Sv: Træthedssygdom efter whiplashskade – Luunas præsentation
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Min oplevelse er, at det altid går rigtig godt i starten, men at jeg efter ca. 10-14 dage får en reaktion, der minder om overdosering. Denne ebber så som regel ud efter nogle uger. Jeg lader derfor som regel gå ca. 4-5 uger mellem hver stigning.
Det her genkender jeg. Men de "symptomer på overdosering", jeg har haft ind imellem har faktisk ikke været typiske i form af hjertebank; jeg får sådan en besynderlig stram fornemmelse rundt om hovedet, mest i tindingerne :mrgreen: Så har jeg taget en kort periode, hvor jeg har taget lidt mindre eller kun øget hver anden dag, og så er det gået over.
---
Jeg kløjs lidt i det med egenproduktionen, for jeg mener ikke, jeg har nogen tilbage. Men jeg forstår det vist heller ikke helt.
hjerte1 Nielsigne
Tak Sharon og Nielsigne - begge jeres svar er til stor hjælp!
Tak fordi I bruger kræfter på at dele! :) hjerte1
Det, du skriver her Sharon...
Sitat:
Når jeg stiger i Erfa, må jeg gøre det 15 mg ad gangen. Min oplevelse er, at det altid går rigtig godt i starten, men at jeg efter ca. 10-14 dage får en reaktion, der minder om overdosering. Denne ebber så som regel ud efter nogle uger. Jeg lader derfor som regel gå ca. 4-5 uger mellem hver stigning.
... er netop det, jeg har en forestilling om, kan komme til at ske, når jeg overstiger eller blot nærmer mig det lave niveau af hormoner, som jeg i årevis selv har produceret... :)
At jeg indtil videre ikke har oplevet reaktioner efter flere dage, gætter jeg netop på, der skyldes, at min egenproduktion falder.
Og det gør den så tilsyneladende hurtigere end din, hvilket jo ikke er så underligt, eftersom du har det primære problem i selve kirtlen, og jeg i hypothamalmus og hypofyse (ifølge denne hypotese om træthedssygdom, klinisk erfaring og min krops reaktioner :) )
Hertil kommer jo så i øvrigt, at vi tilsyneladende begge også har et problem på celleniveau mht. omdannelse fra T4 til T3 og transporten ind i cellerne :)
Jeg synes da, det ser ud som om, du gør det på den helt rigtige måde - for dig! :wink:
Nielsigne, det her er en god ide, synes jeg:
Sitat:
Så har jeg taget en kort periode, hvor jeg har taget lidt mindre eller kun øget hver anden dag, og så er det gået over.
Jeg læser det sådan, at det er den dosis, du øger med (altså den ekstra mængde), du kun tager hver anden dag?
Det kan jeg benytte mig af, hvis jeg får den reaktion, som Sharon oplever :)
Måske har jeg en lille "midtvejskrise"?! Haha! :lol:
I dag har jeg det bedre, og jeg føler mig faktisk en LILLE BITTE smule overdoseret, men det kan også være kortisol. I dag kan jeg ikke helt mærke, hvad der er hvad.
Jeg er meget spændt på, hvad der sker, når jeg når op på de 120 mg. Måske er det ca. det niveau, min egenproduktion har ligget på...?
God vinterdag til jer! Jeres respons betyder meget for mig hjerte1
Nu vil jeg gøre klar til min ugentlige C-vitaminbehandling...
Update
OK. Så nåede jeg også allerede nu dertil, hvor jeg må skære lidt i min dosis thyroid.
Det bemærkelsesværdige er, at jeg alligevel er tilbage der, hvor jeg kan mærke en virkning på min energi, og hævelsen omkring nakkehvirvlerne har igen lagt sig lidt :)
Jeg prøvede at hæve min dosis med 15 mg, men det var for meget, så i dag har jeg igen kun taget 90 mg i alt.
Endnu mere bemærkelsesværdigt er det for mig, at jeg nu har fundet ud af, at det tilsyneladende er meget vigtigt for mig at få en ordentlig dosis om "morgenen". Hvor er vi bare forskellige... nogen skal have den til nat...
I går og i dag har jeg taget 60 mg mellem kl. 9 og kl. 10. Jeg har været forsigtig med de høje doser på én gang pga. mine meget kraftige reaktioner i starten, og jeg bliver da også lidt overdoseret af det.
Men nu giver jeg det en chance, for begge dage har jeg oplevet, at den smule energi, jeg har, holder lidt længere.
To skridt frem og et tilbage er også frem - men mit humør er altså bedst, når det går frem :wink:
I øvrigt har jeg haft nogle reaktioner, der minder om en "healing crisis" (opblussen af symptomer, når kroppen begynder at hele sig selv). Det går tilsyneladende på afgiftning. Bl.a. har jeg metalsmag i munden, der kan være et tegn på neurotoxiner, som for mange er et stort problem i CFS, og som jeg døjer meget med. Metalsmagen kommer også ved højere doser intravenøs C-vitamin, end jeg får nu.
Desuden fik jeg i går et udbrud af noget eksem på mine hænder, der kom, da jeg fik skiftet mine almalgamfyldninger. Det har efterfølgende kunnet blive provokeret af infrarød sauna, når affaldsstofferne kommer ud gennem huden.
Det kan altså se ud som om, at hormonerne begynder at virke på de udrensende organer... :shock:
I dag er jeg håbefuld! :)
Det her lyder godt xx2
---
Jeg kan se, jeg ikke fik svaret på det med, hvordan jeg øger henholdsvis sætter øgningen lidt ned - men ja, det er sådan, at jeg, hvis jeg føler mig overdoseret går lidt ned ved kun at tage den ekstra mængde hver anden dag. (Hvis jeg går for hurtigt ned i dosis, er der afregning ved kasse 1 i form af ledsmerter :? )
Det med "healing crisis" har jeg oplevet flere gange med thyroid; så har jeg lige haft en uge med fx smerter i armene ( - som jeg havde i eet væk, da jeg brugte Euthyrox). Men så, efter den uge, går det væk igen :) Det er godt nok sket nogle gange, men indtil videre er det altså blevet bedre bagefter. Lige nu er jeg i gang med en stor omgang, og jeg har en idé om, at når den er overstået, forsvinder der noget mere af det gule i mine øjne ... som jeg fik i tiden med Ny Eltroxin.
Held og lykke videre frem med thyroid :)
vink11 Nielsigne
... og så ville jeg egentlig sige, at jeg ikke vidste, det hed "healing crisis", så tak for det.
Selv tak Nielsigne :)
Pyha - det lyder godt nok giftigt det der Ny Eltroxin :|
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Nielsigne
Jeg kan se, jeg ikke fik svaret på det med, hvordan jeg øger henholdsvis sætter øgningen lidt ned - men ja, det er sådan, at jeg, hvis jeg føler mig overdoseret går lidt ned ved kun at tage den ekstra mængde hver anden dag. (Hvis jeg går for hurtigt ned i dosis, er der afregning ved kasse 1 i form af ledsmerter :? )
Og den her har jeg forstået rigtigt så. God ide!
Nu får vi se, hvordan kroppen videre reagerer...
Jeg bliver stadig lidt overdoseret af at have øget med 15 mg om morgenen, selvom jeg altså de sidste par dage har taget dem fra i min aftendosis, sådan at jeg nu stadig er på 90 mg i alt.
Mærkeligt, at det skal være sådan for at jeg rigtigt kan mærke virkningen, men det handler nok om, at jeg begynder at overstige den dosis, jeg oprindeligt selv har produceret? Og så er det selvfølgelig også fordi, hormonerne virker over tid...
God dag og fortsat god bedring til dig også! hjerte1
"Sleep Tonight!": Søvn, smerter, immunforsvar og neurotoxicitet
Jeg er simpelthen så tosset på det danske system og den måde, myndighederne administrer det på :mad:
Lige nu i de her dage går det igen baglæns med mit helbred, og det er ene og alene systemets og myndighedernes skyld!! :mad:
I en pakke med mine varer fra USA, som jeg havde håbet at modtage lige før jul, er blevet tilbageholdt i tolden.
Jeg ringede til Lægemiddelstyrrelsen i mandags, og de gav mig besked om, at de netop havde frigivet den - men den er ikke dukket op i løbet af ugen.
Pakken indeholder bl.a. "Sleep Tonight!", som jeg nu har været løbet tør for en rum tid, selvom jeg har sparret på dem og taget en mindre dosis.
Hvad er konsekvensen?
Konsekvenser er, at jeg ikke sover ordentligt. Dvs.: Jeg sover ikke længe nok og godt nok!
Og hvad sker der så?
Ja så kan mit i forvejen dysfunktionelle og overbelastede immunforsvar ikke løfte opgaven! Min temperatur stiger, og jeg får influenzasymptomer med øm hovedbund, ondt i halsen osv.
Jeg får desuden tiltagende inflammation i hele kroppen, og mine smerter forværres dramatisk.
Desuden går det galt med mit cortisol, og det er ikke lige så smart, når jeg i forvejen har en konflikt med T3 og en stor udfordring med at trappe op på medicinen. Hvis det fortsætter, kan konsekvensen blive, at jeg må sætte dosis ned.
Jeg er selvfølgelig også mere udmattet, min hjernetåge er forværret, det flimrer for mine øjne og lysfølsomheden er taget voldsomt til og jeg får igen tendens til angst :mad:
Sleep tonight virker med det samme, hvis man har brug for indholdsstofferne, men virkningen bygges også op over tid, og nu skal jeg så til at starte forfra.
I tillæg skal nævnes, at jeg heller ikke kunne få hjælp til noget at sove på hos min praktiserende læge :mad:
Disse mennesker har simpelthen ikke en hujende hylende hattefis forstand på, hvad en træthedssygdom er!
Det, de praktiserer, er ganske enkelt livsødelæggende sygdomsfremkaldende ikke-behandling!
Ud over at sænke cortisolet, så virker Sleep Tonight tilsyneladende også ind på et hovedproblem for flertallet med træthedssygdom: Neurotoxicitet - og dette aner de praktiserende læger, som jeg i al fald har mødt, heller ikke en dyt om.
Det er en form for neurotoxicitet, som skabes af overaktivitet i hjernens glutamat-/NMDA receptorer.
Eva Lydeking-Olsen skriver bl.a. i Isagers bog "Stress og udstødelse":
Sitat:
At forstå og behandle den neurotoxicitet, som er medansvarlig for træthedssygdom-symptomerne, er én af hjørnestenene for at få succes. Når noget er neurotoxisk, virker det som gift for nervecellerne. Exicatorisk (det må betyde stimmulerende, red.) er en form for neurotoxicitet, som p.t. er den sandsynligste forklaring på den neuronskade og det hjernecelletab, som kan se (dårlig blodgennemstrømning i det limbiske område - identisk med AIDS - demens, ses hos 80% på MR-scanning).
Exicatorisk neurotoxicitet kan opstå, når der er en ubalance mellem neuronernes forskellige receptorer aktivitet:
- NMDA-receptoren (N-Methyl_D-Aspartat), som er en stimmulerende receptor (kaldes ogs glutamat receptoren).
- GABA-receptoren (Gamma-Amino-Butric-Acid), som er en beroligende/dæmpende receptor (kaldes også smørsyre-receptoren).
Herefter skriver hun noget om, at konsekvenserne bl.a. kan være lys- og støjfølsomhed, og at det også kan virke ind på smerteoplevelsen.
Desuden - siger jeg - er det angstprovokerende!
Vi taler altså om hjerneskade! Det er ikke noget, man skal spøge med!
Og Lydeking foreslår rent faktisk behandling med - hold godt fast - benzodiazepiner...
OBS: Dette er ualmindelig giftigt, og det har pga. afhængighed, behov for højere doser, bivirkninger, påvirkning af personligheden og abstinenser ødelagt livet for mange, mange mennesker! Så det skal man heller ikke spøge med!
Men som hun skriver (og det er svarende til min personlige erfaring), så er det usædvanligt for træthedspatienter at blive psykisk afhængige, og vi har oftest ikke brug for en højere dosis.
Da jeg læste det første gang for en del år siden, tænkte jeg, at hun måtte have spist søm!
Siden har jeg ændret holdning. Jeg har erkendt, at jeg ikke kan arbejde mig gennem fysiologiske/biokemiske dysfunktioner i terapi, jeg har truffet et særdeles velovervejet og kvalificeret helt personligt valg - og jeg har erfaret, at jeg netop ikke har brug for en højre dosis, og at mine abstinenser helt undtagelsesvis var vand ved siden af dem, jeg fik, da jeg stoppede med al korn og mælk.
Det har været en enorm lettelse at tage imod denne hjælp. Først da jeg gjorde det, forstod jeg i dybden, hvor meget jeg havde lidt, og at det ikke var min skyld.
Jeg har været i en noget heftig debat om emnet på Teitelbaums side, som han blandede sig i.
Han er selv holdt op med at bruge benzodiazepiner i sine behandlinger, men sagde noget i retning af, at han tilsluttede sig det synspunkt, at vi er forskellige - at det, der er giftigt for nogen, kan være "life saving" for andre.
Han tilføjede i øvrigt, at han (netop pga. det med neurotoxixiteten) anerkendte, at benzodiazepiner kan have en "brain restoring function" og at jeg, hvis det var det, der var tilfældet, sandsynligvis ville have brug for dem resten af mit liv.
Men hvor meget medicin skal jeg tage?
Et absolut minimun naturligvis! Af samme grund tager jeg kun den absolut mindste dosis, der bedrer min nattesøvn, og jeg vil under ingen omstændigheder tage dem om dagen, selvom jeg har erfaret, at Lydeking har ret i, at de kan lette hjernetågen og have en opkvikkende virkning, hvis man tager 1/4 af den dosis, der giver bedre søvn - hvis denne form for neurotoxicitet er en del af problemet naturligvis. Jeg opdagde det, da jeg tog en "detox" fra pillerne og trappede ned over en uges tid.
Jeg har fundet ud af, at Teitelbaums "Revitalizing Sleep Formula" virker ind på samme område. Kombinationen af urter og L-theanin er særdeles god, men altså ikke nok for mig, sådan som jeg har det p.t.
"Sleep Tonight!" må gøre en væsentlig del af forskellen også...
Phosphatidylserine
Spørgsmålet er, om det er pga. phosphatidylserine, som tabletterne indeholder?
I al fald har jeg i mangel af bedre trappet op på ashwagandha og har fundet et andet produkt, der indeholder magnolia, og det er altså ikke nok.
Phosphatidylserine siges at styrke cellemembranerne (også i hjernen) og at virke ind på transporten af neurotransmittere. Det kunne der altså godt være noget om...
Jeg har imidlertid ikke haft kræfter til at sætte mig ordentligt ind i det, og selvom jeg langt fra altid er tilfreds med kvaliteten af artiklerne på livestrong.com, så linker jeg her til en let læst tekst om phosphatidylserine og angst:
http://www.livestrong.com/article/24...e-for-anxiety/
Jeg er så forbandet over det her system, der smadrer folks liv og helbred, og jeg er træt af dyre "erstatningskøb" og forsøg! Mine penge slipper jo også op for pokker, og snart må jeg flytte til en billigere lejlighed :mad:
Men jeg vil ikke tage mere medicin en højst nødvendigt, og jeg nægter at lade mit helbred smadre og at ødelægge den fremgang, jeg har opnået, så nu har jeg bestilt et glas phosphatidylserine, og jeg skal lade jer vide, om det har en virkning for mig på det her område - dvs. den beroligende del af nervesystemet, søvn og hjernetåge.
Med fare for at blive mere syg så tager jeg nu helt undtagelsesvis et par panodiler for "influenzaen" og kravler ud i min bil og kører ud til nogle venner, som jeg har savnet i lang tid. Så må opvask være opvask, aftensmad være "brød" og vasketøj være vasketøj.
Jeg vil have mit liv tilbage!
Et ønske om en hjertens god dag til jer alle! hjerte1
Der er flere ting herinde, som jeg gerne vil kommentere/vende tilbage til!
Men nu har jeg måttet bruge mine kræfter på at ringe til Lægemiddelstyrelsen og Post Danmark, og jeg skal desuden have intravenøs C-vitamin i dag...
Jeg gør det, så snart jeg får kræfterne... hjerte1
kram1kram1 til deg og rend: til systemet som spenner ben på deg :sad:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Luuna
Pakken indeholder bl.a. "Sleep Tonight!", som jeg nu har været løbet tør for en rum tid, selvom jeg har sparret på dem og taget en mindre dosis.
Hvad er konsekvensen?
Konsekvenser er, at jeg ikke sover ordentligt. Dvs.: Jeg sover ikke længe nok og godt nok!
Og hvad sker der så?
Ja så kan mit i forvejen dysfunktionelle og overbelastede immunforsvar ikke løfte opgaven! Min temperatur stiger, og jeg får influenzasymptomer med øm hovedbund, ondt i halsen osv.
Jeg får desuden tiltagende inflammation i hele kroppen, og mine smerter forværres dramatisk.
Desuden går det galt med mit cortisol, og det er ikke lige så smart, når jeg i forvejen har en konflikt med T3 og en stor udfordring med at trappe op på medicinen. Hvis det fortsætter, kan konsekvensen blive, at jeg må sætte dosis ned.
Jeg er selvfølgelig også mere udmattet, min hjernetåge er forværret, det flimrer for mine øjne og lysfølsomheden er taget voldsomt til og jeg får igen tendens til angst :mad:
Sleep tonight virker med det samme, hvis man har brug for indholdsstofferne, men virkningen bygges også op over tid, og nu skal jeg så til at starte forfra.
"Sleep Tonight!" kan du købe i UK hos AllStarNutrition for £ 16,97 ($ 15,09 i USA)
Her forhandles (en gross?) Enzymatic Therappy products udenfor USA. vink3