Sv: D3 vitamin og blodverdier
Jeg har ikke noe som helst kjennskap til d-vitamin i forhold til dosering av Levaxin, men jeg har flere ganger opplevd at en pitteliten doseendring kan få FT4 til å stige til uante høyder. Min gikk fra 16 til 22 på en endring på 25 i uka, så her er det flere muligheter. Det kan skyldes Lev., det kan skyldes d-vit og det kan skyldes en kombinasjon.
Jeg satser på at det er kombinasjonen.
Og det er ikke den daglige dosen som er avgjørende for meg iallfall.
Armourdosen steg ikke igjen den måneden jeg var uten D3.
Det må være kroppens lager av D3 som er avgjørende.
Altså prøven 25-OH.
"Sakset" fra furst.no :
S-Vitamin D3
[S-Vitamin D3] 493 (25-OH-vit D3, Vit D)
1 mL serum. Dette volumet er nok til å måle alle de fettløselige vitaminene. (Ved prøver fra premature barn og spebarn er 20 L tilstrekkelig for Vitamin D3 analyse).
Indikasjon: Utredning av Vitamin D-status. Dersom pasienten benytter tilskudd av Afi-D2 Forte som inneholder ergokalciferol (Vitamin D2) vil dette også foreligge i serum.
Referanseområde:
10 år: 50 - 150 nmol/L
Barn 10 år: 25 - 130 nmol/L
Tolkning: Når Vitamin D2 foreligger i signifikante mengder vil svar på Vitamin D3 og Vitamin D2 bli utgitt, samt summen av de to.
Lav konsentrasjon sees ved mangelfull ernæring, malabsorpsjon, rakitt og osteomalasi. Lavt nivå kan også skyldes nedsatt dannelse av vitamin D i huden, og det er vanlig at verdiene kan gå under referansegrensen i vinterhalvåret. Hypoparathyreoidisme kan også gi lavt nivå. Særlig i innvandrerfamilier er det sett en økning i forekomst av klinisk manifest vitamin D-mangel.
Høye verdier sees ved hyperparathyreoidisme, ved stor tilførsel av vitamin D, sarkoidose og andre granulomatøse sykdommer med økt kalsiumkonsentrasjon, samt ofte ved svangerskap.
Toksiske verdier ( ca 350 nmol/L) sees særlig ved inntak av vitaminkonsentrater (Afi-D2 Forte). Se Kalkstoffskiftet.
Jeg skulle trappe ned med 30µ Levaxin hvis ft4 var over 26. Det er det jeg ikke håper den er siden jeg er mindre slapp etter at jeg økte. Er leger flest klar over dette med D3 vitamin og blodverdier?
Svaret er desverre et ubetingen nei !
Det er flere prøver som bør være litt anderledes fro de som tygger thyroxiner.
Ferritinet før være høyere enn 70
B12 bør være over 350.
Man har også mer sekundære prøver. Altså prøver som viser hvor fornøyd kroppen er med det stoffskiftet den lever under.
Karotener, kolesterol, lipider, SHBG + en masse til.
Disse bør man bruke i feks. ditt tilfelle.
Det kan jo hende at du skal ha 26, og når legen ikke vil høre hva du sier, så kanskje han vil høre hva kroppen sier ?
Så er det ofte sånn at man øker dosen og føler seg bra, men etter noe tid kan det bli for mye og man får det enda bedre når dosen senkes litt.
Og for å finne ut det, må man bare forsøke seg fram. Finns ikke en blodprøve i verden som kan fortelle deg det.