Sv: Erfa Thyroid og erfaringer.
Det vet jeg sannelig ikke Damen, og det er jo ikke sikkert dine symptomer har de samme årsakene som mine symptomer heller... Men det jeg vet er at jeg har ganske stramme muskler i nakke og skuldre, og ved en anledning hadde jeg stramme muskler og muskelverk i hele kroppen, da grunnet stress og underdosering... Jeg går og innbiller meg at jeg har det værst mht. muskelverk og symptomer i de musklene jeg har strammet/overbelastet ubevisst pga stress.. Men det stemmer jo ikke overens med dine hender, men jeg har mye smerter i hendene ved underdosering, stress, og nå i oppstartfasen med thyroid..
Tja... hva skal en gjøre med det da...
Jeg er i hvertfall 100 % sykmeldt nå, tar det veeldig med ro, og stresser veeeldig lite...Samtidig trener jeg hver dag ca 45 min - 1 time, men ikke hvis jeg kjenner at kroppen ikke orker det... Om det er trening og avstressing i forbindelse med opptrapping på medisiner som har hjulpet, eller om det faktisk er kroppen som etter litt tid har vent seg til mere t3 (el. andre stoffer) det vet jeg ikke...
Har også gått over til lavkarbo kosthold med mye proteiner og fett, men det har vel du også gjort?
Har også startet friskt opp med jerntilskudd og b - vitaminer... Og o2 må vel musklene ha for å bedrive stoffkifteprosesser, så det kan jo også hende musklene er mere fornøyde nå..
Jaja, mye antakelser.... Det er i hvertfall sikkert at noe skjer i kroppen uansett..
En kæinn lure sa kjærringa, da hu såg mænn sin nakjin.:wink: Hehe..:mrgreen: Det er mye en kan undre seg over som en ikke riktig kan skjønne, som går på et vis likevel. xx9
Jeanette
Jeg skal ta blodprøver til uka, tenker jeg, bare for å se om fT4 har rast nedover
hvis den kan være synderen......
Jeg er av dem som må over refområde, så mulig den er blitt lav.....
Hvis det kan ha noe å si overhode, da!
Stive muskler er vanlig hos stoffskiftepasienter. Hos meg kommer og går det helt ulogisk. Først hadde jeg det bare i akilleshelene når jeg våknet om morgenen, nå stivner jeg i hele kroppen. Har ikke funnet noen kur for det der :cry:
1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
1/2 grain Thyroid erstatter mellem 37 - 50 mcg Levothyroxin natrium
1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium
1 1/2 grain Thyroid erstatter mellem 111 - 150 mcg Levothyroxin natrium
2 grain Thyroid erstatter mellem 148 - 200 mcg Levothyroxin natrium
3 grain Thyroid erstatter mellem 222 - 300 mcg Levothyroxin natrium
4 grain Thyroid erstatter mellem 296 - 400 mcg Levothyroxin natrium
5 grain Thyroid erstatter mellem 370 - 500 mcg Levothyroxin natrium[/I]
Hei Jeanette; jeg skal presentere for fastlegen at jeg tar Thyroid og må legge frem noen omregningstall så han skal skjønne litt. Kan jeg spørre hvor du har disse tallene fra?
Beklager forresten at jeg avbryter midt i stive muskler- samtale her. Men sitatet ovenfor er hentet fra denne tråden så håper det går greit. For øvrig kan jeg legge til her at jeg kjenner stivhet i nakke og skuldre. Det kommer og går litt. Trening gjør det litt bedre, men jeg bør ikke trene når musklene er som stivest, så gjør dette når musklene er ok nok. Ellers har jeg ikke merket noe endringer i musklene etter jeg begynte på Erfa for tre dager siden.
Berit.-)
Hei du! :)
Fikk tak i den her på forumet. Anisa la den ut i en tråd en gang. Siden jeg ikke vet hvordan jeg legger inn link for poster her på forumet har jeg tillatt meg klipp og lim :) :
Sv: HJELP til overgang fra Levaxin til Erfa
--------------------------------------------------------------------------------
Mere: How To Switch From Levothyroxine To Thyroid
Det er ikke nødvendigt at veje micrograms/grain på guldvægt mht. hverken egen dosering, eller de små forskelle mellem Erfa Thyroid og andre Thyroid-produkter. De har ingen signifikant betydning for den enkelte, selv om mange forsøger at regne sig frem til nøjagtige T4/T3-ratio ved overgangen til Thyroid'er. Erfas egne anvisninger findes her: nederst i "Table II Thyroid". Men ellers er en supernøjagtig omregning umulig fordi vi alle konverterer T4 til T3 med individuelle variationer, alt efter hvor længe vi var syge, eller hvor gamle vi er, om vi er mænd eller kvinder, om vi har andre sygdomme, om vi har større eller mindre muskelmasse, eller om vores fordøjelse er super eller kunne blive bedre... etc. etc.
Forest Labs (producent af Armour) angiver ret store intervaller for Thyroid's "dækning" af levothyroxin-doseringer:
1/4 grain Thyroid erstatter mellem 18.5 - 25 mcg Levothyroxin natrium
1/2 grain Thyroid erstatter mellem 37 - 50 mcg Levothyroxin natrium
1 grain Thyroid erstatter mellem 74 - 100 mcg Levothyroxin natrium
2 grain Thyroid erstatter mellem 148 - 200 mcg Levothyroxin natrium
3 grain Thyroid erstatter mellem 222 - 300 mcg Levothyroxin natrium
4 grain Thyroid erstatter mellem 296 - 400 mcg Levothyroxin natrium
5 grain Thyroid erstatter mellem 370 - 500 mcg Levothyroxin natrium
Og selv om f.eks. jeg selv brugte kun 100 mcg Eltroxin - bruger jeg nu Thyroid der svarer til 148 - 200 mcg gammel Eltroxin om sommeren, og 222 - 300 mcg gammel Eltroxin om vinteren. Uden skygge af overdoseringssymptomer jeg sandsynligvis ville opleve hvis jeg brugte f.eks. 300 mcg Eltroxin. Thyroid opfører sig fysiologisk anderledes end syntetisk T4 og hvad man har godt af, af den første, kan man måske ikke omsætte symptomfrit af den sidste.
Der er ikke nogen anden vej, end med udgangspunkt i producenternes anvisninger for "mellem mindst og mest" - at prøve sig frem, indtil man finder sin egen, personlig dosering + lærer at småjustere undervejs mht. årstider, influenza, stressede perioder på job, i familien eller i skole osv.
Det er ikke muligt at opstille 100% nøjagtig, universel formel for konvertering af sit hidtidige dosering af syntetisk T4, til dosering af Thyroid USP. Man må nøjes med omtrentlige guidelines og resten må man erfare sig til hen ad vejen, uanset at man måtte opleve evt. ubehagelige symptomer i processen. Det må man tage med. Det er netop symptomerne (eller udeblivelse af symptomer), der fortæller om vi er på rette vej, eller om der bør justeres op eller ned, eller slet ikke.
God nat
P.S. Forresten ingen grund til at fortvivle eller lade sig forvirre af, at nogle måleenheder angives i µg, mens andre angives i mcg.
µg og mcg er det samme: 1 µg = 1 mcg.
F.eks. 16 µg T3 = 16 mcg T3
Hej Finn,
Jeg er meget forvirret over dosis angivelser for erfa :(
Du skriver at 2 grains svarer til 74 mcg euthyrox ?
Sidst i denne tråd skriver en bruger at 1 grain modsvarer 74-100 mcg euthyrox.
Så er der denne tabel:
<http://thyroid.erfa.net/index.php/en...ld-i-take.html
Som viser at 1 grain er 100 mg ??? Skulle vel være mcg ?
Jeg spørger fordi min plan er at skifte over fra euthyrox til erfa her om meget kort tid. Jeg er pt. på 100 mcg euthyrox, som er for lidt og egentlig skulle jeg øge dosis til 125.
Hvilken dosis erfa mener du jeg skal starte ud på ?
Mange hilsner Mikkel
Hej Mikkel :)
Se i tabellen herover.
Jeg selv brugte 200 µ Euthyrox og fik derfor et udgangspunkt på 125 mg Erfa, altså 2 såkaldte grains.
Du står vel her (fra skemaet ovenfor) :
vink11 Nielsigne
Hej NielSigne,
Tak for hjælpen. Det var bare Finn der på side 7 havde postet en anden tabel, der siger noget helt andet ?
Jer der tager erfa, spiser i det hele om morgenen ? Jeg skumler lidt i at tage 1 grain morgen og så 1/2 grain inden aftensmad ? Bare for ikke at få granatchock over t3 tilførsel, eller er mine spekulationer unødvendige ? Jeg kan tilføje at jeg ikke har haft det godt med store pludselige stigninger af euthyrox... Det gør mig ekstremt hyper psykisk, men stadig hypo fysisk :/
Mange hilsner
Mikkel
https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=10568
Denne tråden sier litt om tablett innholdet i Erfa. Ikke mer enn drøyt 6 uker siden jeg selv byttet over, så jeg skjønner forvirringen din. Ikke tenk grains...du blir bare forvirret. Ikke tenk mg, da blir du enda mer forvirret. Grunnen til at man lett blir forvirret er at noen snakker om 125mg Erfa tabletter og noen snakker om 60mg Erfa tabletter. Og halvparten av 125 er tross alt ikke 60...da blir det forvirring.
Tenk bare på hvor mye T4 og hvor mye T3. En Erfa 60mg inneholder 35mcg T4 og 9mcg T3. Hvis du skal regne om T3 til å bli T4 må du gange med 4. Altså 9mcg T3 X 4 blir 36mcg T4. Ikke at det er et entydig korekt bilde, men det hjelper å regne slik når man skal bytte medikament å finne rett dose.
Jeg tar en dose kl 0630 og en dose kl 1400. Vær forsiktig med å ta T3 sent på kvelden. Det kan gå utover nattesøvnen.
Lykke til.
En overgang til en annen hormonkilde vil nok kunne gi litt turbulens til man finner rett dosering.
Jeg syns ikke du skal frykte en overgang til Tyroide hormoner så meget.
De fleste tåler godt litt ekstra T3 som man kan få hvis man følger ERFA's råd og skifter rett over fra sin vante dose til 125mg ERFA.
Etter noe tid vil 125mg nok vise seg for liten. Så er det en fordel at også ha tabletter i 60mg. De er lettere å dele for å tilpasse dosen.
Skulle det vise seg at du er av de få som reagerer på den ekstra T3 i starten, er det bare å hoppe over en dose. Man reagerer jo fordi kroppenb har rikelig.
Dosen anbefales som en morgendose.
ERFA anbefaler ikke flere doseringer.
Er man følsom i starten kan man dele dosen, men siste dose bør ikke tas senere enn kl2-3. Etter en tid bør en forsøke om ikke en morgendose fungerer.
Så er det noen som vil ha enda flere doseringer enn 2, men jeg vil jo anbefale at du regner deg til flertallet i utgangspunktet.
Så får eventuelle tilpassniinger komme ved behov.
Utregninger og fabuleringer om hvor mye syntetisk T4 ekvalerer Tyroide hormoner er individuelle.
De fungerer forskjellig og du vet jo ikke hvordan du skal ha det. Det er jo ikke innholdet i tabletten som teller, men hvor mye dine tarmer evner å ta opp av det som finnes i tabletten.
Tyroide T4 hormoner har høyere opptaksprosent enn syntetiske.