Sv: Jeg har fibromyalgi og vil behandles med Armour Thyroid
Tusind tak for svar begge to :)
Jeg vil prøve at kontakte den klinik du linker til sharon, men vil lige høre dig om du ved, hvis tilfældet er ude og det viser sig at man har binyretræthed, om de prøver så er grundlag nok for ens egen praktiserende læge, til at han vil udskrive medicin?
På siden lægger de meget op til, at man får styr på binyrene ved hjælp af kost og kosttilsud, men som jeg læser flere steder herinde, er der tit ingen anden udvej for at få det bedre, end medicin, -ihvertfald et stykke tid.....
Har du, Sharon, fået taget den spytprøve gennem nordicclinic?
Har lige talt med dem og selve prøven koster 1250 kr, og så er der ingen vejledning eller behandling, men tænker om det ikke er nødvendigt med lidt vejledning?
For hvis det viser sig, at jeg har binyretræthed, hvad gør jeg så??
Men tusind tak for at I har hjulpet mig lidt på vej.... Nu er det så bare spændende om jeg har binyretræthed :)
vink11 -Majsen
Hej Majsen
Ja, jeg har fået lavet testen to gange - og det er mange penge... testen er forholdvis nem selv at tolke - og der følger også en kort beskrivelse af resultatet med på engelsk. Du kan også få god hjælp her på siden, hvis du lægger resultatet ud.
Hvis der er binyretræthed, og du ønsker at prøve HydroCortison - så kan det være meget svært at overbevise en praktiserende læge om det. Jeg har fået hydrocortisone fra en belgisk læge, men har hørt om danskere med binyretræthed, der har kunne overbevise deres danske praktiserende læge om det - så det kommer nok an på, hvilken læge du har. Jeg mener, at der er tilknyttet læger til Nordic Clinic, som man kan få en konsultation med, men jeg ved faktisk ikke, hvad deres indstilling er til Hydrocortison. Tror de foretrækker naturlige tilskud - som fx Adrenal Glandular og urter og vitaminer.
Jeg har i snart et år taget Adrenal Glandular fra Allergy Research Group og ADHS-urter fra Biotics Research samt pænt store doser Pantotensyre(B5), C-vitamin og Magnesium for at prøve at styrke mine binyrer - samt hormonerne DHEA og Fludrocortison. Det lod til at virke en smule, men de sidste måneder har jeg prøvet HC oveni... kan ikke helt vurdere, om det hjælper, men jeg tager også en meget lav dosis HC (7,5 mg), så måske kræver det mere.
Hvis jeg var dig, vil jeg starte med en test - selvom man også kan nøjes med at læne sig op ad sine symptomer, kan det være rart at se, hvor slemt/godt, det står til... Sig endelig til, hvis du har flere spørgsmål..
Hej igen Sharon
Tusind tak for dine svar...
jeg har i går bestilt adrenal glandular fra bigvits, men er ikke helt klar over hvor godt dette i bund og grund virker?
vil prøve og søge på dem du nævner :) Synes du det virker på dig??
Noget andet er, at jeg har haft pregnenolone stående i skabet og har ikke taget det længe... har du erfaring med dette? Og er der evt bivirkninger ved det, hvis man ikke har brug for det?
Hvor længe er det om at sætte ind med en virking?
Har læst lidt her på forumet, men har svært ved at finde konkrete svar på mine spørgsmål.
Og kan for øvrigt ikke hitte rundt i hvad forskellen er på pregnenolone, DHEA, hydro-cortison osv... mener at have læst at pregnenolone er moderhormonet der omdannes i binyrerne til det kroppen har brug for.... men hvad er DHEA så?
ps: Hvad er fludrocortison?
hjerte1 Majsen
Sitat:
ps: Hvad er fludrocortison?
Den hjelper med å få bedret aldosteron. En av hormonene i binyrekaskaden. Spis salt! Sjekk om natrium ligger lavt vink11
Jeg ved ikke, hvor godt Adrenal Glandular og ADHS-urter har virket på mig. Det er virkelig svært at skelne, hvad der er hvad. Jeg har valgt at tro på, at de langsomt er med til at gøre mine binyrer stærkere, så jeg tager dem uden at forvente en umiddelbar hurtig effekt.
Jeg har ingen erfaring med Pregnenolone, men du har helt ret i, at det af nogle bliver betragtet som 'moderhormonet' og derfor kan være værd at forsøge, inden man prøver andet. Jeg er i behandling i Hertoghes klinik i Belgien - og der fokuserer de på Pregnenolone som 'hukommelseshormonet' og mente ikke, at det ville gøre noget for mig, så derfor tager jeg det ikke.
DHEA er også et binyrehormon, som jeg har fået målt lave værdier af, derfor tager jeg det. Det kan dog være svært for kvinder at tolerere høje nok doser af det, da det kan give acne o.a. Aldosteron (Fludrocortison) er ligeledes et binyrehormon, som Vigdis også skriver. Det hjalp mig til ikke at skulle tisse hele tiden og dæmpede min tørst. Det har nok også hjulpet på min ørhed og svimmelhed, når jeg står op. I Hertoghes klinik anbefaler de, at man tager små doser af de forskellige binyrerhormoner, når man fx skal tage HC.
Min erfaring indtil videre er, at vi alle sammen er meget forskellige og reagerer forskelligt på behandling, så der er ikke andet at gøre end at prøve sig frem og finde ud af, hvad der virker for én.... gid der var en klar opskrift, vi alle kunne følge, suk.... hjerte1vink11
Hej Majsen
Jeg tog i en lang periode 1 kapsel Adrenal Glandular til morgenmaden. Senere hævede jeg dosis til 2 kapsler - 1 til morgenmad og 1 til frokost. Jeg tror, det er godt at tage dem med mad, hvis man har en sart mave.
Håber de kommer til at hjælpe dig!
Jeg kender ikke noget til Relora....
Mange hilsner
Sharon
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Majsen, mitt råd er å få tatt en spyttprøve over 24 timer. Dersom kortisolet er lavt ville jeg vurdere å begynne med Paul Robinsons metode med å ta en del av dosen på natten i den perioden kortisolet slippes. Gjør du dette, kan du unngå å måtte ta kortison og andre hormoner, kroppen vil lege seg selv.
Les mer her
http://recoveringwitht3.com/
Noen av artiklene er oversatt i dette forumet
https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=245
Suksesshistorier fra noen som bruker metoden
http://recoveringwitht3.com/success_story
I tillegg, siden du også har fibromyalgi, ville jeg vurdere LDN
http://www.ldn.no/ https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=241
Det finnes endel forskning som viser at LDN har positiv effekt på fibromyalgi. LDN har også positiv effekt på Hashimotos, men det er det dessverre ingen forskning på foreløpig. Jeg bruker både Paul Robinsons metode med å ta stoffskiftemedisin på natten og LDN, og har meget gode erfaringer fra begge, les i tråden min. Jeg har gått fra å være dårlig fungerende til å fungere som en frisk person
Hej Vigdis vink11
Jeg tænker, hvor kan man få fat i LDN? Er det kun noget man kan få på recept?
Jeg har faktisk haft en periode hvor jeg tog 2 grain Erfa til natten og så 1 grain kl.13 om middagen, men så gik jeg tilbage til at tage 2 grain kl.7 og 1 grain kl.13, men jeg fungerede egentlig meget bedre da jeg tog den store dosis til natten.... Måske jeg skulle tage hele dosis til natten :wink:
Redigeret: nu har jeg læst lidt i de links du havde givet mig, og må sige det er meget spændende. Utroligt jeg kan have overset dem herinde på forumet... Jeg har dog haft lidt svært ved at få 100% ud af læsningen da jeg ikke er helt perfekt til norsk :lol: men har virkelig fået meget ud af det... Og det jeg tænker er,mod jeg med fordel kunne tage min første dosis på 2 grain kl.04.30 måske?
Jeg ved ikke om der stod noget om, om man selv kan undersøge sit CT3M tidspunkt, men antager at man må gå udfra at selvom vi er meget forskellige, må menneskekroppen alligevel være så ens, at det trods alt er bedre at flytte den store dosis til feks kl.04.30 end at tage den feks kl.07 som jeg gør nu.... Og ud fra de studier Paul Robinson har foretaget må man antage at det er bedre at tage den kl.04.30 end til natten (feks kl.23) da det vil være bedre for ens binyrer :) eller er jeg helt galt på den?
hjerte1 Majsen
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Sharon
Hej Majsen
Jeg tog i en lang periode 1 kapsel Adrenal Glandular til morgenmaden. Senere hævede jeg dosis til 2 kapsler - 1 til morgenmad og 1 til frokost. Jeg tror, det er godt at tage dem med mad, hvis man har en sart mave.
Håber de kommer til at hjælpe dig!
Tusind tak for hjælpen :) jeg vil tage 1 morgen og 1 frokost :)
hjerte1 Majsen
Hej igen Majsen
Hvis jeg var dig, vil jeg lige starte op med 1 kapsel dagligt først og se, hvad din krop siger til det - og så måske øge til 2 efter en uges tid....
kh Sharon