Tusen takk for svar Nora
Skulle ta noen prøver som skulle sendes til Bergen det er Thry. peroks. antistoff.TPOAs og TSH reseptorantistoff.
Jeg skal avgi rapport når jeg har vært der.
Printable View
Tusen takk for svar Nora
Skulle ta noen prøver som skulle sendes til Bergen det er Thry. peroks. antistoff.TPOAs og TSH reseptorantistoff.
Jeg skal avgi rapport når jeg har vært der.
Har du ikke fått tatt dem før cat?
Anti TPO, TRAS er jo helt vanlig å få tatt når man skal få diagnose. Synes det er merkelig om du ikke har fått tatt noen av dem før. Men leger er noen rare dyr..
Nora: Hva er forskjell på Thyr.perox antistoff og TPOAs. Er ikke det den samme prøven?
Samme prøven.
For TRAS fins det forresten to typer prøver og den ene er ikke standard. da prøver de på hamstervev eller noe sånt...
Har oppled at labben har skiftet navn på resultatene når de tar i bruk et nytt kit fra samme eller en annen leverandør med litt andre referanseområder, slik at resultater på pc-en hos legen ikke skal komme i samme linje når referanseområdene er forskjellige.
Derfor regner vi ofte om til prosent, først da gir de mening.
Altså de bruker gjerne en annen forkortelse hver gang de skifter leverandør.
Men jeg må innrømme at det kan være veldig forvirrende på pasienter at det florerer med diverse navn på det samme.
Jeg er så trett og har stort sett sovet i ett i 2 dager nå. Jeg tok prøver for ikke så lenge siden og de var helt fine med T4 i øvre referanseområde. Spesialisten jeg var hos var imidlertid ikke fornøyd fordi TSH var for lav og der var de veldig opptatt av referanseområder fikk jeg høre. ( legen min har sat at TSH vil være lav når jeg får behandling).
Så¨jeg burde vel ha det fint, men som sagt så er ikke det tilfelle. Føler meg oppgitt og har mest lyst til å gi opp bare godta at det ikke blir bedre. Kanskje det blir lettere da.
Alle forslag mottas med takk.
Har du kanskje ME? Tåler du ikke sol og lys kanskje? Blir dårlig av varmen? De med sliten binyrer blir veldig slitne av varme også.
Har du ikke drukket nok vann?
Har du noen andre symptomer ved siden av tretthet?
takk for svar
Jeg har ikke drukket vann i det hele tatt fordi jeg liker ikke vann. Men jeg drikker andre former for væske. Ellers så er det sant at jeg blir dårlig i varmen. Det gjør meg ikke noe at det er lyst ute,men varmen er plagsom , men i dag har det jo ikke vært så varmt da.
jeg har ingen andre symptomer enn denne fryktelige trettheten.
Tipper det er varmen og at du har glemt å drikke nok, kanskje. Jeg blir selv ikke tørst. Kanskje det er noe sånt.
Jeg fortalte til endokrinologen at jeg hadde hatt blødninger da jeg skulle kutte ut Armour for en periode etter ordre fra legen. Disse blødnigene som jeg vel har fortalt om før var fra nese, munn,magen, underliv og i huden som små blå flekker.
Først sa hun at det ikke hadde noe med hypotyrose å gjøre , men så fant hun ut fra en bok at det kunne oppstå endirnger i blodlevringen. Er det noen som vet hvor farlig dette er? Jeg blødde masse fra magen og flere håndklær med blod fra nesen. Så ikke ut med alle disse blå flekkene over alt.
Kan nok være noe i det Nora sier. Det er utrolig viktig å drikke masse når det er varmt.
Tretthet er jo en ganske generell symptom som det finnes utallige årsaker til. Hvis ikke det gir seg så burde du jo ta det opp med legen.
Skjønner at du får lyst til å gi opp. Har vært innom den tanken mer enn 1 gang selv! Hold fast og ikke slipp taket. Du er bare litt sliten av lete etter løsningen akkurat nå. Ikke gi opp!
Det heter aquired von Willebrandt syndrome og er neppe bra..... en på forumet i england fikk et skriv fra hematologen om a t det var viktig at hun ble holdt på en høy dose thyroxin for å unngå dette.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entre ... t=11292187
Jeg har økt dosen ganske mye og akkurat nå har jeg det veldig fint. Trenger faktisk ikke hvile middag for første gang på lenge og får faktisk gjort noe her i huset selv om det er kjempetravelt på jobb.
men jeg er veldig redd for å bli overdosert og bli dårlig. Ikke vil jeg gå å ta prøver heller, for det kan være at jeg har det fint selv om prøvene ikke er fine og jeg er litt lei denne prøvetakningen nå.
Det er jo likevel ingen som bryr seg om hvordan jeg har det det er bare prøvesvarene som teller og da ser jeg ikke helt vitsen. Men om noen har noen tips til tidlige tegn så vil jeg gjerne høre det.
På forhånd takk. :D
Jeg slet også med redsel for overdose. Den er jeg kvitt nå. Har funnet ut at den ikke finnes.
Jeg har prøvd en gang på Levaxin, men klarte bare ikke gå på så mye - det er så jævlig. Og så var det bare å hoppe over dosen en dag så var det ok igjen.
Tror nesten jeg vil mytifisere utsagnet overdose når det gjelder stoffskiftemedisin. Det tar iallfall mange dager å oppnå dette. En dobbeltdose har jeg da tatt i all glemsommelighet, og kjenner ikke noe til det.
For min kropp kan det se ut som at den trenger å presses med økte doser for å komme opp i en bedre stoffskiftesituasjon. Og når den økte dosen tåles, så må den jaggu presses en gang til !
På den måten er jeg nå kommet opp i 5Grain.
2 uker etter en økning kjenner jeg noen symptomer som kan likne svakt. Jeg blir litt urolig og kan få litt hjertebank etter leggetid. Sikkert også flere dager, men det gir seg. Jeg mener, det har det allfall gjort til nå.
Jeg har hatt dosen siden mitt i mai og vil gå på denne til den er skikkelig tilpasset - det høres jo ikke så sansynlig ut at jeg skulle trenge mere heller da.
Jeg har også kommet til samme konklusjon som deg når det gjelder nytten av blodprøver. Etter min mening forvirrer de mer enn veileder, og de fjerner fokus fra hva som er det viktigste.........
Men cat, du har da vært overdosert før, har du ikke?
Jeg går jo ikke på Amour, men jeg har klart å overdosere meg selv på Levaxin/Liothyronin, og her er noen av symptomene jeg kommer på:
Diare
Enda vanskeligere å få sove, dvs. nærmest umulig
Hjertebank hele tiden
Hodepine
Kvalme hele tiden
Kjempesulten (hele tiden)
Forferdelig indre uro
Første gang hadde jeg det vel i 2-3 uker, hadde jo gått på bl.a. 20 mikrogram Liothyronin om dagen. Andre gang ringte legen fordi prøvene var litt utenfor ref., og jeg kjente det da på kroppen også med bl.a. løs mage. Bare nedjusterte meg litt, så forsvant hypersymptomene. Første gang tok jeg vekk alt jeg hadde økt med i flere måneder fordi jeg da ikke visste hvor mye jeg egentlig kunne tåle, og måtte gå mer forsiktig fram neste gang.
En tanke som slår meg nå, er at kanskje ting man sliter med fra før av blir verre, f.eks. mageproblemer og søvnproblemer. Så man må vel kjenne seg selv godt. Og det som er farlig er jo dette med hjertet, så der må en jo være veldig forsiktig...
Hmm...
Den der med å ikke se på prøvesvarene sine og kun gå etter formen virker ikke for meg.
Eg var ganske trøtt, hadde en del kløe, var svimmel og kvalm og eg tenkte at eg trengte sikkert å øke dosen min. FEIL!!! Eg fikk resultatene mine og de viste at eg var overdosert. Ikke så veldig mye men nokk til at eg ikke hadde det bra. Eg kutta Armour med 30 mg og nå har eg det ganske ok. Eneste som sitter igjen er trøttheten. Men den er jo altid der... Har sikkert og noe å gjøre med en 6 mndr datter som ikke lar meg sove :roll:
En god grunn til å være trøtt det !
Men ellers var trøtthet et av de siste symptomeene som bedret seg hos meg.
På vei opp mot høyere dose tok jeg også prøver og jeg rettet meg etter dem til å beynne med, men jeg ble bare ikke bedre.
Så bestemte jeg meg .......
På vei oppover hente det ofte at symptomer forverret seg når jeg økte, og jeg tenkte jo da at det var påtide å senke dosen igjen.
Det er jo ikke særlig logisk å øke dosen ytterligere når symthomer har forverret seg.
Er glad jeg ikke gjorde det nå.
Jeg har ingen spesielle plager med temperaturen lenger, men jeg frøs også veldig mye før jeg fikk Armour.
Nå er jeg på lavkarbo diett, og tar tilskudd av MCT-olje. http://www.pvldirect.com/products_mct_oil.htmlJeg skrev om MCT under kosthold. Jeg har kjøpt 1/2 liter på apoteket for 180-190 kr. Jeg merker ikke så mye til varmen, men ser tilfredstillende ting med vekten. -3,7 kg siden lørdag. :P Det kan være et blaff, men det er godt likevel. Jeg er ikke sikker på at dette er mirakeloljen for alle, men den kan sikkert hjelpe noen.Sitat:
MCTs Turn Up the Heat
MCTs are burned rapidly in the liver and some of the energy is released as body heat in a process known as thermogenesis. The thermogenic effect is probably the most important reason why MCTs do not get stored as bodyfat. Instead, excess calories from MCTs are converted to body heat, increasing your metabolism and this means you burn more calories per hour. This explains why calories from MCT Supreme 100® contribute less to fat stores than an equivalent number of calories from conventional fats or carbohydrates. Scientific studies have shown that when lipids exactly like those in MCT Supreme 100® are used in place of carbohydrates, body fat stores are lower, and fewer carbohydrates are converted into fat, even in the presence of insulin
Joda Stina jeg har vært overdosert før. Det er derfor jeg ikke vil oppleve det igjen. Sist så merket ikke jeg noe før jeg ble fryktelig syk så jeg lurte derfor på om det var noen tidligsymptomer.
Takk for alle svarene jeg har fått.
Jeg ble overdosert en gang og da fikk jeg veldig hjerteklapp, var varm og svett jeg som ellers alltid er så kald. Jeg ble kjempehyper og fikk store søvnvansker :?
Dette ligner jo på slik jeg definerte "overdosering".
Men det er akkurat slike symptomer jeg var nødt til å holde ut noen dager for at jeg skulle få det bedre.
Jeg synes også at det var fælt og blei redd, og prøvde mange ganger.
Etter en stund jeg fikk det bedre enn jeg hadde det før, og jeg er redd disse sympromene kan være ett hinder for flere enn meg.
Et hinder for å få det bedre.......
Når jeg leser dette tenker jeg at det er "bra" du ble redd n'Finn, og at du tok det forsiktig. Jeg kjenner en som har fått hjerteprobelemer fordi hun ble overdosert på Levaxin og Liothyronin. Da tenker jeg at det er vel verd å være forsiktig og ikke gå med slike symptomer over tid. Men som du sier n'Finn, kan noen få dager med ubehag være verdt det om tingene ikke blir bedre med et eller to eller tre forsøk :)
Ã… være overdosert er ikke godt, kjenner igjen den indre uroen noen beskriver her.
For noen få år siden var jeg svært overvektig og overdosert med de symptomer det medfører.
Legen jeg hadde da mente at jeg bare skulle fortsette på dosen så kanskje jeg gikk ned i vekt, visste ikke at det var farlig jeg, men så ringte en sykepleier fra legekontoret og sa til meg at jeg måtte sette ned dosen min da det er farlig for hjertet å gå på for høy dose. :shock:
Skiftet lege farlig fort, og har nå en lege som følger meg og stoffskiftet mitt nøye opp med hyppige målinger :D
Dette har kanskje ikke noe under lavt stoffskifte å gjøre. Vi pleier jo å sove nok for å si det slik. :lol: Håper moderator kan flytte innlegget om det hører hjemme en annen plass.
Jeg blir gal snart om jeg ikke får sove mer enn ca. 1 time pr.natt. Står opp 0630 og skal være på jobb 0730 og da er det ikke så bra å sovene 0500. Er det noen sovetabletter som vi med hypotyrose skal holde oss unna?
Tar imot alle tips for å få sove.
Dette hører nok hjemme her vel ? Tror mange har det slik.
Har du testet kortisolets døgnvariasjonen ?
Kan hende faller det ikke nok til at du får slappe av ?
Glemte å svare på det med sovetabletter jeg da.
Det har jeg mine prinsipper og svaret er sterkt preget av dem.
Jeg bruker ikke kunstige midler i det heletatt. Har blitt sånn etterhvert. Før gummla jeg i meg alt en lege la foran meg, men slutt i 1986.
Nå ikke engang en dispril.
Hva er vitsen ? Den svake smerten som en skarve dispril er istand til å dempe klarer jeg å holde ut til det går over. Brennsikkert !
Og sovemidler er enda verre - uansett om de er på a eller b eller c lista vil disse overta naturlige funksjoner og dekke over symptombildet slik at du ikke finner ut hva som egentlig er galt.
Feks. Du har stive binyrer og kortisolet senker seg ikke tilstrekkelig til at du får sove. Så begynner du med sovemedisin og får sove - en stund. Så må du ha noe strerkere osv.......
Og dine stive binyrer er glemt.......
Ok - ikke sikkert at du kan gjøre noe ved selve problemet.
Da kan en nesten forsvare å bruke noe kjemisk, men det er mangt å mye en kan forsøke først - før en bruker balltre på hjernen sin........
Men kua er ikke helt hellig......
Jeg gjør jo noen unntak da - har jo måttet erkjenne nytten av N-saids og jeg har jo forsøkt mye - og forkastet mye - syns jeg.
Jeg får problemer med å sove hvis jeg er for høyt dosert. Det trenger ikke være mye.
Når på dagen tar du tablettene?
Ang sovetabletter av typen b-preparat, så er det avhengighetsskapene og jeg ville i hvertfall ikke brukt det selv.
HeiSitat:
Opprinnelig skrevet av n`Finn
Hva er kortisolets døgnvariasjon? Jeg har problemet at jeg blir aldri trøtt før langt på natt. Legen mente det var forsinket søvnfasesyndrom, mulig det, er i alle fall grundig lei av det.
Sliter litt med den forklaringa Bille.
Jeg vet ikke hva det kommer av og hva som styrer dette, men antar at dette er hypofysestyrt.
Denne skal jo hente inn info fra forskjellige sensorer i kroppen - ofte fra hypotalamus og reagere på disse ved å sende ut styringshormoner.
Bla skal den jo også sende ut melatonin - vårt eget sovepulver. http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541 når dagslyset minker.
Kanskje er det i hjernen den store feilen ligger ?
Kortisol kalles et stresshormon.
Det er et hormon som setter oss istand til å mestre stress. Det får oss til å holde ut fysiske anstrengelser og skal kunne tidobble sin produksjon poå et øyeblikk.
Det er styringshormonet ACTH som produseres i hypofysen som styrer kortisolproduksjonen.
ACTH virker og har samme oppgave i binyresystemet som TSH har i skjoldkjertelsystemet.
Mange tror det går å lure systemet ved feks å ta melatonin kunstig.
Der står jeg av - hvis ikke problemet etter lange nitide undersøkelser kan fastlå at det er dette som trengs.
Ã… innføre melatonin i et nogenlunde fungerende system blir det samme som å gi en frisk person thyroxin. Systemet stenger da av sin egen produksjon og da dette er døgnvariabelt er det et meget kilent system som griper mangsidig inn i kroppens funkson og vi vil merke dette på andre områder etterhvert.
ACTH produseres forøvrig syntetisk og brukes i synacten-tester på hormonlaboratorier for å se om kortisolproduksjonen fungerer.
Hjerneforskning er jo er prioritert område og har vært det i mange år. Det har ikke kommet så veldig mye jeg forstår av det, men det kom en ganske oppsiktsvekkende Svensk oppdagelse nylig.
At MS er en autoimmun sykdom som angriper hjernen, og at det er en genfeil som er årsaken til at dette skjer.
Her jobbet man etter en teori som tilslutt slo til.
Dette får jo konsekvenser for forståelsen av autoimmune sykdommer og kanskje vi - om noen år - for en gangs skyld kan si :
Hva var det vi sa !
Her er det mye spennende ;)
Ja, det har jeg trodd lenge - ettersom jeg har problemer med stoffskiftet, forsinket søvnfasesyndrom, null regulering av temperaturer (reguleringssenteret ligger i hypothalamus, tror jeg, i alle fall i hjernen en plass) og sikkert mer tull med hormonene. Og - mye av det har jeg hatt helt siden jeg var liten - spesielt dette med søvnen. Og når du ikke får dyp søvn, så er det så mange andre hormonbalanser det går ut over. Har tenkt en del på dette - hvor begynte egentlig all elendigheten? Og jeg lurer på om det med søvnen kom først, så lavt stoffskifte, så temperaturintoleranse, så alltid uregelmessig menstruasjon, så bare verre og verre i alle hormonbalanser - til sist urolig verk og utmattelse.Sitat:
Kanskje er det i hjernen den store feilen ligger
Jeg kan ikke si at det ikke er riktig det n'Finn forteller om Melatonin, men hvis det forsinkede søvnfasesyndromet blir så ille at man snur natt og dag, så kan man justere det tilbake ved hjelp av dagslyslampe og Melatonin. Hadde jeg ikke brukt dette i mange år nå, så hadde jeg ikke vært oppe kl. 12.00 på dagen ei gang - men da hadde jeg lagt meg og stått opp kl. 20.00 på kvelden. Så man må vel veie ondene opp mot hverandre? Det samme gjelder B-preparater for søvn. Tar heller ikke dispiril og lette smertestillende av den simple grunn at det overhodet ikke virker. Da tar jeg heller noe "ordentlig" som virker, slik at jeg av og til kan få noe lindring. Noen kan ha effekt av Sarotex som søvndyssende om kvelden - og muskelavslappende. Det er et antidepressiva som ofte blir brukt på denne måten. Jeg har dessverre intoleranse for denne typen legemidler, for de er i alle fall ikke vanedannende, og t.o.m. institusjoner som er mot sovemedisiner og slikt, godtar disse.
Men det med forsinket søvnfasesyndrom - hvorfor har vi det? Kan godt være slike "stive" binyrer som n'Finn snakker om. Og stive - betydde det at kortison-nivået ikke varier i løpet av et døgn som det skal, var det slik? At det skal være lavere på kvelden slik at vi får sove, og høyere på dagen slik at vi kan våkne og fungere - og det er det da ikke i dette tilfellet?
Selve søvnen er bra når jeg først har sovnet. Føler meg stort sett opplagt når jeg våkner. Problemet er å bli trøtt til anstendig tid :lol: Har lyslampe, men synes ikke den virker spesielt bra på meg. Har også prøvd melatonin, men heller ikke det har positiv virkning.
Har gitt opp å sove til "normale" tider, jeg! Jeg sover når jeg er trøtt, uansett når på dagen det er - bortsett fra om jeg skal noe, da. Så jeg sover stort sett ikke mer enn 4-5 timer om natta, og så sover jeg heller et par-tre timer i løpet av dagen/ettermiddagen. Det fungerer faktisk veldig greit for meg, ettersom jeg ikke tåler sovemedisiner. Men jeg forstår jo at ikke alle er i en slik familiesituasjon at de kan gjøre som meg.
Jeg kom på et lite triks, som noen ganger hjelper meg;
Slapp av i hendene.
Man skal jo slappe av i alle musklene når man prøver å sovne, men det er vanskelig når man er stressa og anspent, eller har smerter. Hold fokus på hendene, pass på at de er slappe; det vil etterhvert føles som de "eser ut" og begynner å sveve. ..
Det virker det som det roer ned hjernen. Det er jo nokså logisk; hjernen og hendene samarbeider tett hele dagen, og slappe hender gir signal til hjernen om å logge seg av, liksom.
Lykke til. :wink: God natt.
Pasienter med TSH under 10 har ikke hypotyrose.
Han skulle tvinges til å spise NeoMerc så han fikk 10 - bere i et år eller så.......
desp1 Helt enig. Denne påstanden kommer forøvrig fra en kvinnelig endokrinolog, så hun har jo faktisk litt større sjans enn en mann til å få det selv også. Skulle fått prøvd det selv ja med en T4 på hva skal vi si 6? eller litt lavere kanskje.
Da følger du ikke mye med i timen!
Hva skal jeg si da, som ble medisinert med en TSH på 4? Det hjalp meg hvertfall....
Det er det de lærer på skolen, og det er alment godkjent at slik er det. Uansett hvor dumt vi synes det høres ut. Jeg er sikker på at de fleste av oss først fikk diagnosen etter vi hadde vært over 10 på TSH - Sånn var det i mitt tilfelle. Hjalp ikke å ha nesten alle tegnene i boken før det nei...
Nå er jeg temmelig desperat. Apoteket har klart å rote bort resepten min og her sitter jeg med bare tabletter til onsda.:( er jo litt min feil også som ikke har fulgt helt med. Dette skal bli kjekt tenker jeg. Ringte på apoteket og spurte joda det kunne gå fra 1 uke til 14 dager det. Hvor lenge må dere vente fra dere bestiller til dere får medisinen? Er det eventuelt noen som har medisin å låne meg? Lover å sende tilbake alt sammen. Jeg reagerer fort om jeg ikke får medisinen min , og har nettopp vært sykemelt så nå er jeg temmelig fortvilet her.
På vitus apotek får jeg det dagen etter hvis jeg ringer før 11. Hvor bor du?
Jeg bor i Stavanger. Får dem i alle fall ikke dagen etter. Hun sa fra 1 uke til 14 dager.
Hvis apoteket har rotet bort resepten din får de gjøre rett og sjel for seg ved å bestille og la deg få medisin, så blir dere enige om at enten ordner de selv opp når de finner den igjen, eller du kan skaffe en kopi fra legen din.
Jeg har fått uten resept før, de ringte legen og fikk bekreftelse på at han hadde skrevet ut og den var underveis i posten.
Legen kan også fakse den direkte til apoteket.
Hvis ikke de klarer å tenke ut dette selv får du hjelpe dem litt ved å foreslå det, og så velger du kanskje et annet apotek neste gang.