Sv: Sterke symptomer på lavt stoffskifte
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
gunnda
Når du har så lavt aldesteron, hvordan er elektrolyttprøvene dine?
De er helt fine, men jeg skal innrømme at jeg nok får i meg en god del salt.. Så lenge bakover i tid som jeg greier å huske, har jeg bestandig hatt en hang til salt. I perioder har jeg også rett og slett spist rent salt..:eek:
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Vigdis
Behandles den lave aldosteronen din?
Den ble behandlet med Florinef helt til endokrinologen fikk meg til å slutte slik at denne kunne se at det var sant at jeg hadde lav aldosteron også uten tabletter og slik at vi kunne gjøre målinger av reninaktivitet.. På forrige konsultasjon på sykehuset var vi enige om å trappe ned og slutte på binyrestøtte for å kunne gjøre målinger upåvirket av medisiner. På neste konsultasjon skulle vi vurdere ev. Synactentest hvis prøvene tilsa det. Derfor bestemte jeg meg for å gi det en sjanse frem til denne konsultasjonen som heldigvis er neste uke. Forma er rett og slett håpløs, så kommer jeg ingen vei med endokrinologen, begynner jeg på igjen med noe binyrestøtte uansett hva de sier. Men det hadde vært greit å få en diagnose på papir fra en endokrinolog for fremtiden..
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Bettie B.
Jeg satt akkurat og leste om binyrer og aldosteron i boka til Janie Bowthorpe: Stop the Thyroid Madness. Hun skriver (min oversettelse):
Når aldosteron blir for lavt, som er mest vanlig hos binyrepasienter, vil nyrene dine skille ut for mye salt, og det fører til lavt blodtrykk, lavt blodvolum, høy puls og/eller hjertebank, svimmelhet eller følelse av å være lett i hodet (light headedness) når du står, utmattethet og lyst på salt. Symptomer på lavt aldosteron kan også omfatte hyppig urinering, svetting, og tørstefølelse. Temperaturen din kan også stige litt. )
Noe av dette stemmer for min del, spesielt svimmelhet, light headedness, utmattethet, ubegripelig saltbehov og veldig tørst.
Elektrolyttnivå i blodet er normalt, muligens pga. spiser mye salt? Tørste har sanns. også sammenheng med saltinntak, selv om dette gjelder i perioder med mindre/lite salt og. Blodtrykk(120-130/68-75) og puls(60-65) er for tiden "normalt", men svinger en del begge veier. Fortsatt ikke varm, men fryser ikke konstant som før stoffskiftemedisin.
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Lisbeth
Hei vink11
Det eneste jeg opplevde av de symptomene du skriver over var hyppig urinering. I tillegg hadde jeg hodepine som stammet fra lav aldosteron. Jeg brukte salt og hodepinen er borte. I stor grad også den hyppige vannlatingen.
Jeg får også VELDIG hodepine av lav aldosteron, men salt hjelper ikke for min del. I perioden jeg brukte florinef var jeg tilnærmet velsignet "hodepine-fri", og det var noe av det første som kom tilbake når jeg sluttet med dette..
Jeg har også blitt enormt plaget med veldig røde øyne - ser ut som om jeg har vært skikkelig på fylla..:sad: Har en flaske "Clear Eyes" i lommen hele tiden.. Det hjelper ei stund i hvertfall..:roll:
Har med stadig mer surrete hode prøvd å finne ut hva lav aldosteron og lav renin kan bety/skyldes og har kommet frem til at man da kan ha enzymdefekt/21-hydroksylasesvikt; "21-hydroksylase regulerer omdannelsen av progesteron til 11-deoksikortikosteron i mjneralkortikoid-syntesen".. Skulle tro at mangel på progesteron også vil hemme samme prosess..
Har lest såvidt om 21-hydroksylase før uten å huske sammenhengen nå, og vet at dette er en av blodprøvene man kan krysse av for på "standard-rekvisisjonsarket" legene bruker for å rekvirere blodprøver. Aldri blitt tatt hos meg. Skal spørre endokrinolog hvorfor? Hvis denne sammenhengen er tilfelle, burde vel denne vært målt..(?) Endokrinologi er en jungel!:?
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
Mumimamma
Har med stadig mer surrete hode prøvd å finne ut hva lav aldosteron og lav renin kan bety/skyldes og har kommet frem til at man da kan ha enzymdefekt/21-hydroksylasesvikt; "21-hydroksylase regulerer omdannelsen av progesteron til 11-deoksikortikosteron i mjneralkortikoid-syntesen".. Skulle tro at mangel på progesteron også vil hemme samme prosess..
Har lest såvidt om 21-hydroksylase før uten å huske sammenhengen nå, og vet at dette er en av blodprøvene man kan krysse av for på "standard-rekvisisjonsarket" legene bruker for å rekvirere blodprøver. Aldri blitt tatt hos meg. Skal spørre endokrinolog hvorfor? Hvis denne sammenhengen er tilfelle, burde vel denne vært målt..(?) Endokrinologi er en jungel!:?
Ja, jungel, en finner ut av en ting, og plutselig er det noe annet som må sjekkes. Det er litt vanskelig å komme i mål :cry:
Du skriver 21-hydroksylase: Er det prøven hvor det står Anti-21-hydroksylase du mener? Den står på arket til Aker.
Bruker du progesteronkrem da? Jeg har startet med det og håper (etter det du skriver her) at det også skal hjelpe på aldosteronen (det er jo alltids lov å håpe...) :mrgreen:
Jeg bruker ikke progesteronkrem nei. Tror ikke/vet ikke at jeg har mangel på det..?
Hadde håpet å få svar på kortisol i døgnurin i dag, men tror du ikke at de har greid det kunststykke å ta feil!!! Har analysert Kreatinin i døgnurin i stedet for..:roll:desp1 Får levere ny døgnurin neste uke, men skulle gjerne spart meg å "tisse på dunk" enda en dag..
Skjønte imidlertid ikke så mye av Kreatinin-målingene jeg fikk opplyst over tlf: Det var en "vanlig" kreatinin (i døgnurin) som var på 5119(3500-14000) og en kreatinin "i urin" som var på 12,3 (5,3-13,3).. Virker som en er høy og den andre lav..? Prøvde å spørre flere ganger om hva som var forskjellen på "vanlig" og "i urin" da begge vel var fra døgnurin, men fikk ikke svar jeg forstod..:? help1
Ser at høye verdier av kreatinin er forbundet med muskelskader/muskelatrofi som jo fysioterapeuten min mener jeg har..:? Men jeg har en høy og en lav..:?
Har kikket på blodprøvearkene mine for å finne progesteronmålinger. Det er gjort jevnlig i forbindelse med at andre ting har blitt målt, men jeg legger merke til en ting som jeg i grunnen ikke har tenkt over før; Laboraoriet(?) har så rent freidig ført på "folikkelfase" ved målingen.. Hva f... vet de om det egentlig???! Har jeg ved ren tilfeldighet bestandig vært i folikkelfase ved alle disse målingene..? Det har aldri vært tema hvor jeg var i syklusen, så hvis jeg var i lutealfasen da det ble målt så ville jo verdiene helt klart vært for lave!:roll: Bare en eneste gang har progesteron vært målt på en bestemt dag i syklusen og det ble gjort på instruksjon fra Heggeli..
I mai i fjor var progesteronet mitt OK i hvertfall. Det var før noen medisinering - lurer på om noen av medisinene kan ha "forrykket" balansen..:roll: Får for sikkerhets skyld passe på å få legetimer på gitte syklusdager for fremtiden hvis jeg skjønner at blodprøver kan bli tatt..
Dere andre som har fått målt disse hormonene hos fastlegen, har dere tatt de på bestemte syklusdager el. har det vært "bingo" for deres del også? Skal nevne dette for fastlegen min neste gang - spent på svaret..!:wink:
Jeg har fått høre nå i over fire år at et av prøvesvarene som de har testet flere ganger (teflonhjernen min klarer ikke og huske hvilket akkurat nå :oops:) betyr at jeg er i ferd med og komme i overgangsalderen.
Problemet er bare at jeg tikker avgårde, jevnt som ei klokke, fremdeles...... Enda mer overraskende er det med tanke på at fettprosenten min nå er nede i 10,9.
Jeg har motsatt problem av deg; jeg ligger over referanseområdet både på progesteron og østrogen, uten at jeg aner hva det betyr.
Når det gjelder dominoeffekten som skjer i kroppen vår når det blir ubalanse, så er jeg ikke i tvil om den lenger. Alt påvirker og er avhengig av hverandre, og det er ille enten man har for mye eller for lite.
Har helst sikkert lest om det tidligere, men greier ikke å komme på det i farta - har du fått sjekket binyrene dine? Kortisol, aldosteron, renin, DHEA-S, ACHT osv.?
Når du sier at du har førhøyet progesteron og østrogen, lurer jeg på hva dette lages av/produksjonen trigges av og har funnet disse artiklene; http://munin.uit.no/bitstream/handle...pdf?sequence=1 og http://tidsskriftet.no/article/1283204. Det handler i det hele tatt om binyrer, binyrer og binyrer.. Og i dette ligger også flere forskjellige enzymdefekter..
Denne her er forsåvidt interessann: http://www.oslo-universitetssykehus....iagnostikk.pdf. Her står bl.a. "Det hastighetsbegrensende
leddet er omdanningen av kolesterol til pregnenolon som katalyseres av et enzymkompleks i mitokondriene (P-450SCC). Dette trinnet regu-leres av adrenokortikotropt hormon (ACTH) og angiotensin II (fig. 1)." Tenker at får du for mye går det for fort. Om det ev. henger sammen med høy el. lav ACHT vet jeg ikke, men angiotensin II henger i hverfall sammen med aldosteron
Oooops - ble visst lagt inn før jeg rakk å skrive ferdig!
..., men angiotensin II henger i hverfall sammen med reninnivået og dette er "hastighets-kontrollerende og direkte bestemmende for produksjonen av angiotensin II og dermed aldosteronsekresjonen".
Dårlig på konklusjoner når jeg befinner meg i tåkeheimen, men tipper du har høy renin? Eller ikke? :? Du hadde vel veldig lavt blodtrykk!? Er litt inne på dette sporet selv pga. min manglende aldosteron.. Jeg har i tillegg lav renin og dette peker egentlig i retn. av enzymdefekt i aldosteronsyntesen for min del.. Høy renin + lav aldosteron samtidig med lav kortisol = addisons.. Lav renin + lav aldosteron = enzymdefekt (?) Høy renin og lav aldosteron har vanligvis høy ACHT og denne kombinasjonen vil såvidt jeg kobler kunne gi nettopp stor produksjon av progesteron og østrogen mm. Har røra meg helt bort nå tror jeg.. :oops::|
Hvor "gamle" er progesteronmålingene dine forresten?
Må bare kommentere litt. Det dreier seg ikke alltid om høy eller lav progesteron eller østrogen. Det dreier om østrogendominans. Vi får i oss østrogen lignende stoffer gjennom mat som feks soya (som er tilsatt i så og si all ferdigmat). For store fettdepoter på kroppen produserer også østrogen. Både hos kvinner og menn. I tillegg spiser kvinner p piller, bruker hormonspiral etc. Dette fører til at forholdet mellom østrogen og progesteron blir feil. Østrogenet dominerer.
Dette gir symptomer som mange ganger ligner både lavt stoffskifte og adrenal fatigue. Væskeretensjon og ømme bryster (cyster i brystene) pms plager osv. Bare søk på østrogendominans. Og hva gjør man så med dette. Det første er å fjerne alle hormonprodukter pga prevansjon som p piller hormonspiral ol. Det er helt klart en fordel å gå ned i vekt, selv om dette er vanskelig for oss med hypo. Helsegevinsten er der iallefall. Vi bør ikke spise kalorifattig, så defor ligger alternativene i paleo og lavkarbo. Også blir det verre før det blir bedre.
Tusen takk for god info hjerte1
Første målingen av progesteron ble tatt for fire år siden. Det har siden blitt målt to ganger til, siste gang for et halvt år siden.
Binyrene mine er kun sjekket med kortisol. Kortisol i blod har gått ned og ned hele tiden. For fire år siden var det på 666 klokken åtte om morgenen. Alle prøver etter det er gått nedover, og nå i november var det nede i 168. Kortisol i spytt for to år siden viste svært lave verdier, 4,3 om morgenen og 2 om kvelden. Nye prøver tatt i november viste plutselig 8, et eller annet om morgenen og over ni om kvelden (over referanseområdet).
Legene mener binyrene mine er heeelt fine og det er ingen vits i å sjekke videre...:shock:
Jeg spiser ikke kornprodukter eller soyaprodukter, bruker ikke prevensjon og jeg har aldri vært overvektig.
Blodtrykket mitt er svingende, men har en tendens til og være for lavt. Er jeg skikkelig dårlig, så kan det falle til 86/48, men i perioder flyr det i været uten grunn og kan ligge både helt normalt og i den øvre enden (140/110). Jeg svimer av om jeg reiser meg for fort og (eller skvetter og/eller snur meg for fort.
Jeg er rimelig sikker selv på at binyrene mine ikke er ok siden jeg har så mange symptomer på nettopp det, selv om jeg ikke var klar over at for høy progresteron og østrogen også er tegn på det.
Nå skal jeg lese på linkene du la ut. Beklager at jeg kuppet tråden din.