Sv: Hvorfår går anti-TPO ned når man tar medisin?
Nei, legene prøver ikke å behandle en sviktende skjoldbruskkjertel tidlig, men hvis et legemiddelfirma hadde pushet et dyrt medikament for noe sånt, så hadde de vel gjort det. Markedskreftene styrer her også.
Akkurat nå er det mye mye mer penger å tjene for legemiddelprodusentene på medisiner til å behandle symptomene av ikke-behandlet lavt stoffskifte og antistoffer, slik som antidepressiva, kolesterolsenkende medisiner osv.
Jo - det er mange baller i lufta her.....
Det er noen som blir feilmedisinert - noen som har lite stoffskiftehormoner i blodet og som blir satt på stoffskiftehormoner av den grunn.
Disse tillfellene kan jo ha sin årsak i andre forhold som feks lav D-vitamin.
Og det er jo ikke så lett å ta fra noen "medisin" som virker.
Slike tilfeller har bare ikke blitt utredet skikkelig - ikke blitt vurdert opp mot andre årsaker.
Det er blant de få tilfellene som ikke har antistoffer man finner disse.
Det er jo også sentrale tilfeller og flere som jo må ha behandling her, og "ordne opp selv" er vel et noe useriøst utsagn.
Kroppen kan jo ikke det hvis den ikke er istand til det.....
Sitat:
Opprinnelig skrevet av
n`Finn
Det er blant de få tilfellene som ikke har antistoffer man finner disse.
Det er jo også sentrale tilfeller og flere som jo må ha behandling her, og "ordne opp selv" er vel et noe useriøst utsagn.
Kroppen kan jo ikke det hvis den ikke er istand til det.....
Det er jo det som er problemet - vi er MANGE ulike varianter av et problem som gir seg målbart utslag i stoffskiftet. Årsakene til utslaget kan være så uendelig mange.
Det blir da feil å skjære alle over samme kam: livslangt hormontilskudd. Det er like ille at de som må ha det ikke får det, som at de som kun trenger det for en periode blir satt i samme sekk.
Et spørsmål til - sånn som jeg har forstått det så kan man ha antistoffer og betennelsen stoppes før fullstendig ødeleggelse av kjertelfunksjonen? I de tilfeller det kan tenkes at kjertelen har en tilstrekkelig stor retfuksjon til at man kan opprettholde et godt liv uten tilførsel av hormoner mener jeg dette må være å foretrekke. Men da må man følges opp mer enn det som skjer de fleste i dag.
Fortsatt at jeg har forstått mekanismene riktig, da. Og ja, jeg er klar over at jeg har subjektiv interesse i at det skal være sånn. ;)
Jo, ens eget ståsted er jo kjent for å ha en viss innvirkning :)
Og jeg er nok heller ikke noe unntak !
Jo, det finnes mange eksempler på at man måler store mengder anti-TPO som forsvinner og ingen skade er skjedd.
Det er oftest i fødsels-situasjoner dette skjer - og i noen akutte tilfeller.
Det er ikke fordi man har funnet midler som kan kurere kjertelbetennelse - det skjer av seg selv - og man vet ikke hvorfor.
Selv har jeg jo aldri fått påvist antistoffer - det faktum driver jo en viss egeninteresse i spørsmålet om jeg ble feilbehandlet i sin tid.
Og eventuelt om en slik langvarig feilbehandling med store doser Levaxin kan knekke kjertlen. Jeg får jo ikke liv i den - har hatt TSH på 160.
Jeg har lest eksempler på kjertler som har våknet til liv etter 28år på Levaxin, men jeg regner ikke med at mitt tilfelle er et slikt eksempel.
Regner med at eksemplet er for festtaler siden jeg klarte å finne det.....
xx4
Det vi trenger er individuell behandling og at legene har litt mer enn 15 min til hver pasient.
Vi skal alle inn i en a4-bås og faktumet er at ingen av oss er a4...
Cortef og DHEA fra i dag....
Heihjerte1
I dag har jeg vært hos en drøm av en lege på Balder. Så langt virker det sånn i alle fall. Han langet ut mot legemiddelindustrien som promoterer Levaxin, og sa at det viktigste var å lytte til mine symptomer mer enn blodprøver. Sånn tolket jeg det i alle fall når han sa at han hadde pasienter som gikk på 1 grain og noen som gikk på 6,5, da jeg spurte om TSH.
Uansett: Jeg fikk resept på Cortef og DEHA. Hadde lavt kortisolinnhold men ok spyttprøver. Fikk likevel DEHA fordi vi sammen kom til at jeg nok hadde trette binyrer også (jeg merker jo klart at jeg har det...).
Men jeg er litt forvirret nå. Skulle begynne med DEHA en uke først og så spe på med Cortef. Cortef var dyrt og man kunne legge på seg av det, så har ikke veldig lyst å ta det. Men akkurat nå er jeg litt desp. Jeg merker jo at Erfaen virker men jeg har fått overdoseringssymptomer (hjertebank) på 2, 5 grain, samtidig som jeg fremdeles har hyposymptomer, så dette er vel et tegn på at binyrene sliter antar jeg. Tåler lite stress og høye lyder feks.
Har kun tatt 1 grain i dag for å roe ned og skal prøve å gå på to grain fra nå av.
Huff synes det er litt skummelt å begynne med helt nye greier. Kan dere som har prøvd noe av dette likevel anbefale det?
Er litt lei av alt i dag, føler jeg aldri kommer til å bli ordentlig bra....:sad:
Legen sa det kunne ta laaang tid så det er bare å smøre seg med tålmodighet.... nok en gangdesp1
Sv: Cortef og DEHA fra i dag....
Heisann! hjerte1
Nok en gang takk for koslig samvær her om dagen ! :)
Så utrolig godt å høre at du hadde et godt møte med Balder, jeg opplevde samme gehør og service på onsdag da jeg var der som du jo vet. Skal skrive mer om dette så dere andre får høre også, har bare ikke rukket, mye skolejobbing nå. Men jeg skjønner jo at du også er littegrann "nedpå" nå som du skal begynne på ukjente og flere medikamenter. Mere uforutsigbarhet...
Det kanjo vise seg at du trenger bare DHEA og da, jeg følte i hvertfall effekt etter en uke på dette,og nå føler jeg meg egentlig litt hyper på 2 grain thyroid og 12.5 mg DHEA. (Jeg startet altså med DHEA på eget initiativ i Tyrkia, for dere andre som lurer, følte meg litt bedre, og fikk resepter på DHEA på Balder nå på onsdag uten å ha tatt prøver, de stolte på mine ord :D) Så nå vurderer jeg å trappe litt ned på DHEA eller Erfa..
Så begynn med DHEA som avtalt, og se om du får like rask og sterk effekt som meg, ellers så har du jo hydrocortison i bakhånd. hjertflag1
Riktig lykke til. :) Vi talas :)
Sv: Cortef og DEHA fra i dag....
Hei BeritM
JA! Jeg kan anbefale både hydrokortison og DHEA dersom du trenger det. Og det høres det jo ut til at du gjør? Det er alltid skummelt med noe nytt. Men det kan være enda skumlere å bare bli sykere og sykere. Da tar det sannsynligvis lengre tid å bli frisk.
Husk å øke Hctablettene gradvis, du har sikkert fått info av legen. Og om du klarer deg med 20-25 mg som er fysiologisk dose, tror jeg ikke du kommer til å legge på deg. Har du lave kortisoltall, ville jeg ikke nølt med å begynt på HC! Kroppen din trenger det. Husk at Cortef er dyrt, og at Hydrocortsone Roussell er under halv pris av Cortef og virker like bra. Det finnes også Hydrocortison 20 mg, begge disse skal være mulig å få på blå resept (ikke Cortef). Jeg skal forsøke å få blå resept, om det er mulig. Det er dyrt å ikke være helt frisk!
Jeg reagerte veldig på DHEA og måtte gå på mye lavere dose en stund enn legen doserte. Jeg ble hyper, og så da at jeg lå for høyt på Thyroid. Men da jeg begynte på DHEA hadde jeg gått på HC en stund, så historiene våre er ikke helt like.
Lykke til!
Sv: Cortef og DHEA fra i dag....
Takk for svar Jeanette og Vigdis:-)
Godt med litt back up. Jeg skal prøve en uke på DHEA først, samt forsøke å redusere alle stressfaktorer som kan påvirke negativt, samt ta bøttevis med c- vitamin. Har akkurat lest i Wilsons bok om binyretretthet og er veldig inspirert!
Spyttprøvene mine lå som sagt midt på treet ca men korisol i døgnurin var lav: 50 (ref: 45-270).
Om jeg klarer å ikke bruke kortison så er kanskje det det beste, for den avvenningsperioden legen snakket om virket ikke akkurat forlokkendexx11
Men- jeg er åpen for å prøve det dersom kroppen fortsatt skriker etter bistand om en til to uker.
PS til Blondie: innlegget ditt har så mange spm så jeg vil anbefale deg å lage en egen tråd, da får du sikkert flere svar:)