertelen mener jeg å huske - den er ikke helt dø?) En årsak kan være at binyrenes kortisolproduksjon er forstyrret (for mye eller lite kortisol) og dermed ikke gir korrekt informasjon til hypofysen. (Tilskudd av HC?) Regner vel egentlig ikke med at noen (les leger) har sjekket at hypofysen din fungerer som den skal - de bruker ikke gjør det. Konvensjonell behandling ville jo uansett vært den samme.
Og så er det lett å falle i fella å gjøre for mye på en gang uten tolvmodighet til å ta små skritt om gangen og la kroppen få tid til å bearbeide det man tilsetter for å se på effekten før man tilsetter mer, andre ting, eller gjør endringer. Og da er man fullstendig lost, og helt på egenhånd. Blodprøver kommer ut med resultater man ikke forventer eller formen blir dårligere uten at man kan sette fingeren på hva som kan ha forårsaket svingningene.
Så har vi lett for å glemme at også "friske" har gode og dårligere dager uten å tro at nå er det "noe på gang" fordi vi er så opptatt av å kjenne etter. Naturlig nok siden vi er avhengige av å kjenne kropens signaler bedre enn "friske" spesielt når vi selvmedisinerer. Da er jo det vi kjenner viktigere enn all verdens prøvesvar.
Jeg tror imidlertid det er småfarlig å "lete" etter et nytt hormon eller kosttilskudd hver gang man kjenner seg i litt dårligere form. Kroppen både fysisk og psykisk skal forholde seg til og ta seg av alt sammen - og det kan bli for mye prøving og feiling på en gang. Vi kan si mye rart om leger og "klage" over deres forsiktighet spesielt kanskje med å skrive ut hormoner av ulike typer, men vi skal uansett ikke glemme at hormoner faktisk er kraftige saker!
Håper du finner ut av det, men vær litt forsiktig da! Blir litt bekymret for deg når jeg leser om alt du kjøper og prøver på en gang.
kram1 H:-)