Ã… holde opp i fire dager burde gjøre susen tror jeg
Printable View
Ã… holde opp i fire dager burde gjøre susen tror jeg
Takk for svar. Jeg har hjertebank derfor jeg tror jeg er hyper.
Jeg får hjertebank av både hypo og hyper, og kan ikke bruke det som målestokk i det hele tatt. Jeg må støtte meg på blodprøvene for å se i hvilken retning jeg skal dosere. Norheim sier det ikke er normalt, men heller ikke veldig sjelden. Samme med diare, jeg får det som hypo - det er vanligvis et hyper-tegn.
Noen ganger lurer jeg på om det er sykdommen eller om jeg bare er lat og trett.
Er det andre som har det sånn og har dere noen lure tips for å finne ut hva som er tilfelle lat eller syk :?: :?: :oops:
Ja, gjett om...
Jo, når du ikke klarer å komme deg ut av senga mer ... da er du syk. Eller hvis knærne klapper sammen og du raser ned trappa ... da er du også syk.
Men det er kanskje litt dumt å skvise den siste livssafta ut? Vel, det er det som kan være vanskelig å vurdere. Spesielt når ingen tror noe på deg.
Fint hvis medisin kan hjelpe da ;)
Noe er galt med stoffskiftet det er jeg sikker på. Jeg er veldig trett, har vont i hodet og i morges var jeg så kvalm at jeg ikke kom meg på jobb. Jeg er også veldig slapp.
Har hatt det litt sånn da jeg var hyper, men da hadde jeg hjertebank.
Neglene mine h ar begynt å brekke. Negler hva er det?? :lol: Noe de gjør hos meg når stoffskiftet er for lavt.
Sist jeg var hos frisøren ble ikke håret så lyst ved bleking som det pleier, har sikkert ikke noe med stoffskiftet å gjøre eller?
Jeg vet at jeg må måle stoffskiftet fort og skal gjøre det på onsdag.
I mellomtiden sitter jeg her m ed mine tanker og lurer på om jeg skal kutte ut medisinen noen dager eller om det da bare blir enda verre.
HÃ…PER NOEN HAR NOEN GODE RÃ…D.
Mange trenger litt mer om vinteren.
Syns ikke det er noe lurt å eksperimentere med å kutte ut medisin. I alle fall ikke rett før du skal ta prøve, for å få representativt resultat. Har hørt av endokrinolog at Levaxin har en halveringstid på 8 dager. Det vil derfor ta noe tid å føle effekten av å kutte ut medisin. Uansett kan du ikke vite at det er riktig å ta mindre før du har tatt blodprøve. Det er ikke så lett å føle på kroppen hvordan man ligger an. I alle fall syns ikke jeg det...
Håper du blir bedre snart, får hjelp av lege e.l.
:)
jeg skal til legen i morgen. De er greie ved legekontoret der så jeg kan få ta blodprøver uten å samtidig ha tid hos legen.
Blir spennende å se.
jeg bruker Armour og mener selv at effekten av å kutte ut medisin kommer raskt. Det har det gjort når jeg har vært overdosert. Det var bare noen dager så var jeg i fin form igjen.
Armour merker du med en gang, ja - det er fordi det inneholder det aktive stoffskiftehormonet; T3.
jeg er fortvilet over å ha funnet ut at jeg ligger noe høyt. T4 på 32 og T3 på 13. Syns det er vanskelig å regulere dette dumme stoffskiftet jeg. Har prøvd mindre dose, men det var for lite.
Tror dere det hjelper om jeg tar 1/4 dels tablett mindre?
Synd at jeg ikke får kjempemasse energi når jeg ligger for høyt eller raser ned i vekt. Men nei, syns magen så større ut enn på lenge jeg.
Får la være å ta medisin i et par dager og så redusere dosen Jeg er redd for hva legen kommer til å si også. Tenk om han ikke vil skrive ut Armour til meg mer.
Dette ble mye klaging, men er det andre som har det sånn? Så uregelmessig.
1/4 tablett...? Ehhh....1/4 av hva? Er det 1/4 grain du snakker om? Hvilken styrke bruker du? Mulig jeg har oversett og burde vite dette.
Ikke er jeg god på å gi råd heller.
Hvor mye tar du nå da cat? Mikser du i Levaxin? Hvis ikke - hvordan får du en så høy ft4? Raste i bunn på meg etter at jeg gikk over til Armour...
Vil også ned i vekt, men tør ikke dosere meg ned. Har gjort det en gang og det er nok. Ubehagelig sitring og skjelving, svimmel...brrr....
Håper du finner ut av det!
Jeg bruker 4 grain. Har prøvd å bruke mindre , men det fungerer ikke på meg. Jeg trenger nok litt stor dose fordi jeg bruker epilepsimedisin i tillegg.
Med 1/4 mener jeg å dele en tablett i fire og ta en tablett og så ta vekk 1/4 av den andre slik at det er 3/4 igjen slik at jeg tar 1 og 3/4 tablett altså NESTEN to.
Jeg bruker ikke Levaxin i tillegg. La på meg av Levaxin jeg. Har heller ikke falt i verdi etter at jeg begynte med Armour.
cat, det er vansklig å uttale seg om deg, for du har så avvikende tall for ft4 og ft3.
Det er ganske sjeldent.
Du må bare gå etter symptomene da.
Noen med slike avvikende tall har thyreoideahormonresistens, man tar genprøver for å bestemme det. Beskrivelse finner man på hormonlabbens sider på www.aus.no .
Andre har antistoffer mot t44 og t3 og de vil vises på prøvene sammen med ft4 og ft3, fordi selve prøven blir gjort med antistoffer. eneste riktige prøver blir da ved direkt dialyse, noe som vanligvis bare forskere benytter seg av, og ved vanskelige tilfeller slik som din.
Før eller siden kan du jo prøve å finne ut om du har en av disse to tilstandene. Ikke tro at vanlige endokrinolger vet om det.
nora
Legen har igjen begynt å mase om den forrige journalen min, hvilken lege jeg har gått til før etc. Er det noen måte å forhindre at han får den. Kan jeg nekte?
Før så eide legene journalen, men nå er det deg.
Men hva du skal påberope deg? Start å lete i pasientrettighetsloven, men det er flere andre lover som kommer inn....
Noen som husker?
Takk skal du ha Nora.!
Dersom jeg lar være å ta medisiner en dag går jeg ned med 4 tall på T4.( dette har jeg regnet ut et par ganger da jeg har hatt for høyt stoffskifte). Nå var ikke legen helt fornøyd sist, mente det var VELDIG høyt med T4 på 32. Det er jo høyt, men han skulle bare visst...hvor høyt det har vært.
Så tenker jeg at dersom jeg tar samme dose men annen hver dag så vil det da kanskje ikke bli høyere enn sånn ca.T4 på 22 for da fungerer jeg veldig bra. Jeg vil jo gå tilbake til det den dagen jeg ikke tar medisin om dere skjønner.
Hadde vært interessant å høre noen andres tanker om dette.
Jeg er så redd for at legen skal "ta fra meg " Armouren at jeg lar være å ta medisin i minst 3 dager før blodprøvesjekk for at det ikke skal være for høyt.
Har prøvd med lavere dose, men det fungerte ikke da var jeg bare trøtt.
En journal kan bare videresendes på begjæring av pasienten. Altså, du må be om at journalen videresendes - ikke legen!
Tenker jeg etter, stemmer det jo med det som har hendt. Jeg hadde jo selv skrevet og bedt om videresending et par ganger.
Her er selve lovteksten fra pasientrettighetsloven:
"Kapittel 5. Rett til journalinnsyn
§ 5-1. Rett til innsyn i journal
Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende.
Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær.
En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette.
Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal.
Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette.
Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier.
§ 5-2. Retting og sletting av journal
Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44.
§ 5-3. Overføring og utlån av journal
Pasienten har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell."
Legen jeg går til nå sier at det er normalt med svært lav TSH når man bruker medisin og at min kjertel ikke produserer TSH mer.
Så leste jeg i Tyra at man kunne ha økt sjanse for å bli senil av å ha lav TSH over tid. Det har jeg jo ikke akkurat lyst til. Men jeg tenker også at det er ikke sikkert jeg blir gammel og det er nå jeg lever. Men likevel noen som vet noe o m dette hvor stor sjansen for å bli senil er i %?
De burde oppgi noen referanser som vi kan lese selv på www.pubmed.com .
Jeg har lest en artikkel om alzheimer og hvordan ft4 og ft3 ser ut i CNS, (det er en blod-hjerne-barriere rundt sentralnervesyetemet og alt fungerer noe annerledes der inne) og det er mer rt3 der ved alzheimer.
Jeg har også sett ettellerannet om lav TSH og demens men husker ikke hva det var. Men man finner at det er mange eldre som har veldig lav TSH.
Her er et søk på alzheimer og TSH:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... d=17136019
Hvis man finner en artikkel som sier en ting men mange andre som sier en annen ting i medline (pubmed) så er det lite bevis for den ene påstanden heter det. Man pleier å trykke på related articles-linken og sjekke om det er flere artikler som sier lignende ting.
Her på dette søket ser det ut som om ft4 gjør foskjeller, at lav ft4 innefor refeanseområdet gir angst og depresjon mens høy ikke.
Takk for svar Nora.
De gangene jeg har hatt for høye prøvesvar har jeg fått en vemmelig følelse av at det liksom er min skyld. Det er det jo ikke , men det er likevel den følelsen jeg får når legen utbryter at det var ALTFOR høyt.
Nesten som om jeg skulle være en diabetiker med for høyt blodsukker.
Denne gangen var det" bra", men T4 var litt lavere enn det jeg føler meg konfortable med da. Jeg blir jo glad når prøvesvaret samsvarer med hvordan jeg føler meg. Da er jeg syk og ikke lat liksom. Syns det hadde vært vanskeligere om jeg hadde flotte prøvesvar og følte meg helt elendig.
Hvordan er dette for andre?
Synes ikke det er ok å få "bra prøvesvar" å føle meg elendig. Får på følelsen av å bli satt i båsen HYPOKONDER da. Legens kommentar om at stoffskifte er bra, pg at det er ingenting i veien gjøre det vel ikke bedre.
I dag var jeg hos legen fordi jeg er ekstremt trett. Da fant han ut at han skulle ta nye stoffskifteprøver ( selv om jeg tok sist 10.01) De var litt lave til meg, men innenfor normalområdet.
Nå er jeg redd at jeg kanskje ligger forhøyt. Jeg var i dårlig form da jeg våknet i dag. Har knallvont i hodet og jeg er kvalm. Det har vært sånn før når jeg var hyper. JEG ORKER IKKE GÃ… GJENNOM DET IGJEN Ã… GÃ… PÃ… JOBB. Der er situasjonen vanskelig fra før men en i halv sykemelding og en som skal 2uker på ferie.
Jeg er redd at det er sånn (hyper igjen).Får ikke vite det før mandag. Hodepinen er grusom og smertestillende hjelper ikke. :cry:
Håper på noen råd eller bare å høre fra dere.
hei!
stakar deg, kjente meg igjen i symptomene når jeg leste de,var og sånn når jeg var hyper.
men de sympt kan jo komme når du er stresset og bekymret og.
har vel ikke så mange råd å komme med, men ville bare si at jeg vet det er vondt å ha det sånn.
håper noen andre erfarne her inne har noen gode råd å gi deg
klem
du syter jo ikke, jeg skjønner du er fortvilet.
er jo vondt å gå rundt sånn.
du skulle sett alle innleggene jeg skrev på høytstoffskifte siden, når jeg meldte meg inn i desember, det var ikke få.
er godt å få støtte i en sånn slitsom tid.
trøste klem fra meg
Jeg fikk svar på blodprøvene i dag. Alle var fine unntatt T4 som var på 30 :(.
Jeg skal snakke med legen og gleder meg ikke. Referanseområdet er 12-22 så dere kan jo tenke dere.... Kanskje jeg har litt lavt med folinsyre innenfor referanseområdet, men (8 er nedre grense og jeg har 12).
Jeg er så redd han tar fra meg medisinene. Gruer meg virkelig til den samtalen.
cat, åssen føles det, tror du at ft4-prøven er feil? Hender noen ganger pga. disse antistoffene. Da trenger man prøven analysert i en direkte-dialyse-prosess, hvor man analyserer uten bruk av antistoffer. De bruker den metoden alltid til forskning.
De 2 gangene jeg har tatt stoffskifte prøver nå, har jeg aldri fått analysert T4, bare fritt T4.....hvorfor det?!?!
Håper du blir fort bedre Cat! ;)
tomat, jeg tror at hun allikevel har fått målt fritt t4. Totalt t4 gjøres sjeldent her i Norge. '
TT4 har andre tall også slik som 160 eller noe sånt.
Du kan finne det på www.aus.no under hormonlabben på linkene der.
Takk for omtanken.
Jeg føler meg ikke særlig bra, så det er nok rett desverre. Legen fikk jeg ikke tak i i dag, så jeg får prøve i m orgen.
Nå har jeg fått tak i legen. Han sa heldivis ikke noe om andre medisiner. Jeg skal senke dosen enda mer, og så kunne jeg bare ta en tur innom til sekretærene om kort tid å ta blodprøver.
så nå føler jeg meg veldig lettet. Jeg måtte heller ikke gå i "lengre tid" uten medisin. Kun to dager.
Irriterer meg litt at det skal være så vanskelige å finne rett dose. I alle fall for meg og sikkert mange av dere andre også.
hei....
Leser du sliter med å finne stabilt stoffskifte. Jeg gjør det samme, men kroppen min trives best i høyt. Når jeg har t4 på over 30 er det greit. Nå har t4 godt ned til 26 på to uker. Endokrin hadde ikke noen god forklaring på hvorfor, men kroppen min fungerer dårlig for tiden.
Har lavt kalsium nivå, som har steget noe, men ikke innenfor normal verdier.... blir frustrert av og ikke finne rette dose.
Tar 6*125mg og1*100mg levaxin....
:o
Jeg trives også best når det er i øvre normalområde 26 hadde nok vært fint for meg også.
Les om thyreoideahormonsesistens, da har man en TSH som ikke er kjempelav og ft4 over referanseområdet når man er normal. Artikkelen i legetidsskriftet er ikke online, bare en sammenfatning, men kan kopieres på biblioteker som har legetidsskriftet. Det var en innom her en stund som hadde det for noen år siden. Veldig viktig å vite om dette, slik at man ikke risikerer behandling som man ikke skulle hatt.
http://www.google.no/search?sourceid=na ... nresistens
Hva frembringer dårlige dager/ perioder? Noen som vet? Har følt meg ganske bra i det siste helt til i dag. Hadde faktisk tenkt å begynne å jogge, men når jeg tenker på det nå så vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte. :o
Er det noen som har lagt merke til noe som kan frembringe slike dager/ perioder.?
jeg har lagt merke til at formen min blir bedre når det er sol og fint vær ute.. med meg avhenger det også etter hva jeg spiser..er ikke alt kroppen min liker..nå har jeg begynt på glutenfri kost, og jeg har allerede blitt bedre (føler hvertfall det..) :D
allikevell finnes det dager der jeg absolutt ikke aner hvorfor jeg er dårlig..slik som i dag..har hatt "bra" dager både onsdag, torsdag og fredag men dagen idag har vært pyton..aner ikke hvorfor..
lavtrykk er grusomt... liker regnvær, da letter det ligsom, men tiden like før det regner :shock:
kosthold har mye å si for meg. magert og lite karbohydrater, masse fiber... lys gjærbakst er det verste. :(
trim hjelper :D om jeg er i elendig form og allikeve klarer å karre meg ut på en spasertur, ta en lett omgang på trimsenteret eller en ridetur, er jeg som et nytt menneske etterpå :D
men ikke press deg så mye når du føler deg dårlig... ikke prøv å sette nye rekorder liksom :roll:
drikk mye vann! da letter kroppen en god del, hodepinen blir mye lettere også, om ikke alltid borte :roll:
sove et par timer ekstra hjelper også noen ganger, men ikke alltid. hender jeg våkner opp og føler meg akkuratt som når jeg la meg.
også hjelper det litt på psyken med en god klem :D
Takk for alle svar.
Deltid hadde nok vært det beste for meg også, men har ikke råd jeg heller.
Ting jeg tror påvirker formen:
x Kaffe og te føler kroppen blir i ulaget av dette, har kuttet det ut.
x Stress
x Lummert vær og trykkende fuktig luft, blir stiv i kroppen og tungpust.
x Viktig med nok søvn, og hvile når kroppen sier fra.
x Punktlig med Levaxin
x Kosthold, unngå stekt mat og mat med mye fett, uvel mange dager
om jeg synder.
Dette er ting jeg har lagt merke til gjør noe med min dagsform, men om det har med stoffskifte å ubalanse i kroppen å gjøre vet jeg ikke, men kan ikke huske å være følsom for dette før. Stress tror jeg er en ting som ødelegger mye, bedre å roe ned når man kjenner at kroppen begynner å streike, enn når den har gått på en smell, en feil jeg har gjort en del ganger iallefall.
Soya gjør meg noe tung i hodet osv i flere dager eller lengre tid. Sikkert andre ting også.