Jeg trenger refereanseområder for t4 (er vel ft4 etter tallet å dømme) og ft3.
Men 13 ER lavt for oss.
TIBC er det jernbindningskapasitet? min var over referanseomr.
Printable View
Jeg trenger refereanseområder for t4 (er vel ft4 etter tallet å dømme) og ft3.
Men 13 ER lavt for oss.
TIBC er det jernbindningskapasitet? min var over referanseomr.
Tusen takk igjen Nora!
Referanse for S-T3-FRITT er 2,6 - 5,7
Referanse for S-THYROXIN-FRI er 9 - 24
S-anti-TPO 0 -35
S-TSH 0,35 - 4,70
S-VITAMIN B12 115-600
S-FERITIN 10 - 150
B-HB 11,50 - 15,50
Flere referanser har jeg ikke. Hvorfor er det ulike rammer? Dette forstår jeg ikke? Kan jeg i teorien være bedre hvis jeg bor et annet sted? Et utrolig tåpelig spørsmål, men dette er rart!! :oops:
Forskjellene kommer far de forskjelllige testkits de bruker. Man må bruke referanseområdet for den testen det gjelder, siden de kan vise forskjellige tall.
fT4 = 13 9 24 26,67 %
fT3 = 3,9 2,6 5,7 41,94 %
det var ikke så høyt. Vanligvis må vi ha dem i øvre halvdel. Altså over 50 %.
Hvis det var etter at du var litt syk så må du jo se bort fra denne prøven, det fins noe som heter NTI og da blir våre resultater lave i en kort periode.
Jeg vet ikke hvorfor dine tall er gått ned.
De gamle så slik ut:
Results Range Low Range High Percent
T4 = 22 9 24 86,67 %
T3 = 6,9 2,6 5,7 138,71 %
Så du må selv føre logg og legge merke til hvor du må ha dine verdier. Legen kan ikke vite det.
Har de testet deg for hemokromatose, eller er ferritin ikke høyt nok for å få den testen? Du er jo over, men referanseområdet for menn an være høyere.
nora
Takk igjen Nora. Hjelper ikke å skrive logg og tro at legen "ikke vet det". Fikk snakket med han på tlf i dag. Jeg ringte for å få utskrevet resept på Liothyronin. Jeg forklarte at jeg har gått i 9 mndr med ulike målinger, men kroppen er og blir den samme - med kroppsverk og hjernesvinn osv. Jeg spurte høflig om det ikke var på tide å få prøve noe annet?? Han er rimelig grei og sa at det kan jeg nok få, men "personlig tror jeg ikke det hjelper deg"!! :twisted: That`s it!!
Er ikke sjekket for hemokromotose. Jeg er kvinne så jeg skjønner at jeg har forhøye verdier. Må få komme med en parents her. Som du har lest har jeg tatt hårmineralanalyse. Og der fulgte med en boks jerntabletter!! Jeg spiser de ikke! Vil ikke ruste opp innvendig.
Ellers lurer jeg på hvordan jeg kan vite om jeg har det bra med T3 og T4 når blodprøvene og kroppen ikke samsvarer. Tar kanskje noe mer tid. Jeg har ikke klare symptomer som f.eks det du skriver om at du mister hår. Alt er det samme hele tiden. Men spent på dette med Liothyronin.
Bør jeg sjekke for hemokromotose tror du? Begynner på bli litt engstelig. Sjekket litt på nettet. En lei sykdom den da!!
Sorry Nora :oops: glemte å si at jeg forstår det du skriver om referanseverdier. Jeg kan ikke si at jeg var bedre den 30.03 med T3 6,9 og T4 22 enn den 01.06. med T3 på 3,9 og T4 på 13. Men inne i hodet mitt er der noen som sier at jeg bør opp igjen, så derfor spiser jeg mer enn det legen foreskriver. Han gjetter og jeg gjetter.
Fantastisk at jeg forstod det med referanseverdier og at vi bør ligge i det øvre sjiktet! Psykisk var det godt å se målingene den 30.03 og en tilsvarende nedtur 2 mndr etterpå. Litt rart når kroppen tydeligvis henger etter. Når normaliseres dette egentlig? Man må vel gå ganske lenge på samme dose?
Hvis du har noe annet som foregår, bihuler eller noe, så vil kroppen din sende ut cytokiner etc som forstyrrer alt sammen. Kalles NTI.
Da blir TSH og ft3 lavt og etterpå spretter alt opp igjen og etterpå blir alt normalt igjen etter ialt 6 uker.
Så man kan muligens ha tatt prøve et sted i den perioden og verdiene kan være misvisende for dosen man tar.
Lurt å sjekke for noe annet også, slik som hemokromatose. Det er en gentest. Hypo kan teoretisk sett maskere for hb-verdien slik at den ikke er høy.
Det med doser og blodprøver:
Først er det lurt å optimalisere dosen, og det skjer vanligvis når ft4 og ft4 er i øvre halvdel. Hvor, det er individuelt.
Møtte en som var ok med en ft4 akkurat under midten, men de andre må ha den minst midtveis.
Og en del må ta t3 i tillegg. Noen med fibromyalgi må ha mye t3.
Så hvis det ikke hjelper, kan man prøve noe annet, slik som Armour.
Og få sjekket om det er noen andre autoimmune sykdommer.
Dessuten hjelper selen mange. 200µg om dagen. Hjelper med konverteringen samt senker antistoffene.
Jeg flte meg ikke spor bedre før jeg startet på selen.
nora
Kan ikke si annet enn takk igjen Nora.
Jeg har begynt å ta selen. Såg for en tid tilbake i forumet. Er det viktig når på dagen man tar det? Nært eller langt fra medisintidspunktet?
Jeg skal også be om ny Anti-TPO. Litt lenge siden den sist. Siden jeg har mye kroppsverk og har utelukket div. ved skjelettundersøkelse og reumatisme, så antar både jeg og legen at jeg havner i denne "fibromyalgisekken".
Jeg forstod det slik at for kvinner er den optimale døgndosen med Levaxin 150mg. Hvorfor skriver dere ug forresten? Står ikke det på mine pillebokser, men jeg antar det er det samme. Hvis jeg ved neste måling ikke er kommet i øvre sjiktet igjen, kan jeg da øke dosen gradvis til 150 mg. Skal ikke ta ny prøve før etter fellesferien og da har jeg hatt noen uker på meg til at det stabiliserer seg.
Vekta kryper hg for hg nedover etter at jeg i smug begynte med Liothyronin. Ikke mye ennå, men ikke lenger opp! Kan det bety at den trolig virker positivt for meg også på de andre plagene etter hvert? (De usynlig)? Nå får jeg resept på disse neste fredag da jeg skal til legen uansett. Ville ikke gi meg det over tlf i går. Vel vel....han er ikke så verst allikvel. Negativ, men han lar meg få prøve iallefall!! Likevel synes jeg fortsatt at det er hans oppgave å foreslå dette til meg når jeg forteller han at jeg ikke er bra! Men jeg leser jo at andre sliter mer enn meg med legene sine tross alt. Så jeg får takk pent og neie yndig :)
Fordi Levaxin måles i mikrogram = ug (det skulle stått en lite, rart tegn i stedet for u, en sånn litt nedsenket u med krøll på høyrehalen), ikke i milligram. 150mg er så mye at jeg tror vi hadde dødd av det, gitt.Sitat:
Opprinnelig skrevet av Yvette
Akkurat nå får jeg ikke sjekket, men det står kanskje mcg på boksen? Altså microgram.
Står: 100 mikrogram på boksen min og da er vel "formelen" mcg. Det samme som ug? Jeg som bommer når jeg skriver mg kanskje. Skulle vel skrevet mcg. Finner ikke denne nedsenkede u`en jeg da?? Huff for ei kløne :oops:
alt gr + m gir µ.
Forresten, hunder tar 8 ganger mer thyroxin eller hva det heter for dyr enn mennesker hvis de er hypo.
nora