Knude i hypofysen - prolaktinom
Hej
Jeg har lavt stofskifte og derudover forhøjet prolaktin. Nu har jeg netop fået at vide at jeg har et adenom (knude) i hypofysen på 5 mm.
Jeg har en del symptomer, men ved ikke om det skyldes stofskiftet eller knuden.
Jeg skal til øjenundersøgelse snart, for at tjekke om knuden trykker på synsnerven.
Jeg er ikke så bekymret, da jeg ved at den ikke er ondartet, men jeg har mange symptomer, så jeg er da ret frustreret...
Er der mon andre hér der også en sådan knude?
Mvh. Gitte
Re: Knude i hypofysen - prolaktinom
Hej Gitte,
Jeg er ked af at høre, at du også har fået en knude på hypofysen. Samtidig er det godt, at knuden er blevet fundet.
Desværre har jeg ingen svar til dig, kun spørgsmål. :roll: Hvilke symptomer har du? Skal der gøres noget ved knuden? Hvordan blev den fundet? Ved MR? Du behøver ikke at svare, hvis du ikke vil.
Jeg synes, at det er hårdt med alle de ekstra ting der hører med til lavt stofskifte og "rod i systemet".
Jeg ønsker dig alt godt!
kærligst Ninus
Rart at følges ad på vejen!
Hej Gitte,
Ja, velbekomme. Det er rart at følges ad på vejen, selv om der så sker noget forskelligt med os. Vi startede næsten samtidig både her på forum og også med medicin for lavt stofskifte, hvis jeg husker rigtigt. Jeg er rigtigt glad for de ting du skriver, fordi du også kæmper og finder ud af nye ting og nye forklaringer. Kroppen er kompliceret.
Lægernes nemme løsning med stress, betyder egentlig at helbredsproblemerne er ens egen skyld, og det løser intet. Selvom stress er en faktor på det moderne arbejdsmarked, skal den sygdom vi har vel behandles alligevel :!: Min mand fik også at vide at det var stress og psykisk ustabilitet igennem to år :shock: Han var ved at dø af et for stort hjerte, vand i lungerne, en puls på 240 og for højt blodtryk. Nu er han kommet i behandling via en lægepraktikant :!:
Dine symptomer med kvalme, sløj, træt, utilpas, ingen energi, ofte hovedpine, grødet tankegang, grødet stemme, vrøvlede ord, snurrende fingre om natten kan jo skyldes stofskiftet. Har du fået målt Thyreoidea antistofferne? Samtidig tænker jeg, at det kan skyldes en begyndende blodmangel. Har du fået målt jern (ferritin) og B12 vitamin (cobalamin)?
Selvom du har fået dem målt som ok, kan de være for nedadgående og dermed være årsag til flere og flere symptomer. Det var tilfældet med mig og B12. B12 ligger på 200-9999. Mit B12 lå ved første måling på 230. Ved anden måling tre måneder senere, og hvor jeg var meget dårligere, lå den på 209. Jeg har fået det meget bedre ved at tage ekstra B-vitaminer og især ekstra B12. En her på forum sagde, at B12 skulle over 365 for at man har det godt, og det passede på mig. Hvis du har udskrifter af dine blodprøver, så prøv at se på dem igen. Vitaminer kan man jo købe i håndkøb :)
Dit symptom med dobbeltsyn på højre øje har jeg ikke haft.
Det, der skal få din knude til at skrumpe, Dostinex, lyder ikke godt, men hver gang man læser indlægssedlen til en ny medicin, kan man få et chok, for det er hård læsning. Kan du vælge at stoppe med Dostinex, hvis du får bivirkninger? Er der en anden medicin, der også kan hjælpe?
Hvordan det går med mit stofskifte og om jeg er i en god periode?
Jeg skal også have taget nye blodprøver og til kontrol i oktober. Jeg synes, at det går op og ned, men jeg har helt klart fået det bedre ved at få Eltroxin og B12 vitamin. Jeg får 75 mikrogram Eltroxin om dagen, og min sidste TSH var på 0,2. Det har betydet, at jeg er startet på at arbejde fuld tid igen, selvom det er hårdt, og jeg bliver meget træt. Jeg er begyndt på motion igen stille og roligt uden at få det værre.
Desværre får jeg tilbagefald, og jeg har lige fundet ud af, at de hænger sammen med min månedlige cyklus. En uge før menstruation rammes jeg pludselig voldsomt af kvalme, vertigo/svimmelhed så jeg ikke kan stå eller gå, smerter i alle muskler, hovedpine, træthed og alle dine symptomer ovenfor, hårtab, negle der flækker, kort sagt alle symptomer på lavt stofskifte og lidt til. Efter at have klaret mig igennem 1½ uge på dobbelt dosis søsygepiller og smertestillende piller bliver alt godt igen, og jeg kan fungere normalt. Der må være noget galt med mit hormonsystem, men hvad?
Jeg ser frem til at høre, hvordan det går med dig, og hvad der skal gøres ved din knude, og ikke mindst hvordan det påvirker dine øjne. Pøj pøj med det hele.
Re: Knude i hypofysen - prolaktinom
Tak for din besked og dine gode forslag til hvad mine gener kan skyldes.
Ferritin har jeg fået målt - det var 8 for et halvt år siden, og ja helt klart alt for lavt. Det er nu rettet op - jeg tror det lå på 90 ell. noget i den stil. Ligger helt i top med blodprocenten nu.B12 har jeg sikkert også fået målt, har fået kopier af alle mine blodprøver, hvad mon det hedder på lægelatin, kan du huske det? Jeg vil da gerne tjekke om det kan være grunden...
Ja jeg har prøvet Dostinex før, så jeg ved hvad der venter mig. Man kan få noget andet medicin, men det er værre mht. bivirkninger. Dostinex er ok efter nogle måneder, kvalmen og svimmelheden aftager, til gengæld er det rigtigt hårdt for maven :o(
Dejligt at høre at du har fået det så meget bedre at du kan starte på job. Det er sjovere at holde sig igang med noget andet end sygdom.
Jeg passer også mit 25 timers job, selvom det er vildt sejt for tiden fordi jeg er sløj så tit. Jeg ligner noget katten har slæbt ind, men vil ikke sygemelde mig, det er jo ingen løsning!!
Jeg har fået målt Anti tpo og den var 142 engang og 35 en anden gang - jeg mener at grænsen går lige omkring de 35..
Har du været på 0,75 mikrogram hele tiden? Jeg tager 100 mikrogram dagligt og så 150 mikrogram 3 gange om ugen.
Skal snart til kontrol og vil igen spørge om muligheden for at blive behandlet med Liothyrin T3, da mine T3 og T4 begge ligger ret lavt...
Men det lader til at det bliver en ret hård kamp at få lægerne med på den...
Man må stole på sin egen krop, så længe man ikke føler sig godt tilpas må man prøve at kæmpe for at få det bedre. Godt din mand nu er blevet hjulpet.
Ja problemet er blot, at når man er svag og sløj så orker man jo netop ikke at kæmpe!!! :o(
B12 har jeg fået målt - jeg fandt ud af at det hedder Cobalaminer. Der lå jeg over referenceinterevallet på 617. Ja mon det kan være for højt også?
Tak for din besked --
Ha det godt
Mvh. Gitte