I "før-klimakteriet", som er de siste årene før mens holder opp, kan utskillelsen av både østrogen og progesteron være ujevn, og verdiene kan svinge både over og under normalen.
Printable View
I "før-klimakteriet", som er de siste årene før mens holder opp, kan utskillelsen av både østrogen og progesteron være ujevn, og verdiene kan svinge både over og under normalen.
Vet ikke helt hva jeg hadde håpet å få ut av oppfølgingstimen med endokrinologen, men uansett kom det bare en postiv ting ut av det - jeg skal ta synachten-test.
Hadde tydeligvis "lest seg opp på Erfa Thyroid" og var så opphengt på at dette måtte jeg ikke bruke!:shock: Dessuten var det helt tydelig at jeg var skikkelig overdosert!!! Hadde jeg ikke hjertebank og ubehag? Ubehag ja, hjertebank nei.. "Hvilepulsen" ved kontorpulten en stresset mandag morgen etter to kopper kaffe er fortsatt ikke over 60.. Vel - uansett var jeg overdosert - ikke rart jeg var i dårlig form med de verdiene! TSH på 0,01!!!:eek: Prøvde å forklare at akkurat TSH ble slik med denne medisinen, men nei - jeg var overdosert! Jeg må starte nedtrapping umiddelbart! Jada.. På spørsmål om han trodde jeg var overdosert basert på de andre verdiene; FT4=12 (12-22) og FT3=5,0 (3,1-6,8), var svaret som vanlig at alle hadde "sitt normalområde" og mitt var sannsynligvis i den lavere enden. Også når jeg er skikkelig overdosert? Nå hadde jeg begynt å irritere noe aldeles forferdelig for herfra var samtalen anstrengt..
Fikk utskrift av blodprøvene som var blitt tatt, bl.a.:
ACTH: 13,3 (2,0 - 11,6)
Kortison: 396 (250-750)
Aldosteron i serum: Ikke målbar (69-800)
Reninakt.: 0,4 (0,2 - 29,0)
Det ble i tillegg målt ortostatisk blodtrykk og det var ikke problemet hos meg.
Har også målt aldosteron i døgnurin og denne var heller ikke målbar.
På spørsmål om man ikke skal ha aldosteron fikk jeg bare villedende svar om at elektrolyttene og blodtrykket var helt fint og at alt derfor var i skjønneste orden. Spurte hva som ville skje om jeg tok Florinef og fikk beskjed om at da kom jeg til å få uheldig høyt blodtrykk og mye (mer enn jeg allerede hadde) vann i kroppen og at det måtte jeg ikke finne på..
Spurte også om ev. enzymdefekt, men den var da enten medfødt eller ikke, og da ville det bli oppdaget mens jeg var relativt nyfødt.. Dette hadde jeg vel lest om et sted ja.. Hadde nok ikke helt styr på dette med enzymdefekter tror jeg da han virket å være låst på 21-hydroksylase, som det sanns. ikke er om det er noe, og ingenting om enzymkomplekset som katalyserer tre reaksjoner fra deoksykortikosteron til aldosteron. Denne typen defekt vil gi lav aldosteron, muligens økt renin, og det kan påvises økt 11-deoksykortisol og kortikosteron i serum. Muligens også 18-OH kortikosteron..?
Diagnose; stress/utbrenthet/ME..? "Har du lest symptomlista på utbrenthet?" Svar: Ja - det har jeg, men i likhet med andre symptomlister som også passer har jeg ikke låst meg på at det er enten det ene eller det andre og det tenker jeg er en sunn innstilling til å finne ut hva det er som faktisk er galt.. Det vil være feil å tenke utbrenthet hvis det er andre ting og?
Får synachten-test og endo. vil gjerne vite svar på kortisol i døgnurin når denne foreligger, så det virker som blånekter binyrediagnose, men er usikker likevel..?!
Herregud så lei jeg er dette nå..:sad:
Synachten-test påviser Addison's eller Cushing's. Alle andre grader af udsving i binyrefunktionen påviser den ikke, fordi iflg. vores skandinaviske skolemedicin findes der ikke andre binyresygdomme end de to. Du har ikke Addison's og du har ikke Cushing's. Det ligger fast, så hvad skal du bruge denne ACTH-test til, i det hele taget? Andet end at lægerne vil (mis)bruge resultatet til, med fornyet styrke at afvise mistanke om nogen form for binyreproblem hos dig.
Mummimamma tro2 Hvad har du håbet at opnå ved at gå i gang med denne udredning? Du må have efterhånden fundet ud af, at den skolemedicinske lægehjælp vil føre dig direkte ind i offentlig forsørgelse på livstid, så hvorfor overhovedet tage denne risiko? Det er jo, og forbliver en kendsgerning, at skandinaviske endokrinologer er ikke i stand til at vurdere og behandle "multi-endocrine" sygdomme. Med denne endokrinolog du har været hos nu, kan man lige så godt lægge sig ned og dø (billedligt talt). :sad:
Takk for svar Anisa!:) Jeg er visst ikke så god på det faktiske innholdet/utbyttet av en synachtentest ser jeg..:oops:
Grunnen til at jeg følger opp dette med endokrinologen er at fastlegen er ved å gå i vranglås over alternative legers oppfatning og behandling, og det er jo fastlegen som sykemelder meg og som jeg også må gå til ved behov for AAP regner jeg med..
Du har nok rett i at synachtentesten sikkert vil vise at "alt er helt normalt".. desp1
Kortisol i døgnurin(april 2013, i 100% jobb siden årsskiftet): 90 (Ref. voksne 45 - 272 nmol/24 timer)
Morgen-kortisol i blod (april 2013, i 100% jobb siden årsskiftet ): 396 (250-750)
Kortisol i døgnurin (div. fra mai - nov. 2012): ..? Finne når jeg kommer hjem..
Morgen-kortisol i blod (mars 2012, 100% sykemeldt i 2mnd): ..? Finne når jeg kommer hjem..
Kortisol i spyttprøver(mars 2012, 100% sykemeldt i 2mnd): Morgen 4,4 og kveld 0,8 (Ref. morgen: 07 – 09: 3,5 - 27,0 nmol/l, kveld: kl. 21– 23: < 6,0 nmol/l)
Har vel egentlig aldri hatt særlig høyt kortisol på den tiden jeg har målt jeg - enten jeg har vært maks stressa eller ikke stresset i det hele tatt :| Burde ikke en stresset person ha høyt?
Forøvrig interessant å lese om han doktorgradsstipendiat ved NTNU som forsker på kortisolets stressende rolle xx9
[QUOTE=Mumimamma;137461]Takk for svar Anisa!:) Jeg er visst ikke så god på det faktiske innholdet/utbyttet av en synachtentest ser jeg..:oops:
Grunnen til at jeg følger opp dette med endokrinologen er at fastlegen er ved å gå i vranglås over alternative legers oppfatning og behandling, og det er jo fastlegen som sykemelder meg og som jeg også må gå til ved behov for AAP regner jeg med..
Vil bare nevne at et privat lege kan også skrive ut en legedokumentasjon i forhold til AAP, det er ihvertfall min erfaring. Verdt å sjekke opp så du kan slippe press fra evt dømmende fastlege. Lykke til!
Takk for svar - det var godt å høre!xx9 DS?
Ja. Gått fint ihvertfall ved oppfølging av AAP. Var på det når jeg begynte hos han. For meg var det veldig godt å forholde seg til en kompetent og lydhør person istedet for å bruke masse tid og energi på leger/spesialister som rett og slett ikke har nok/riktig kompetanse og heller er lite interessert i å høre hva du har å si. Masse lykke til!
Jeg var hos en spesialist som behandlet meg som om jeg var en narkoman som burde komme på avvenning. Så det er ikke enkelt å finne leger det går an å snakke med. Av og til skulle jeg ønske det var som i Tyskland, hvor legene respekterer hverandres forskjellige områder og innfallsvinkler. I Norge er det så mange fordommer og hånlige kommentarer om du bruker en behandling de ikke er kjent med. En gynekolog ble nesten sint da jeg nevnte at jeg brukte bioidentisk østrogen, og ikke den jeg hadde fått derfra mange år tidligere
Takk for svar alle sammen!hjerte1 Jeg er litt treg å svare for tiden pga. all energi som kreves for å holde hodet over vann fra dag til dag..
Ferdig med Synachtentest - merkelig opplevelse..! Ca. ett halvt minutt etter satt syntetisk ACTH fikk jeg ekstreme brekningsfornemmelser, dog uten å kaste opp. Ble sittende med plastposen fra søppelbøtta i fanget.. Ble sakte men sikkert bedre, men fortsatt kvalm da timen var omme og langt utover dagen. Annen "artig" effekt var at måneder med uteblitt mens kom tilbake med renter dagen etter. Mengder! Og skikkelig vondt i magen! Flere som har opplevd noe liknende..? Hva kan dette ev. komme av? Vanlig "bivirkning"?
Går nå og venter på resultatet, selv om jeg er forberedt på "helt normalt"-nyheter..
Ellers så plages jeg med vanvittige smerter i korsrygg/bekken og til å bli sprø av smerter nedover beina.. Dårlig nattesøvn og skikkelig surpotte pga. vondt..:oops::sad:
(32 arbeidsdager igjen til sykepengerettigheter..:| Hvis ikke nødslaktebilen kommer før den tid da..:wink:)
Det er noen desperate dager for å nå frem til ferien.. Den ønskede ferieuka i juni måtte utgå pga. veldig mye jobb som må fullføres før ferien - ja det er nesten som om ferien burde vært avlyst..:|
Venter fortsatt på prøvesvar fra synachtentest uten de helt store forhåpninger. Fastlegens siste innspill da jeg var der var "Det er ikke alt vi greier å finne ut av heller.." Med andre ord har de gitt opp!? Endokrinologen har i sitt forrige skriv skrevet at jeg og fastlegen må samarbeide om å trappe ned stoffskiftemedisinen da jeg har alt for høyt stoffskifte! (TSH=0,01, FT4=13 og FT3=5,8) Kun basert på TSH selvfølgelig.. Tenkte jeg skulle ta med utskrift av svar som Siven fikk fra Aker (https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9186) vedrørende dette, så de kan lese det fra "en av sine egne"! Fastlegen nevnte nedtrapping og føyde på - "..ja, hvis du vil da.." Sa at det var uaktuelt på denne side av manglende sykepengerettigheter i forhold til forverring av allerede ille situasjon og "Det hadde han stor forståelse for". Fikk tatt D-vitamin-prøver, men disse tar visst lang tid å få svar på ser det ut til..?
Fortsetter oppfølging på Heggeli etter ferien. Ellers så har jeg hivd meg på et 30 dagers uttesting av Paleokosthold (steinalderkosthold/lavkarbo helt fri for korn,etc.). Har lest Pål Jåbekks blogg og siden bok om dette og tenkte at Hva har jeg å tape egentlig..? Steinalderkosthold var en av tingene jeg ble anbefalt på Heggeli også uten at jeg den gang greide å gjennomføre det. Tenkte at nå kjører jeg på med dette først og ser om ting "går seg til litt", både formmessig og ev. effekt på de store hovne lymfeknutene sykehuset ikke finner svar på.. Heller kostomlegging enn tarmskylling for min del i hvertfall..
Det er dag 4 på paleokosthod i dag. Vondt i hodet og følelse av melkesyre i kroppen i går kveld og også i dag.. (Hadde forøvrig samme opplevelse da jeg prøvde å drikke et glass med utblandet natron en periode). Og så må jeg tisse hele tiden selv om jeg ikke drikker mer nå enn før.. Det skal visst være en "overgangsperiode", så jeg får prøve å holde ut..
Fortsettelse følger..:wink: