Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Hei, og takk for svar vink11. Jeg tror nok at legen min er ganske flink på å gi de rette tilskuddene. Jeg tar alle de nevnte tilskuddene. Eller har jeg lest to bøker i jula. The iodine crisis, som fikk meg til å tenke at jeg virkelig trenger jod. Men, det var kanskje en annen bok dere tenker på? Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....
Det er ret sandsynligt, at den funksjonsmedisinsk læge har mere end en pointe xx9 , selv om den sagtens kan vise sig at dække langt mere end håbet om at få liv i din skjoldbruskkirtel. Det ser ud til at jod kan både forøge rest-syntesen af T4 i en syg skjoldbruskkirtel, OG skabe supplerende til skjoldbruskkirtlen, forsyning med T4. Jeg har ellers altid troet (og sagt) at den eneste kilde til T4 er skjoldbruskkirtlen, men det passer altså ikke.
Jo mere jod-forskning jeg læser, jo mere bange bliver jeg, på vegne af Kharrazians læsere. Det ser ud til at der findes bestemte strukturer i vores hud, der har samme egenskaber som de celler i skjoldbruskkirtlen, der står for syntese af T4. Det kan bl.a. læses om i artiklen af Evans et al: Growth response of thyroidectomized rats to high levels of iodide, hvor man undersøgte forsøgsrotters uden skjoldbruskkirtler reaktion på tilskud af jod (jodid) ved (50 dage efter at deres skjoldbruskkirtler blev fjernet) at behandle forsøgsrotter med jodid i mængder svarende til 25.000 mcg pr kg kropsvægt (svarer til ca. 1,75 gram jodid til en person der vejer 70 kg, som forøvrigt var den jodide-dose man ellers succesfuldt har behandlet datidens lungepatienter med).
Forsøget forløb over 210 dage og undervejs blev rotternes tilstand fulgt med observationer og blodprøver, og til sidst blev rotterne obduceret og effekten af behandlingen med jodid på indre organers og kirtlers størrelse/vægt, blev konstateret og beskrevet. Selv om ikke alle indre organer og kirtler hos de skjoldbruskkirtel-løse forsøgsrotter har klaret sig lige godt gennem forsøgets forløb, er det dog en kendsgerning at ingen af rotterne i jodid-gruppen døde af thyreoideahormonmangel i løbet af de 210 dage, forsøget med jodid-behandling varede, efter at forskere har ventet i 50 dage (ca. 7 uger) med at starte jodid, for at sikre at hvad der måtte være tilbage af T4-lageret fra før rotternes skjoldbruskkirtler blev opereret bort, var long gone på tidspunktet for jodid-forsøgets start.
I alt forløb forsøget over 260 dage = ca. 5/7 år, hvilket er lang tid for en tamrotte, hvis forventet levetid under almindelige forhold er på mellem 1 og 3 år... Og alligevel døde ingen af de jodid-behandlet rotter. Ikke alene ikke døde de jodid-behandlede rotter, men de voksede endda, selv om væksten var dog mindre end hos kontrolgruppen med intakte skjoldbruskkirtler. Jamen, hvor fik de thyreoidektomerede (opererede) rotter så deres T4 fra, når de ikke længere havde deres skjoldbruskkirtler?
Der findes studier i netop eksistensen af T4-syntese syntese udenfor skjoldbruskkirtlen (meget relevant for alle med Hashimoto's eller opererede uanset årsagen), og de det tilfælles, at det er tilstedeværelsen/tilførsel af jod/jodid som er betingelsen for, at kroppen kan i nogen grad redde sig selv ved at skabe andre alternative (til skjoldbruskkirtlen) kilder til supplerende forsyning med T4.
Der findes også forskning, der fastsætter rækkefølgen i udviklingen af liv til: 1. jod; 2. liv; 3. udvikling af skjoldbruskkirtel. En hel del medlemmer af "dyreriget", der ikke er pattedyr, lever jo fint helt uden skjoldbruskkirtler, uden at de mangler thyreoideahormoner af den grund. Også her er jod afgørende for at de overhovedet kan eksistere... Der er også fundet thyreoideahormoner i... planter.
Det kan også vise sig at være ganske interessant hvad TSHs rolle egentlig er, når man kender til denne "alternative" sammenhæng mellem jod og T4. Såfremt TSHs hormonstimulerende aktionsradius kun er begrænset til skjoldbruskkirtlen, må det snarere være jod og ikke TSH som betyder mest for opretholdelsen af stofskiftet... Spændende.
Så snart jeg kan, vil jeg sætte et indlæg sammen med alle referencer, om netop dette emne (hvis nogen vil forske videre i denne vinkel af jod) - for selv om jeg de sidste 3-4 år var udmærket klar over den enorme betydning af jod, må jeg blankt indrømme at lige netop denne thyroxin-skabende-effekt-af-jod-udenom-skjoldbruskkirtlen er noget, jeg ikke i min vildeste fantasi havde forestille mig før. Det er, i den grad nyt og overraskende. Havde jeg hørt om det for bare et par måneder siden, ville jeg prikke mig i panden med fingeren, og sige til vedkommende at han/hun var sindssyg.
Ja, så er der endnu en god grund til at bande Kharrazians bog fra min boghylde, og nok en gang fraråde at tage hans jod-kapitler til efterretning. Dem bliver man kun mere syg af at læse.
Dette var spennende. Jeg må si jeg venter storøyd på fortsettelsen...:shock:
Hei, og takk for spennende innlegg Anisa. vink11
Jeg tenkte kanskje og skrive litt om min status og siste legebesøk. Forøvrig, jeg havnet ikke permanent på sofaen i jula, og jeg klarte alle juleforberedelsene. Heldigvis har jeg også en flink mann som gjør mye i huset. Det er ikke vanskelig å se at stoffskiftet mitt ikke har vært optimalt i høst.
Kjenner symptomene og at kroppen har hatt litt å stri med. Imidlertid falt jeg litt sammen etter jul, og følte meg så sliten at jeg var litt usikker på om jeg ville klare å begynne å jobbe igjen etter nyttår. Men, så begynte jeg å jobbe, og så gikk det noen få dager, og så begynte kroppstemperaturen og stige litt og jeg følte meg bedre. Deretter hadde jeg legetimen. Legen var svært fornøyd med utviklingen, og var helt sikker på at jeg har en god del egenproduksjon.
Imidlertid har han ment at det har vært litt uheldig for meg å gå på 60 mg erfa thyroid. Det har ikke vært nok til å gi kroppen det den trenger av hormoner, men det har heller ikke vært lite nok til å få TSH tilstrekkelig opp, og få i gang nok egenproduksjon. Så nar har jeg halvert dosen igjen, og går på kun 30 mg erfa thyroid.
Sant og si så føler jeg meg bedre på 30 mg enn på 60 mg. Nei, jeg er ikke i mål ennå, og legen min mente jeg ville være slapp i kanskje 4 uker framover, men spennende er det, og han er overbevist om at jeg skal kunne slutte med stoffskiftehormoner. Forøvrig har han nå anbefalt at jeg skal spise vegetarisk dagens to første måltider, mye grønt, spirer og slikt, og spise kjøtt, fisk egg etc til middag/kveld. Dette skal visst kunne bedre fordøyelsen enda mer. Jeg har nå også økt dose med niacin og folate, for å gjøre kroppen enda mindre stressa. Han anbefaler også bløtlegging av nøtter før jeg spiser dem.
God helg til dere allevink11
Dette er spennende Karatekid. Det får meg til å lure på om ikke det kan være sånn at vi rutinemessig burde be om biopsi eller UL av kjertelen før nedtrappingsforsøk. Erfa/NDT er meget effektivt og det er nok ingen tvil om at når man får en god erstatning utenfra så jobber kjertelen mindre. For de som ikke har noe håp om å få igang egenproduksjonen så er dette bra, siden NDT ER en identisk erstatning - men for de som har styrke og restfunksjon nok til å gå den veien du går er det nok delvis et problem. Samtidig trenger kroppen (gode) hormoner også for selv-heling. En skikkelig catch22 dette.
Det jeg vil fram til er at UL/biopsi (jeg er litt uklar på hva man ser på disse) kanskje kan hjelpe til å sile hvem av oss som vil kunne ha nytte av nedtrappingsforsøk og hvilke av oss som i utgangspunktet er "tapte kamper".
Sorry at jeg bruker tråden din til høyttenking... hjerte1
Hei igjen.
Høyttenking er bare bra smgj vink11. Vel, jeg tok ultralyd av kjertelen før jeg begynte på nedtrapping, men det var kun for min egen del. Jeg må vel si at da gikk ut etter ultralyden og fått beskjed om tilstanden til kjertelen, dvs betent og innskrumpet, så følte jeg vel ikke at det var noe håp for egenproduksjon. Men, legen min var overhode ikke interessert i resultatet fra ultralyden, og har aldri brydd seg om det. hej2
Hei, jeg håper dere alle nyter en fantastisk vår, så godt det lar seg gjøre vink11.
Tenkte kanskje å skrive litt igjen. Det kan jo være at det er noen som lurer på hvordan det går med den gale damen som prøver å kutte ut stoffskiftemedisin?
Vel, siden sist jeg har skrevet, så har det vært litt vel mange utfordringer i familien forøvrig. Vi har vært i konstant beredskap, så det er vel ikke til å unngå at dette har påvirket helsa vil jeg tro. Etter at jeg trappet ned fra 60 mg erfa thyroid til 30 mg, så gikk jeg vel på det ca en måned tror jeg. Deretter sluttet jeg helt. Jeg har vært helt uten stoffskiftemedisin nå siden en gang i februar.
Nei, jeg ligger ikke i koma, jeg ligger heller ikke på sofaen halve dagen. Jeg forsøker å følge opp med 100% jobb, og oppfølging av familie og hjem. Ja, jeg har vært veldig sliten, men det hadde jeg nok vært uansett, pga de ytre utfordringene. Jeg fikk resultatet av mine siste blodprøver, og disse resultatene var bedre enn de jeg tok i desember, da jeg gikk på 60 mg erfa thyroid.
TSH var nå på 2,2 (0,2-4), fritt T4 på 16,7 (11-23) og fritt T3 på 5 (3,5-6,5). Jeg må vel si at jeg synes disse resultatene var overraskende bra. AntiTPO som hadde økt da jeg begynte med jod, men er nå på vei nedover igjen. Jeg har hatt en stigende kvikksølvkurve lenge, men nå hadde jeg en forholdsvis lav kvikksølvverdi, så mye tyder på at jeg har holdt på med en del utskillelse av kvikksølv. Men, jeg vil vel ikke si at jeg er helt frisk.
Jeg har gått opp 5-6 kg siden i sommer, i forbindelse med nedtrapping etc, som sitter bom fast, uansett hvor sunt jeg spiser. Jeg har vel noen "stoffskiftesymptomer" fortsatt, men ikke så plagsomt mye. Jeg ønsker vekta ned og ønsker meg litt mer energi enn jeg har. Jeg tror nok ikke jeg er helt i mål med magebalanse, må trolig jobbe mer med det. Jeg har vel en følelse av at jeg har altfor høye kortisolverdier. Dette har jo blitt målt før, og alltid vært for høyt før også, og nå med de utfordringene som har vært, så vil jeg tror at kroppen har vært full av stresshormoner.
Forøvrig tenker jeg også på om jeg muligens har problemer med østrogendominans. Spyttprøver jeg tok for et par år siden tydet på det. Jeg lurer også på om stort forbruk av spirer, f.eks kløverspirer kan øke østrogendominans? Noen som vet? Jeg skal til legen til uka, så hvis noen har noen kloke innspill som jeg bør ta opp med legen, så hadde det vært veldig fint. Eller så ønsker jeg dere en fortsatt god helg. hej2
hej2 Vel, da regner jeg det som offisielt at jeg har sluttet med stoffskiftemedisin. Jeg ga bort boksen min med erfa i går, så får vi håpe at jeg ikke har gjort noe dumt. Legen min var veldig fornøyd med stoffskifteprøvene og mener at jeg ikke kommer til å få bruk for mer medisin. Han sa forøvrig at jeg var litt lav på kalsium, noe man kan bli litt sliten av. Ellers skal jeg ta en urtekur for å få balanse i magen. Til høsten vil jeg få tilbud om en litt større kartlegging av hvordan det står til med hormonene mine. Vel, det var en kort status fra meg. Håper dere får en fin 17. mai feiring i morgen. vink11
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
Forøvrig tenker jeg også på om jeg muligens har problemer med østrogendominans. Spyttprøver jeg tok for et par år siden tydet på det. Jeg lurer også på om stort forbruk av spirer, f.eks kløverspirer kan øke østrogendominans? Noen som vet? Jeg skal til legen til uka, så hvis noen har noen kloke innspill som jeg bør ta opp med legen, så hadde det vært veldig fint. Eller så ønsker jeg dere en fortsatt god helg. hej2
Rødkløver inneholder mye planteøstrogen.
Det er skikkelig tankevekkende det du får til, altså.
Jeg kjenner at jeg har vanskelig for å forholde meg til det, for det er litt vondt, med tanke på hvor jeg er selv ... iom at jeg ikke kjenner at jeg orker å gi meg i kast med mer sånn prøving nå... Samtidig er det godt å vite at det kan være flere muligheter der ute, om det skulle bli vanskeligere for meg med medisin enn det er idag.
Og jeg gleder meg helhjertet for deg. Og håper du vil fortsette å holde tråden din oppdatert innimellom. hjerte1
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Karatekid
hej2 Vel, da regner jeg det som offisielt at jeg har sluttet med stoffskiftemedisin. Jeg ga bort boksen min med erfa i går, så får vi håpe at jeg ikke har gjort noe dumt. Legen min var veldig fornøyd med stoffskifteprøvene og mener at jeg ikke kommer til å få bruk for mer medisin. Han sa forøvrig at jeg var litt lav på kalsium, noe man kan bli litt sliten av. Ellers skal jeg ta en urtekur for å få balanse i magen. Til høsten vil jeg få tilbud om en litt større kartlegging av hvordan det står til med hormonene mine. Vel, det var en kort status fra meg. Håper dere får en fin 17. mai feiring i morgen. vink11
Så hyggelig å høre😃 Hvordan føles formen sånn generelt? Har du fått mer energi? Og hva med vekten du skrev om i forrige innlegg? Masse lykke til videre!