Re: Knude i hypofysen - prolaktinom
Sitat:
Opprinnelig skrevet av gitteh
Hej
Jeg har lavt stofskifte og derudover forhøjet prolaktin. Nu har jeg netop fået at vide at jeg har et adenom (knude) i hypofysen på 5 mm.
Jeg har en del symptomer, men ved ikke om det skyldes stofskiftet eller knuden.
Jeg skal til øjenundersøgelse snart, for at tjekke om knuden trykker på synsnerven.
Jeg er ikke så bekymret, da jeg ved at den ikke er ondartet, men jeg har mange symptomer, så jeg er da ret frustreret...
Er der mon andre hér der også en sådan knude?
Mvh. Gitte
Hej Gitte,
Jeg var lige inde på et andet forum og så netop noget om prolaktinom.
http://thyroidhost.proboards30.com/i...ead=1190999976
Jeg har svaret på ovennævte at jeg har hørt om dig, men hvis du selv har lyst til at have kontakt, er der mulighed for det nu!
Alt godt til dig!
Re: Knude i hypofysen - prolaktinom
Sitat:
Hej
Jeg har lavt stofskifte og derudover forhøjet prolaktin. Nu har jeg netop fået at vide at jeg har et adenom (knude) i hypofysen på 5 mm.
Jeg har en del symptomer, men ved ikke om det skyldes stofskiftet eller knuden.
Jeg skal til øjenundersøgelse snart, for at tjekke om knuden trykker på synsnerven.
Jeg er ikke så bekymret, da jeg ved at den ikke er ondartet, men jeg har mange symptomer, så jeg er da ret frustreret...
Er der mon andre hér der også en sådan knude?
Mvh. Gitte
Hei Gitte. Jeg er ikke særlig flink i dansk, men jeg håper vi forstår hverandre.
Jeg har lavt stoffskifte og prolaktinom i hypofysen. Prolaktinomet ble oppdaget for 8 år siden, da var jeg 18 år. MR viste at adenomet var 6-7 mm. Jeg har siden da tatt Parlodel, med aktivt stoff bromokriptin. Lenke Har variert dosen litt etterhvert, og behandlingen har krympet adenomet og redusert prolaktin-verdiene mine til nesten normale. Har i perioder vært plaget av kvalme, ellers ingen kjente bivirkninger.
For to år siden fikk jeg også (påvist) lavt stoffskifte, men endokrinologen jeg går til mener at disse to sykdommene mine ikke har sammenheng.
Har du vært på MR ennå? Er selvfølgelig viktig å overvåke knuten, at den ikke vokser men helst krymper, og at den ikke påvirker eller trykker på til eksempel synsnerven. Jeg har vært på MR en gang etter den ble oppdaget (da var den langt mindre enn første gang), og tar ellers blodprøver 3-4 ganger i året for kontroll av prolaktinverdiene, og nå stoffskifteverdiene.
Når jeg nå får medisiner for både adenomet og stoffskiftet har jeg ingen plager i hverdagen. Akkurat nå har jeg litt lavt stoffskifte, og trenger å justere dosen min.
Nye blodprøvesvar - helt udkørt!
Hej
Jeg håber nogen kan hjælpe.
I august fik jeg sat min dosis Eltroxin (=Levaxin) op fra 700 mikrogram til 900 mikrogram ugentligt, dvs. 3 dage med 100 mikrogram og 4 dage med 150 mikrogram.
Jeg fik sat dosis op fordi min TSH pludselig var steget til 2,41 (0,1-4,00) fra 0,025 i juni måned. (Jeg havde lige haft en maveinfektion da TSH blev målt til at være høj, jeg gætter selv på at det kan være årsagen.)
Det gik fint i starten, men de sidste 3 uger har været forfærdelige! Udkørt, træt, glemsom, hjertebanken, "brain-fog", kvalme, influenza-agtig følelse, snurrende fingre om natten osv. osv.
Jeg gik derfor til lægen, da jeg havde mistanke om at jeg var overdoseret. MEN som flere gange før, hvor jeg har følt mig sløj, er mine blodprøver "fuldstændigt normale" ifølge lægen.
Er der nogen der kan se om der kan være noget galt? TSH er 0,587, T3 1,70 (1,10-2,50) og T4 90 (60-140)
Lægen mener at mine tal er nydelige, at jeg ikke skal sænke dosis og at mine symptomer må skyldes stress! (ja det har bare gjort mig mere fortvivlet!).
Jeg har fået tjekket jern, ferritin, b12 og andre ting, og disse er ok nu.
Jeg tænker på om jeg kan have øget dosis for hurtigt? Dvs. fra 700 til 900 om ugen? Er det for voldsomt at gå frem?
Kan det godt passe at jeg først begynder at føle mig rigtig elendig nu, selvom det var midt i August jeg øgede dosis?
Jeg håber nogen kan hjælpe - jeg er så udkørt at jeg intet orker...
Måske andre har haft lignende erfaringer?
Mange hilsner
Gitte
Re: Nye blodprøvesvar - helt udkørt!
Sitat:
Hej
Jeg fik sat dosis op fordi min TSH pludselig var steget til 2,41 (0,1-4,00) fra 0,025 i juni måned. (Jeg havde lige haft en maveinfektion da TSH blev målt til at være høj, jeg gætter selv på at det kan være årsagen.)
Det gik fint i starten, men de sidste 3 uger har været forfærdelige! Udkørt, træt, glemsom, hjertebanken, "brain-fog", kvalme, influenza-agtig følelse, snurrende fingre om natten osv. osv.
Jeg gik derfor til lægen, da jeg havde mistanke om at jeg var overdoseret. MEN som flere gange før, hvor jeg har følt mig sløj, er mine blodprøver "fuldstændigt normale" ifølge lægen.
Er der nogen der kan se om der kan være noget galt? TSH er 0,587, T3 1,70 (1,10-2,50) og T4 90 (60-140)
Lægen mener at mine tal er nydelige, at jeg ikke skal sænke dosis og at mine symptomer må skyldes stress! (ja det har bare gjort mig mere fortvivlet!).
Kan det godt passe at jeg først begynder at føle mig rigtig elendig nu, selvom det var midt i August jeg øgede dosis?
Jeg håber nogen kan hjælpe - jeg er så udkørt at jeg intet orker...
Måske andre har haft lignende erfaringer?
Mange hilsner
Gitte
Hej Gitte,
Det tager vist kroppen 5-6 uger at tilpasse sig den nye dosis. Derfor kan der godt komme et udsving nu.
Mit stofskifte har også lige taget et hop, så jeg er blevet sat op i dosis og har det ikke helt så godt. Lægen sagde at mit stofskifte var lavt igen - T4 var på 90 ligesom dit er nu.
Selvom TSH ser rigtigt ud, så ligger din T4 i den lave ende og kan dermed være grunden. Det kan være at du skal gå en smule mere op i dosis, for at få din T4 over de 50%, dvs. på 100-110.
Du er i finjusteringsfasen. Din TSH kan måske godt tåle at komme længere ned. Jeg havde det godt, da min TSH lå på 0.2.
Kort sagt så foreslår jeg en forsigtig dosis forhøjelse for at få T4 op.
Held og lykke, Gitte !