-
Her jeg bor kan vi gå til det andre legesenteret og damene der tar blodprøvene og ordner dem uten at de spør noen lege der. Rekker med rekvisisjon.
Du har jo allerede et legenavn på rekvisisjonen.
Du kan ta denne prøven på labben til en syhehus eller et sykehjem eller et annet legekontor.
Jeg ville selv krysset av for ft3 i tillegg. Vi som tar levaxin etc trenger det også.
Og spesielt vi som tar noen form for t3.
(Noe annet er jo en vanlig screening-prøve på en vanlig pasient som det ikke feiler noe man vet om, de trenger jo ikke en ft3-prøve. Da rekker ft4 og TSH.)
Om det er noen vits i å ta disse prøvene, tja det er et annet spørsmål.
Til binyrer trengs ACTH (skal tappes i plastglass) og S-Na og S-K
og kanskje antistoffene og helst ACTH-stim-test (synacten-test) fordi lavt cortisol først sees i blodprøven hvis man er kommet inn med sykebil pga. addisonkrise. Da er man 4 dager fra å dø av binyresvikt. Før det er det sjelden at det er lavt cortisol i blodprøven, og man blir avfeid med at det er målefeil allikevel fordi man er fremdeles oppegående.
nora
-
Du bruker nok ikke noe mer av thyroxinlageret ditt når du anstrenger deg ekstra.
Stoffskiftet er derimot ansvarlig for å åpne for oxygen til cellene, og hvis ikke de får den oxygenen de trenger skapes slaggstoffer som gjør oss støle og trette.
Slike turer er bra for å trene opp kroppens evne til å skaffe cellene energi, men det koster oss med lavt stoffskifte mer enn hos andre.
Likevel trenger vi det nok mer enn andre.
-
Den likte jeg :D håper og ber om at cellene åpner for oksygenet. Og JA - det koster :!: Er det mørbanket du blir du også Hansen?? Er ennå ikke sikker på om det er sykdommen eller medisinen som smadrer??
-
hei Yvette!
Bare kryss av for noen prøver til om du synes de må taes, så går du på laboratoriet på sykehuset i Ålesund og får tatt de. Det er nemlig du som betaler alle analyser, og går du til legekontor må du betale for prøvetakingen, men på sykehuset tar de ingen ting om de ikke sender regning til Balder da. Der er det du som betaler også for legens vurdering av prøvesvarene. Jeg ser ingen grunn til at du ikke kan sette på fT3 også. :? Lykke til.
liisa
:shock: Jeg glemte å si progesteron også!!
-
Yvette, kanskje Knobel tror det er egentlig noe annet enn stoffskiftet hos akkurat deg, siden han ikke legger så mye vekt på stoffskiftet i ditt tilfelle. Kunne vært greit å få en forklaring av ham.
(men vi vet jo at opptaket av mineraler og vitaminer for eksempel er dårlig hvis man er hypo. Da er det bedre å ta levaxin eller noe enn å pøse på med dyre vitaminer som pasienten må betale mye for)
-
Takk for tilbakemeldinger. Ja Nora - han gav uttrykk for det i min første samtale med han, etter at han hadde mottatt brevet med alle prøvesvarene. Han sa at han ikke ville satt meg på Levaxin med de prøvesvarene, og det forstår jeg ikke etter alt jeg har lest her. Jeg gjentar meg selv igjen:
fT4=12 (8-24)
fT3=4,3 (2,6-5,7)
TSH=4,82 (0,35-4,70)
Symptomer var stivhet i ansiktet, ikke trett, men giddaløs, konsentrasjonsproblemer (merket det spesielt på jobben), måtte lese ting om og om igjen, det som tidligere var lett for meg, begynte å skrive mye feil i brev jeg forfattet - noe som bestandig har gått fort og rett. Jeg traff ikke tastene lenger. Og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå. Men alt var så "rart" at jeg fikk meg ikke til å gå til lege, men gikk til homøopat, som sendte meg til lege og han bekreftet hypothyreose. Og mer vet ikke jeg. Her er jeg da og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Venter noen dager. Har ikke hodeenergi til å skrive mer til Knobel, ei heller ringe. Egentlig ingenting. Det flyter av papir rundt meg her jeg sitter - trygdekontor, lege, Balder...og i hodet er jeg bare trett akkurat nå.
Alt jeg har skrevet her har Knobel fått så jeg forstår ingenting.
-
Homeopaten hadde ihvertfall peiling.
Min egen søster har en TSH-måling på 3,6 eller 3,7 eller noe sånt. Men hun flyr til alskens alternative mennesker og bruker pengerr der (penger hun egentlig ikke har).
Jeg mener hun ikke kan komme videre før noen lege tar fatt i hennes lave stoffskifte.
jeg hadde da alskens symptomer når min TSH krøp over 2.
Sluttet hos homeopaten min hvor jeg hadde vært noen få ganger, fordi jeg ville ta fatt i stoffskiftet først.
nora
-
Jeg gikk heller ikke så mye til behandling hos homøopaten. Hun tok irisdiagnostikk og såg det der. Så tok jeg noen ganger fotsoneterapi og magnetbehandling, men syntes ikke det hjalp noe særlig. Tok ingen homøopatmedisin, da hun ba meg gå til lege med en gang og få thyroksin. Hun innrømte at hun nok ikke kunne hjelpe meg alene, og det er da noe.
-
Hei.
Jeg har vært inne en gang før og skrevet, er ganske ny her men har lært veldig mye av dere alle. I dag, etter å ha ventet siden mai, har jeg vært på Balderklinikken hos Omdahl og gikk derfra med øynene nesten fulle av tårer - for endelig var det noen som tok meg på alvor! Har hatt symptomer i over 3 år - påvist struma i aug 2003 men "normale" blodprøver. Etter at jeg fikk kranglet meg til å ta flere hormonprøver viste det seg at jeg hadde forhøyet binyrebark antistoff. Tok synacthen test som også viste seg å være "normal", men hadde en morgen cortisol helt i nedre referanseområde - uten at noen brydde seg om det. Siste "spesialisten" jeg var til sa at strumaen min egentlig var helt normalt, jeg hadde bare litt ekstra lager med stoffskiftehormoner!
Etter timen hos Omdahl i dag er jeg lettet for endelig har jeg fått bevis på at jeg ikke er "gal" og at det ikke er bare psykiske problemer. Jeg gikk sykmeldt fra mars 2003 til mai 2004 og var tilbake i jobben på 3. uken da jeg ble oppsagt. Startet i ny jobb i oktober 2004 og er livredd for at jeg skal miste jobben igjen - har brukt opp all ferien allerede på dager innimellom for å hente meg inn igjen. Har ikke overskudd til å trene eller ha noe sosialt liv. Hele tilværelsen min har dreid seg om å sørge for å hvile mest mulig slik at jeg skulle klare jobben.
Nå skal jeg "bare" ta en haug med blodprøver og diverse, så kan jeg starte behandling for binyrebarksvikt - i første omgang, deretter sannsynligvis også for lavt stoffskifte. Så nå ser jeg lyset i enden av tunnelen.... :lol:
Yvette; jeg har lest om ditt møte med Knobl på Balder. Har ett råd til deg: Skriv et brev til Omdahl og ikke la det gå gjennom Knobl - leger er leger og utrolig stolte, selv om dette er en privatklinikk så er vel stoltheten tilstede likevel. Prøv å få time hos Omdahl selv om det kan ta tid. Det er verdt å vente på - det har jeg fått bevis for idag! :)
Hilsen rutta
-
Hei rutta. Så godt å høre at du får hjelp. :) mye jeg har lyst til å kommentere, men jeg har ikke ork akkurat i dag. Fikk brev fra trygdekontoret med melding om nytt basismøte med Aetat og 2 saksbehandlere fra trygdekontoret - og så meg da. Forrige møte der legen også var til stede, da orket jeg ikke/valgte å ikke møte. Nå må jeg visst, og jeg har ikke hjerne til å snakke for meg. Så nå sliter jeg. Legger lokk på Balder. Orker ikke så mye på en gang. Det går trill rundt for meg når det gjelder papirer o.l. :oops: