-
Glemte jo nesten å skrive at jeg har tatt blodprøver i dag. Det var bare en vikar på kontoret, og det lå selvfølgelig ikke klart noe prøveskjema til meg... :roll: Så vikaren og jeg krysset i vei - og jeg skulle ønske jeg var litt tøffere, for i dag kunne jeg jo bare ha rekvirert akkurat de prøvene jeg ville! :lol:
Men vi fant i fellesskap fram til TSH, fritt T4, T3, ferritin, homocystein, folat og B12. Husker ikke om vi bestemte oss for anti-TPO eller ikke - men det har vel uansett ikke noe for seg; jeg vet jo at jeg har hatt utslag på den prøven tidligere. Og faktisk fant vi ikke noen avkrysningsmulighet for fritt T3?!? Det forklarer jo hvorfor det ikke har blitt tatt før...
Nå kommer jeg sikkert snart til å komme på hva jeg glemte. :P
-
Aha. Det forklarte hvorfor de ikke har tatt fritt t3 før.
Jeg har snakket med dem på labben på Stensby sykehus, (fikk en omvisning der og kunne spørre) og deres maskiner kjører ikke ft3. Men allt deres maskiner ikke kjører blir automatisk sendt til AHUS. Ikke noe problem.
ft3 skal som kjent kjøres i en annen prosess enn TSH ft4 og ferritin (!) som gjøres fra samme prøve i samme slengen.
nora
-
Heisann :) På mine prøvesvar står S-T3-FRITT. Kan jeg da være sikker på at det er fritt T3 de tar? Hvilket annet T3 finnes og må man ta "alle" T3? Nå spør jeg sikkert veldig dumt. :oops: har sikkert stått om det i forumet. Referanseramme hos meg er 2,6 - 5,7. Jeg har hatt 6,9 men rast ned igjen til 3,9, men nå vet jeg ikke helt om dette ligger bare og flyter i blodet.
Har ringt fastlegen min i dag for å ber om resept på Liothyronin som jeg har spist i smug i 8 dager (10 mg). Har disse begynt å virke tror dere?
-
Jeg merket liothyronin etter noe timer.
Men jeg må ta det i to doser på 5 µg 4-5 timer fra hverandre, akkurat som Dr. Ridha Arem sier.
Tallene dine ser ut som fritt t3 for meg, har sett tt3 og tallet var 100-og noe, husker ikke helt.
Når man tar t3 så går TSH ned og man kan få lavere ft4 og må øke det. Skjer hos meg.
nora
-
Hvorfor deler du dosen på to? Er det fordi du merker noe i hodet eller i kroppen eller er det fordi medisinen virker generelt bedre? Merket du det på vekta? Jeg er så opphengt i disse kiloene. Tåler nesten alt det andre rusket bedre enn denne vektoppgangen. Har mye "brainfog". Vil det bli bedre?
-
Brainfogen min reagerte bare på oppdelt dose.
Men jeg har nå noe brainfog, men ddet kommer av litt for lite søvn og annen tretthet, mere liothyronin hjelper da ikke.
Men dengang var det en markant forbedring med oppdelt dose liothyronin. Mine blodprøver viste også lavt ft3. Kommer i øvre halvdel med 2x5 liothyronin.
Det var som om en mann stod ved siden av med og dro en vattdott ut av hodet mitt.
nora
-
Er det virkelig nok for deg med 10mg Liothyronin? Min venninne tar 40mg i løpet av en dag (oppdelt). Kan det være så indivduelle forskjeller? Jeg tar nå 100 mg Levaxin og så 10mg Liothyronin. Hvordan kan jeg vite hva som er bra. Jeg er definitivt ikke bra. Hvor lenge skal man eksperimentere med doser? Hva med vekten hos deg Nora?
Huff som jeg maser og hjeeelp hvor jeg skriver feil. Tar meg snar 10 min å skrive et lite innlegg.
-
Baklager Nora. Jeg ser at du har skrevet noe om vektøkning på 3 kg ved doseendring. Dose opp eller ned? Hvor ofte sjekker du disse målingene? Forstår av n`Finn at på Armour er det mer eller mindre alt etter dagsformen? Men vår medisin går tregere inn i systemet så hvordan i huleste er det mulig å følge med dette?
-
ft4 og ft3 på blodprøven stemmer bra med symptomer hos meg, jeg må ha dem mist 50% opp i referanseområdet.
125µg t4 og 10 µg t3 var ikke nok for å ha ft4 i øvre, dessuten mistet jeg hår.
Så nå er jeg på 150µg t4 og 10 µg t3 som gir verdier i øvre halvdel.
En prøve i mars viste fr3 på 8 som er 86% opp og ft4 20 som er 71 % opp.
Doen er uinteressant, det er ft4 og ft3. Og det er forskjeller i aktiviteten til t4 og t3 fra Armour og fra levaxin ser det defifnitvt ut som. Det fins mange beretninger om det.
Jeg kan ikke kommentere deres doser uten at dere oppgir blodprøveverdier.
man kan ha samme blodprøver på helt forskjellige doser.
nora
-
Takk igjen Nora. Hvilke blodprøver trenger du for å tolke? Kan du vær så snill å se litt på det jeg har?
01.06.05 S-T3-FRITT 3,9 Rast fra 6,9 30.03
T4 13,0 Rast fra 22 "
S-TSH 0,19 Øket fra 0,01 "
Anti TPO 11 på 3 målinger
Blodprosent 13,7
S-Ferritin 169
S-TIBC 66
SR 3
B12 326
S-FSH 74
S-HDL-KOLESterol 2,56
S-LH 24
S-Østradiol 0,08
Disse siste ble tatt nå i juni. De sa jeg var kommet i overgangsalderen.
Noen som anbefaler øsrogen/progesteron? Hvordan går det i forhold til Levaxn og Liothyronin?
Takk om du orker å kommentere dette. Tror jammen jeg skal ta litt Liothyronin til i dag. Merker vel overdosering med hjertebank? Har ikke kjent noe til det ennå.